Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vonholzen
|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 10:31 Onderwerp: OR bandenvraagjes |
|
|
Hoi,
Ben van plan om deze zomer enkele Alpen offroad routes te rijden. Meestal steenslag, af en toe wat ruwer.
Ik neem aan dat TKCs (oid) zowieso een goeie bandenkeuze is. Maar het lijkt mij wat verspilling om met TKCs 2000km autostrade te doen, om er hooguit 200- 300km offroad mee te doen...
Is het misschien een idee om ter plaatse banden te wisselen (laten wisselen, want ik ben geen expert)? Dat wil natuurlijk zeggen dat je met 2 TKCs achterop heen en terug moet...
Of, die gravelpistes gewoon met de Scorpions rijden?
Wie kan mij een handige reis-pomp aanbevelen?
Dank voor tips! _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 10:37 Onderwerp: |
|
|
Mij lijkt het dan weer verspilling van tijd en zweet om daarginds een bandenwissel te gaan doen. Die TKC houdt het echt wel uit hoor. De voorkant ligt er bij mij nu zo'n 3000km op en die is echt nog supergoed. De achterkant begint nu wat magerkes te worden maar nog steeds ok hoor.
Moest je nu naar Marokko rijden, dan zou ik misschien een andere band kiezen.
Als je toch blijft twijfelen gewoon de Mefo of de Heidenau kiezen; Gaan langer mee dan en TKC en toch genoeg voor de gravelpistes. |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 11:56 Onderwerp: |
|
|
ik ben ook een paar keer naar de alpen of pyreneen op en neer gereden met TKC 80 op de adventure. bij mij gaan ze 8000-9000 km mee.
ik zal ze lekker thuis erop zetten.
KTM heeft een mooi klein voetpompje in de powerparts catalogus staan. _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 13:00 Onderwerp: |
|
|
Mini-compressor uit de autobenodigdheden-handel. De plastic behuizing eraf halen zodat het wel erg mini wordt. Eventueel nog de stekker aanpassen aan wat er op je motor zit.
Even klein als dat KTM-voetpompje en minder vermoeiend.  |
|
Naar boven |
|
 |
JarnodeParno

|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 17:24 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook toe aan nieuwe banden, ik lees steeds meer op het Forum dat mensen continu met de TKC80 rijden. Is daar op de openbare weg wel fatsoenlijk mee te rijden? en dan bedoel ik eigelijk of je in het bochtenwerk de supersports bij kunt houden? en hoe is het rijgedrag op nat wegdek?
Ik ben eigenlijk super tevreden met de Scorpions als stuurband, maar vindt het profiel weinig cool (ik weet het, ik ben een sucker voor looks) als de TKC niet heel erg onder doet voor een Scorpion (op de openbare weg) dan wil ik eigenlijk de TKC monteren.
groet! _________________ KTM Adventure 990
Kawasaki z750s
Kawasaki GPZ500
Ducati 600SS |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 17:37 Onderwerp: |
|
|
Ik rij nu toch al enige tijd met de TKC voor én achter en ben er heel content van. Onder de 10km/u voel je dat het een grovere band is dan pakweg de scorpion die er standaar onder zit, maar meestal rij je toch sneller.
Als je nog nooit met noppen hebt gereden zal de TKC80 in het begin wat vreemd aanvoelen omdat de band wat meer "beweegt" bij het rijden/sturen.
Ik doe alles met deze bandencombo; woon-werk door weer en wind, dus ook nat asfalt! Het is daar dat je moet oppassen en rekening houden met het feit dat zo'n TKC80 pakken minder grip biedt in bochten en bij het remmen...maar als je defensief rijdt is dat geen enkel probleem.
Als hij dan toch begint te schuiven, geeft de band zeer goed aan wanneer dat gaat gebeuren en heeft een zeer progressieve slide die snel te corrigeren is door simpelweg van het gas af te gaan, althans bij mij.
Droog doe ik gewoon hetzelfde als met de scorps, maar je moet hem naar mijn gevoel iets meer de bocht induwen.
De Michelin T63 voorkant is beter op het nat dan de TKC80, maar de achterband is niet echt ok voor zo'n zware allroad als de adventure denk ik. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 19:55 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring is dat de originele pirelli's op gewone weg door weinig andere banden te overtreffen zijn. De TKC is een smeerlap op nat wegdek, als je gewoon bent om redelijk stevig door te karren bij droog dan moet je je rijstijl in de regen echt wel naar beneden tunen om er niet binnen de kortste keren bij te gaan liggen.
Met de originele heb ik de ligurische ooit gereden (steenslag, putten,...) en dat ging vanzelf. Enkel heavy duty binnenbanden gemonteerd. Het was wel droog, maar ik ben ervan overtuigd dat het bij nat ook behoorlijk goed gegaan zou zijn. Enkel voor modder en nat gras zijn ze niet geschikt. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2012, 20:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb sinds enkele weken de Pirelli MT21 op de ori velgen. Wat een verschil in zand.... Veel meer grip en controle.
Op de snelweg geen verschil alleen in de bocht niet zo goed als de Scorpions. Maar nog niet in de regen gereden/geremd.
De banden zoemen iets vanaf de 80 km/u. Heeft wel wat..... Hebben de TKC dat niet?
Dat de bocht in duwen hebben de MT21 ook. Op gegeven moment wen je er wel aan....
Ik heb zelf een compacte compressor (google maar op airman compact compressor) gekocht die in het vak onder mijn zadel past. Ik heb een ADV -R, dus geen ABS. Afmetingen van de compressor (HxBxD) ca. 152 x 120 x 60 mm
Er zijn vast ook andere merken, maar bij mij in de buurt was dit apparaat op voorraad.
Hij heeft ook een bandendrukmetertje... Dus als ik het zand in ga, ff aflaten en nadien weer oppompen. Echt een verbetering. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Ma, 7 Mei. 2012, 12:07 Onderwerp: |
|
|
Dan nog maar een duit in het bandenzakje van mij. Mijn ervaring/mening:
De TKC is een ongelooflijk fijne reisband, als het droog is!
Bij mij ging de voorband redelijk lang mee (zo'n 9.000km), achter waren ze echter sneller weg op (te snel) gravel en te heet asfalt (zo'n 5.000km per band). Met echte modder en klei liepen ze snel vol, op stenen fantastisch! Deep zand kan ik niet veel over zeggen, want daar zijn mijn capaciteiten de beperkende factor.
Hellingshoeken zoals met de Scorpions zijn makkelijk te halen, op droog asfalt.
Op nat asfalt, zeker als ze al wat versleten zijn, glijdt dat ding alle kanten op.
Op de orginele scorpions heb ik een rondje Marokko gedaan. Heen en terug voornamelijk over de snelweg. Daar serieus stenen/gravel gereden. Wel wat sneetjes en her en der een hapje uit het profiel, maar hielden het geweldig. En op asfalt blijft het rustig en vertrouwd.
Het comperssortje wat ik bij me had, kost een pak minder moeite en zweet om je band weer op spanning te krijgen. Ook ik ben voor het goedkoopste compressortje gegaan, plastic eraf gesloopt en boordspanningsstekkertje eraan. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Vonholzen
|
Geplaatst: Ma, 7 Mei. 2012, 18:25 Onderwerp: |
|
|
Alvast dank voor jullie input!
Tja, gewoon op de Scorpions doorrijden is natuurlijk ook een optie... Heb destijds zelfs op Metzeler Tourances behoorlijk stevig offroad gegaan. Spanning wat verlagen en gaan!
En het scheelt weer een pak duiten....
Cheers,
Vonholzen _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
|