Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Zo, 4 Dec. 2011, 17:19 Onderwerp: Morocco 2012 |
|
|
Gents,
Ik heb me ingeschreven bij Endurofun voor een 14 daagse naar Morocco in april 2012. Ik overweeg hiervoor enkele aanpassingen aan mijn 990 Adv. R.
Zijn deze aanpassingen zinvol, of hebben die maar beperkt hun nut ?
De reis zal voor 75% offroad zijn.
Het gaat om de volgende aanpassingen :
- Scotts stuurdemper met een hoger Renthal Fatbar stuur
- Pivot footpegs
- Bash plate
- Xenon grootlicht ( De standaardlamp is reeds door een Xenon vervangen ) i.p.v. bijkomende lichten ( of toch beter enkele extra lampjes ??? )
Daar we alle soorten terrein zullen tegenkomen, zou met TKC-80 ' s rijden of zijn de MT-21 's daar toch beter voor zijn ? We rijden daar ongeveer 3000Km.
Alle bijkomende info is meer dan welkom.
Aangezien we georganiseerd rijden met een 6x6 back-up truck kunnen we zonder koffers rijden.
Wim |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 4 Dec. 2011, 19:14 Onderwerp: |
|
|
Hey Wim,
Ik ken het traject van endurofun niet, en weet niet echt of je veel mul zand gaat doen of veel pistes met steentjes.
Ik denk dat die stuurdemper niet echt nodig gaat zijn, tenzij je serieus snel wil gaan. De bashplate gaat wel goed zijn ivm bescherming tegen opspringende stenen.
Geen ervaring met extra lichten, maar ik denk dat er s'avonds niet veel zal gereden worden.
Qua bandenkeuze was ik zeer te spreken over de michelin T63. Die voorband is iets agressiever dan de TKC80 en is evengoed op de macadam en zelfs iets beter dan de TKC80 in't nat volgens een test die ik erover heb geraadpleegd. Deze test bevestigde mijn persoonlijk ervaring op een KTM 950 SE.
De combinatie met een TKC80 vanachter gaat zeer goed, weet ik uit eigen ervaring, want ik had deze combo op m'n KTM 950 Superenduro.
De T63 komt max in maat 130 qua breedte, dus niet echt breed genoeg voor jou achtervelg.
Hier in't kort de test:
Results from a test in a Swedish Magazine.
Off-Road capability was prio 1.
They used a Yamaha WR450F an a Honda XR650R in the test.
MICHELIN T 63
Results:
Loose gravel road (of max 10) 9
Dissolve the gravel road (10) 8
Green laning (10) 9
Enduro (10) 7
Total "gravel" (40) 33
Dry asphalt (5) 4
Wet asphalt (5) 5
Total "asphalt" (10) 9
Performance after 1500 km (20) 13
Lifetime (10) 6
Total (80) 61
Position in test: First place
PIRELLI MT 21
Results:
Loose gravel road (of max 10) 8
Dissolve the gravel road (10) 9
Green laning (10) 9
Enduro (10) 8
Total "gravel" (40) 34
Dry asphalt (5) 2
Wet asphalt (5) 3
Total "asphalt" (10) 5
Performance after 1500 km (20) 12
Lifetime (10) 6
Total (80) 57
Position in test: Second place
CONTINENTAL TKC 80
Results:
Packed gravel road (of max 10) 7
Loose gravel road (10) 6
Green laning (10) 6
Enduro (10) 4
Total "gravel" (40) 23
Dry asphalt (5) 5
Wet asphalt (5) 4
Total "asphalt" (10) 9
Performance after 1500 km (20) 16
Lifetime (10) 8
Total (80) 56
Position in test: Third place
Laatst aangepast door Freebert op Zo, 4 Dec. 2011, 22:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 4 Dec. 2011, 19:52 Onderwerp: |
|
|
T63 achter op een LC8 is zeer af te raden: deze is niet gemaakt voor het gewicht en vermogen van de LC8 en gaat daar meestal stuk an.
Ga niet af op een bandentest met een lichte enduro ...
TKC80 kan zeker. MT21 gaat ook prima
Neem IIG banden met minimaal een R-speedrating: Die zijn wat steviger van karkas.
voor minder slijtage zou je ook een Dunlop RR 908
verder rijdt naar mijn idee de LC8 het best in het zand met een beetje agressieve voorband... maar dat rijdt op het asfalt dan wel weer veel lastiger, zeker als je nooi tnoppen gereden hebt.
T63 voor kan wel... maar zelf vind ik het niet zo'n super band.
zie diverse bandendiscussie hier.
Verder voor je 990: Neem extra benzine-filter mee (wat over de pomp in de tank zit.), en pas op met vuile brandstof tanken.
Goed licht is fijn als je laat nog een stukl over de weg moet rijden. In het donker offroad is not-done naar mijn idee, tenzij je echt geen keuze hebt. Xenon grootlicht voegt niet veel toe als je al Xenon-dimlicht hebt.
Ik vind zelf de vork veel te slap om serieus offroad te doen. Je kunt dat profi oplossen, zie:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1692
Maar je kunt het ook makkelijk zelf een stuk beter maken door iets meer olie aan de vork toe te voegen: precies 32 cc olie per vork kant verkleint de luchtkamer naar 8cm ipv 10cm waarmee je het doorslaan 95% kwijt bent. Je kunt de olie toevoegen met een injectiespuit met naald via het ontluchtingsgaatje aan de bovenkant. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Zo, 4 Dec. 2011, 21:12 Onderwerp: |
|
|
@ Dr Bean
De vering in de voorvork is al opgelost. De vering is binnen geweest bij WP in Mol. Andere veren en dikkere olie maken het verschil.
Ik was van plan om met baangericht rubber naar Barcelona te rijden en in Tangier noppenbanden op te leggen. Mijn eerste keuze was de MT21, doch men raadt me aan om voor de TKC's te gaan. Met de MT21's heb ik wel al wat off-road ervaring hier in België. Met de TKC's heb ik geen ervaring.
Wat de verlichting betreft... ik heb wel wat licht bij met het xenon dimlicht. Het is enkel als er problemen zouden zijn dat er in het donker wordt gereden. Ik loop hier ook niet echt warm van. Ik heb liever geen extra lichtjes op de motor staan, aangezien die waarschijnlijk toch sneuvelen bij een val. Vandaar het idee voor een xenon grootlicht.
Wat de extra filter betreft... ook dat zit wel ok. We hebben een mecanicien bij in een van de volgtrucks, die volgestouwd zit met KTM en BMW onderdelen.
@ Freebert
Er zal behoorlijk over wat zand en steenpistes gereden worden. Slechts 25% van de rit is voorzien over asfalt. Hier kan je meer vernemen over de reis http://www.endurofun.be/Evenementen/OffroadReizen/TransMarokko.aspx
Gezien het gewicht op de kop van de 990, zal dit niet op lage snelheden zijn, al zijn wij natuurlijk geen competitierijders Momenteel rijd ik met een tandwielverhouding van 16/45 om dit voor een deel te counteren. Op de weg is dit best leuk, maar ik ondervind dat ik nu off-road te veel power heb en te weinig tractie. De boel blijft nu doorspinnen tot de 4e versnelling. Voor de trip naar Morocco leg ik er waarschijnlijk terug een tandwiel op met 42 tanden.
Ik overweeg die stuurdemper vooral voor in het mul zand en in de modder, maar ik heb nog nooit met een motor gereden waar een stuurdemper op stond. Echt vergelijken kan ik dus niet.
Ik ben al enkele keren onderuit gegaan door een flinke klap op het stuur.
Aangezien het stuur met de standaard stuurverhogers nog niet echt comfortabel staat, overweeg ik de Scotts als een " twee vliegen in één klap" oplossing. Het stuur staat hoger en ik heb een demping op het stuur staan.
Alle feedback is welkom. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 4 Dec. 2011, 22:08 Onderwerp: |
|
|
Tja...banden blijven een subjectief gegeven natuurlijk. Maar zoals ik al aangaf adviseerde ik enkel voor een T63 voorband. De achterband waar DR. Bean het over heeft, de Dunlop RR 908, zou zeer goed zijn en zeer slijtvast. Ik persoonlijk zou die band niet in een kouder (zoals bij ons dus) klimaat gebruiken wegens de hardheid van de compound, maar die zou wel eens ideaal kunnen zijn voor Marocco en als je van plan bent om over het verhard naar ginder te rijden is het wellicht niet slecht om een slijtvaste band te hebben.
Wat die stuurverhogers betreft, ik heb zeer positieve ervaringen met de Rox Risers op een zware KTM en op een lichte enduro. Deze verhogers laten je toe om het stuur ook dichter/verder naar je toe te plaatsen buiten de gewone verhoging. Aangezien ze niet echt motorspecifiek zijn, maar puur op de stuurdiameter zijn gemaakt, kan je die later op alle modellen met een fatbar gebruiken. Kost zo'n 100€ voor een set. Je stuuruitslag wordt er niet door gedempt natuurlijk, maar zo'n stuurdemper kost je toch wel wat meer denk ik.
Zelf heb ik wat dubbele gevoelens over zo'n stuurdemper, maar dat was op een lichte enduro op technisch terrein. Als het snel begint te gaan zal zo'n demper wel z'n nut bewijzen... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2011, 23:54 Onderwerp: |
|
|
@ Dr Bean
Die Dunlops RR 908 zie ik wel zitten, maar is de achtervelg van de Adv daar niet te breedt voor, of maakt dat niet zo veel uit ? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 0:00 Onderwerp: |
|
|
De originele achtervelg is gemaakt voor een 150 brede band...
ps.: Als je hard gaat over stenen: Expect een paar deuken in je velg
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 14:44 Onderwerp: |
|
|
-Wim-- schreef: | @ Dr Bean
Die Dunlops RR 908 zie ik wel zitten, maar is de achtervelg van de Adv daar niet te breedt voor, of maakt dat niet zo veel uit ? |
Die 140 908 RR die past wel op de standaard velg hoor... Staat beetje recht maar het gaat. Combinatie met de 908RR achteraan en de MT21 vooraan is trouwens zeer goed en slijtvast (ook redelijk op het asfalt)
Stuurdemper zou ik persoonlijk niet doen, het is geen rally/race he.
Verlichting is wat je zelf wil, ik had (maar die stonden er al op) 2 extra breedstralers onder de kroonplaat.
Betere carterbescherming zou ik zeker wel doen, echt wel...
Voorvelg: als die standaard is dan zoals Dr Bean zegt: verwacht maar wat deuken _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
Guus
Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Heb vorig jaar 9 dagen in Maroc rondgereden en geen deuken in mijn (orginele) velgen over gehouden. Maar ja, dat was met bagage en ik doe dan niet echt gek. Zonder trouwens ook niet, want ik kan niet bijster goed offroad rijden
Carter bescherming vond ik wel een geruststellende gedachte. Hoorde toch behoorlijk wat stenen er tegenaan ketsen. Maar het maatje waar ik mee reed had de orginele beschermer en die is ook heel gebleven... _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 22:08 Onderwerp: |
|
|
ik heb in 2005 2 weken in Ijsland rondgereden (bijna iedere binnenland weg gehad) , daarna was er niet veel recht meer aan die velg (voor al helemaal niet, achter ook niet)
Maar doe gewoon net als ik: Als ie stuk gaat weet je waarom je andere wil, als ie heel blijft dan heb je het niet nodig.
Stevige band en niet te zacht (>1.8 Bar) doet ook wonderen (maar is niet het beste in zand...) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Guus
Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 23:56 Onderwerp: |
|
|
Denk dat het vooral met capaciteit te maken heeft. Dr. Bean eindigt in de top 10 bij de Touareg, Guus rijdt doorgaans net niet over iemands gebroken been en kan na veel oefenen net een donutje draaien in de blubber.
Als je meer naar Dr. Bean neigt, is aanpassen misschien geen slecht idee. Maar die zes dagen moeten je wielen toch wel uithouden (met of zonder deuk). _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 7 Dec. 2011, 20:37 Onderwerp: |
|
|
vraagje: ik merk dat er hier opnieuw wordt gezegd dat de voorvering te slap is om ernstig genomen te worden. Maar is dat niet enkel zo voor (erg) snelle pisterijders? Als die op "standaard" staat, is die toch stevig genoeg, tenminste voor een rustige rijder?
Het toevoegen van wat olie lijkt me in dat kader eventueel een nuttige toevoeging aan de kwaliteiten van de standaardvering.
De vering aanpassen is er al wat over denk ik persoonlijk. Je wilt tijdens het rijden immers ook nog wat comfort, niet? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Wo, 7 Dec. 2011, 22:23 Onderwerp: |
|
|
Tja, dat is persoolijk he. Ik vond het maar niets dat de voorvoork zover inveerde bij bv. het remmen. Nu staat alles superstrak en heb ik toch nog voldoende comfort. Ook als je offroad met wat snelheid een iets diepere put nam, kwam het eind van de verig vaak in zicht. Ik ben een sportieve rijder, maar er zullen hier op het forum een pak rijders zijn die nog een pak sportiever rijden dan ik. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 7 Dec. 2011, 22:57 Onderwerp: |
|
|
tis p[ersoonlijk. Ook op de weg wordt de motor er strakker van, maar tis ook inderdaad altijd een compromis met comfort.
De LC8 heeft een bleeder gaatje in de zuiger van de schokdemper zitten waardoor die net deinen vertoont (golven). Naar zeggen hebben ze dit gedaan om het gedrag een beetje op een BMW te laten lijken....
Makkelijke keuzes die je hebt:
- luchtkamer verkleinen van 10cm naar 8cm: Zonder de vork uit elkaar te halen, 32cc per vorkpoot er bij; voorkomt doorlsaan bij diepe kuilen (offroad): Is aan te bevelen voor mensen die piste gaan rijden (doorslaan is funest voor motor en rijder!!, gevaarlijk op de piste)
- zelf het zuigertje vervangen door EXC variant: Daarvoor moet de poot uit elkaar. Kan je zelf als je handig bent, evt te combineren met pootrevisie/keerring wisselen.
- vooledige update: Strakkere veer (!) + aanpassing van de demper (zowel zuigertje als ook alle shims): Dit geeft een complete andere vork met ander eigenschappen: veeel beter voor offroad, maar ook niet gratis natuurlijk . Aan te bevelen voor de serieusere offroadrijden _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|