lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Toch maar weer Motorex
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JanJan

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 11:14    Onderwerp: Toch maar weer Motorex Reageer met quote

Na de inbouw van het 990 blok in mijn 950 had ik olie van Polo-motorrad.de in de tank gestopt na wat onderzoek op het forum. Volsyntheet en op papier dezelfde specificaties als Motorex Power Synth. Het blok had toen 6300 km gelopen. Vanaf het begin vond ik de koppeling niet lekker oppakken. Het was niet echt slippen, maar een vertraging in het aangrijpen na schakelen. Een paar weken terug en 6000 km verder begonnen van het ene op het andere moment de spanners van de nokkenaskettingen te rammelen onder de 3000 toeren (ik was niet voor niets met die oude rokende Land Rover bij de technische dag bij Verpalen). De olie kwam roodbruin uit de tank. De spanners zijn vervangen en de kleppen gesteld door Verpalen en er is weer Motorex ingekomen. Alle problemen opgelost. Het is toch niet allemaal één pot olie uit hezelfde vat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

mm ja je hebt 5 dingen gedaan, maar de olie heeft alles opgelost?

Ik durf te wedden dat als je er nu nieuwe polo-olie in gooit dat alle problemen ook weg zijn.

ps.: Volgens mij is Polo hetzelfde als Putoline.

als jij 10W60 Motorex er in gegooid hebt, dan heb je nu ook dus een andere specificatie olie, niet hetzelfde.

JanJan

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Drie dingen. Met die Polo olie had ik vanaf het begin geen goed werkende koppeling. Ik weet het niet zeker, maar ik ga er van uit dat Verpalen 10W50 gebruikt.. Bovendien is er als eerste Motorex ingekomen. De koppeling was toen goed, maar de kettingspanners rammelden nog even hard. Niet helemaal vijf dingen tegelijk dus, en nieuwe Polo olie loste het niet op. Die spanners bleken later echt stuk. En dan nog: olie die het niet meer doet na 6000 km, dat is niet normaal.
Naar boven
wtr500

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Tjah. Ik vind alleen die roodbruine olie raar. Gevoelsmatig is er dan toch iets meer aan de hand geweest dan wat jij schetst. Slechte -in hoeverre dat bestaat- olie die na 6000km die kleur heeft puur door wat additieven die anders zijn? Neuh. Don't Buy it.
JanJan

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Roest in mijn 'nieuwe' blok? Oude olietank nog vies? Kan ook. We zullen het nooit weten. Feit is wel dat de Motorex de koppeling beter laat werken.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

mja, ik heb zelf met een Honda XR600 bijna 130'000 km gereden, waarvan grotendeels op polo-Volsyntheet; met 1 zuiger wel te verstaan!

Die zuiger gind er met 5/100 mm speling in en kwam er met 7/100 uit. (zuigerveren waren wel op, das normaal bij honda tegen die tijd).
Slechte olie is het dus niet lijkt me.

Ik gooi het ook in mijn 950, en heb er al menig rally mee gereden.
Na 60'000km, waarvan heel veel offroad heb ik weinig olieverbruik. De olie komt er bij mij altijd gewoon ietsje gekleurd uit. Uit de EXC komt gewoon zwarte drap (ongeacht welke olie, na 1000km al).

Ik heb geen koppelingsproblemen met de LC8: dat heet, bnij mij 'hapt' de koppeling ook wel eens een beetje (zoals bij veel mensen) maar daar heb ik zelf weinig last van: gewoon gas er op en hoppa... dan slipt vanzelf je achterwiel als dat nodig is wreck of gaat je voorwiel de lucht in Smile

je posting suggereerde gewoon een beetje dat alle problemen door de olie kwamen... en dat lijkt me een beetje kort door de bocht conclusie

Raketman

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Over olie kan je zowat eindeloos discussiëren. Maar een feit is wel dat Motorex goed spul is. Ik heb ook al menig oliewissel gedaan op LC8 blokken waar "iets anders" inzat, en al menig keer mogen zien dat de gebruikte olie niet meer in te beste conditie is. En dit na 6000-7000km. De Motorex komt er zelfs na 10.000km of meer nog steeds als olie uit. Plakt nog goed, is zelfs nog enigszins goudkleurig. De enige keer dat de olie vervuild was is toen ik m'n eerste koppeling opgerookt heb op een gymkhana/circuit evenement.

Binnenkort oliewissel nummer 13 (1ste keer op 1000km, daarna om de 10.000km) en er zal weer Motorex 10W60 ingaan, zoals altijd. Never change a winning team bucktooth grin !

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
tafella

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom 10W60 als 10W50 is voorgeschreven ?

Ik bedoel; wat is het verschil...

gr.
Richard

DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

10W60 blijft iets consistenter kwa viscositeit als de temperatuur varieert. Tenminste de eerste 2000km; daarna is je 10W60 alweer een 10W45 geworden.

Motorex is inderdaad goed spul. De BMW boxer had daarmee het laagste olieverbruik en het kleinste klepspelingsverloop. En Motorex Crosspower is volgens mij de enige volsyntheet waar nog een fatsoenlijke hoeveelheid fosfor en zink in zit als laatste barriere tegen metaal-op-metaal contact. Dat spul is slecht voor je katalysator, dus de nieuwere API-spec olie-en bevatten steeds minder van dat spul.
Bel-Ray (overigens ook goed spul) heeft eveneens 'thumper'-olie, maar dat is een halfsyntheet. En dat mag officieel niet van meneer KTM.

Zelf vind ik het tegenwoordig al gauw best trouwens. Als de specs maar kloppen blijft het blok wel heel. Wel zit er soms wat verschil tussen fijner schakelen, wat mooier koppelen of verbruik, maar dat zijn details. Daarom nog niet zo gek lang geleden samen met een stel andere idioten een vat Castrol Power RS Racing 10W50 volsyntheet gekocht en verdeeld. Die 10W50 kan ik bijna overal wel in knikkeren, het kwam neer op EUR 7,50 per liter en met 20 liter kan ik wel even vooruit.

Iemand trouwens enig idee wat Andre Motors voor olie gebruikt? Die kwam als complete drab uit de LC8 toen ik de olie wisselde. Met de verse olie (die Castrol dus) schakelt het zowiezo een stuk soepeler.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:

Iemand trouwens enig idee wat Andre Motors voor olie gebruikt? Die kwam als complete drab uit de LC8 toen ik de olie wisselde. .

bij mijn weten ook voor de LC8888 motorex.
heb daar afgelopen vrijdag zelf mijn 690 een servicebeurt staan geven.
( met motorex 10w60).

PS: als je tussen mijn voorwiel en radiateur doorkijkt,
dan zie je de motorex flessen staan wink3

snik 003.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  316.31 KB
 Weergegeven:  721 keer

snik 003.jpg

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft Andre Motors dat spul dan niet gewoon in een vat staan? Scheelt toch veel in de kosten per liter tov 1-liter en 4-liter flessen namelijk. Voor de gezamelijk-inkoop actie van die Castrol was er ook nog gekeken naar een palletje met 50 4-liter kannen erop, maar dat was toch beduidend prijziger dan een vat. En een vat werkt handiger ook; persluchtkraantje op de pomp open, psssj-klak psssj-klak oliekan volpompen met 3 liter van dat spul, merendeel in de motor gieten en de rest na even draaien, klaar.

Of ze hebben wel zo'n vat dat ze gebruiken voor klanten die niet expliciet om Motorex vragen. Ik verbaas me nergens meer over bij dealers. rolleyes5

Hoe lief is een LC8 eigenlijk voor de olie?
Bij de GS kon ik makkelijk de normale 10.000km verversingstermijn aanhouden ongeacht of er veel korte stukjes tussen zaten of een winter of wat offroad ofzo. Bij de LC4 was de 5000km verversingstermijn alleen houdbaar bij langere stukken en niet te heftig offroad; meestal was een wat kortere termijn wel aan te raden. Op een gegeven moment voelde je het schakelen minder soepel worden bijvoorbeeld.
Is de 7500km termijn voor de LC8 bij asfaltgebruik aan de krappe of royale kant?
Naar boven
tafella

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg Dabit. Duidelijk thumbsup

Gebruik zelf ook Castrol Power RS 10W50 en bevalt goed...

disco stu

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Motorex heeft:

POWER SYNT 4T 10W/50
POWER SYNT 4T 10W/60
CROSS POWER 4T 10W/50
CROSS POWER 4T 10W/60

Dus de cross power zou dan beter zijn als de power synth en de 10W60 zou dan beter zijn dan de 10W50?
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wat heet beter...als je "normaal" onnozel doet met een LC8 zie ik ansich geen reden waarom de 10W50 niet zou voldoen. Maar die van mij doet af en toe wat extremere dingen (15 rondjes gymkhana op een half uurtje, dan staat hij echt wel gloeiend heet grin ), veel trage lessituaties,... en zodoende bewust gekozen voor de 10W60. Zo hou ik na een paar duizend km idd nog wat over.

Quote:
Is de 7500km termijn voor de LC8 bij asfaltgebruik aan de krappe of royale kant?

Nog nooit minder gedaan dan 10k met één oliewissel. Deze keer zal ze er zelfs 12k ingezeten hebben, omdat ik m'n kilometertelling weer op een rond en gemakkelijker onthoudbaar getal wil krijgen lipsrsealed2 ...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:

Dus de cross power zou dan beter zijn als de power synth en de 10W60 zou dan beter zijn dan de 10W50?

Niet perse, anders zou Motorex niet die vier verschillende types in het programma hebben.

Het probleem bij olieen waarbij de getalletjes voor en na de 'W' ver uit elkaar liggen is dat ze relatief veel viscositeitsverbeteraars nodig hebben. De olie moet zich koud immers als een dunne olie gedragen zodat-ie bij koude starts makkelijk rondgepompt kan worden, en warm als een relatief dikke, want diezelfde dunne olie zou anders bij 100 graden zo dun als kamelenzeik zijn.

Die viscositeitverbeteraars kun je nog het beste vergelijken met een klontje haren in je doucheputje. Nadeel van die vele lange 'haren' die je nodig hebt om een 5W50 of 10W60 te maken is dat ze door tandwielen aan stukken gesneden worden, en waar 'haar' zit kan geen smeerspul zitten.

Die 'haren' die aan stukken geknipt worden zorgen ervoor dat je 10W60 olie al vrij snel een 10W50 is, wat later een 10W40 en nog veel later een 10W30. Een 20W50 olie met dezelfde basis synthetische basis doet er veel langer over om tot 20W30 gedegradeerd te worden; de basisolie is dikker dus minder 'haren' nodig om tot de W50 te komen op temperatuur, dus minder haren die stukgeknipt worden.

Kort door de bocht: in principe ben je het beste af met het kleinste verschil tussen de twee nummertjes die voldoet voor jouw rijstijl.
Als je niet met extreem hoge bloktemperaturen rond gaat rijden voldoet een 10W50 prima. En als je alleen in de zomer met je olie rijd en voordat het koud word wissel je 'm toch weer dan kan een 20W50 prima.

Dan crosspower vs. de gewone volsyntheet: in Crosspower zitten meer stofjes die de metalen onderdeeltjes in je blok lekker vinden als ze zodanig extreem belast worden dat de hele oliefilm tussen de delen uitgeperst word.
Nadeel van die stofjes is dat ze as produceren als ze verbranden, en dat vind een katalysator (nouja, voornamelijk de boomknuffelaars) niet zo leuk want dat as gaat op het actieve metaal zitten en dan werkt het ding niet zo goed meer.

Als je zuinig bent op je katalysator en begaan bent met het milieu dan kun je dus beter de gewone powersynth pakken. Heb je die katalysator niet meer of zal het je een zorg wezen of het ding na 10 jaar nog z'n werk doet of niet, dan ben je met Crosspower beter af.

Nouja, beetje kort door de bocht verhaal, maar het is al lang zat zo.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: