Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bmva
Geregistreerd op: 10-2-2007 Berichten: 148 Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel
|
Geplaatst: Za, 7 Jan. 2012, 14:52 Onderwerp: irridium bougies of niet? |
|
|
Al surfend op het wereldwijde web kreeg ik de indruk dat iridium bougies de aan- uit reactie mogelijk kan verminderen. Betere verbranding, mooiere rondloop van de motor enz.
Heeft een van jullie ervaring met het gebruik van iridium bougies NGK DCPR8EIX?
Gr.
Mark _________________ Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Za, 7 Jan. 2012, 18:03 Onderwerp: |
|
|
2011 heeft die toch al standaard vanuit de fabriek?
Ik geloof er best wel in, al is het verschil echt alleen te merken in de marge.Mijn 690 wel, de lc8 nog niet (maar dat komt omdat ik nog een voorraadje standaard pluggen heb liggen.) _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
bmva
|
Geplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 15:58 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | 2011 heeft die toch al standaard vanuit de fabriek?
Ik geloof er best wel in, al is het verschil echt alleen te merken in de marge.Mijn 690 wel, de lc8 nog niet (maar dat komt omdat ik nog een voorraadje standaard pluggen heb liggen.) |
Steven, ik heb het nog eens even nagekeken.
In de handleiding - service schedule staat "change the spark plugs" bij elke 15k.
Gezien de beperkte kilometrage voor vervangen ging ik er van uit dat het "gewone" bougies waren die beschreven werden.
De bougiecode de handleiding is: NGK LKAR8BI9.
Heb lopen googlen.
En kwam op een NGK info site.
http://www.sparkplugs.co.uk/pages/manufacturer/about-ngk-spark-plugs.htm
Bovenstaande code is niet terug te vinden.
Maar waarschijnlijk heb je gelijk en staat de "I" uit LKAR8BI9 voor iridium.
In de uitleg van NGK staat de I vooraan in de code.
Blijf het weinig vinden voor een iridium bougie.
15k....tsss.
Gr.
Mark
Ben er nog steeds niet uit _________________ Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013 |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 0:37 Onderwerp: |
|
|
Ik ken geen iridium bougies vinden met de spec die KTM opgeeft voor de 950. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 11:47 Onderwerp: |
|
|
Als ik me goed herinner is voor de 950:
- standaard: CR8EK
- irridium: CR8EIX
De algemene consensus over irridium bougies is:
- meestal merk je geen verschil tussen een irridium en een standaard, indien de bougies nog in goede conditie zijn en de motor goed draait en afgesteld is
- je merkt vaak wel het verschil tussen oude versleten bougies en nieuwe bougies. Vaak wordt een oude standaard vervangen door een nieuwe irridium. Men merkt dan een verschil en schrijft dit toe aan irridium vs standaard, echter zal dit eerder komen door oud vs nieuw.
- levensduur van irridium is beter, dus als je minder vaak bougies wilt vervangen: irridium
Als de huidige standaard boudiges bij mij moeten vervangen worden, zullen het ook bougies worden.
Of de motor gaat er beter van draaien of ik merk geen verschil, hoedanook zal de levensduur beter zijn. Baat het niet dan schaadt het niet. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 14:20 Onderwerp: |
|
|
Die NGK LKAR8BI9 is absoluut een iridium vonkertje. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 22:30 Onderwerp: |
|
|
Voor mijn andere motor (Honda CM400T, google dat maar eens) heb ik nieuwe bougies gekocht toen ik hem kreeg van een collega (als je gegoogled hebt weet je nu waarom).
Het prijsverschil vond ik enorm: 3,40 voor een normale, 18,50 voor een iridium. Voor de snelle rekenaar moet zo'n luxe bougie dan ruim 5,4 keer lager mee gaan... _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
bmva
|
Geplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 22:47 Onderwerp: |
|
|
Guus schreef: | Voor mijn andere motor (Honda CM400T, google dat maar eens) heb ik nieuwe bougies gekocht toen ik hem kreeg van een collega (als je gegoogled hebt weet je nu waarom).
Het prijsverschil vond ik enorm: 3,40 voor een normale, 18,50 voor een iridium. Voor de snelle rekenaar moet zo'n luxe bougie dan ruim 5,4 keer lager mee gaan... |
Dat bedoel ik....
Apart dat je na 15k de (naar nu blijkt) iridiumbougies (NGK LKAR8BI9) dan al moet vernieuwen volgens de servicemanual....
Klopt dat wel...? _________________ Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 0:00 Onderwerp: |
|
|
15k is misschien wel een beetje vroeg, kan zijn dat ze dan nog goed zijn. De zaak is dat de eerst volgende groot onderhoud bij 30k is, en dat is misschien weer wat te laat. Dit gezegd zijnde over gewone bougies.
Irridiums is dan weer een andere zaak... |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

|
Geplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 11:03 Onderwerp: |
|
|
Guus schreef: | Voor mijn andere motor (Honda CM400T, google dat maar eens) heb ik nieuwe bougies gekocht toen ik hem kreeg van een collega (als je gegoogled hebt weet je nu waarom). |
en je rijd er ook nog mee??
jij schaamt je werkelijk nergens voor....
aanschouw dit wonder der techniek :
gr.
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 13:14 Onderwerp: |
|
|
Hoho, zonder sissy bar hè!!
Maar ja, ik rijd er wel eens op... en ik moet zeggen dat het motorgedeelte best ok is. Schakelt als door boter en soepele gasrespons, maar de zithouding en rijwielgedeelte is dan wel 10x k*t vergeleken met m'n 990 Adv.
Oh ja, hij is belastingvrij en 32 euro verzekering per jaar.
Of het wordt een hobby projectje, of ik probeer hem te ruilen tegen een gare crosser om op te knappen. Dus als iemand nog interesse in deze kakgeile motor heeft, of zelf een aftandse crosser in de aanbieding heeft: pick me!!! _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

|
Geplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 14:42 Onderwerp: |
|
|
Als er nou een sissy-bar op zat........  _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
|