lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Olie bijgevuld. niveau olie gaat niet omhoog.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Orange Baron

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 11:35    Onderwerp: Olie bijgevuld. niveau olie gaat niet omhoog. Reageer met quote

Goeiemorgen allemaal. Ik heb vorig weekend het oliepijl gecontroleerd van mn 950 adventure uit 2003. Dit heb ik gedaan op deze manier:
-Motor op de bok,
-Motor laten draaien tot er 4 blokjes op de temperatuurmeter staan,
-Motor uit, pijlstok losdraaien, afvegen, terug schroeven, er weer uit halen, en opmeten.

Op die manier had ik ongeveer 5mm olie aan mn pijlstok zitten. Een beetje weinig, dus ik heb er 300ml in gegooid. Motor liep toen merkbaar beter, eerst ratelde deze 2-3- seconden, dat was nu 0,5 seconde en het geratel was ook helemaal weg daarna.

Anyway, ik herhaalde de procedure om oliepijl op te meten, maar nadat ik er dus 300ml in had gedaan, stond er nogsteeds 5mm olie op mn pijlstok. Dus ik heb er nog een keer 200ml bijgedaan, weer olie meten, maar het oliepijl blijft 5mm op mn pijlstok. Hoe kan dat? Moet er nog meer olie in? Of wat gaat er mis? Ik ga komend weekend 1200km rijden dus dan moet er wel een beetje olie in het blok zitten. Ik had Andre Motors geprobeerd te bellen hierover, maar die zijn met vakantie, dus ik hoop dat er hier iemand iets over weet Smile

marc lenssen

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Meet de stand eens zonder de motor op de bok te zetten. Gewoon rechtop zonder standaard. Warme motor 1 minuut stationair laten draaien. Afzetten en dan peilen.

Laatst aangepast door marc lenssen op Wo, 8 Aug. 2012, 11:47, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Orange Baron

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dus gewoon rechtop vasthouden, terwijl de motor met zijn banden op de grond staat? Ik zal het ff proberen vanavond, dat iemand de motor vasthoud terwijl ik het oliepijl opmeet.
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

yep, of anders tegen een muurtje met het stuur. als hij maar rechtop staat.
Orange Baron

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan natuurlijk ook ja laugh2 ff de garage opruimen, ik denk dat dat makkelijker is inderdaad. Maakt dat echt zoveel uit, hoe je de motor neerzet tijdens het pijlen? Ik snap dat ie niet op de zijstandaard moet staan, maar ik schat dat het achterwiel nu 5cm van de grond omhoog komt.
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nee: Bok of los maakt weinig uit.

heel ietsje scheef naar links of rechts maakt wel heeel veel uit! dus zoek een goede vlakke ondergrond als je hem op de bok zet.

Tussen min en max is iets van 1/2 liter, dus dat zou je echt wel moeten zien.

maar: Zat er niet gewoon VEEEEL te weinig in? Dan heb je de eerste keer dus misschien gewoon de pijlstok effe bij het indraaien ergens tegenaan getikt zodat je een druppeltje olie er aan had (maar het echte nivo veeel lager was...)

Laat de motor ook op de bok draaien he!!, niet op de zijstandaard!

De motor moet namelijk even gedraaid hebben om zeker te zijn dat alle olie uit het blok, terug in de voorrraadtank gepompt is. Als je de motor op de zijstandaard laat draaaien, komt niet alle olie terug in de tank.

DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

En als je na, zeg, 5 minuten na afzetten motor nog een keer peilt? Is het oliepeil dan significant gezakt? Zo ja, dan zou het bal-klepje in de tank rot kunnen zijn.

Ik peil overigens ook gewoon met motor op middenbok. 't zal best een paar mm oliepeil schelen tov met het handje rechtop houden, maar zo nauw komt het nou ook allemaal weer niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Even voor het idee:

De LC8 heeft een dry-sump systeem:

De olie wordt onder druk door het blok gepompt vanuit de voorrraadtank.
In alle kanaaltjes in het blok zit totaal misschien 0.5 liter olie..
een 2e pomp zuigt continu het blok leeg op het laagste punt, en pompt de olie terug in de voorraadtank (waar je pijlstok in zit).

Normaliter zit er dus +/- 2 liter in de tank, en +/- 0.5 liter in de omloop...

100cc meer of minder in de tank maakt dus niet zo veel uit.

Orange Baron

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

maar: Zat er niet gewoon VEEEEL te weinig in? Dan heb je de eerste keer dus misschien gewoon de pijlstok effe bij het indraaien ergens tegenaan getikt zodat je een druppeltje olie er aan had (maar het echte nivo veeel lager was...)

Dat zou kunnen, ik heb er nu 500ml bijgedaan en het oliepijl staat nog steeds 5mm op de pijlstok. De eerste keer dat ik pijlde zat de olie rondom de pijlstok, dus ik neem aan dat ik wel goed gemeten heb toen. Ook omdat het oliepijl daarna niet steeg. Ik zal vanavond even kijken wat er gebeurt als ik 5 minuten wacht met pijlen, misschien dat idd dat balletje dat het leeglopen van de bovenste tank moet voorkomen rot is. Maar dan zou die wel heel erg slecht moeten zijn, want ik meet het olie binnen 30 seconden nadat ik de motor uit heb gezet, als er dan al zoveel olie wegloopt is dat ding echt aan vervanging toe.

Dr_Bean schreef:
Even voor het idee:

De LC8 heeft een dry-sump systeem:

100cc meer of minder in de tank maakt dus niet zo veel uit.

Ik weet dat de LC8 een dry sump heeft, en in grote lijnen snap ik ook hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Maar kan het dan geen kwaad als je er iets teveel olie in gooit? Ik had op advrider gelezen dat als je er teveel olie in doet, de ontluchting van de bovenste olietank niet goed meer zou werken.

Laatst aangepast door Orange Baron op Wo, 8 Aug. 2012, 12:46, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Iets teveel of iets te weinig is vrijwel nooit spannend. Niet bij de LC8 met z'n drysump, maar ook niet bij een gewoon blok met nat carter.
Zou mooi zijn als het dat wel was; dan had je ook problemen als je ooit bergop of bergaf reed....

Veel te veel is wel een probleem (met oliepeil op max heb je niet zo gek veel speelruimte meer; misschien 200-300cc). Veel te weinig ook, maar d'r moet in totaal toch minder dan een liter inzitten wil de motor in de soep draaien door oliegebrek.
Naar boven
Orange Baron

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou makkelijker zijn als er gewoon een oliedrukmeter op zat, dan weet je eigenlijk al genoeg. Ik ga vanavond ff aan de slag met alle tips, alvast bedankt!
Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer je hem nu weer start met koud blok, is het geratel dan ook sneller weg dan voor het bijvullen? Zo ja, misschien toch echt wel veel te weinig olie gehad.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Orange Baron schreef:
Het zou makkelijker zijn als er gewoon een oliedrukmeter op zat

http://ktm950.info/how/Farkels/adventure/oil_pressure_gauge/oil_pressure_gauge.html

Maar dan weet je nog niet of je olieniveau goed is. Als er nog maar 1 liter olie aanwezig is en de pompen doen gewoon hun werk dan is er niks mis met de oliedruk.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Orange Baron schreef:
Het zou makkelijker zijn als er gewoon een oliedrukmeter op zat, dan weet je eigenlijk al genoeg. Ik ga vanavond ff aan de slag met alle tips, alvast bedankt!

Nee dus: Zoals ik zei: De drukpomp pakt olie uit de voorraadtank (er is maar 1 olietank!, dat is waar je in bijvult). Zoalng er nog IETS in de tank zit, heb je altijd oliedruk (afhankelijk van toerental, oliedikte etc, maar dus niet van nivo)

Als je er echt te veel in gedaan hebt, pak je eenvoudigweg een dun slangetje en hevel je het er weer uit: 10s werk.

Orange Baron

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Jawel, maar het lijkt mij dat zolang je de juiste oliedruk hebt, je smering in je blok goed is. Dus of er dan veel of weinig olie in zit maakt idd niet uit, want de onderdelen worden gesmeerd.

Hoe merk je trouwens of er teveel olie in zit, komt het dan (zoals bij mn oude honda) via de carterontluchting in je luchtfilter terecht, of komen er grote rookwolken uit?

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: