Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Roy
|
Geplaatst: Zo, 6 Mei. 2012, 13:53 Onderwerp: Blauwe rook na <50.000 km |
|
|
Tja, dan ga je je toch zorgen maken, als je zo achter je kijkt en er hangt een blauws rookwolk van 4x4 meter bij het verkeerslicht waar je net nog stond.
Tijd voor wat sleutelwerk.
Blok gedemonteerd en naar iemand gebracht die er meer van weet.
Metaal schrapsel aan de olieaftapbout. (bij zoiets ga ik me altijd zorgen maken, of is een beetje normaal?)
Bougies eruit. voor redelijk, achter veel aanslag en olie... niet best, zoals verwacht.
Kleppen niet verbrand, wel veel aanslag.
Achterste schraapveer wat beschadigd, 3 plekjes van zo'n 15mm die erg ruw zijn.
Achterste cilinder gemeten, net nog binnen de tolerantie (zat op 9 honderdste (of zijn dat tienden?) van de 10).
Voor de rest geen hele grote beschadigingen, wel wat oneffenheden onderaan. (had meer verwacht)
Blok gespleten.
1 lager stuk van de versnellingsbak.
1 ketting geleider punt van afgebroken.
Niet veel maar wel wat rare metalen schrapsel gevonden: 2 hele kleine veertjes, 3 kleine balletjes en een staaldraadje (staaldraadje zou al op de werkbank hebben kunnen liggen).
Iemand enig id waar die veertjes en balletjes vandaan komen?
Mijn vragen aan jullie:
Heb veel gezocht, maar niet veel kunnen vinden over vervanging; overmaats zuigers. Welke opties zijn er; van KTM zelf, is er veel kwaliteits verschil? Waar kan ik terecht? (heb niks op internet kunnen vinden, alleen de originele).
Goede bedrijven die kunnen honen? hoorde dat de cilinder ingespannen moet worden tijdens het honen en dat ze dat bij auto motorblokken bv niet doen.
Zijn de cilinders voorzien van Nikosil?
Hoe weet ik of de kettinggeleiders al zijn vervangen door nieuwere (2005?) model? Is dit ook verstandig als ze dat niet zijn, ze nu allemaal te vervangen? Of alleen strakkere veren (als die er nog niet op zitten)?
Ben van plan om op dit fietsje nog zeker een aantal jaar rond te knorren, dus lijkt het me niet verstandig of alleen de zuigerveren te vervangen, neem aan dat je dan binnen niet al te veel km weer tegen dezelfde blauwe rook aan zit te kijken...
Enne, 50.000 km en dan al rijp voor een revisie, komt dat vaker voor? Heb em gebruikt gekocht, dus weet niet wat er daarvoor mee gebeurt is. Mn monteur zei dat het blok al een keer gespleten was geweest... Zelf laat ik mn motor altijd rustig warm worden, maar zeker, daarna wil ik nog wel eens gas geven (maar niet zover dat ik continu in de hogere toeren zit, gebruik meer het middengebied).
Alvast heel erg bedankt,
Roy
Mijn brommert is een:
Adventure 950
2004
53.000km
Hitachi uitlaat
carburateur, standaard, naald 1 stand verder open, CO 2,75 slag open
SAS verwijderd
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
50.42 KB |
Weergegeven: |
2593 keer |

|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
46.9 KB |
Weergegeven: |
2593 keer |

|
_________________ Het kan altijd sneller,
of hoger,
of platter,
of harder! |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 7 Mei. 2012, 0:15 Onderwerp: Re: Blauwe rook na <50.000 km |
|
|
Roy schreef: |
Metaal schrapsel aan de olieaftapbout. (bij zoiets ga ik me altijd zorgen maken, of is een beetje normaal?) |
Wat 'stof' wel, grotere stukken niet.
Quote: | Achterste cilinder gemeten, net nog binnen de tolerantie (zat op 9 honderdste (of zijn dat tienden?) van de 10). |
Ook goed gemeten? Meerdere locaties, en kijken of-ie nog rond is?
Quote: | Goede bedrijven die kunnen honen? hoorde dat de cilinder ingespannen moet worden tijdens het honen en dat ze dat bij auto motorblokken bv niet doen. |
Ik heb ooit een beschadigde cylinder laten her-nikasilen door Jos Vughts in Oirschot meen ik. Beetje lompe boer, maar hij leverde prima werk voor een zeer acceptabel bedrag.
Quote: | Zijn de cilinders voorzien van Nikosil? |
Ja.
Quote: | Enne, 50.000 km en dan al rijp voor een revisie, komt dat vaker voor? |
Komt bij alle merken en typen motoren wel eens voor, maar normaal is het zeker niet.
Als het je interesseert: het topic van 'Pyndon' op Advrider is interessant leesvoer.
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 7 Mei. 2012, 22:25 Onderwerp: |
|
|
tja, er zijn 2003 blokken geweest die duidelijk meer olie gebruikten. Komt dat door materiaal/vervorming, of door de eigenaar?? je zult het nooit weten.
1x vol water/zand, of 1x goed stof door/langs je luchtfilter is ook genoeg om de NiCaSiL te verzieken.
Anderzijds: De mijne heeft 60'000 km waarvan veeeeel ofroad, rally etc... en helaas zelf een keer een hap water (maar dan natuurlijk meteen gestopt!); en het olieverbruik is nog steeds heeel acceptabel, en zeker geen blauwe rook wolken.
ps.: Blauwe rookwolken komt vaan door lekkende (uitlaat)klepgeleider, niet langs de zuiger. De olie komt dan namelijk rechtstreeks de uitlaat in en walmt dan echt. Langs de zuiger verbrand de olie meer, en geeft ie zwarte roet, kool op de zuiger en roetig-vette uitlaat.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|