Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
zappa

Geregistreerd op: 3-2-2012 Berichten: 243
|
Geplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 17:51 Onderwerp: de versnellingen zoek? |
|
|
Soms is het niet zo gemakkelijk om 't neutraal te vinden op m'n smt, vooral als ik met draaiende motor hem even achteruit moest parkeren, maar met een dot gas en de rem op, springt hij vlotjes in neutraal.
Nu heb ik al enkele keer voorgehad dat 't neutraal absoluut niet te vinden is? Dan maar in versnelling stil leggen en bij 't starten ontkoppelen.
Maar vandaag 2 korte ritjes naar een winkel, neutraal niet te vinden? ? Ik blijf zo'n beetje zoeken en voel als ik licht ontkoppel dat de moto niet vooruit begint te bollen, neutraal dus? Misschien 't groen neutraal lampje stuk? Kan, dus duw ik de zijsteun uit, maar de motor valt stil? Niet in neutraal dus? Het is alsof hij tussen de versnelling zit?
Ok, ik ontkoppel wel als ik start en ga eerst de winkel binnen. Half uurtje later vertrek ik, motor draait niet normaal, alsof hij tegen gehouden wordt, versnelling lager, wat hoger in de toeren, hij "schiet" er ineens door? Daarna als normaal.
Vroeger had ik bij heel koud weer dat de remmen achter na ongeveer halve km dicht sloegen, maar nu was het dat niet, het voelde niet als achteraan afremmen, eerder het blok?
Ik heb een afspraak gemaakt met de garage voor volgende week dinsdag, want eveneens m'n kettingset is er aan voor de moeite na 40d km, begint 't al stevig te reutelen.
Toen ik over het neutraal probleem begon aan de telefoon, vonden ze dat heel vreemd? Ai , duidelijk niet iets bekend en gemakkelijk op te lossen dus?
Ook best maar de remblokken voor & achter laten vervangen, ze slijten blijkbaar aan de ene kant af de andere kant is nog kompleet?
Ik zal alweer weten waarvoor ik iedere dag m'n naar -'t- werk- boterhamdoosje vul  _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
lchaacht
Geregistreerd op: 19-8-2010 Berichten: 73 Woonplaats: Tremelo
|
Geplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 20:43 Onderwerp: |
|
|
Het neutraal niet vinden kan mss te maken hebben met een defecte versnellingssensor (gangensensor)? Deze laat aan je motor weten of hij in tweede of derde versnelling zit alsook of hij in neutraal zit. Bij de laatste laat deze ook het neutraallampje branden.
De twee eerste signalen hebben als doel om je motor wat te laten inhouden in 2de en 3de (emissie en geluidsnormen denk ik).
Dus als de sensor niet werkt en je staat wel in neutraal kan je effectief de koppeling lossen zonder stil te vallen. Zet je dan de zijstandaard uit gaat de motor denken dat je dit doet met de koppeling uit en in versnelling...met natuurlijk het afslaan van de motor als gevolg.
Ben wel geen mechanieker maar 't is het eerste dat bij me opkomt.. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 21:34 Onderwerp: Re: de versnellingen zoek? |
|
|
zappa schreef: |
Ik zal alweer weten waarvoor ik iedere dag m'n naar -'t- werk- boterhamdoosje vul  |
Ik ken dat gevoel ook .  _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 4:58 Onderwerp: |
|
|
staat je koppeling goed afgesteld ???? achterwiel van de grond om te testen
mijn maat zijn smr had dat probleem ook ik heb zijn koppling versteld en het probleem is een stuk minder, ook nieuwe olie is een tip als dit nog nooit vervangen is. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 8:39 Onderwerp: Re: de versnellingen zoek? |
|
|
zappa schreef: |
Nu heb ik al enkele keer voorgehad dat 't neutraal absoluut niet te vinden is? Dan maar in versnelling stil leggen en bij 't starten ontkoppelen. |
Weet je zeker dat je koppeling goed vrij komt? Zet 'm anders eens met warme motor op de middenbok met achterwiel in de lucht, starten, in de versnelling zetten, koppeling inknijpen, en voorzichtig met je voet proberen het achterwiel tegen te houden.
Dat mag eventueel een klein beetje moeite kosten, maar als je er veel moeite voor moet doen komt-ie niet lekker vrij.
Quote: | Vroeger had ik bij heel koud weer dat de remmen achter na ongeveer halve km dicht sloegen
..
..
Ook best maar de remblokken voor & achter laten vervangen, ze slijten blijkbaar aan de ene kant af de andere kant is nog kompleet? |
Dat ze aan een kant wat meer slijten dan aan de andere kant is opzich nog wel normaal bij een klauw met maar aan 1 kant zuigers. Da's minimaal te houden door de remklauw van tijd tot tijd wat onderhoud te geven. Glijpinnen (2x klauw-bracket, 1x remblokken) corrosievrij en een likje vet, zuigertjes poetsen, etc.
Verder klinkt het alsof je rempomp niet lekker vrij komt. Als de remvloeistof dan opwarmt zet-ie uit, en worden de blokken tegen de schijf geduwd. Of te weinig speling, of een hoop corrosie tussen de pin die de zuiger indrukt en de zuiger zelf (onder het rubbertje dus).
Quote: | Ik zal alweer weten waarvoor ik iedere dag m'n naar -'t- werk- boterhamdoosje vul  |
Tsja, ik heb ooit een paar honderd euro in gereedschap geinvesteerd om dat tenminste een beetje tegen te gaan. |
|
Naar boven |
|
 |
zappa

Geregistreerd op: 3-2-2012 Berichten: 243
|
Geplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 18:12 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | staat je koppeling goed afgesteld ???? achterwiel van de grond om te testen
mijn maat zijn smr had dat probleem ook ik heb zijn koppling versteld en het probleem is een stuk minder, ook nieuwe olie is een tip als dit nog nooit vervangen is. |
Er staat nu een oberon op en toen is de olie vervangen?
Ik zal nu eerst een toertje rijden en hem dan op de paddockstand zetten en even controleren.
Bedoel je daarmee dat 't zelfde is als je ergens stil staat met de koppeling in hij ineens begint te bollen?
Dus als't dat zou zijn : koppeling laten afstellen?
Anders kan het ook nog :
Quote: | lchaacht
Het neutraal niet vinden kan mss te maken hebben met een defecte versnellingssensor (gangensensor)?
Ben wel geen mechanieker maar 't is het eerste dat bij me opkomt.. |
mechaniek zelf oliewissel doen bij m'n husaberg is't strafste dat ik kan (daarvoor 2x zien en 1x onder begeleiding zelf te doen
Alvast bedankt voor de reacties  _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
zappa

Geregistreerd op: 3-2-2012 Berichten: 243
|
Geplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 20:43 Onderwerp: |
|
|
Daarna dat geprobeerd, ik kon amper m'n voet in de buurt houden, zat haast mee onder het spatbord  _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 20:55 Onderwerp: |
|
|
Dan komt je koppeling dus gewoon niet goed vrij.
ps.: Heb je geen garantie meer op de motor?
anders gewoon effe bij de dealert langs _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 21:16 Onderwerp: |
|
|
Denk niet dat daar nog garantie opzit...
Koppelingsvloeistof eens verversen en goed ontluchten, kijken wat er dan gebeurt.
Aja, die slijtage van uw remblokken : tijdens de techniekdag was het al gebleken dat daar zuigertjes niet helemaal meer bewegen zoals ze moeten. Is dat sedertdien al aangepakt ? Anders is dat vrij normaal dat die remblokken nog steeds ongelijkmatig verslijten... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
zappa

Geregistreerd op: 3-2-2012 Berichten: 243
|
Geplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 22:41 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Denk niet dat daar nog garantie opzit...
Koppelingsvloeistof eens verversen en goed ontluchten, kijken wat er dan gebeurt.
Aja, die slijtage van uw remblokken : tijdens de techniekdag was het al gebleken dat daar zuigertjes niet helemaal meer bewegen zoals ze moeten. Is dat sedertdien al aangepakt ? Anders is dat vrij normaal dat die remblokken nog steeds ongelijkmatig verslijten... |
Maar ik heb voor dinsdag een afspraak gemaakt in waregem, moet een nieuwe kettings 40d km mee gedaan en nu begint ze te reutelen
Ondertussen de remblokken voor en achter en zal vragen of ze die koppeling ook willen nakijken  _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Zo, 3 Jun. 2012, 9:03 Onderwerp: |
|
|
Draai eerst dat schroefje in de koppelingshendel eens wat in (zodat het koppelpunt wat verder van het stuur af komt te liggen). Zie eventueel instructieboekje.
Overigens mag het best een beetje moeite kosten om het wiel tegen te houden; de platen blijven bij ontkoppelen toch ietsjes aan elkaar plakken (olie) tot ze helemaal vrij zijn.
Maar eenmaal het achterwiel stilgezet met achterwiel vrij, motor in de versnelling en koppeling ingeknepen moet het niet heel veel moeite kosten om het wiel ook stil te houden.
Enne, kettingset die het 40kkm volhoud is toch best netjes? |
|
Naar boven |
|
 |
zappa

Geregistreerd op: 3-2-2012 Berichten: 243
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 16:26 Onderwerp: |
|
|
schroef terug gedraaid, ik die niet goed meer de hendel kan intrekken, maar geen verschil? In de garage waar ik vandaag nieuwe kettingset heb laten plaatsen, vertelden ze me dat het daar niet kon aan liggen? Dus hendel terug wat dcihter bij stuur gezet met dat wieltje.
Toch heeft hij 't nog steeds?
Zou slijtage van een of ander in elkaar draaiende dingen zijn waar de sensor moet meten of die in neutraal staat?
VRAAG:
Met koppeling in getrokken, in versnelling, kunnen jullie dan je zijsteun uitklappen? Of starten in versnelling met koppeling in? Dat lukt niet? ? ? Normaal moet dat wel toch gaan? Ik start m'n husaberg altijd in 1ste met koppeling in? ? _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 19:02 Onderwerp: |
|
|
dat moet gaan ja starten als hij in versnelling staat met ingetrokken koppeling. Veel kans dat de sensor dus defect is.
Je mag altijd eens passeren hier bij mij als je wil,kunnen we misschien één en ander al uitsluiten, ben toch enkele weken thuis  _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
|