Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Ma, 30 Mei. 2011, 20:07 Onderwerp: stilgevallen in Egypte |
|
|
Hey,
Post ik vorige week een berichtje dat ik onderweg ben naar Zambia, val ik een paar dagen later stil in de woestijn in Egypte!
Symptomen:
- plots stilvallen
- geen verdere tekenen
- tevoren benzine gekregen waarvan ik vermoed dat ie echt slecht was.
60km of zo terug gesleept, bleek dat benzinepomp niet meer werkte. op zich niet heel verrassend aangezien mijn KTM 990 (2006) nu bijna 50.000km heeft gelopen en ik op dit forum heb gelezen dat de pomp rond deze tijd wel eens de geest wil geven. Bizar genoeg hebben we de pomp weten te repareren, door het elektrische deel te vervangen door de pomp van een of andere yamaha 750.
Dag erna goede benzine (dit is benzine bij een tankstation) weten te vinden en weer een dag later gaan rijden. Toen begonnen de andere problemen:
- eerste 180km geen enkel probleem; standaard vermogen
- toen licht vermogenverlies en stotteren bij accellereren (vanaf 4000 rpm)
- motorvermogen steeds verder wegzakkend
- motor uitgeschakeld en meteen weer aan: problemen geheel verdwenen
- volgende 100km geen probleem meer, standaard vermogen, normale accelleratie
- daarna steeds weer vermogenverlies, stotteren vanaf 4000km en wegzakkend vermogen. Accelereren onmogelijk.
- dit is telkens op te lossen door uit/aan te schakelen waarna de problemen direct verdwijnen, maar de probleemloze tussenperioden duren steeds korter
- laatste 20km in Cairo (met het toch al heerlijke verkeer) alleen maar haperende motor
Ruim 1 dag later kreeg ik meldingnr 17, defekte lambdasensor. Met mijn beperkte kennis, zouden de problemen hier enigszins mee verklaard kunnen worden. Kunnen jullie me helpen met wat er te zien/meten is aan een kapotte lambdasensor? Ik heb wat metingen gedaan en wat plaatjes bijgevoegd.
Misschien weten jullie iets?? De pomp werkt, anders had ie geen 180km goed gelopen.... Natuurlijk is hier KTM Egypt, maar de monteur is nog een week op vakantie en ivm visum voor Sudan wil ik liefst zo snel mogelijk verder.
Ik hoor/lees het wel. Alvast bedankt voor de tips!
Groeten, Jeroen
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
61.06 KB |
Weergegeven: |
9225 keer |

|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
74.96 KB |
Weergegeven: |
9225 keer |

|
|
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 30 Mei. 2011, 23:04 Onderwerp: |
|
|
FWIW:
Als je slechte benzine hebt getankt is de kans groot dat ze niet echt proper was. Hoe zat het met je benzinefilter. Je symptomen zijn dezelfde als toen ik met een volledig verzadigd filter rondreed.
T
_________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 30 Mei. 2011, 23:07 Onderwerp: |
|
|
Hoi.
de 990 (injectie!) heeft een hele andere pomp dan de 950 (carburateurs), en de 990 pomp gaat niet vaak stuk na 50dkm.
Wat er wel gebeurt met die pomp is dat de ZEEF voor de pomp (en evt die in de pomp) verstopt gaat zitten. (Pag 8-13 handboek)
ps.: die staat op de download, als je toegang nodig hebt, doe mij effe een pbtje.
zie:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=35627&highlight=benzinefilter#35627
Aan een lambda sonde kan eigenlijk niets zo meten. Anderzijds: Als de motor langdurig te weinig (of te veel) brandstof krijgt, dan roep ie op een gegeven moment vanzelf dat de Sensor stuk is... ook als is dat niet zo.
Tevens is het zo dat de lambdasensor niet heel erg veel doet: dat is maar een klein beetje correctie. Als je een Akra-mapping hebt staan ze bijna uit. bij sommige mappings helemaal. Als je de diagnosestekker bij je had, dan kon je ze uitzetten.
mogelijke oorzaken zoals ik het zie:
- aanzuigzeef en filter brandstofpomp (met stip op 1)
- snelkoppeling van je tank (als die knelt/ fout zit dan heeft ie niet genoeg doorvoer
andere ideeen:
Aan de ECU zit ergens een low-octae selector (ik weet niet waar die bij de 990 is.. waarschijnlijk ook onder je zadel ergens): heb je die al eens geprobeerd los te halen???
zit je nu in Aswan? daar hebik ook al eens een motorblok uit een reisbrommer gehaald :-: cilinderkopje stuk en zat ik 3 weken vast
succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 30 Mei. 2011, 23:32 Onderwerp: |
|
|
@ Bean:
Genious minds think alike
@Sjarelke
Die filter (of zeef) gaat, telkens je stopt, even opnieuw goed doordat er vuilpartikels terug los in de benzine komen en je even terug betere flow hebt en even beter kan rijden. Zuigt je pomp terug aan, dan duurt het uiteraard niet lang of die partikels hebben zich opnieuw op het filter gezet. Gaat van kwaad naar erger. Toerental waar de symptomen zich voordoen zal wschl ook steeds naar beneden gaan.
Een (hele) bus carb cleaner deed bij mij wonderen (van zwart naar terug ongeveer wit).
Ander idee: geknelde ontluchtingsleidingen van je tank. Zelfde symptomen.
Succes!
T
_________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
|
Geplaatst: Di, 31 Mei. 2011, 9:12 Onderwerp: |
|
|
Goh, dit is echt een snel forum hè! Top!
De filter en zeef waren inderdaad zo zwart als roet. Ronde filter is meteen vervangen, de nieuwe zeef wilde niet passen (dat was vreemd ja), maar is nu inmiddels ook vervangen.
Hebben jullie nog ideeën over die melding van de lambda sonde, of hoe ik er iets van kan testen?
Groeten,
J
ps. voor wat betreft de ontluchting, tijdens het rijden heb ik ook met open tankdoppen geprobeerd, maar dat maakte geen verschil..
|
|
Naar boven |
|
 |
Piet

|
Geplaatst: Di, 31 Mei. 2011, 12:15 Onderwerp: |
|
|
@ Demito en Dr Bean
Even terzijde:
Klasse kerels... Sympathiek wat die snelle antwoorden betreffen. Een fijn gevoel zo'n ondersteuning te hebben als je in the middel of nowhere staat.
_________________ Verwondering is aan het uitsterven...
KTM 990 Adventure R 2010
KTM EXC 500
KTM 990 Adventure R 2012-13
www.motortraining.be
www.procentrum.nl |
|
Naar boven |
|
 |
lc8tinus
|
Geplaatst: Di, 31 Mei. 2011, 18:54 Onderwerp: |
|
|
hoi ik heb even bij mijn 2007 990 gekeken en daar zit de bruine draad met de connector voor het aktiveren van een andere ontstekings curve, onder het zadel naast het bovenste bevestigings oog van de schokbreker. Connector vast is brandstof met octaan waarde van 95 en hoger, connector los is voor brandstof met octaan 80-94.
Succes
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 31 Mei. 2011, 21:35 Onderwerp: |
|
|
och ja... ik heb er zelf ook al eens gestaan zoals ik zei: dus ik weet hoe dat is. Egypte is leuk, maar niet als je nog verder wil en niet kan.
Ik neem aan dat je lambda melding weer weg is? (of roept ie de fout nog steeds?)
uitleg van de aansluitingen lambda sensor voorste en achterste cilinder, kleuren aan de kant van de kabelboom):
zwart: masse van de sensor
oranje: +12V vanaf het hoofdrelay (=accu +) voor de haeter
oranje/wit, zwart/wit : Schakeldraad voor de sensorheater
(wordt door deECU naar massa geschakeld om de sensor op te warmen toto 400 graden, waar die pas gaat werken....) Heater werkt waarschijnlijk alleen als de motor loopt. Je zou die kunnen controleren.
rood/groe rood/bruin: Sensor output naar de ECU. Heirop staat dus het signaal van de sensor... 0-1V (tov zwart)
laag (0.2V) is arm mengsel, hoog (0.8V is rijk mengsel): alleen pas op, die dingen zijn erg hoogohmig, dus het kan zijn dat je met een multimeter de verkeerde waardes meet. iig meten tov de massa (zwart)
meten bij 5000rpm, dan moet de waarde snel heen en weer gaan tussen 0,2 en 0,8 V... eigenlijk diagnose tool nodig.
weerstand van de heater (meten tussen oranje en oranje/wit resp zwart-wit) moet 13 ohm zijn (aldus handboek...). maar de heater zou een andere foutcode geven (45/46)
een blinkcode 17 is de lambda sensor van de achterste cilinder: Je kunt ze omwisselen: als de sensor zelf stuk is moet ie in een code 18 over gaan.
in alle gevallen: De motor moet probleemloos kunnen rijden met een niet werkende lambda sonde: dus stilstaan zal je er niet door... misschien gaat je catalysator er aan, of wordt ie te heet (let daar welop! evt brandgevaar van je plasticwerk)
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
|
Geplaatst: Wo, 1 Jun. 2011, 19:09 Onderwerp: |
|
|
Nou, vandaag een testritje gemaakt en deze km's gingen probleemloos voorbij. Geen meldingen meer van de sondes (vanochtend nog voor beide een storingsmelding gekregen). Dus gaat het morgen of overmorgen weer verder richting westelijke woestijn.. (nu nog in Cairo)
Vorige keer ging het natuurlijk ook 180km vlotjes vooruit, dus we zullen wel zien of het allemaal goed gaat.
Bedankt voor de reacties in ieder geval. Hopelijk alleen nog aanvullingen op de reisafdeling van het forum!!!
Gr,
J.
|
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
|
Geplaatst: Wo, 8 Jun. 2011, 9:23 Onderwerp: |
|
|
Nou, inmiddels zijn we een kilometer of 1000 verder en het ding lijkt het weer te doen. Gelukkig ook in de woestijn geen problemen. Wel nog steeds af en toe meldingen voor de lambdasondes (beide); maar hiervan merk ik verder niet veel... Misschien blijf ik gewoon net doen alsof er niets aan de hand is.
De groeten
J
|
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Di, 6 Mrt. 2012, 20:59 Onderwerp: |
|
|
Benzine filter van de 990 is misschien toch een zwak puntje..
Vandaag in Tanzania zo'n 500km gereden. Honderd meer dan gepland door een uiterst vriendelijke uitnodiging om bij iemand thuis in Dar el Salam te overnachten. In die laatste 100km begon mijn motor af en toe iets in te houden boven de 4000 toeren. Benzine die ik daarvoor getankt heb, kwam uit een tankstation (dus leek me oke). Eerste gedachte was/is toch verstopt benzine filter.
Maar letterlijk 500m voor het appartement stopt de motor na horten en stoten ermee. Motor is tegen die tijd erg warm door de avondspits en het lange stapvoets rijden. Als ik mijn tankdop rechts open maakt, guts de benzine erover heen! Links openen geeft een vacuum zuigend geluid. Na beide doppen open hebben gehad, doet ie het weer even. Maar voor de poort (!) stopt ie nog een keer. Zelfde verhaal, rechts loopt over, links zuigt lucht aan.
Iemand een idee voordat ik aan de benzine filter begin? Ontluchtingsslangen lijken me niet zomaar bekneld te kunnen raken?
_________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 6 Mrt. 2012, 21:32 Onderwerp: |
|
|
nee, maar ze raken wel verstopt door zand+benzinezut.
Er kan nooit druk of onderuk op de tank staan ALS de ontluchting op is.... dus de ontluchting zit verstopt ! en dat IS je probleem.
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 6 Mrt. 2012, 21:33 Onderwerp: |
|
|
...en toch is dat het eerste wat ik zou nakijken : of beide slangetjes bovenaan de tanks niet verstopt zitten. Jij hebt een 2006, heeft die dan ook de modificatie gehad met de balanspijp tussen de 2 tanks (buisje dat bovenop het luchtfilter ligt en beide tanks verbindt) ? Normaal gezien kan je dan nooit aparte effecten krijgen op beide tanks...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Wo, 7 Mrt. 2012, 9:50 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de snelle reacties! Motor nagelopen en geen van de slangen zit verstopt. Wel alles schoongemaakt. Level in beide tankhelften was trouwens weer gelijk.
Mijn model heeft overigens niet de modificatie met het balanspijpje...
Ben benieuwd hoe hij het houdt vandaag. Ik hou jullie op de hoogte!
_________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 7 Mrt. 2012, 10:34 Onderwerp: |
|
|
mja... der moet iets zijn: Je zou bijna gaan denken dat die modificatie toch een nut heeft
ALS er druk opbouwd in de tank terwijl de ontluchtingen open zijn, dan moet je dus een fors damps-spanningsverschil hebben.
De benzine wordt uit de Linker helft aangezogen, terwijl de rechter helft overstroomd: het verbruik van benzine helpt de zaak dus niet meer.
Weet je zeker dat de linker tank een 'vacuum' zuigend geluid maakte en niet juist 'overdruk' had... dat is namelijk te verwachten!
-->
De benzine in de linker tank wordt waarschijnlijk dus een stuk warmer dan in de rechter tank; en wel zoveel dat de kleine ontluchting het dampspanningsverschil niet genoeg kan opvangen.
In de linker tank staat de pomp... en die maakt natuurlijk fors warmte! Als je dan toevallig ook de zon nog eens op de linker tank gehad hebt (zwarte tank ?) dan gaat het misschien fout!
Als de L-tank verder leeg raakt wordt het probleem groter, omdat je minder benzine massa hebt om de warmte op te nemen en af te staan aan de tank zelf.
De FAN staat ook nog eens aan de linker kant.. en pompt alle warme lucht lanks de linker tank.
(wat een mooi design eigenlijk.... _
Combinatie: weinig rijwind, warme omstandigheden, lage snelheden, soort benzine, volle tank etc.... en dan een lange non-stop rit, zodat er geen moment van vereffening van nivo en druk is....
Als je er echt last van hebt, kun je het onderweg misschien een beetje omzeilen door een van de kraantjes tussen de tanks (onderaan) dicht te zetten. Dan kan die de benzine iig niet overdrukken naar de andere tank.
De linker tank bouwd dan een klein beetje meer druk op, maar daar zal de injectiepomp geen last van hebben.
|
Naar boven |
|
 |
|