lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Wat NIET mee te nemen op reis?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Nov. 2011, 16:44    Onderwerp: Wat NIET mee te nemen op reis? Reageer met quote

Hoi,

Over een paar weken vertrek ook ik naar Afrika om eindelijk eens een paar maanden rond te reizen. Duurde even, maar dan heb je ook wat...

Door wat andere posts van oa Sjarrelke, Rene en WTR500 (en reactie van StevenD) heb ik de volgende vraag:
In alle voorbereidingen denk ik vaak aan alles wat ik mee "moet" nemen. Maar diegene die al eerder langere tijd op de motor hebben gezeten, weten vast ook dingen te noemen die ze maanden met zich mee gesleept hebben zonder ook maar 1x te gebruiken.

Dus, wat hebben jullie ooit mee gezeuld en zou je bij een volgende reis zeker thuis laten?

Voorzetje:
- reserveketting
- oliedrukveer
- waterpompas

Gr. Guus

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Nov. 2011, 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

reserve banden! Het stomste wat ik ooit mee heb genomen op reis!
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Nov. 2011, 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Neem aan buitenbanden?

Alhoewel ik elke reis binnenbanden bij me heb gehad, en nooit aangeraakt heb. Maar ja, ik heet dan ook Guus (Geluk?). Op een ritje in de buurt is het me dan wel gelukt lek te rijden, en uiteraard géén banden of id bij me te hebben...

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 1 Dec. 2011, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Biba kan je bijna altijd plakken ... neem dus wel plakspullen mee, en ook een ventiel-stuk (stuk biba waar een ventiel in zit, mocht ie uitscheuren).

of max 1 reserve biba (19")

reserve ketting: Niet nodig, neem een klein stukje en 2 sluitschakels mee: in geval van nood red je het daar wel mee. Ketting is veel te zwaar.
met Oiler gaat de ketting makkelijk 30dkm mee. (did ZVM)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Dec. 2011, 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

did Zvm2: 40.000 km en niet vaker dan een handjevol keren gesmeerd, op reis.

Binnenbandje heb ik wel altijd bij me hoor, net als een compressortje. Een 19 inch, die past overal in. (17 - 21).

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Dec. 2011, 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

zo'n minicompressortje heb ik ook bijme met de LC8: is eigenlijk niet veel zwaarder dan een voetpompje ofzo.

Ik heb er eentje gekocht en wel zelf het huisje wat kleiner gemaakt...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Dec. 2011, 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

mijn onder het zadel bakje (standaard) opgesomd:

Standaard gereedschapsetje + zaagje en nog wat gereedschap dingetjes
potje vet
zakje met alle mogelijke boutjes en moertjes
startkabels
bandenplak setje
3 20cm bandenlichters
poetsdoek
compressor zonder huis
rolletje electratape
voorvork as remover
Kettingschakeltje + visje
en een 19 inch binnenband onder het zadel.

Dan ben ik vast nog wel wat vergeten ook Smile

Verder neem ik op reis niets anders mee wat motor techniek gerelateerd is.

Verder neem ik mee: een boek, slaapspullen, kookspullen, 2/3 dagen rantsoen/noodvoeding en 2 schone setjes ondergoed.
De rest moet je thuislaten want dat heb je toch niet nodig Smile


Dit voor reizen tot een maand of 2. ga ik (veel) langer weg, dan neem ik iets meer mee, maar niet veel.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Za, 3 Dec. 2011, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Guus,

In mijn ogen hangt het er heel erg vanaf hoeveel tijd je hebt. Ikzelf heb tijd zat en met dat in gedachten heb ik weinig reservespul meegenomen. Desnoods kan ik een weekje wachten tot het is opgestuurd (al kost dat natuurlijk wel).
Als je planning een stuk krapper is, dan is het mogelijk wel raadzaam om meer mee te nemen, ook al is er kans dat je het niet nodig gaat hebben.
Ik kan wel zeggen, ga zo licht mogelijk.. echt, zo licht mogelijk!

Voor wat betreft:
-Ketting+tandwielen: de mijne heeft het 30.000 uitgehouden. had misschien nog een paar duizend meer gekund, maar wilde de reserve niet langer meesleuren (opgestuurd naar Uganda, vanuit Nairobi), te zwaar
- Oliedrukveer, waterpompas: weet niet in hoeverre dit uitvoering/jaar-afhankelijk is. Ik zit nog steeds te wachten op waterpompproblemen (niet te hard zeggen).. Waterpompas, eventueel tevoren preventief vervangen??? Als je echt wil..

Tot slot: kijk effe waar je naartoe gaat. KTM Nairobi heeft aardig wat op voorraad (ook ketting en tandwielen) of kan het met een tijdig mailtje op tijd in huis hebben. Zij kunnen het ook redelijk voordelig opsturen in de regio...

Oh, dit is ook mijn eerste tripje en als voorzorgsmaatregel had ik kleine koffers en een kleine duffel gekocht.. dan kun je simpelweg niet teveel meenemen! wink2

Veel plezier!!! Waar ga je naartoe eigenlijk??

Groet,
Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Za, 3 Dec. 2011, 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Boys,

Dank voor jullie ervaringen. Waterpomp heb ik net vervangen, net als de oliedrukveer (km stand was 34.000, dus kon geen kwaad). Ook remblokken zijn vervangen en ketting/tandwielen niet gek lang geleden. Kleppen worden volgende week nog gesteld en dan is het wel goed, lijkt me.
Verder zitten qua motoronderdelen Steven, Dr. Bean en ik op hetzelfde spoor. Als er iets stuk gaat, zie ik het daar wel. Zaag(blad) is nog wel een goede tip.

Die tip van Jeroen om zo weinig mogelijk bagageruimte mee te nemen, neem ik zeker ter harte. Heb de kleine koffers, duffel en een rugzakje voor camelbag en wat klein grut (eten en camera). Eigenlijk niets meer dan het korte tripje naar Marocco vorig jaar. Tanktas heb ik niet en wil ik ook niet. Ook geen tasjes aan valbeugels etc. In mijn gedachte is hoe meer je mee neemt, hoe meer je hebt om op te letten.

Ik land 30 januari in Kaapstad en wil dan via oost (Botswana, Zambia, Malawi, Tanzania, Kenia, Ethiopie, Noord-Soedan en Egypte) naar noord rijden. Daar moet ik nog even zien wat het wordt. Syrie lijkt me nog steeds heel mooi, maar de omstandigheden tegen die tijd bepalen wellicht anders. Libie lijkt me nu ook wel te doen. Maar zoals gezegd, dat zie ik tegen die tijd. Heb er 3 maanden voor (ik weet het, te kort volgens velen). Maar het was 3 maanden of niet. En dan is de keuze snel gemaakt.

@Jeroen, ben je tegen die tijd daar nog ergens, of ga je toch ooit naar huis?

Gr. Guus

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Za, 3 Dec. 2011, 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Guus,

Mijn plan is om eind januari, begin februari in Kaapstad te zijn en te verkassen.. of dat ook betekent dat ik daadwerkelijk naar huis ga, dat valt te bezien.

Dus uh, we doen een pilsje daar ergens!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Za, 3 Dec. 2011, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, lijkt me te gek!
_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Dec. 2011, 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

hier met volle bepakking voor 3 weken IJsland:



Als je niet te veel mee neemt rijdt ie een stuk beter smiley

ok.. we waren wel met zijn 4en, maar ik had tent (1 van de 2), en de meeste kookspullen bij me. daarnaast natuurlijk boordgereedschap, wat reserve delen etc.

Neem iig wel minstens 2 setjes achterremvoering mee (Koop die gewoon ergens laag aan je motor, bijv in de carterbak. Als het nat is slijten die krengen ellendig hard. Voor slijt nooit !

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Dec. 2011, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:

Binnenbandje heb ik wel altijd bij me hoor, net als een compressortje. Een 19 inch, die past overal in. (17 - 21).


thumbsup Geniaal, er zit dus voldoende rek in de binnenband dat deze zowel voor als achter past.

