Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2012, 22:22 Onderwerp: massacentralisatie/gewichtsverlies 990 adventure |
|
|
bij deze een lijstje met gewichten van diverse onderdelen die je kan verplaatsen / demonteren van je adventure voor offroad gebruik...
voel je vrij dingen toe te voegen / verbeteren...
dit is wat ik tot nu toe heb.
Onafgeveerd vooraan verwijderd:
Remschijf, wiel - 1400 + 450 , 700 klauw 1100
Spatbord laag? Niet gewogen ik denk ong even zwaar dan het hoge?
=3650gr winst onafgeveerd
Voorkant:
Spiegels: 620 Gr.
Rooster onder koplamp 205 Gr.
omkapping koplamp met schroeven 285gr
Plastic onder teller 415 Gr.
Teller 255gr
Beugel tbv relais en stekkers 200gr
Prullaria 200 Gr.
Scherm ? 400? Niet gewogen
Accubox met ophanging 600 Gr.
Koplamp met alu kopframe 2000gr
Bevestiging carterplaat/tank 700gr
Carterbescherming 1650gr
Plastic tussen tank en koplamp: 2000gr
(900gr tankdoppen +
Tanks R-4710 + 4850-L = 9560+ 560gr beschermkappen) = 11020gr
= 20550gr- smt tank + nooddop 6100gr
=14450gr winst vooraan
Midden:
Middenbok: 2020gr
Rubbers voetsteunen: 190 Gr.
Deksel opbergvak onder zadel 110 Gr.
(Zijpoot met bevestiging: 710 Gr.) niet geteld/zit er nog op
Sas 480 Gr.
Canisterecomy & Epc300 Gr. Ongeveer
handschoenvak 850gr compleet
=-3950 winst midden
Achterkant:
Plastic bakje onder achterkant kont 500gr
Passagiers voetsteunen 770
Passagiershandgrepen 600
Bagagedrager: 330 Gr.
Framebeschermers/kettingkap
/kettingdrager 500gr
Zijkappen+zijkanten plaat accubak 1500gr
(4880 gr per ori demper x2=9760gr!!!
H link uitlaatbochten naar dempers 1065 g
2in1 y-stuk is 800gr
Akra 1630gr + ? Linkpijpje akra 100gr?)
=8295gr winst!
Zadel advR 2525
-Zadel 990sm 1815 = 710gr winst
= 13555gr winst achteraan
Erbij:
Gps?
Sas plaatjes 30gr
Koplamp UFO cruiser 485gr
Olietank 990smt =+140gr
Radiator 990 sm = + 240gr
Totaal -34710gr eraf
verplaatst gewicht:
dr beans, accu mod=
4000 gr naar achter onder het zadel
Bekabeling sm= 1kg meer naar achter
Stroomregelaar ? Naast het blok (smt)
Startrelais ? Naar onder zadel
ook de stroom mooi weg van al het vocht / alles was nat bij demontage.
en ja... je kan een andere/ lichtere motor kopen maar het gaat hier om aanpassingen aan een al geweldige motor.
en ja... deze aanpassingen voel je echt goed aan het rijgedrag van de motor.
misschien dat iemand er wat aan heeft 
Laatst aangepast door ivanbase op Do, 7 Mrt. 2013, 0:13, in totaal 3 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2012, 22:42 Onderwerp: |
|
|
ik heb er ook wel eens over gedacht om gewoon een ultralight LC8 te gaan maken.
Veel van het 'zwarte plastic van KTM is stevig en goedkoop, maar ook zwaar.
Als je overigens naar de rally machines van KTM kijkt, dan zie je dat ze vaak min of meer dezelfde mal gebruiken (zelfde functie dus) maar betere materialen: lichter!
Het lijkt grammen jagen, maar ik denk dat je zo best een 180kg LC8 zou kunne bouwen, misschien wel een 160kg zelfs! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2012, 22:56 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof wel in dat grammen jagen. Paar gram hier, paar gram daar is samen toch best veel.
Ik schrok ooit, maar dan de andere kant op: toen ik mijn LC4 Adventure klaar had staan voor Marokko met alles erop wat ik erop wilde, inclusief deels volle tank en reservespulletjes/gereedschap/reservebiba's/bladibla, maar nog zonder bagage woog dat ding iets van 182kg . Paar grammetjes hier, paar grammetjes daar, bam, 182kg. Slik...
180kg lijkt me nog wel te halen. 160kg geloof ik eigenlijk niet zo in, tenzij je Japans-droogewicht bedoelt.
Zou wel een beest van een brommer zijn, een LC8 van 160kg!  |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2012, 10:40 Onderwerp: |
|
|
carterplaat van carbon .... _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2012, 19:28 Onderwerp: |
|
|
thnx voor de input, ik denk ook dat 180kg zonder benzine te doen is... lager wordt lastig/duur.
vandaag de motor ns op 2 weegschalen gezet... nu 202.5 kg zonder benzine, met alle voeistoffen.
waarvan 110kg achteraan, en 92.5 vooraan. dit is met de ori kachelbuizen erop.
ik merk goed dat het voorwiel makkelijker omhoog komt in de blub en de motor beter met het achterwiel te sturen is...
gewichtsverdeling is perfect naar mn zin
iemand een idee hoe het gewicht standaard verdeeld is? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2012, 20:50 Onderwerp: |
|
|
ik zat op de 195kg rijklaar (zonder benzine) met mijn 950.
met carbon-kevlar carterplaat, Akra potten, excel velg voor, enkele schijf natuurlijk, EXC rempomp ...
maar zonder Lithium accu (scheelt toch weer zo 3 kg!) en met min of meer originele voor-bekleding.
(al die kapjes, tank langs etc kunnen wel veel lichter bijv) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2012, 21:29 Onderwerp: |
|
|
mmm, klinkt goed..
excell velgen en rvs spaken was ook mijn volgende zet.. smaller = beter verwacht/lees ik
ffe nagekeken, de 950S zou 198kg droog opgegeven staan en de 990R 2009 207kg
waarin zou dit zitten? alleen, de injectie en canister? lijkt me veel verschil hiervoor? |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2012, 22:12 Onderwerp: |
|
|
ivanbase schreef: | mmm, klinkt goed..
excell velgen en rvs spaken was ook mijn volgende zet.. smaller = beter verwacht/lees ik
ffe nagekeken, de 950S zou 198kg droog opgegeven staan en de 990R 2009 207kg
waarin zou dit zitten? alleen, de injectie en canister? lijkt me veel verschil hiervoor? |
ABS misschien?
Leuke denkpiste trouwens! Ik wil stilaan van mijn 950 ook wel iets unieks maken. Voor die carterplaat of andere carbondelen check ook even m'n andere post op het forum.
Cheers,
Bert |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 15 Okt. 2012, 22:18 Onderwerp: |
|
|
ik ben voor een 1.85 voor en een 2.5 achtervelg gegaan: Daar passen alle std offroad-banden op.
1.6 voor kan ook, maar met een dikke biba er in wordt dat wel heel krap hoor!
1.85 gaat met een M15 mousse ook nog goed. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Wo, 21 Nov. 2012, 19:25 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ik ben voor een 1.85 voor en een 2.5 achtervelg gegaan: Daar passen alle std offroad-banden op.
1.6 voor kan ook, maar met een dikke biba er in wordt dat wel heel krap hoor!
1.85 gaat met een M15 mousse ook nog goed. |
Zit de hardste winst 'm niet in volumeuse onderdelen? De velgen vervangen door Excel velgen sheelt kilo's, ditto voor ketting, SAS, overige milieu meuk en nog wat.
Ik denk dat ik de mijne met Excel velgen al dicht bij de 185 kilo heb onderhand. Maar dat laat ik de gemeentereiniging weegschaal wel bepalen ofzo. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 21 Nov. 2012, 19:45 Onderwerp: |
|
|
ik zie effe niet wat de link tussen jouw reply en mijn opmerking over de velg-breedtes is...
mbt gewicht: 185kg vind ik knap (rijklaar he!)
ik zal de mijne nog eens wegen
Wegen is overigens thuis ook niet moeilijk:
benodigd: 3 stoeptegels en een perosnenweegschaal
Leg de 1 stoeptegel voor het voorwiel en 1 voor het achterwiel: motor op de tegels rollen.
nu voor de tegels: 1 tegel achter, de weegschaal voor: motor overrrollen naar weegschaal => vooras-gewicht
weer effe terugrollen... nu de weegschaal voor het achterwiel en hetzelfde nog een keer => achteras-gewicht.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Wo, 21 Nov. 2012, 19:55 Onderwerp: |
|
|
vandaag een ander voorwiel gestoken:
1.6 excel van een 525 sx met scorpion pro + bandenklem en schijf...
is ongeveer 800 gr lichter dan een ori voorwiel met enkele schijf.
(9370gr sx wiel met scorpion pro, biba, klem (inclusief zwevende remschijf van de 990R van 1405gr))
op de schijf kan je nog ns een dikke 500gr besparen door een vaste wave te monteren vermoed ik.
so far... so good! |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Wo, 21 Nov. 2012, 20:13 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ik zie effe niet wat de link tussen jouw reply en mijn opmerking over de velg-breedtes is...
|
Had het ook niet.
Is de norm drooggewicht of nat?
Ik was ff vergeten dat ik nog een bagage rek heb dus wellicht dichter bij de 190 dan.
Edit:
Al het plastic bijeen weegt volgens het TS lijstje behoorlijk wat maar de spullen die er ervoor in de plaats doet ook. Hoeveel kilo scheelt dat in totaal? ik dacht dat de velgen al 5 a 6 kilo konden schelen. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Wo, 21 Nov. 2012, 20:47 Onderwerp: |
|
|
@ doc.. aan tegels had ik niet gedacht! merci!! ... ik maar sukkelen met 2 schalen
@ rofl gewicht is met alle vloeistoffen, ex benzine...
wat heb jij zoal gedaan op op dat gewicht te komen? |
|
Naar boven |
|
 |
|