lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koppeling doet niets ..... en dan HAP
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 14:11    Onderwerp: koppeling doet niets ..... en dan HAP Reageer met quote

Als je terugschakelt laat je ook de koppeling los om de motorrem aan te spreken. Ik doe zoiets enorm veel. Gisteren gebeurde er iets vreemd : ik liet de koppeling gradueel los, er gebeurde niets (lees: de koppeling begon niet te slippen), en plots HAP doet die koppeling om vervolgens pas (brutaal) aan te grjipen (met nog wat slip want hendel nog niet geheel los gelaten).

Waarom die HAP? Wat kan er in die koppeling "versleten" zijn dat die platen niet gewoon langzaam terugglijden en tegen elkaar beginnen giljden?

Bijkomende fenomenen die meer en meer voorkomen : "crunchy" geluiden bij vertrek vanuit stilstand, bij koude en halfwarme motor.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 15:50    Onderwerp: Re: koppeling doet niets ..... en dan HAP Reageer met quote

Aleph schreef:
... Ik doe zoiets enorm veel. ...



dat happen zou een ingesleten kooi kunnen zijn (koppelingskorf)

De 'tabs' van de platen glijden dan niet mooi meer en haperen, met dat happen als gevolg als ze dan in 1 keer wel tesamenglijden.
De suzuki VX was daar heel bekend voor.

Bij mijn trialleke heb ik de zijkanten van die tabs zelfs 'gepolijst' om een zeer glad glijvlak te maken. Zou de dosering van uw koppeling moeten verbeteren...

Of die crunchy geluiden daarmee te maken hebben weet ik niet...

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Koppelingsdeksel eraf, drukplaat los en ge kunt alles op't gemak bekijken. Zeker wel een vol kwartier voor nodig goofy ...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

wat de rest zegt... kooi bijwerken en je kan wss weer een tijd ertegen.
check ineens de lengte van de veren en dikte van de platen als alles toch openligt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zit jij nu gewoon je toekomstige RC8 aanschaf te verantwoorden tongue3
_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Koppelingsdeksel eraf, drukplaat los en ge kunt alles op't gemak bekijken. Zeker wel een vol kwartier voor nodig goofy ...


weet ik weet ik
maar ik zou ne keer foto's moeten hebben van "nieuw" en "versleten". Dabit heeft wat interessante foto's gepost van koppelingsonderdelen, ik ga dat eens bekijken.
Verder is er ook nog een bout (van die bekrachtiger?) die nogal moeilijk los te maken is, niet?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

demito schreef:
Volgens mij zit jij nu gewoon je toekomstige RC8 aanschaf te verantwoorden tongue3


lol
nee hoor die Adventure is een blijverke. Er bestaat niks beters op deze aardbol.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Aleph schreef:
Raketman schreef:
Koppelingsdeksel eraf, drukplaat los en ge kunt alles op't gemak bekijken. Zeker wel een vol kwartier voor nodig goofy ...


weet ik weet ik
maar ik zou ne keer foto's moeten hebben van "nieuw" en "versleten". Dabit heeft wat interessante foto's gepost van koppelingsonderdelen, ik ga dat eens bekijken.
Verder is er ook nog een bout (van die bekrachtiger?) die nogal moeilijk los te maken is, niet?


Die versterker hoeft niet los om de kooi te bekijken hoor, enkel koppelingsdeksel eraf en de 6 geveerde bouten los.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

of je centrale koppelingsmoer ligt los, of de krachtversterker blijft hangen, of je koppeling komt echt niet terug in het blok, omdat de drukgever (aan de buitenkant) blijft hangen.

Koppelingsdekseltje er af (die ronde, zit een 0-ring achter, dus geen pakking stuk..)

- dan eerst kijken of de 'bediening' goed werkt (handel trekken en de drukplaat moet mooi meebewegen en niet 'hangen'

als dat ok is... drukplaat er af en je ziet zo het antwoord denk ik.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat crunchy geluidje bij wegrijden en meer happen dan ik zou verwachten had ik ook na aankoop.

Toen ik de oliesproeier van de koppeling schoon gemaakt had en de onderste stalen plaat met groef van de belleville-veer erin gesleten gewisseld had voor eentje verderop in het pakket was het over.

Welke van de twee maatregelen mijn probleem opgelost heeft weet ik dus niet, maar het heeft geholpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Die door de belleville-veer ingesleten plaat heb ik enige maanden geleden nog vervangen, maar ik heb toen niks gecontroleerd.
Dus het zou het sproeiertje kunnen zijn dan. Moet ik even opsporen dan, effe het forum doorsnuffelen.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Apr. 2012, 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn geval is ook maar een N=1 geval he? Kan bij jou best wat anders zijn. Maar effe dat sproeiertje controleren kan geen kwaad.

Check de tips van Dr. Bean ook maar; kan ik me wel in vinden behalve het blijven hangen van de drukversterker; dan moet je namelijk ook meer handkracht uitoefenen op de hendel om de koppeling te bedienen en daar heb ik je niet over gehoord.

Mocht je drukversterker een serieuze verdacht zijn, dan heb ik de 'oude' uit mijn koppeling hier nog liggen. Die deed het prima, ik vertrouw alleen de pilaartjes niet meer. Maar om iets uit te sluiten is-ie nog prima bruikbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

goed,
vandaag is het lekker rustig, dus kan ik me effe met die koppeling bezig houden.

Lijkt al normaal :
- de kleur van alle platen
- de slijtage - of eerder het gebrek eraan - van alle platen
- de dikte van alle platen (nat gemeten): 50,05 mm. Tolerantiegrens is 48 mm
- de lengte van een koppelingsveer : 29.95 mm. Tolerantiegrens is 29 mm
- de tanden van de binnenklok zijn niet ingesleten
- de belleville veer heeft wat lichte krasjes gemaakt op de binnenste stalen plaat, maar dat valt in het niets vergeleken met de diepe groef die ze eerder gemaakt had, in een plaat die nu meer binnenin het pak zit.

Zichtbare slijtage tot nu toe:
- de tanden van de buitenklok zijn wel wat ingesleten door de schuivende platen, met name aan één zijde, heel specifiek de linkerkant van de tanden die zich bovenaan bevinden.



- de buitenste drukplaat is onregelmatig en gegroefd ingesleten, enkele
tienden schat ik. Ook de ertegen slippende koppelingsplaat is wat gegroefd.





Moet ik nog doen:
- die drukversterker loskrijgen. devil Iemand tips? Hoe kan ik die twee klokken tegenover elkaar vastkrijgen? Ik heb geen koppelingsplaten op reserve (die ik aan elkaar zou kunnen bouten bvb). In eerste zetten is niet de manier, heb ik al gemerkt.
- slijtage van de drukversterker bekijken.
- alle platen individueel meten, maar over het nut daarvan heb ik m'n twijfels aangezien het hele pak ruim binnen de tolerantiegrens valt.

Fotootjes volgen nog.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug


Laatst aangepast door Aleph op Zo, 29 Apr. 2012, 11:57, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2727
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

heb je wel een 'zachte' gevoerde plaat tegen de buitenkant op zitten? die zou niet zo mogen groeven dan op de buitenkant hoor.

Zit de belleville veer wel met ring en goedom gemonteerd?

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad, zacht gevoerde buitenplaat die ook wat gegroefd is

belleville lijkt ok te zitten, met de grootste diameter naar de buitenkant toewijzend.

ik ben momenteel info aan het zoeken om die centrale moer van die drukversterker (inner clutch hub) los te krijgen. beadyeyes2

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif