Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vonholzen
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 11:52 Onderwerp: |
|
|
spanbandje en 1 of 2 5 liter vaatjes vanhet tankstation. dat is goedkoop. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:11 Onderwerp: |
|
|
Allemaal leuk en aardig die 5-liter jerrycannetjes, maar de kans dat je er eentje kwijt raakt omdat-ie zich onder de spanband uitwerkt is best groot. Is me wel eens gebeurd op een jouw welbekende KLX
Wat dat betreft ben ik best gecharmeerd van dat Rotopax systeem. Kun je ook makkelijk wat extra water meenemen oid. Ervaring heb ik er overigens niet mee.
Maar idd, het is aardig aan de prijs. En dik 2 kg voor een 3,8l jerrycan exclusief bevestiging vind ik ook nogal wat. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:20 Onderwerp: |
|
|
voorbeeld:
5 liter water links, 5 liter benzine rechts.
gewicht <<1kg leeg
kosten 0 euro (tankjes gratis ergens op de kop getikt: oude chemie-tankjes)
bevestiging: Rubber-trekband, gemaakt van oude BIBA
is ook blijven zitten op 30'000km afrika voor 8 maanden... en zoals je op de foto ziet ook in IJsland, waar er toch niet zacht mee gereden werd.
Nadelen: Tankjes zijn niet heel sterk en slijten op den duur (Na >6-maanden...) door tegen de koffer: Dus zo af en toe een nieuw tankje scoren
ps.: Een tank waar OOIT benzine in gezeten heeft, kun je Nooit meer voor water gebruiken (dat is echt heeel goor..) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:27 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
bevestiging: Rubber-trekband, gemaakt van oude BIBA |
En dat heeft aardig geholpen om ze op de motor te houden schat ik zo.
Gewone spanbanden rekken niet, en HDPE is glibberig spul.
Quote: | ps.: Een tank waar OOIT benzine in gezeten heeft, kun je Nooit meer voor water gebruiken (dat is echt heeel goor..) |
Buiten goor ook gewoon ongezond. Die benzine trekt toch in/door het plastic, en een aardig aantal van de toevoegingen zijn niet bepaald goed voor je gezondheid.
[offtopic]
Mooie foto!
[/offtopic] |
|
Naar boven |
|
 |
Vonholzen
|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 12:43 Onderwerp: |
|
|
Alvast goeie tips!
Mooie foto, Gerben!  _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
Vonholzen
|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 14:30 Onderwerp: |
|
|
Gerben,
kan je even verduidelijken hoe je die biba-spanriem op de koffer hebt gemonteerd? Heb je een steuntje voor onderaan de jerrycan voorzien?
Iemand anders nog tips voor het bevestigen van zulk een jerrycan/tankje?
merci
VH _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 15:13 Onderwerp: |
|
|
Mja.. die koffers zijn home-made to specification
Maar ingewikkeld is het niet:
- Aan de voorkant van de koffers zitten gewoon L-schape flappen vast (gepuntlast, maar pop+kit kan natuurlijk ook).
- De flap onder de jarrycan is vrij breed en steekt +/- 3 cm van de koffer uit: daar staat de can een beetje op.
- de flap aan de boevnkant is eigenlijk alleen om het rubbertje te bevestigen.
- Rubberband (van BIBA) heb ik voorzien van een 'oog' van 3mm staaldraad, waarmee je die trekband aan de flappen vast zet.
hier een link naar versie-1 van die koffers, daar kan je het wel een beetje op zien.
Versie-1 (die mee is geweest naar afrika, te zien op de foto) had oogjes voor horizontale bandjes. De versie op de KTM had een vertikale band: werkte makkelijker en net zo goed.
Bandje haalde ik meestal ook nog door het handvat van de acn... als ie er dan af vliegt blijft ie hangen
Overigens is het idd vooral de kracht waarmee de rubberband de can tegen de koffer duwt die er voor zorgt dat de can blijft hangen (wrijving tegen de koffer...)
http://www.klabru.nl/Afrika/stalen_koffers.htm _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
|
Naar boven |
|
 |
|