lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

(erg) gevaarlijke wobble, veerinstelling?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 13:54    Onderwerp: (erg) gevaarlijke wobble, veerinstelling? Reageer met quote

Zondag was het dan zover, testen voor Marocco op het strand.
Zand redelijk hard door de regen, dus vrij makkelijk en 140 nog goed te doen.

Helaas ergens tussen de 60 en 80 kon het stuur gaan klapperen, iedere keer goed op kunnen vangen met vol gas.

Helaas alleen de laatste keer niet, bij 60 begon het toen ik een spoor raakte, dus weer kont naar achter en vol op het gas. Het werd alleen erger en bij 70 a 80 hapte de voorkant in het zand, ik er af geworpen en motor over de kop (heeft vrijwel nix!!) alleen ik 20 meter verder in de kreukels. leg je dan 5 km ver van de eerste oprit.
Achterop terug en door naar ziekenhuis want ik voelde direct me gebroken sleutelbeen.. Daar bleek ook een nier te zijn gescheurd ofo dus moest ik nog blijven ook.

Om te herleiden wat nou de oorzaak was wil ik weten of jullie brommers er ook last van hebben, of wat ik fout deed..
Vering heb ik voor de stenen ingesteld, dus de "conford" instelling van KTM. Banden op 1,8 bar. Voor dus een desert, achter de terraflex2.

Ik verdenk de vering, met name de veervoorspanning van de voorvork.
Eerder met standaard banden en veer instelling is ie altijd lief geweest in het zand. Maar dan ging het misschien iets minder hard ook..


Nog iets: zijn er mensen met ervaring in gebroken sleutelbenen? Kan ik evengoed de 3e Januari weer offroad rijden? ben ik dan genoeg hersteld? Hoe snel reden (en belasten!!) jullie weer?

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
kameel



Geregistreerd op: 1-12-2004
Berichten: 119
Woonplaats: dronten

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 15:56    Onderwerp: Reageer met quote

Aai, dat is niet zo mooi man, of je sleutelbeen over een maand weer goed vast zit dat weet ik niet, maar ik heb wel een Sommer-tip die ik zelf onderschrijf: "snelles fahren im Sand/Afrikareisen".
Üm die fahrwerksqualitaten im sand noch zu optimieren, kann die federvorspannung erhoht werden. Die einstellmuttern werden im uhrzeigersinn gedreht (bis maximum erreicht ist). Die gabelfedern sind nun straffer vorgespannt und damit wird das fahren im sand stabiler.

beterschap Piet en Sint.

_________________
riding the camel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo.nl



Geregistreerd op: 28-11-2004
Berichten: 736

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Jezus, wat een verhaal,...je hebt denk ik best geluk gehad.

Sterkte met de blessures,....140km/h door het zand,.ik dacht dat ik gisteren al hard ging ! undecided

Ik hop dat je Marocco nog red, maar vrees het ergste voor je,...wat zeggen ze in het ziekenhuis ?

_________________
"It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tutu



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 550
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Oei,oei das K.T man!!

Wat de vering ed betreft weet ik het niet. Maareh, denk dat je in januari niet rijd.
Met afgescheurde pezen in je schouder (2 van de 4) rij je wel binnen 23 weken weeer (zelf ervaren)
Iedere schouder breuk is denk ik ook verschillend dus dat zegt ook niet veel.

Ik hoop voor je dat het wel LUKT!!!
Beterschap in ieder geval thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

AUW!!!!!

Dat ziet er niet goed uit voor Marokko sad3
Ik ben deze zomer een kerel tegengekomen die met de motor naar het WK Superbike gereden was.
Hij had drie weken daarvoor ook zijn sleutelbeen gebroken bij het off roadrijden.
Maarja dat is wel op de weg dan hé, en niet in de woestijn worried2

Veel beterschap thumbsup

_________________
RON



'23 890 SMT



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, bedankt allemaal.
Ik snap nu wel dat alle americanen met stuurdemper rijden..

De doctoren raden het af om te gaan rijden, maar zeggen dat het na zo'n 3 weken weer zo aangegroeid is dat je KAN rijden. Het risico is dat het nog niet hard is, dus als je er weer op val ook makkelijk weer breekt.

Dat is het risico wat ik moet overwegen, daarom wou ik ervaringen horen. Woensdag beslis ik..

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Brinkie



Geregistreerd op: 12-11-2005
Berichten: 89
Woonplaats: Oldemarkt

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

He Speedyves
KL..T.N dat dit je nog ff overkomt na zoveel voorbereidingen ik hoop dat je het redt en veel sterkte
grt Ton
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harley



Geregistreerd op: 19-11-2005
Berichten: 14
Woonplaats: Maarssen

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hee speedyves,

Das allemaal niet zo mooi, het enige wat ik uit ervaring weet is dat je met een gebroken sleutel been een enduro uit kan rijden, je moet dan wel het helm bandje in je mond nemen om in te bijten.
Als ik jouw ongeval zo lees denk ik ( aanname) dat je wat ervaring mist?
In de voor selectie en training van Dakar en tijdens de Veronica strandraces gebeurde het mij ook en dan met een lichte lc4. vorige week tijdens de proefrit op de lc8 ben ik het taluut van de A2 bij Maarssen opgereden 10 km ogespoten zand en ontdekte het zelfde. Het is natuurlijk een hele zware fiets die zijn eigen weg kiest Het enige wat ik je kan aanbevelen is veel heel veel oefenen en dat is nou eenmaal met vallen en opstaan. Rijden in rul zand geldt de regel hoe harder hoe makkelijker en daar komt ook nog wat techniek bij kijken, en dan de dosis conditie niet vergeten. en uiteraard technisch gezien de juiste afstelling van banden en vering. Wellicht ben je hartstikke ervaren en weet je het allemaal wel, in dat geval is het goed bedoeld. (b)
Ik hoop dat je snel weer boven Jan bent en hoop dat ik snel met jullie een ritje kan gaan rijden.
Beterschap en veel succes.

Harm

_________________
FLY KTM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

auwauw... mmm idd niet best.

Ja, veringinstelling (=>balhoofdshoek) + demping helpen, maar niet alles

Een stuurdemper help echt tegen dit soort dingen, maarja, dat kost dan weer dik centen (misschien wel de moeite waard).

't helpt niet, maar anderzijds kan ik je zeggen dat dat soort wobbels een interactie van motor en rijder zijn: Te veel knijpen en aan het stuurhangen zijn vaak de oorzaak.
Ik had het in het begin ook wat met de lc8, maar later steeds minder omdat ik er makkelijker mee reed. Feit is natuurlijk ook wel dat je gewoon snel heel hard gaat met dat ding.

Ik doe maar even voorzichtig met trainen geloof ik
grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
erwindob



Geregistreerd op: 29-11-2004
Berichten: 298

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb m´n sleutelbeen in Frankrijk een keer gebroken.

Na 3 weken mocht de ´sling´ eraf, dat is een band achter over je rug onder je oksels door en dan weer achter je nek lekker strak vastgeknoopt zodat je schouders naar achter blijven staan.

Pijn had het geheel nog niet gedaan al die tijd, totdat ik opstond van de bank met de AB in de ene en koffie in de andere hand.

Leek erop alsof door het aanspannen van wat spieren bij het opstaan dat botje nog even wat bijboog ofzo.

Het was nog niet zo´n enorme breuk ook....

Met een week of 6 was er volgens mij geen verschil meer met daarvoor of nu bv. (behalve dan een blijvende bobbel onder m´n nek)

In ieder geval beterschap en sterkte met je beslissing nemen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Baalen

Hoop voor je dat het nog door kan gaan. Gebroken ribben heb ik wel een keer gehad, dit duurde een week of 6.

Beterschap

Groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 6 Dec. 2005, 3:00    Onderwerp: Re: (erg) gevaarlijke wobble, veerinstelling? Reageer met quote

[size=18][

Laatst aangepast door mr wheely op Zo, 8 Jan. 2006, 22:28, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Di, 6 Dec. 2005, 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

En dat moet dan richting Dakar !! devil
Naar boven
Flatslide



Geregistreerd op: 1-9-2005
Berichten: 332
Woonplaats: Pillegom

BerichtGeplaatst: Di, 6 Dec. 2005, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Das mooi kl*te .
ik hoop dat je gauw hersteld en alsnog je reis kunt gaan maken thumbsup



Wat betreft de vering, ik lag er van de week ook bijna af nadat ik dacht van kom,ik neem ff een bermpje mee,dus met een gangetje of 80 van de weg af en ff een stukkie gras meepakken, hadden ze dus net de slootkanten uitgebaggerd en dus diepe geullen in (en onder) het gras, toen begon ie ook hevig te slaan en kon m nog net vasthouden(ik zag mezelf al onderuitgaan), hier kun je weinig tegen doen,met veel gasgeven wordt ie vanvoren dus lichter met als gevolg dat t voorwiel gaat dansen, als dan net t wiel naar links/rechts staat, en hij vindt weer grip of er klapt iets tegen aan ,dan hou je m bijna niet vast,(komt mede ook door t grote voorwiel, kracht maal arm weet u nog....) stuurdemper biedt dus uitkomst.

suxs!

_________________
Dr Zeuss's Bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Flatslide



Geregistreerd op: 1-9-2005
Berichten: 332
Woonplaats: Pillegom

BerichtGeplaatst: Di, 6 Dec. 2005, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Stuurdemper check: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=108030
_________________
Dr Zeuss's Bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif