Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 13 Nov. 2006, 20:49 Onderwerp: |
|
|
ja, met die zekeringhouder er in (met ene zekering) is het dus goed.
Waar het om gaat: ALS de draad aan de accu op een of andere wijze beschadigd raakt (doorschuurt, afgeknelt raakt oid), en kortsluiting maakt met frame, met de andere draad of wat dan ook, dan niet de zaak er uit fikt, maar de zekering gewoon doorgaat.
Daarom zit er dus direkt na de + aansluiting op de accu een zekeringbox. De kabel van de + naar die zekering toe vormt dus in principe nog een risico, maar die is als het goed is zo kort, dat ie niet ergens tegenaan kan komen.
Als je laad via je boordstopkontaktje (wat aangesloten zit op de AUX), is de verbinding naar de accu dus al afgezekerd, en behoef je geen extra zekering aan te leggen. Voor de bescherming van de lader zelf, heeft de lader (in , of vlakbij de lader) zelf een zekering.
snappiévous?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Ma, 13 Nov. 2006, 20:56 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
snappiévous? |
Ik snap um, ik rommel ook maar wat aan hoor, van electrisch heb ik niet zoveel sjoegge
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 13 Nov. 2006, 20:58 Onderwerp: |
|
|
geeft nie... kijken waar het risico nou eigenlijk vandaan komt:
Hier komt het echte gevaar van de accu af! Bij kortsluiting van onafgezekerde draden vanaf de accu kan zomaar de hele zaak affikken... en dat wil je niet (denk ik...)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Echwel
Geregistreerd op: 29-7-2006 Berichten: 48 Woonplaats: Krimpenerwaard
|
Geplaatst: Ma, 13 Nov. 2006, 21:42 Onderwerp: |
|
|
Hoi Daan,
bedankt, dat maakt wel duidelijk!
Zoiets had ik ook in gedachte.
Wat Gerben zegt is mogelijk, het hoeft zeker niet te gebeuren maar als je sluiting krijg dan heb je een probleem(pje).
Daarom wil ik misschien van een van de gezekerde ACC aansluitingen in de centenbak gebruik gaan maken.
Een van hen staat dacht ik constant aangesloten op de accu, dus die gaat al naar beneden. Daar staat dan ook wel mijn alarm op, denk ik, maar dat maakt niet uit.
Ik ga zo eerst even op het forum kijken bij de plug aansluiting (zie opmerking Gerben) en laat wel even weten wat er van komt...
joe snep?,
John.
zo, nou is het helemaal duidelijk.......
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=769&highlight=plug
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=967
_________________ Once Young and Wise, now I ‘m Old and Stupid.(Echwel). |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Za, 25 Nov. 2006, 11:14 Onderwerp: Type druppellader & alarm uitzetten? |
|
|
Ik heb het KTM alarm en een al een overleden accu en nog een paar vraagjes:
- Is het alarm eenvoudig uit te zetten (woon veilig )?
- wat is een goede (en eenvoudig te monteren) druppellader?
- iets anders over het alarm: stel hij staat op alarm en je batterij van de afstandbediening is net leeg, wat is dan wijs?
Groeten Koen
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Za, 25 Nov. 2006, 11:45 Onderwerp: Re: Type druppellader & alarm uitzetten? |
|
|
Koen schreef: | Ik heb het KTM alarm en een al een overleden accu en nog een paar vraagjes:
- Is het alarm eenvoudig uit te zetten (woon veilig )?
- wat is een goede (en eenvoudig te monteren) druppellader?
- iets anders over het alarm: stel hij staat op alarm en je batterij van de afstandbediening is net leeg, wat is dan wijs?
Groeten Koen |
Elke beetje motorwarenhuis verkoopt de druppellader van optimate, BV Motoport. ik gebruik hem ook al 1 jaar, bevalt prima.
Je kunt er ook makkelijk los een tweede stopcontact bij kopen/bestellen om hem op meerdere fietsen te gebruiken.
Het KTM alarm weet ik niets van, heb ik niet.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
african
Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Zo, 26 Nov. 2006, 19:32 Onderwerp: Re: Type druppellader & alarm uitzetten? |
|
|
Koen schreef: | Ik heb het KTM alarm en een al een overleden accu en nog een paar vraagjes:
- Is het alarm eenvoudig uit te zetten (woon veilig )?
- iets anders over het alarm: stel hij staat op alarm en je batterij van de afstandbediening is net leeg, wat is dan wijs?
|
- ja, stuur maar PB als je geen handleiding hebt. Is misschien niet slim om dat te hier te zetten...
- doen zoals ik: tweede afstandbediening gekocht (VOOR het batterijtje leeg is) of altijd reserve batterijtje meenemen... (fotozaak)
_________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Ma, 27 Nov. 2006, 0:28 Onderwerp: aansluiting druppellader |
|
|
Dank voor jullie snelle antwoorden. Heb de Optimate III gehaald. Zou hem graag met een plugje op het dashboard aansluiten maar kan de AUX
uitgang zoals eerder beschreven niet vinden:
Als je laad via je boordstopkontaktje (wat aangesloten zit op de AUX), is de verbinding naar de accu dus al afgezekerd, en behoef je geen extra zekering aan te leggen. [Dr Bean].
Heb een Go!!, kan dit ook via de ACC1 of 2 (vrije zekering)? Ik neem aan dat de draden ergens (los?) onder de koplamp liggen?
vast bedankt
Koen
P.S. Vandaag mijn eerste natte bos/steenpaden genomen, beetje spannend maar heerlijk. Gaat er veel vaker van komen.
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
african
Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Ma, 27 Nov. 2006, 8:38 Onderwerp: Re: Type druppellader & alarm uitzetten? |
|
|
Koen schreef: | Ik heb het KTM alarm en een al een overleden accu |
Het is trouwens niet normaal dat je alarm de accu snel leeg trekt hoor. De mijne staat (vanwege m'n werk) regelmatig 2 weken stil en ook zonder druppellader is die met de 2de druk op knop aan 't lopen.
Misschien heb je iets anders wat je accu leeg trekt....??
_________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Ma, 27 Nov. 2006, 10:39 Onderwerp: |
|
|
Hoi Chris,
dank je voor je (e-mail)service. Op de dag dat ik mijn motor kocht was de accu leeg en gezien de discusie op het forum lijkt het alarm de hoofd verdachte (heb geen carb, verw.). weet dus niet precies de geschiedenis maar wil het zekere voor onzekere nemen en niet voor een suprise (in de kou waarschijnlijk) komen te staan,
Groeten Koen
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 27 Nov. 2006, 18:14 Onderwerp: |
|
|
Koen, zoals al eerder gezegd: Een gel-accu, zoals in de adventure zit, is feitelijk STUK als ie 1x diep ontladen is.
Als de accu bij aankoop dus echt LEEG was, zou ik gewoon een nieuwe vragen, danwel kopen.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Ma, 27 Nov. 2006, 19:46 Onderwerp: |
|
|
Beste Gerben,
heb ook een nieuwe gekregen maar voor de toekomst preventief:
Heb de Optimate III gehaald. Zou hem graag met een plugje op het dashboard aansluiten maar kan de AUX
uitgang zoals eerder beschreven niet vinden:
Als je laad via je boordstopkontaktje (wat aangesloten zit op de AUX), is de verbinding naar de accu dus al afgezekerd, en behoef je geen extra zekering aan te leggen. [Dr Bean].
Heb een Go!!, kan dit ook via de ACC1 of 2 (vrije zekering)? Ik neem aan dat de draden ergens (los?) onder de koplamp liggen?
vast bedankt
Koen
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Ma, 27 Nov. 2006, 20:02 Onderwerp: |
|
|
Koen schreef: |
Als je laad via je boordstopkontaktje (wat aangesloten zit op de AUX), is de verbinding naar de accu dus al afgezekerd, en behoef je geen extra zekering aan te leggen. [Dr Bean].
Heb een Go!!, kan dit ook via de ACC1 of 2 (vrije zekering)? Ik neem aan dat de draden ergens (los?) onder de koplamp liggen? |
Dat heb je helemaal goed, de draden zijn zelfs netjes gelabelt, en acc 1 of 2 zit achter het kontakt of andersom.
Je kunt trouwens de zekeringen die origieneel 5 Watt zijn verzwaren naar 10 Watt als je dat interessant vindt.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=468
Groet Johan
|
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Ma, 27 Nov. 2006, 21:43 Onderwerp: Laden zonder contact aan? |
|
|
Beste Johan,
dankje voor je info. Toch nog even voor de zekerheid voor ik mijn fraaie GO ga modificeren, kan ik "gewoon" de acculader op de draden (ACC1 of 2) zetten? Kan ik niks anders beschadigen? Zijn ze dik genoeg bijvoorbeeld als de accu veel stroom vraagt (5 watt genoeg) van de lader?
Tenslotte moet het contact aanstaan om te kunnen laden? Of moet je er omheen leiden?
Vats bedankt & Groeten,
Koen
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
|