lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Smeren achterbrugas

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Zo, 11 Mrt. 2012, 16:44    Onderwerp: Smeren achterbrugas Reageer met quote

Hoe ga je daarvoor te werk?

Wat voor formaat doorslag gebruik je om de as eruit te slaan en waar vind je dat materiaal? Heb me al suf gezocht op het internet.

ATAK

BerichtGeplaatst: Zo, 11 Mrt. 2012, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij is soms zeer veel geweld nodig. Ik had een ijzeren staaf die er precies op paste. Was wel nodig bij mij.

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3013&sid=8d61eac5f6440ff21aaa3a16c8fb17ba

Succes, Ad

DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 11 Mrt. 2012, 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Laatst gedaan, was ongeveer zoiets:

- Wiel d'r uit
- Remklauw loshaken van achterbrug
- Schokbreker losmaken (alleen onderkant is opzich zat; 12mm inbusbout achter dat zwarte kapje)
- Moer achterbrugas aan de linkerkant losmaken.
- Ik meen dat ik een 1/2" verlengstuk uit de doppendoos gebruikt heb om 'm ver genoeg door te tikken totdat ik 'm aan de andere kant kon pakken, maar de mijne kwam goed los.

- Achterbrug eruit pakken.
- vinger in het lager, beetje druk zetten en ronddraaien: krast-ie of gaat het soepel?
- Keringen inspecteren: zien die er nog goed uit?
- Busjes links/rechts van de lagers af pakken en inspecteren op ingelopen- kering-schade
- Nog een keertje goed de keringen inspecteren.
- Busje wat in het lager zit eruit drukken
- Busje schoonvegen. Naalden goed schoonmaken met de WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, etc methode. Vervolgens inspecteren op beschadigingen.
- Alles nog goed (genoeg)? Royale klodder vet op de vinger, en in het lager werken. Dus ook achter de naaldjes. Herhalen totdat het lager geen vet meer opneemt.
- Overtollig vet wegvegen, busje er weer in, zijbusjes er weer in.

Bij het terugzetten: beetje vet op de as, en vanaf rechts de as er weer terug in. Let op: de as heeft een gevormd uiteinde dat in diezelfde vorm in de achterbrug valt.

Zit die as echt vast, dan op spanning zetten met een stuk draadeind, moer aan de linkerkant van de as, grote dop + ring + moer aan de rechterkant van de as, en veel tikjes geven met de hamer op links. Die tikjes doen het 'm uiteindelijk, maar het kan even duren voordat het loskomt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Benny

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Mrt. 2012, 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Laatst gedaan, was ongeveer zoiets:

- Wiel d'r uit
- Remklauw loshaken van achterbrug
- Schokbreker losmaken (alleen onderkant is opzich zat; 12mm inbusbout achter dat zwarte kapje)
- Moer achterbrugas aan de linkerkant losmaken.
- Ik meen dat ik een 1/2" verlengstuk uit de doppendoos gebruikt heb om 'm ver genoeg door te tikken totdat ik 'm aan de andere kant kon pakken, maar de mijne kwam goed los.

- Achterbrug eruit pakken.
- vinger in het lager, beetje druk zetten en ronddraaien: krast-ie of gaat het soepel?
- Keringen inspecteren: zien die er nog goed uit?
- Busjes links/rechts van de lagers af pakken en inspecteren op ingelopen- kering-schade
- Nog een keertje goed de keringen inspecteren.
- Busje wat in het lager zit eruit drukken
- Busje schoonvegen. Naalden goed schoonmaken met de WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, doek-erin-ronddraaien-en-afvegen, WD40, etc methode. Vervolgens inspecteren op beschadigingen.
- Alles nog goed (genoeg)? Royale klodder vet op de vinger, en in het lager werken. Dus ook achter de naaldjes. Herhalen totdat het lager geen vet meer opneemt.
- Overtollig vet wegvegen, busje er weer in, zijbusjes er weer in.

Bij het terugzetten: beetje vet op de as, en vanaf rechts de as er weer terug in. Let op: de as heeft een gevormd uiteinde dat in diezelfde vorm in de achterbrug valt.

Zit die as echt vast, dan op spanning zetten met een stuk draadeind, moer aan de linkerkant van de as, grote dop + ring + moer aan de rechterkant van de as, en veel tikjes geven met de hamer op links. Die tikjes doen het 'm uiteindelijk, maar het kan even duren voordat het loskomt.

En blijkbaar hebben we hier een goeie handige Harry erbij op het forum thumbsup

SM 950
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mrt. 2012, 1:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben gewoon niet wijs. Geef ik 3x zoveel geld als normaal uit voor een motor, rij ik er 500km op, en daarna begin ik 'm gelijk uit elkaar te schroeven rolleyes3

maar wat zal-ie straks lekker rijden met verse veringkjes, lagertjes lekker vers in het vet, nieuwe sapjes, goed gesynchroniseerde carbs, etc.
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 13 Mrt. 2012, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Benny]En blijkbaar hebben we hier een goeie handige Harry erbij op het forum thumbsup[/quote]

Dat had ik ook al gezien, maar dat wist ik al vanop het NLse BMWGS-forum. Smile

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: