lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

installeren Garmin Montana
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richardrha



Geregistreerd op: 15-3-2012
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Do, 17 Mei. 2012, 20:10    Onderwerp: installeren Garmin Montana Reageer met quote

Ik heb een Garmin Montana gekocht. Nu wil ik deze aan sluiten maar zit ik met vijf draden. Concrete vragen. Waar kan ik het beste rood en zwart op aansluiten? (ik heb gehoord op een accessoire ivm leegtrekken accu) Dan heb ik nog geel (Data input) blauw (data output) en groen (serial ground wire) Dan hangt er als laatste een aansluiting voor audiojack aan.

Ik heb een steun bij Touratech besteld om hem op het dashbord te plaatsen. Tijdelijk zet ik hem even op het stuur.

Alle info is welkom. Alvast bedankt

Richard

_________________
KTM Adventure 990s 5
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 17 Mei. 2012, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Euhm.. wat wil je nu eigenlijk aansl;uiten en wat wil je daarmee bereiken?

Data-communicatie zul je weinig aan hebben: Immers, waarmee communiceer je dan??

zwart en rood zullen waarschijnlijk wel voeding zijn, maar is dat ook 12V ??? Goede kans dat het ding USB verwacht, en dan moet je dus 5 V aanbieden, anders blaas je de zaak op.

In zijn algemeenheid:
Achter je koplamp zitten 2 setjes ACC stekkers (per setje 1 voeding en 1 massa). De ene ACC blijft altijd spanning houden, de andere ACC schakelt met het contactslot mee.

Daarnaast zou je natuurlijk ook nog gebruik kunnen maken van de boordstekker naast je tellers.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Richardrha



Geregistreerd op: 15-3-2012
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Do, 17 Mei. 2012, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Heb er een hele mooie motor accessoire bij gekregen. Deze houder is dus speciaal voor de motor bij geleverd. Ga er dus vanuit dat deze voor 12 v is Heb zelf ook geen flauw idee wat voor data input er zo moeten zijn. Voor mij zou het simpeler zijn als er alleen een rode en een zwarte draad was geweest. Ga morgen nog even langs de gpszaak (waypoint Heerhugowaard). Misschien dat zij het kunnen vertellen.
_________________
KTM Adventure 990s 5
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 17 Mei. 2012, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik veronderstel dat het over de AMPS rugged mount gaat. Die heb ik hier ook klaarliggen om te installeren.

Zwart en rood voor voeding (10 tot 50 Vdc -> staat in handleiding en op het labeltje van de kabel vermeld). Kan dus gewoon op de motor-accu (rechtstreeks of via de ACC connectoren, maar let inderdaad op met ongewenst leegtrekken accu). Voeding is afgezekerd met dat zerkeringshoudertje (rode kabel), specificaties zekering staan op dat label dat op de voedingskabel plakt.

Geel, blauw en groen is inderdaad voor serial verbinding. Niet nodig, isoleren met krimpkous en ergens wegwerken. Dan heb je nog een audio-jack (te gebruiken indien gewenst, anders ook netjes wegwerken.

Dus als je alleen voeding wilt: zwart en rood aansluiten (mag op accu spanning motor) en al de rest gewoon netjes wegwerken. Misschien handig om een reserve zekering in huis te halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 17 Mei. 2012, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dezelfde aangesloten over de ACC stekker de over je contact geschakeld is. Werkt prima. Nooit lege accu........ (zowel brommert als Garmin). Smile
Ik heb de 650 (met camera). Grappige is dat bij de foto's ook de GPS coördinaten opgeslagen worden. Altijd handig als je er nog een naar toe wilt.
Gr. Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richardrha



Geregistreerd op: 15-3-2012
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Za, 19 Mei. 2012, 8:22    Onderwerp: Reageer met quote

Thanx mannen. Ik ga er mee aan de slag
_________________
KTM Adventure 990s 5
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richardrha



Geregistreerd op: 15-3-2012
Berichten: 31
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2012, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hij zit erop. Moest even zoeken naar de ACC stekkers idea2 . Zocht als je voor de motor staat aan de rechter kant. Ze zitten bij mij aan de linker kant. Mijn handvatverwarming zat er al op aangesloten maar ik heb de navigatie er gewoon bij gedaan en dat werkt prima.

Gelijk de Garmin Montana uitgeprobeerd. Op de snelweg ben ik er niet zo tevreden over. Heel weinig informatie thumbsdown , zeker te weinig als de wegsituatie wat complexer wordt zoals op een ringweg. Op de kleine weggetjes ben ik er zeer tevreden over thumbsup . Ook voor outdoor gebruik is het een ideaal apparaat. Loop er nu mee in Griekenland en gebruik hem ook voor navigatie op de boot 2thumbsup

_________________
KTM Adventure 990s 5
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Jun. 2012, 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Garmin kennende kan je dat informatie-nivo gewoon instellen... ergens, tussen de vele menu's met onduidelijk gedefinieerde instellingen.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2012, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het proberen bij:
kaart> menu> stel kaart in> geavanc. kaartinstellingen> detail> meest
en:
kaart> menu> stel kaart in> geavanc. kaartinstellingen> automatisch zoomen> aan

Is tenminste bij mijn 62 zo.

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2012, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoel je met weinig informatie? Kaart detailinfo?.
Ik ben geen Navi pro maar toevallig weet ik waar je kaart detail info instellingen zitten.
Dan kies je voor:
- Stel in
- Kaart
- Geavanceerde instellingen
- Detail
Kies voor Meest/meer/Normaal/minder

Ik heb wel het idee hoe meer det. info. je kiest hoe trager het apparaat werkt bij bijv. uitzoemen of inzoemen op kaart werkt.

Tip (waar ik laatst achter kwam).
Stel in/Kaart/Orientatie/Kaartorientatie op "automodus" zetten.
Dit werkt prettig omdat je dan niet loodrecht op je kaart kijkt. Maar van schuin boven de weg.

Ik had het ooit een keer op "Noord boven" gezet. Leek me toen wel handig. Maar na veel klooien kwam ik er weer achter.

Ook handig is de Waarheen/Tankstations optie.... Smile
Regelmatig nodig.....

Groet, Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2012, 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nu ook aan het kijken om de AMPS motorfiets steun aan te sluiten op de ACC connectoren achter de koplamp. Iemand een idee hoe de kabelschoenen van de ACC eenduidig worden genoemd/gespecifieerd?

Kwestie van bij de lokale elektronicahandelaar direct het juist passende kabelschoentje te kopen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2012, 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

begrijp niet precies wat je bedoelt:

stekkertjes zijn gewoon platte steekstekker (AMP) 6.3mm breed.

bijv:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/749735/PIDG-platte-stekker-63-X-08-rood/0225011&ref=list

ACC is 10A afgezekerd.
er is ACC1 en ACC2; de ene is permanent spanning, de ander is via contact geschakeld: Best meet je het effe.

Bruin is altijd massa bij KTM

voor schema zie WPH in forumdownload.

wat wil je ng meer weten?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jun. 2012, 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
begrijp niet precies wat je bedoelt:

stekkertjes zijn gewoon platte steekstekker (AMP) 6.3mm breed.

bijv:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/749735/PIDG-platte-stekker-63-X-08-rood/0225011&ref=list

Dit bedoelde ik ja: platte steekstekker AMP 6.3mm breed. Dan kunnen ze me wel verderhelpen denk ik. Bedankt!

Elektrisch meet ik het inderdaad nog wel uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 5 Jun. 2012, 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inmiddels ook zo'n ding, maar ik laat 'm voorlopig eens lekker op batterijen draaien, want het ziet er naar uit dat het ding het prima een rijdag vol gaat houden op een batterijlading.

Houdertje heb ik in elkaar gehobbied met een paar reststukjes glasvezel, en die beschouw ik officieel als 'mislukt' ook al functioneert-ie prima.











Heb 'm nog een beetje netter getrimd, maar daar heb ik geen foto van.

Reden om zelf wat te fabrieken was omdat ik geen zin had in de vaste kabels van de AMPS mount en omdat-ie ook op de fiets en in blik moet kunnen. Pas achteraf hoorde ik dat je de overtollige kabels schijnbaar heel makkelijk kunt verwijderen door een schroefje los te draaien en ze eruit te pakken.

Nouja, in dit houdertje zit voor een euro of 6 aan materiaal, dus als ik besluit dat de officiele motorhouder beter is dan is er nog geen man overboord (en kan deze alsnog gewoon op de fiets)

Mocht de batterijcapaciteit ooit niet voldoende zijn dan heb ik voor nood eigenlijk altijd wel een 12V USB-ladertje bij. Sleepte ik eigenlijk mee voor de telefoon, want met de huidige snelheidslimieten en in de weg rijdende blikken is zonder muziek rijden levensgevaarlijk; je zal maar eens in slaap vallen. Dat ding doet het ook prima met de Montana, dus da's mooi. 't is alleen ongeveer even waterbestendig als een suikerklontje.

Rij-ervaring heb ik pas een km of 60 met de Montana, dus nog niet zo gek veel.

Kaartmateriaal voor A naar B op de weg is OSM World Routable, eerst die eens proberen voordat ik weer een hoop geld naar Garmin ga brengen voor de CityNavigator kaarten (jaja, ik ken JetMouse). Gaat tot nu toe prima. Hopen dat het zo blijft, want ik vind het belachelijk dat je voor de prijs van CN+NuMaps lifetime bij je toch niet goedkope Montana ook een complete Nuvi kunt kopen met diezelfde CN+lifetime. Heb je het apparaat eigenlijk gratis dus rolleyes4

t.o.v. een 60Cx is het op de weg een hele vooruitgang. Ik moest wel het scherm op 'altijd staand' zetten, anders dacht de Montana dat-ie het scherm moest draaien als ik plat door de bocht ging devil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
KadvenTureMan



Geregistreerd op: 12-9-2011
Berichten: 118
Woonplaats: NvhL

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Jun. 2012, 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Ik heb inmiddels ook zo'n ding, maar ik laat 'm voorlopig eens lekker op batterijen draaien, want het ziet er naar uit dat het ding het prima een rijdag vol gaat houden op een batterijlading.

Houdertje heb ik in elkaar gehobbied met een paar reststukjes glasvezel, en die beschouw ik officieel als 'mislukt' ook al functioneert-ie prima.
---
t.o.v. een 60Cx is het op de weg een hele vooruitgang. Ik moest wel het scherm op 'altijd staand' zetten, anders dacht de Montana dat-ie het scherm moest draaien als ik plat door de bocht ging devil


hey "DaBit", toch overstag gegaan voor de Montana? rolleyes

Heb momenteel problemen met voedingskabel va mijn 60CXs angry maar kan op(laadbare) batterijen ook makkelijk een dag rondnavigeren dus... wideeyed

Ben wel benieuwd naar jou/jullie praktijkervaringen met dit apparaat want er moet altijd iets te wensen blijven, niet dan... _blank

_________________
XRV750 '02 - '12
990ADV '11 - ...

Oranje boven, zwart onder!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif