Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Zo, 6 Mei. 2012, 23:18 Onderwerp: |
|
|
Zo, net terug van een heerlijk ritje. Een niet al te mooie zondagavond is vrijwel het ideale tijdstip voor een stevig rondje; het is dan bijzonder rustig. In zo'n 45km Waaldijk maar liefst 3 auto's gezien, en voor de rest had ik het rijk voor mij alleen. Heeeeeeeerlijk!
Twee vraagjes over vering:
- Ik vind de achterkant van de motor nog iets te hard omhoog wippen na die ellendige bultjes die ze op de dijkwegen leggen. Staand heb ik daar overigens minder last van dan zittend, maar da's opzich logisch. De voorkant doet dat netjes, maar daar heeft Bert van Keulen/Shock Therapy ook wat aan aan de demping gemorreld toen-ie toch bezig was.
Ik zou de achterdemper nog iets meer uitgaande demping kunnen geven, maar dat heeft-ie al best wel wat. Nog veel meer en ik zou wel eens in de problemen kunnen komen met veel korte hobbels achter elkaar.
Wat nog meer? Wat meer highspeed compressiedemping?
- Redelijk snel van linkeroor naar rechteroor of andersom zorgt voor een zwabber in het stuur. Nouja, zwabber, meer 'onrust'. Hoe kom ik daar vanaf? 't is en blijft een zware motor met smal voorbandje, maar de LC4 deed dat niet. De SV-ombouw ook niet trouwens. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Ma, 30 Jul. 2012, 18:01 Onderwerp: |
|
|
Goed, hoofdstukje 'ergonomie'. Afgelopen week 2 >600km dagtripjes gemaakt, eentje naar Ardennen/Luxemburg, eentje naar Teutoburgerwald. Was ik nog nooit geweest, dus eens proberen.
Dat soort tripjes beginnen meestal met een stukje snelweg om NL uit te komen, en daarna zoek ik meestal de wat kleinere weggetjes, vaak met wat wegdekschade, van niks naar nergens op omdat er dan geen andere mensen in de weg rijden en de kans op bermongedierte met lasergeweren klein is. Opschieten doet 't niet, dus alles bij mekaar zit en sta (staan is ook bij een asfalttoertje fijn op slecht wegdek, met gravel bedekt wegdek, en gewoon om het achterwerk weer even te laten luchten) je zo een uur of 10 op de motor. En bij dat soort lange zitten merk je toch dingen die je met een ritje van 2 uur niet merkt.
- De sta-positie.
Erg super is dat niet; ik kan niet helemaal lekker de motor vastklemmen met de knieeen/onderbenen. Mijn knieeen vallen bij neutraal relaxed staan met licht gebogen knieeen zo'n beetje precies op het punt waar het (S-)zadel taps toeloopt, en vinden gaar geen grip. Het kuipwerk is uiteraard ook te glad om grip te bieden. Gevolg: om rechtop te blijven staan moet ik toch iets aan m'n stuur gaan hangen, en da's niks.
Herkennen jullie dat? Wat deden jullie?
- Pijn in de pols.
Daags na het rijden voel ik m'n polsen, en dan voornamelijk de rechter. Dat heb ik bij zo'n betje elke motor die ik ooit gehad heb wel meegemaakt, maar meestal is het ietsjes verdraaien van het stuur genoeg om dat op te lossen. Ik heb er nooit wetenschap van gemaakt; gewoon proberen en binnen een paar pogingen is 't goed. Met de LC8 heb ik dat nog niet voor elkaar gekregen. En eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik nu moet doen kwa hoger/lager/breder/smaller/etc. |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 722 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 30 Jul. 2012, 18:45 Onderwerp: |
|
|
een rechter stuur, uiteinden minder naar je toe gebogen? evt iets hoger ook. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 31 Jul. 2012, 0:13 Onderwerp: |
|
|
Misschien wat laat maar kom :
DaBit schreef: |
Twee vraagjes over vering:
- Ik vind de achterkant van de motor nog iets te hard omhoog wippen na die ellendige bultjes die ze op de dijkwegen leggen. Staand heb ik daar overigens minder last van dan zittend, maar da's opzich logisch. De voorkant doet dat netjes, maar daar heeft Bert van Keulen/Shock Therapy ook wat aan aan de demping gemorreld toen-ie toch bezig was.
Ik zou de achterdemper nog iets meer uitgaande demping kunnen geven, maar dat heeft-ie al best wel wat. Nog veel meer en ik zou wel eens in de problemen kunnen komen met veel korte hobbels achter elkaar.
Wat nog meer? Wat meer highspeed compressiedemping?
|
Probeer eens wat MINDER highspeed ingaande demping. Ervan uitgaand dat je bedoelt dat de hele achterkant omhoog komt (niet dat het wiel loskomt van de grond zonder dat je dat voelt in het zadel).
Quote: | - Redelijk snel van linkeroor naar rechteroor of andersom zorgt voor een zwabber in het stuur. Nouja, zwabber, meer 'onrust'. Hoe kom ik daar vanaf? 't is en blijft een zware motor met smal voorbandje, maar de LC4 deed dat niet. De SV-ombouw ook niet trouwens. |
Uitgaande demping 5 klikjes extra proberen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Di, 31 Jul. 2012, 0:31 Onderwerp: |
|
|
Hmm, wat kost zo'n MX-2 stuurtje ongeveer? Ik vind zo gauw geen prijs online voor dat ding en d'r zit nogal wat prijsverschil tussen de verschillende Renthal stuurtjes.
Nu ben ik daar opzich met een telefoontje naar Hannamax ook wel zo achter, maar ik vermoed dat het wel weer 3 cijfers voor de komma gaat worden. Iemand per ongeluk nog zo'n ding liggen die hij een paar weekjes kan missen voor de probeer?
Voor wat betreft die tank-pads: zou zomaar kunnen werken. Eventueel nog de voetsteunen een tikkie verlagen zodat de knieen ook wat lager uitkomen; heb ik ook geen stuurverhogers nodig (ik ben 1m78 lang met korte pootjes; spijkerbroek-lengtemaat 32).
Zouden die standaard antislipmatjes de truuk ook doen, of heb je die binnen 10km doorgeschuurd? |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Di, 31 Jul. 2012, 0:35 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Misschien wat laat maar kom : |
't is nog steeds actueel hoor. Ik heb eigenlijk alleen mezelf aangepast aan dat gedrag, maar da's niet zoals het hoort natuurlijk.
Quote: | Probeer eens wat MINDER highspeed ingaande demping. Ervan uitgaand dat je bedoelt dat de hele achterkant omhoog komt (niet dat het wiel loskomt van de grond zonder dat je dat voelt in het zadel). |
Yup, de hele achterkant omhoog. Ik zal het eens proberen.
Quote: |
Uitgaande demping 5 klikjes extra proberen. |
Voorkant neem ik aan? Da's helemaal gauw geprobeerd |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 10 Aug. 2012, 22:30 Onderwerp: |
|
|
Even langs Hannamax gekacheld om stuurtjes te kijken. Nu is dat een crosszaak, dus zo superveel keus in buiging hebben ze niet. Op dat MX-2 stuur zou een levertijd zitten van 4-6 weken, en een stuur van een KTM SX leek eigenlijk wel te kloppen kwa buiging van de polsen als ik 'm er langs hield. Dus die op de gok maar meegenomen.
Verschil is buiging is best significant. Heb er nog niet mee gereden, maar het lijkt inderdaad na een proefzit in stilstand wel goed uit te pakken.
Nadeel is dat dit stuur lager uitkomt dan het LC8 stuur, en dat mocht opzich al een tikje hoger.
Vraag: zou het een probleem zijn als ik stuurverhogers van nylon fabriek ipv aluminium? Ik heb nog een paar massieve stukken gegoten PA6 staan met een dikte van 20mm, dus dat zou opzich best mooi uitkomen om daarmee een blok tussen de 'rubbers' en 'onderste stuurklem' te maken.
Ik zie het zelf niet hard fout gaan met nylon, maar even navragen kan nooit kwaad.
Oja, en de M10x70 OEM bouten, zijn die 8.8 of 10.9? Die moet ik ook twee langere hebben, maar ben vergeten te kijken welke sterkteklasse KTM gebruikt en de partsfiche vertelt het me niet. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 10 Aug. 2012, 23:02 Onderwerp: |
|
|
MX2 is een beetje er tussenin, en idd niet/nauwelijks lager dan het origineel.
Bouten weet ik niet, maar als je valt zijn ze wel krom _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 10 Aug. 2012, 23:29 Onderwerp: |
|
|
Dan zal het wel 8.8 zijn. 10.9 zou sneller breken. En eerlijk gezegd lijkt 8.8 me ook zat ook.
Ik denk dat dit SX-stuurtje overigens geen overkill is kwa 'rechtheid'; de pols blijft mooi in z'n natuurlijke stand staan als ik het gas vastpak.
Hoe denk jij over het nylon? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 11 Aug. 2012, 7:59 Onderwerp: |
|
|
och, het zal niet breken ofzo, maar der komen wel flinke krachten op te staan, zeker als je der een keer omlegt op harde ondergrond.
Origineel zit wat dat betrefd ook niet zo goed: Onderin zitten stalen ringen die tegen het rubber trekken, en als snel helemaal verbuigen.
dus ik denk dat het wel kan van Nylon.
Nadeel van stuur verhogen bij de lc8 is overigens dat het stuur ook naar je toe komt, door de schuine stuur opname. Dat kun je compenseren door je stuur naar voren te draaien..... en dan verlies je weer hoogte en komt je stuurkromming weer raar uit als je te ver gaat.
Oplossing is een rechte stuuropname maken, of zo'n speciale stuur-riser (maar die zijn ook niet erg stijf hoor.) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Za, 11 Aug. 2012, 9:00 Onderwerp: |
|
|
Hmm, LC4 had hetzelfde systeem, en die had ik toch vaak zat horizontaal geparkeerd. Wel een verbogen boutje gehad, maar die rubbers+ringen bleven toch heel.
Ik probeer wel eens wat met dat nylon. Bewerkt makkelijk, is sterk en kost me niks op 2 langere bouten na. Ik kan het altijd nog in metaal maken als het naar m'n zin is. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Za, 11 Aug. 2012, 22:09 Onderwerp: |
|
|
Bouten zijn 12.9 geworden; ze hadden zo gauw niks anders bij de industrietoko. Bij het monteren kwam ik erachter dat de OEM bouten platte koppen hebben. Nouja, da's ook zo opgelost.
Zojuist een kort testritje gemaakt, en voor rijden alsof de duvel me op de hielen zit is het alvast goedgekeurd . Paar zandpaadjes meegepakt, en staand rijden gaat ook lekkerder.
Paar plaatjes.
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 11 Aug. 2012, 23:01 Onderwerp: |
|
|
leuk zelfprotret
ps.: De stuurklemmen zelf zijn ook niet iets asymmetrisch he, ik neem aan dat je ze al 'naar voren' hebt staan. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Za, 11 Aug. 2012, 23:22 Onderwerp: |
|
|
Die staan nu naar me toe. Da's even expres gedaan; voor staan is wat verder richting koplamp prettiger, voor zitten weet ik het nog niet. Daarom dus. Even proberen; omdraaien is zo gebeurd.
(als er tenminste niet weer een dop 17 in de ingewanden van de motor verdwijnt..) |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|