Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Vr, 10 Apr. 2009, 13:49 Onderwerp: |
|
|
Seinen met standaard grootlicht heeft ook geen zin als je met xenon dimlicht rijdt. Valt gewoon niet meer op.
Dat een (deugdelijk) grootlicht niet meer nodig is met een xenon dim bestrijd ik.
Gisteravond via een inktzwart donker smal landweggetje gereden, en verschillende keren grootlicht geschakeld (zinloos), omdat ik toch wel erg graag wilde weten waar de volgende bocht begint. Geen bos oid, dus naast de weg alleen maar diepe sloten en zeer zachte berm .
Dan schijnt de xenon bundel dus echt niet ver genoeg.
Als er begroeiing is heb je er waarschijnlijk wel genoeg aan, maar hier in Groningen heb je dat zo weinig in landbouw gebied..... _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
|
Mr.FreeBike
Geregistreerd op: 16-2-2008 Berichten: 123 Woonplaats: Oploo
|
Geplaatst: Do, 30 Apr. 2009, 23:48 Onderwerp: |
|
|
Ik heb op mijn Adventure (2008) sinds afgelopen week de Xenon verlichting ingebouwd van Xena. Voor € 99,= en een half uurtje werk zat het er netjes op. Alles heel makkelijk weg te werken en aan te sluiten. Wat ik gedaan heb om het startprobleem te voorkomen is de bedrading voor het groot licht aangesloten op de Xenon lamp. Bij het contact aanzetten gaat alleen het achterlicht en klein stadslichtje branden. Als de motor loopt zet ik de grootlicht schakelaar om en heb ik een zee van licht. _________________ Motorgroeten,
Simon |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 1 Mei. 2009, 0:24 Onderwerp: |
|
|
Mr.FreeBike schreef: | Ik heb op mijn Adventure (2008) sinds afgelopen week de Xenon verlichting ingebouwd van Xena. Voor € 99,= en een half uurtje werk zat het er netjes op. Alles heel makkelijk weg te werken en aan te sluiten. Wat ik gedaan heb om het startprobleem te voorkomen is de bedrading voor het groot licht aangesloten op de Xenon lamp. Bij het contact aanzetten gaat alleen het achterlicht en klein stadslichtje branden. Als de motor loopt zet ik de grootlicht schakelaar om en heb ik een zee van licht. |
maar nu heb je geen groot licht meer ???? |
|
Naar boven |
|
|
Mr.FreeBike
Geregistreerd op: 16-2-2008 Berichten: 123 Woonplaats: Oploo
|
Geplaatst: Vr, 1 Mei. 2009, 9:09 Onderwerp: |
|
|
Klopt helemaal, maar ik heb het ook niet echt meer nodig met de Xenon verlichting. Wij hebben tijdens de FreeBike training ook een onderdeel "rijden in duisternis" in een grote donkere hal op onze oefenlocatie en daar heb ik het ook getest. De Xenon verlichting van de Adventure gaf meer licht dan de nieuwste Kawa met groot licht op. En dan heb ik de koplamp nog erg laag afgestelt om niet verblindend te zijn voor de tegenliggers. _________________ Motorgroeten,
Simon |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 2 Mei. 2009, 3:00 Onderwerp: |
|
|
Mr.FreeBike schreef: | Klopt helemaal, maar ik heb het ook niet echt meer nodig met de Xenon verlichting. Wij hebben tijdens de FreeBike training ook een onderdeel "rijden in duisternis" in een grote donkere hal op onze oefenlocatie en daar heb ik het ook getest. De Xenon verlichting van de Adventure gaf meer licht dan de nieuwste Kawa met groot licht op. En dan heb ik de koplamp nog erg laag afgestelt om niet verblindend te zijn voor de tegenliggers. |
je had de xenon ook appart kunnen schakelen met een klein schakelaartje
in je dashboard dan kun je in iedergeval jan met de pet laten zien dat je ook grootlicht hebt of is dit niet verplicht ???? |
|
Naar boven |
|
|
Mr.FreeBike
Geregistreerd op: 16-2-2008 Berichten: 123 Woonplaats: Oploo
|
Geplaatst: Zo, 3 Mei. 2009, 21:07 Onderwerp: |
|
|
Ik vond deze oplossing een stuk makkelijker en ik had ook geen extra schakelaar bij de hand. Misschien dat ik het nog een ga aanpassen maar voorlopig bevalt het me prima. _________________ Motorgroeten,
Simon |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 3:48 Onderwerp: |
|
|
Ik merk wel dat de meesten de H7 hebben omgebouwd naar xenon. Maar hoe zijn nou eigenlijk de ervaringen als je alleen je grootlicht, dus de H3 wisselt voor xenon? In het dimlicht steekt bij mij een Motovision en dat bevalt voor dimlicht helemaal niet zo slecht eigenlijk. Maar het grootlicht moet (veel) beter, daarom vraag ik me dus af: Alleen de bovenste lamp vervangen door xenon, heeft dat zin? _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 9:38 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring is dat je H7 als een soort groot licht werkt, je ziet bijvoorbeeld de borden in de ver weg ineens zeer goed. In het begin dacht ik dat ik zelfs dat ik tegenliggers moest verblinden maar hij stond toch keurig afgesteld. Het is echt een wereld van verschil ook tegenover je Motorvision licht vermoet ik.
Xenon groot licht zal best een bak licht geven maar lijkt me weinig toepasselijk en misschien zelfs gevaarlijk,
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 13:01 Onderwerp: |
|
|
Koen schreef: | Xenon groot licht zal best een bak licht geven maar lijkt me weinig toepasselijk en misschien zelfs gevaarlijk,
Groeten Koen |
Xenon als groot licht gevaarlijk? Dat ontgaat me even. Grootlicht zet ik altijd af als ik een tegenligger tegenkom, dus verblinden is dan geen probleem. De buistemperatuur is lager dan bij een halogeen en de opgenomen stroomsterkte (nominaal) is ook lager, dus aan wat voor gevaar denk je?
De lichtopbrengst met de Motovision H7 is bij dimlicht enorm verbeterd, al wordt het nooit te vergelijken met een Africa Twin bijvoorbeeld. Alleen bij grootlicht zie ik nu niets beter dan met dimlicht. Daar zou dus een verbeterpunt liggen. Daarom zat ik te denken aan een xenon H3 in combinatie met motovision halogeen H7. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 13:09 Onderwerp: |
|
|
Als jij de tegenligger ziet rijdt hij misschien al richting sloot...
(kijk maar eens kort in een xenon bundel bij donker)
Ik zou voor je gaat ombouwen eerst eens een H7 Xenon ervaren, voldoet mischien al heel ver aan je verwachtingen en heb je bijna altijd optimaal licht.
Je hebt ook dubbele uitvoeringen (H4, iets met bewegend spiegeltje?) maar daar is je KTM behuizing/refelector niet geschikt voor,
succes,
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 13:55 Onderwerp: |
|
|
Okee, duidelijk. Ik heb me nog niet zo heel erg verdiept in xenon, vandaar dus mijn vraag over de voors en tegens bij grootlichtgebruik.
Maar ik zal inderdaad eens de proef op de som nemen en een xenonbundel kort bekijken. Nog nooit gedaan moet ik zeggen, ik kijk nooit in de lichtbundel van een tegenligger.
Groeten,
Harry _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Vr, 26 Jun. 2009, 20:09 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de xenon unit in de 2003 laten zitten. Voorlopig blijf ik met de standaard h7 in de 'nieuwe' doorrijden, en als het 'smorgens weer donker wordt verander ik misschien van gedachten. Ik heb eigenlijk ook met grootlicht (ongedempt) behoefte aan meer licht niet zo zeer tijdens dimlicht gebruik. De xenon unit gaf inderdaad een bak licht (maar niet echt in de verte), maar doordat de 2003 nogal eens afsloeg als ie koud was, vergat ik wel eens de xenon opnieuw te 'starten. Dus reed ik af en toe zonder licht overdag. De 2006 heeft geen lichtschakelaar meer, dus moet ik daar eerst iets op vinden. Al denk ik dat de 990 niet meer afslaat als ie koud is. Ik zit eigenlijk te denken aan een of twee verstralers onder hert grilletje.
Groet, Wout _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 27 Jun. 2009, 10:06 Onderwerp: |
|
|
ouwegeert schreef: | De 2006 heeft geen lichtschakelaar meer, dus moet ik daar eerst iets op vinden.
Groet, Wout |
gewoon een lichtschakelaar van een 950 er op zetten, kijk hier
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1300&highlight=lichtschakelaar
en inderdaad, mijn 950 sloeg nog wel eens af in de opwarmfase,
maar m'n 990 niet (dankzij de injectie ). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 28 Jun. 2009, 16:50 Onderwerp: |
|
|
ik ben benieuwd. LED's (zeker high power leds) hebben nog steeds een stuk minder lichtopbrengst dan een gasontladingslamp, (per watt dan he).
Daarbij kunnen die leds niet zo goed tegen heel heet worden, en lamp heeft daar weinig last van.
Maar goed, als het werkt is het wel super: Licht, geen schakelelectronika kast en waarschijnlijk erg robust: dus mooi voor offroad etc. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|