lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

druk in voorpoten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roeligan

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 8:45    Onderwerp: druk in voorpoten Reageer met quote

Sinds herfst vorig jaar pompen de voorpoten hun eigen op... Waardoor traag sturen (grotere stuuruitslag) heel vervelend is... (beetje gevaarlijk zelfs)
De ontluchters heb ik al eens vervangen maar dat heeft dus weinig invloed.
Als het voorwiel van de grond is draait het stuur soepel, dus ik gok dat de balhoofdlagers nog ok zijn?
De keerringen lekken ook niet, maar zou het kunnen dat er langs daar toch (veel) lucht wordt binnengetrokken?

DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 9:03    Onderwerp: Re: druk in voorpoten Reageer met quote

Roeligan schreef:

De ontluchters heb ik al eens vervangen maar dat heeft dus weinig invloed.

Zijn toch gewoon schroefjes? Als die zouden lekken dan zou je niks merken van het oppompen. Of heb jij van die automatische?

Quote:
Als het voorwiel van de grond is draait het stuur soepel, dus ik gok dat de balhoofdlagers nog ok zijn?

Als de spanning op de lagers ook OK is... Anders wil een beginnend dode punt wel eens lastig te voelen zijn met het voorwiel in de lucht.

Eventueel haal je de 5 klemboutjes in de bovenste kroonplaat los, doe je een wigje tussen de voorpoot-klemmen zodat de poten redelijk vrij kunnen bewegen in de kroonplaat (niet te grof doen, net-aan vrij is genoeg), los je de grote moer, span je die aan met 25Nm, en zet je de klemboutjes weer vast op moment na een paar keer met een plastic hamertje rondom getikt te hebben.

Dan nog eens kijken of je geen dood punt hebt in je lagers.

Quote:
De keerringen lekken ook niet, maar zou het kunnen dat er langs daar toch (veel) lucht wordt binnengetrokken?

Lucht trekken doen ze allemaal wel bij uitveren. Daarom heb je ook ontluchtingsschroefjes.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me wel voorstellen dat dat erger word als de afdichtlipjes in de keringen wat slapper worden of wat meer slijten. In de 'goede' richting worden die lipjes door drukverschil (binnen hoger dan buiten) namelijk tegen de poten aan gedrukt, maar in de 'verkeerde richting' niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

automatische ja... en die zijn onlangs vervangen, zonder resultaat blijkbaar...

Is wel zo (daarnet even vergeten te melden) dat als ik de lucht er af laat, het even terug goed gaat/is... Even maar...
Daarom dat ik dacht dat de balhoofdlagers totaal niets met het stuurgedrag te maken zouden hebben...

JarnodeParno

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn balhoofdlagers zijn onlangs vervangen ivm een doodpunt. Voordat ik dit doodpunt voelde stuurde de motor eigenlijk al zwaar vanaf het moment dat ik hem had aangeschaft en nam het voor normaal aan. Na vervanging rolleyes4 wat een verschil! Zonder grap, het voelde qua stuurgedrag echt aan als een andere (veel betere) fiets. Daarmee wil ik dus zeggen dat ik dacht geen problemen te hebben met het balhooflager, maar ik had wel degelijk een probleem.
Ducati 600SS
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

JarnodeParno schreef:
Mijn balhoofdlagers zijn onlangs vervangen ivm een doodpunt. Voordat ik dit doodpunt voelde stuurde de motor eigenlijk al zwaar vanaf het moment dat ik hem had aangeschaft en nam het voor normaal aan. Na vervanging rolleyes4 wat een verschil! Zonder grap, het voelde qua stuurgedrag echt aan als een andere (veel betere) fiets. Daarmee wil ik dus zeggen dat ik dacht geen problemen te hebben met het balhooflager, maar ik had wel degelijk een probleem.

Kga dat in ieder geval ook (laten) controleren; mag wel eens na bijna 60000km (mis)bruik Smile.
Maar dat heeft dus niets te maken met de hoeveelheid druk in de poten... tot vorige zomer was daar nooit zosnel zoveel druk in... druk er vanaf en stuurt terug even beter...

DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jun. 2012, 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Van de LC8 die ik kocht waren de balhoofdlagers na 64000km ook nog niet zo slecht dat er een duidelijk voelbaar dood punt in zat, maar op de lagerschaal waren de eerste tekenen al wel duidelijk aanwezig.

Bovenste lager heb ik laten zitten (was niks mis mee), onderste vervangen.
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 5:02    Onderwerp: Reageer met quote

Roeligan schreef:
JarnodeParno schreef:

Kga dat in ieder geval ook (laten) controleren; mag wel eens na bijna 60000km (mis)bruik Smile.
Maar dat heeft dus niets te maken met de hoeveelheid druk in de poten... tot vorige zomer was daar nooit zosnel zoveel druk in... druk er vanaf en stuurt terug even beter...

is je vorkolie al eens vervangen op die 60000km ????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Als je nou van die vork-ontluchtertjes wil: Koop dan NIET die automatische.
die automatische hebben namelijk ook wel eens de neiging om juist vaccum te trekken, met als gevolg dat je meer vuil en water door de keerringen naar binnen trekt.

Koop dan de manuele versie: Bij de meeste MX shops zo in het schap.

hierop moet je gewoon even drukken om te ontluchten. prima om even te doen als je staat te wachten voor het stoplicht smiley

en idd: minstens 1x 50'000km of 1x per 2jaar je vorkolie vervangen.

lchaacht

BerichtGeplaatst: Za, 2 Jun. 2012, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Had zo van die ontluchtertjes op de mijne gemonteerd, denk van KTM zelf. Ongeveer een jaartje terug.
't Is inderdaad gemakkelijk en snel, gewoon even duwen en psshhhhhht, lucht eruit. Keerzijde van de medaille was wel dat ik het plots zeer zeer vaak moest doen. stunned Heb dan maar de schroefjes er nog eens terug ingestoken en eigenlijk de ontluchtertjes er nooit meer opgeschroefd. Is nu veel beter zo.
Naar boven
Roeligan

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2012, 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Heb van die 'duwertjes' ja voor te ontluchten, misschien iets te optimistisch geweest om ze 'automatisch' te noemen. Eerst 2 setjes van ktm, nu een setje uit de MX winkel hier in de buurt.
Vorkolie is al een keer of 3 gewisseld, laatste keer een 8000km geleden denk ik. (1ste keer bij ombouw 210 naar 245, na 1j ongeveer; 2de keer na lekke keerringen na 2,5j ongeveer, en vorig jaar bij de ombouw naar 265)

Begin de indruk te krijgen dat het een combinatie is van 2 dingen, nl versleten glijbussen/dichtingen & versleten balhoofdlager.

Wordt dus weer knutselen...

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2012, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Als je vork een beetje speling krijgt, dan wordt het oppompen erger ja.

bal;hoofdlager heeft daar weinig mee van doen: Kwestie van voelen... als ie iets strak staan (helemaal zonder speling) en je voelt duidelijk een middelstand... vervang ze dan maar!

ps.: Die ontluchtertjes moet je dus eigenenlijk NIET bij het stoplicht indrukken, want dan staat er al 'last' op de vork. Veert ie dan nog een stukje uit, dan komt ie onderdruk, en zuigt ie via de keerringen naar binnen!

Dus eigenlijk: alleen op de middenbok ontluchten, met de vork 100% uitgeveerd.

verder: Iets druk is helemaal niet slecht hoor: Dat houdt de keeringen goed dicht gedrukt en voorkomt dat vuil naar binnen getroken wordt. Alleen de vork moet er natuulijk niet stroef van gaan lopen.

DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2012, 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Als je zelf kunt knutselen, haal dan eventjes je kroonplaat los en inspecteer de schaal van het onderste balhoofdlager. Is opzich maar weinig werk, zeker als je de voorkant nog iets omhoog kunt krikken zodat je niet perse wiel & co eruit hoeft te halen (stuur & bovenste kroonplaat los, kabels wat ruimte geven door manouvreren stuur, motor omhoog krikken zodat het wiel blijft staan en de hele handel uit het balhoofd komt. Paar cm is genoeg voor inspectie)

In het slechtste geval zie/voel je 'streepjes' in die lagerschaal, en dan is het vervang-tijd. In het beste geval zie je niks en heb je mooi de gelegenheid om er een vers likje vet op te doen.

De geleidebussen van mijn voorvork waren na 64kkm (weggebruik) eigenlijk nog uitstekend. Bert v. Keulen / Shock Therapy heeft ze vervangen, maar als ik ze zo had aangetroffen dan had ik ze laten zitten.
Naar boven
Roeligan

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2012, 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Als je zelf kunt knutselen, haal dan eventjes je kroonplaat los en inspecteer de schaal van het onderste balhoofdlager. Is opzich maar weinig werk, zeker als je de voorkant nog iets omhoog kunt krikken zodat je niet perse wiel & co eruit hoeft te halen (stuur & bovenste kroonplaat los, kabels wat ruimte geven door manouvreren stuur, motor omhoog krikken zodat het wiel blijft staan en de hele handel uit het balhoofd komt. Paar cm is genoeg voor inspectie)

In het slechtste geval zie/voel je 'streepjes' in die lagerschaal, en dan is het vervang-tijd. In het beste geval zie je niks en heb je mooi de gelegenheid om er een vers likje vet op te doen.

De geleidebussen van mijn voorvork waren na 64kkm (weggebruik) eigenlijk nog uitstekend. Bert v. Keulen / Shock Therapy heeft ze vervangen, maar als ik ze zo had aangetroffen dan had ik ze laten zitten.

kroonplaten gedemonteerd, en idd, onerste lager is, om het zacht uit te drukken 'aan gort'.

Als ik het zo bedenk; eigenlijk beetje stom dat ik dat van in het begin een beetje uitsloot. Telkens als het stuur 'vast' zat, was dat:
motor aan de kant
op de middenbok
lucht van de poten af
stuur volledig naar links/rechts uitslaan
verder rijden.
Ik ging er dus vanuit dat het aan de excesieve druk lag in de poten, alhoewel die deze nacht nog meeviel met de terug rit naar huis.

Gaat goed komen! thumbsup

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: