Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 16:47 Onderwerp: Achterband vervangen probleem |
|
|
Jongens toch! Het KTM Adventure achterwiel is het eerste wiel waar ik de band gewoon maar niet afkrijg. Door dat verrekte 'veiligheidsruggetje' krijg ik de band niet 'gebroken'.
Ik heb al vanalles geprobeerd, zelf de auto opgekrikt en met een op maat gezaagd houten spietje op de rand van de band weer laten zakken. Toch een gewicht van zo'n 2,3 Ton....NIKS resultaat.
Een middenbok heb ik niet, dus die gouden tip kan ik missen als kiespijn.
Even 20m gereden met een platte achterband bracht ook geen zoden aan de dijk.
De band ligt er slechts enkele weken op, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik haal morgen een slijpschijf en slijp heel die veiligheidszooi er gewoon af, want zo'n adventure vraagt gewoon veel bandenwissels en ik wil alles zelf doen en been veel te koppig om weer geld te gaan uitgeven om iemand anders het werk te laten doen.
Maar daar moet natuurlijk eerst die band vanaf.
Ik zit hier even met de handen in het haar! |
|
Naar boven |
|
 |
lc8tinus
|
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 21:39 Onderwerp: |
|
|
Zo doe ik het dus ook met de achterband van de EXC! Maar die klote adventure achtervelg is vandaag echt m'n vijand.
Ik hoop dat het wegslijpen van de 'veiligheidsrand' geen nare gevolgen heeft. Iemand ervaring mee? |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 22:58 Onderwerp: |
|
|
Nooit moeite gehad met het losduwen van die achterband...Maar als je geen middenbok hebt natuurlijk... _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 0:33 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Nooit moeite gehad met het losduwen van die achterband...Maar als je geen middenbok hebt natuurlijk... |
Blijkbaar hebben de adventure modellen vanaf 2006 een lagere veiligheidsrand, dus een 990 achterband zou er inderdaad makkelijker vanaf moeten gaan.
Maar ja, die zijn ook zo laag hé, die modelletjes... |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 1:12 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | demito schreef: | Nooit moeite gehad met het losduwen van die achterband...Maar als je geen middenbok hebt natuurlijk... |
Blijkbaar hebben de adventure modellen vanaf 2006 een lagere veiligheidsrand, dus een 990 achterband zou er inderdaad makkelijker vanaf moeten gaan.
Maar ja, die zijn ook zo laag hé, die modelletjes... |
De mijne toch de volle 265 mm veerweg hoor  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 11:21 Onderwerp: |
|
|
het is wel lastig soms, maar tot nu toe heb ik hem er altijd afgekregen.
Motor opdrukken met de zijstandaard in de rand band-velg doet hetzelfde als de middenbok.
Probleem is dat dat heel lastig is als dat ook de motor is waar je je achterwiel uit hebt... (je hebt eigenlijk een dikke BMW nodig met bijpassende berijder )
Je kunt een beetje zeepwater er tussen laten lopen (of WD40, maar kliede rniet alles onder, want dan wordt het nog lastiger
Of Effe bij de locale bandentoko langs, die drukt hem er zo af voor je op het banden pers-apparaat.
de rand er afslijpen: Als je band dan lek gaat , dan loopt ie los op de brede velg, en dat kan rare gevolgen hebben als je net 200km/h aan het rijden bent.
Wat misschien beter is: Slijp de rand wat LAGER, maar niet helemaal weg. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 13:37 Onderwerp: |
|
|
Dr.Bean, bedankt voor die tips. Inderdaad lastig om de zijpikkel te gebruiken van een motor waar het achterwiel uit is. En dan te bedenken dat er vanmorgen een KTM adventure-rijder op bezoek was voor de koffie. Totaal vergeten om even wat hulp te vragen.
Ok, Ik ga nog een namiddag worstelen met dat achterwiel en ga de rand inderdaad wat lager slijpen tot ie net zo laag is als bij de nieuwere modelletjes, kwestie van de veiligheid niet in het gedrang te brengen.
Cheers,
Bert |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 19:05 Onderwerp: |
|
|
Ok, na zeker nog 10 pogingen met 4 bandenijzers en zeep, etc. heb ik de handdoek in de ring gegooid en ben ermee naar de motorzaak gestapt. Die hebben hem er gratis afgedrukt en gedraaid voor me. UIt dankbaarheid maar een busje kettingcleaner gekocht, maar daar zien ze me zeker nog terug.
Nu heb ik de velg naakt liggen en ga ik de veiligheidsrand lager slijpen zoals Bean adviseerde. Dat wordt een klusje voor morgen: Velg zo monteren, brommer in z'n eerste, wieltje laten ronddraaien en dan met de slijper erop!
Hopelijk gaat het monteren van de band morgen veel makkelijker, want anders wordt m'n volgende investering een extra setje wielen denk ik.  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 19:25 Onderwerp: |
|
|
Ik had eigenlijk hetzelfde probleem hoor,
op m'n exc zovaak banden zelf gewisseld,
en op de 950adv kon ik de achterband er niet vanaf krijgen
eerdaags ga ik een poging wagen om zelf de banden van m'n 690 enduro te wisselen, hopelijk zit daar ook niet zo een rand in de velg. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 19:55 Onderwerp: |
|
|
opleggen en afleggen is niet het probleem, das net zo moeilijk of makkelijk als elke andere velg (vrij makkelijk zelfs, omdat de velg breed is en de band dus makkelijk in de velg-hiel kan zakken).
het probleem is de band los-breken, van de velg-rand. Dat lukt met een bandenlichter gewoon niet, die krijg je er niet tussen. Je moet daarbij gewoon de band losdrukken: iedere bandenboer heeft daar zo'n bandenpers voor, want alle autovelgen zijn zo.
opleggen is heel makkelijk, alleen moet ie dan weer over die velg-safety-rand. Dat doe je gewoon door hem op 5 bar te zetten. Beetje zeep aan de band-hiel helpt en dan gaat het makkelijker. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
-Wim--
|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 0:00 Onderwerp: |
|
|
Hey Bert,
Spring eens binnen, dan jaal ik die band zo van je velg.
Groeten,
Wim |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 0:05 Onderwerp: |
|
|
-Wim-- schreef: | Hey Bert,
Spring eens binnen, dan jaal ik die band zo van je velg.
Groeten,
Wim |
Wim, vertel eens hoe je die er dan afJaald? wij zijn wel benieuwd! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 3:49 Onderwerp: |
|
|
ik heb die vraag ook even aan een maat van me gesteld want die had er ook zoveel problemen mee, en die deed het met 2 aangepaste lijm tangen ???? volgende keer eens bekijken die dingen.....
maar ik kan me er iets bij voorstellen  |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 14:49 Onderwerp: |
|
|
Wim, bedankt voor 't aanbod. Waar woon je juist, dan kom ik volgende keer langs als het me weer eens niet lukt met die achterbgand.
Ik heb de veiligheidsrand wat minder dik gemaakt met m'n haakse slijper en heel de velg eens deftig gekuist. Het opleggen ging vanzelf, slechts 3 bar was nodig om de band over de rand te laten knallen.
Wat wel voor verwarring zorgt is de aanduiding van de REAR-pijl op de TKC80. Hoe moet ik die juist positioneren. Op de meeste banden staat "Front" aangeduid, en dan wijst de pijl in de draairichting naar de voorkant.
Cheers,
Bert |
|
Naar boven |
|
 |
|