_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 23:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Guus. Fff een reactie vanuit Afrika (Tanzania). iorg inderdaad dat je niet te veel meeneemt, Niet te veel kleding. Het is natuurlijk wat je wil maar wij hadden aanvankelijk ook het plan om terug te rijden via de oostzijde naar Europa. Maar allerlei gezeik in het noorde van Afrika maakt het ingewikkelder als ooit te voren,. Bovendien is zuid-afrika relatief veilig en ook no g eens erg mooi. Alhoewel je wel de regentijden van der afzonderlijke landen in de gaten moet houden. Wij gaan dus weer terug naar Kaapstadt. Lybie is nog dich aan de grens. Egypte en Israel hebben geen ferry om over te steken. Syrie is onveilig en wordt afgeraden, Soedan schijnt ruzie te hebben met Egypte en Ethiopie doet moeilijk als je een visa wil regelen vanuit het zzuiden. Dus vandaar onze keus. HaaS onmogelijk om zonder duur vliegtui overt te steken naar vaste land vanuit oost afrika.

Over spullen meenememen. Ik had veel te veel bij me. Had een voorraad vor 3 maanden bij me en ioms van alles dubbel. Niet doen. Onderweg kun je bijna lles koppen., Wel zorgen dat je voldoende weater mee kan nemen en evts. extra benziene. Materialen wegen het zwaarst, doch hier kun je van alles over roepen,. Over der motor kan ik maar een ding zeggen. Wauw wat een beest. We zijn veel te zwaar beladen over misschien wel 1000 km van het allerslechtse soort wegen gereden ( puntige keien tot wel 20 cm hoog etc)en dat soms met snelheden van over d 100 km per uur. De BMW kunnen dit niet maar ik moet zeggen ze houden zich ook goed als is het met aangepasdte snelheid. Zorg voor extfra locktite. Wij hebben ondanks grof gebruik nog niets stuk gehad en de Heidneau scouts doen het ook prima. Een hele goede band. Al denk ik dat hij na 8000 kmmeter op is.

Wat me wel opvalt is dat niemand er over praat, die op reis gaat, hoe vaak hij is gevallen is. Ik heb er in ieder geval zeker 10 keer aan moeten geloven. Steeds in zeeer diep zand waar ik op snelheid doorheen wilde maar steeds sloeg het voorwiel vast en lag ik op mijn fl... Komt natuurlijk ook door het gewicht. Heb ook met dit gewicht leren omomgaan. Gaat nu prima. Diep zand neem ik alleen nog maar stapvoets. Want een beladen motor oprapen doe je niet zomaar even. Wordt anders afbouwen en rechtzetten.Met bepakkig rijden is toch anders als zondert. En zeker als jer teveel bij je hebt, zoals ik. Van mij gaat in ieder gebval 25 kilo naar huis... (BMW's vertre vanuit Arusha Tanzania naar Nedertland). Als iemand tipsd heeft natuurlijk welkom !!!

Momenteel zitten we er alleen nog ff mee om de BMWs te transporteren, want KLM zou het aanvankelijk doen en doet het nu toch niet meer. O ja. Waar ik aan zou deknen. Waterpompas spulletjes, palkspul, evt. en in jouw geval zker het bezinefilter van de tank.

Guus, Hopleijk komen we ons nog tegen als we op de terugweg ziin. Zou mooi zijn.

Groetjes

(als er veel typfouten inzitten dan heb ik een geod excuus. Beeldscherm van mijn laptop is naar de neut en zie maar gedeeltelijk wat ik typ...)



P1020088.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  214.26 KB
 Weergegeven:  361 keer

P1020088.JPG



_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Dec. 2011, 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Haha! Te gek. Man wat heb ik een zin.

Visa voor Ethiopie wordt hier in NL al verzorgd. Kijken hoe ver ik kom.

Thanks voor de tips! Houden contact!

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif