lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

De nieuwe adventure?????
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Jun. 2013, 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Net terug vanuit Andorra met duo achterop. Prima fiets, soms wat heftig op het gas maar da's ook wennen. Er staat inmiddels 7k op de tllen en nog steeds geen spijt.

Blokkie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Di, 4 Jun. 2013, 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Na twee maanden en 7000km lijkt het reëel om de ervaring met de nieuwe KTM te delen. Omdat ik na 12 jaar BMW overgestapt naar de KTM zal het voor mij een vergelijk zijn. Tussen de BMW GSA uit 2008 en de KTM 1190 R. Ik heb gekozen voor de R vanwege de grotere wielen, hogere zit, de WP vering en omdat ik hem er mooier uit vond zien. Ik ben een gebruiker, sleutelen mag de dealer doen.

Hoewel de KTM besteld is met alles erop en eraan is hij helaas volledig standaard afgeleverd, alle accessoires waren nog niet leverbaar. Te weten: HVV, verhoogd en verwarmd zadel, 3 delige kofferset, GPS steun, verhoogde ruit, tanktas, Akrapvic uitlaat en de extra (mist)verlichting. Op zich natuurlijk ronduit slecht dat je een fiets van dik 20k op de markt zet en hem vervolgens kaal aflevert omdat er niets leverbaar is. Anderzijds heeft KTM e.e.a. onderkend en lag er twee weken na aflevering een keurige excuusbrief op de mat. Als geste kreeg ik een prachtige waterdichte roltas van KTM. Het lost geenszins het gemis van HVV en een kofferset op voor de eerste reis maar ik kon het gebaar zeker waarderen. (GPS steun kwam enkele dagen voor vertrek binnen)

In mijn beleving is de KTM wat ieliger gebouwd t.o.v. de BMW. Bij die laatste is alles net even zwaarder, dikker en voelt het wat steviger aan. Ook heb je op de BMW wat meer bewegings ruimte.
De bekende flippers als richtingaanwijzers zitten uiteraard niet op de KTM (ook niet op nieuwe GS-en) en dat is wat mij betreft een groot gemis. Wat een geklooi met dat kleine frutknopje, het zou zogenaamd tiptoets of i.d. moeten zijn maar met dikke handschoenen werkt een lompe flipper echt beter. Het gewicht van de BMW heb ik altijd gebagatelliseerd maar het maakt echt uit, zowel met rijden als met verplaatsen van de motor.

Het cardan, ik kan er boeken over schrijven maar als ik met een spuitbus kettingspray onder de brommer lig te knoeien heb ik wel last van wat primitieve gevoelens. Ik heb me laten vertellen dat een setje ketting en tandwieltjes goedkoper is als een cardan dus vooruit maar.

Het vermogen van de KTM lijkt welhaast eindeloos welke snelheid je hebt er is altijd meer dan genoeg “over” om nog eens te accelereren, Ook van 120 even door naar 160 (of meer) hij gaat altijd. (Als je met de GS een groot sponsor van het CJIB bent kun je deze KTM beter links laten liggen.) Als je de GS aan het; tunen, chippen en kaal maken bent t.b.v de gewichtsbesparing en er daarna een powercommander, vervangingsuitlaat enz, enz opzet, teneinde 10pk te winnen. Stop maar en koop dit Oostenrijks OTR brommertje maar dan is dat probleem grondiger opgelost.

Dat vele vermogen maakt hem wel onrustig op het gas bij lage snelheden, 40-50 door de bebouwde kom is echt even zoeken en wennen aan de gasreactie en de te kiezen versnelling. Je kunt dit opvangen door het motormanagement in de “rain” stand te zetten. Je levert dan een derde van het vermogen in maar krijgt er wat meer souplesse voor terug.

Het standaard zadel van de KTM is zeker 100% beter als het zadel wat BMW standaard aflevert meerdere uren rijden zonder zadelpijn is geen punt. Helaas zitten er wel twee vouwen in de bekleding, ik denk dat dat een garantie claim zou moeten worden. Ik heb hooggespannen verwachtingen van het nog te leveren verhoogde, bredere en verwarmde zadel. Hetzelfde gaat op voor de vering. Had ik op de GSA volledig instelbare Wilbers vering, op de KTM zit standaard volledig instelbare WP. Zowel solo als met duo verslaat de WP vering de BMW of Wilbers op alle vlakken. Misschien dat er met afstelling nog wat winst te halen valt maar vooralsnog is de WP perfect. Lisette heeft als duo dezelfde ervaring. De WP op de Adventure R is niet zoals bij de “gewone” Adventure het geval is vanaf het dashboard om te schakelen in een andere modus. De bescherming van de duo tegen opspattend regenwater is ronduit triest, het water wordt gewoon onder haar jas geslingerd (en dat komt niet omdat ze 5x zo breed als het zadel is ). Misschien dat de nog te monteren koffers hier verbetering in aanbrengen, maar eigenlijk zou dat natuurlijk niet uit moeten maken. Maar niet voor niets kun je voor de BMW tig verschillende huggers, en innenkotflügels kopen helemaal vreemd is het dus niet.

De actieradius van de KTM is wel een puntje, 400km op een tank is wat magertjes. Er zit dan weer wel een goedwerkende tankmeter op de KTM, kom je onder 3-4 liter dan is nagenoeg het hele dashboard een tanklogo. Je moet wel vreselijk zitten snurken wil je dat niet zien. Vandaag zijn we teruggekomen uit Zuid Frankrijk bij een gemiddelde snelheid van 130km per uur komt het verbruik onder de 1 op 15 dan kom je op een volle tank krap aan 300-330 km.

De motor heeft de 1000 beurt gehad, kosten 230 euri's. Buiten een beetje lekkage van koelvloeistof (slangklem die niet goed vastzat, slordig) tot dan niets te melden. Inmiddels staat er 7000km op de teller en het enige wat ik voor de servicemonteur heb, is dat hij 's morgens twee keer niet lekker wilde starten. Ik moest even doorstarten alvorens hij tot leven kwam. Daarna is wijzen naar de knop voldoende. De remleidingen voor komen bij inveren tegen de valbeugel, daarop zitten inmiddels twee kale plekjes. Daar heb ik op AV Rider al wat gelezen. Ik laat de oplossing voor de dealer.

De motor is afgeleverd op Continental Trail Attack banden, ik had ze nog nooit gehad maar ik moet zeggen; een superbandje. Helaas slijten ze ook supersnel, ik schat dat het bij 10.000km wel over is.

Handige optie is het kleine/linker deel van het dashboard, hier kun je naar eigen keuze vijf functies zichtbaar maken.

Spijt van de KTM keus?? Nee zeker niet. Als de KTM een betrouwbare reispartner blijkt te worden dan is de kans groot dat hij blijft. Dat laatste heb ik van alle 1150's wel mogen ervaren van de 1200 helaas niet. Zie daar ook de reden van mijn keuze.
De aanschaf maakt weinig uit tussen een full option BMW en de full option KTM zit de BMW ongeveer 1500 euri duurder. Dat lijkt me in deze klasse niet echt van invloed op de keuze. Restwaarde KTM is een gok maar GS-en komen en gaan per kilo van die restwaarde kon ik niet vrolijk worden. In de genoemde prijs heeft de KTM dan wel een goed pakket vering.

Als ik denk weer wat te kunnen updaten positief of negatief zal ik het hier plaatsen.

Blokkie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Di, 4 Jun. 2013, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Blokkie schreef:
Als ik denk weer wat te kunnen updaten positief of negatief zal ik het hier plaatsen.

Blokkie


Mooie en eerlijke vergelijking denk ik.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
the riding man



Geregistreerd op: 8-11-2012
Berichten: 140
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Jun. 2013, 6:36    Onderwerp: Reageer met quote

Een leuk verslag om te lezen en één waar de lezer echt wat aan heeft. Bedankt! thumbsup
_________________
Ktm Duke390
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Edwin640



Geregistreerd op: 20-4-2013
Berichten: 231

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Jun. 2013, 7:17    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,

in plaats van kettingspray zou je ook voor een scottoiler kunnen kiezen,.
kun je prachtig wegwerken en heb je ook in mooi oranje Smile

gr,
edwin.

_________________
adventure 990 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
the riding man



Geregistreerd op: 8-11-2012
Berichten: 140
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Jun. 2013, 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de prijs van een scottoiler en dan vooral de werkuren om het te laten inbouwen + aankoop olie achteraf, kan je al veel bussen kettingspray kopen.
En dan staat het weer te rijk of er komt amper iets uit, het darmpje staat niet mooi meer boven de schakels,... nee nee! Geef mij maar een spuitbuske.

_________________
Ktm Duke390
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Jun. 2013, 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er een OSCO opzitten.

Maar ik denk dat die ketting na 400-500km stromende regen met bij elke tankbeurt een paar drupjes olie, wel een likje echt kettingvet lust.

Of is dat weer overbodig.....

Morgen de koffers ophalen, ben erg nieuwsgierig. smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jun. 2013, 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook zojuist aan de OSCO nadat ik bij vervangen kettingset een aardige tijd bezig ben geweest om die zand+kettingvet drek weg te krijgen. Gatverdamme, wat een smerige taaie zooi is dat.

Ik hou het overigens gewoon lekker bij olie met hooguit een beetje vet op de zijkant van de schakels als die gaan roesten. Zo vaak rij je niet 500km volcontinu door de regen, en van die ene keer dat je dat wel doet word een X-ring ketting niet erg ongelukkig. 99% van de smeerbehoefte is immers af-fabriek al aangebracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
blackdef



Geregistreerd op: 17-6-2009
Berichten: 108
Woonplaats: Zevenaar

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 20:02    Onderwerp: De eerste 1190 met dubbele uitlaat Reageer met quote

http://www.wilddog.za.net/forum/index.php?topic=123948.msg2408279#msg2408279

Toch net iets beter

_________________
groet,

Herman
2009-2012 950s
2012-2017 990R
nu 1290 SAR cheesy cheesy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Vr, 28 Jun. 2013, 23:12    Onderwerp: Re: De eerste 1190 met dubbele uitlaat Reageer met quote

blackdef schreef:
http://www.wilddog.za.net/forum/index.php?topic=123948.msg2408279#msg2408279

Toch net iets beter

tgoh, ik weet het zo niet...
Ik vind het niet ideaal dat de pijpen aan de buitenkant van de achterbrug lopen, ze lijken me een stuk kwetsbaarder zo.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
blackdef



Geregistreerd op: 17-6-2009
Berichten: 108
Woonplaats: Zevenaar

BerichtGeplaatst: Za, 29 Jun. 2013, 4:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ja das inderdaad iets minder ook de grondspeling doordat een bocht onder de achterbrug doorloopt .
Maar kwa uiterlijk naar het kontje kijkend ( wat ik graag doe) een stuk beter in balans

_________________
groet,

Herman
2009-2012 950s
2012-2017 990R
nu 1290 SAR cheesy cheesy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
daveman



Geregistreerd op: 13-12-2012
Berichten: 44
Woonplaats: Oostende (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2013, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er hier al Belgen met een 1190 Adventure?

Vraag mij namelijk af wat jullie betaald hebben voor B.I.V. (Belasting op in verkeerstelling)?

150 pk (110kw) is normaal voor nieuwe voertuigen een BIV van 867 euro maar in de motoren en toerisme van enkele maanden terug meen ik gelezen te hebben BIV 123 euro. Dit is dan waarschijnlijk gebaseerd op de 100 pk in de regen en off road stand...

Is er iemand die mij hier duidelijkheid in kan geven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jokke2910



Geregistreerd op: 3-10-2011
Berichten: 90
Woonplaats: Tienen

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2013, 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Heb me laten vertellen dat de motoren op 100pk ingeschreven worden.
Zo omzeil je hoge BIV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
daveman



Geregistreerd op: 13-12-2012
Berichten: 44
Woonplaats: Oostende (B)

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 6:40    Onderwerp: Reageer met quote

jokke2910 schreef:
Heb me laten vertellen dat de motoren op 100pk ingeschreven worden.
Zo omzeil je hoge BIV


Dat is ook de redenering die ik maakte als ik het biv bedrag las in m&t...

Maar dat lijkt bijna te leuk om waar te zijn Smile. Daarom had ik graag even bevestiging gehad Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
bompa



Geregistreerd op: 16-5-2012
Berichten: 84
Woonplaats: De Stille Kempen

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

daveman schreef:
jokke2910 schreef:
Heb me laten vertellen dat de motoren op 100pk ingeschreven worden.
Zo omzeil je hoge BIV


Dat is ook de redenering die ik maakte als ik het biv bedrag las in m&t...

Maar dat lijkt bijna te leuk om waar te zijn Smile. Daarom had ik graag even bevestiging gehad Smile


Bij de Ktm weet ik het niet ,maar mijne GTR 1400 is in de tijd op 100pk ingeschreven . Die heeft normaal ook 150 pk,maar die voerden ze toen zo in op 100pk in België , maar er zijn nu merken die naar het schijnt dat niet meer doen ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21  Volgende
Pagina 19 van 21

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif