Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jeroen

|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2011, 23:16 Onderwerp: Remklauw schiet los van remschijf |
|
|
Ik ben sinds 3 weken toegetreden tot The Orange Family en ben super blij met mijn KTM Adventure 950 (2004)
Na 10 jaar Yamaha te hebben gereden was het tijd voor wat anders.....lopen of een KTM (aangezien de GS geen optie is)
Nu net een paar weken op de 950 met veel plezier. En als het echt te slecht weer is, informatie inwinnen op dit forum.
Echter vanmorgen reed ik richting werk en voelde ik iets tegen mijn motorlaars tikken. Misschien een verdwaalde konijn dacht ik nog maar bij een 2e keer even kijken. Ik zag tot mijn schrik dat mijn rechter remklauw losgeschoten was van mijn remschijf. De remleiding zat er nog aan vast. Remleiding met remklauw even provisorisch aan voorvork gezet en doorgereden naar het werk.
Als snel kreeg ik het gevoel behoorlijk wat geluk te hebben gehad.
KTM Dealer Verpalen gebeld om het probleem op te lossen. Eigenaar vertelde dat hij dit nog nooit had meegemaakt. 1 bout los kon nog gebeuren (1 op de .....) maar 2 tegelijk kon hij zich niet voorstellen.
Uiteindelijk is de remklauw weer gemonteerd maar door het stuiteren/slepen over het wegdek is het materiaal versleten en aan vervanging toe.
Ik ben benieuwd of iemand dit ook eerder heeft meegemaakt/gehoord want ik zoek het mogelijk in een andere hoek dan toeval (lees opzet door een onverlaat die de bouten heeft los gedraaid)
Graag jullie reacties/ideeën.
Jeroen |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 0:05 Onderwerp: |
|
|
Remklauwen zitten vast met 2 lange bouten, die met loctite gemonteerd moeten zitten. Normaliter kan dat dus echt nooit niet losrammelen!
Daarnaast: Zouden ze een beetje los zitten dan zou je dat denk ik al heel snel merken (tenzij je nooit op je voertuig let...): Dus onwaaarschijnlijk dat ze al een tijdje losgezeten hebben...
en: zaten de boutjes er nog in?
Lijk me meer geval:
- onverlaat die ze losgedraaid heeft (misschien omdat je een schijfremslot had.. en ze de hele motor mee wilde nemen? )
- iemand die ze domweg compleet vergeten is terug te zetten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 1:16 Onderwerp: |
|
|
De vorige eigenaar van de mijne had net hetzelfde voorgehad. Kwam door een schijfremslot dat hij had laten zitten. Heel de zwik is toen vernieuwd geweest.
Loctite gebruik ik zelf nooit als ik remklauwen monteer. Welke loctite is hier goed voor Dr.Bean?
Of is af en toe controleren niet even goed? |
|
Naar boven |
|
 |
Jeroen

|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 11:36 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | De vorige eigenaar van de mijne had net hetzelfde voorgehad. Kwam door een schijfremslot dat hij had laten zitten. Heel de zwik is toen vernieuwd geweest.
Loctite gebruik ik zelf nooit als ik remklauwen monteer. Welke loctite is hier goed voor Dr.Bean?
Of is af en toe controleren niet even goed? |
Motor staat niet met schijfremslot afgesloten dus die optie valt af. |
|
Naar boven |
|
 |
Jeroen

|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 11:59 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
en: zaten de boutjes er nog in?
Lijk me meer geval:
- onverlaat die ze losgedraaid heeft (misschien omdat je een schijfremslot had.. en ze de hele motor mee wilde nemen? )
- iemand die ze domweg compleet vergeten is terug te zetten. |
Bouten niet aangetroffen, ook niet op de plaats waar hij geparkeerd staat. Ook geen restant zodat ze mogelijk afgebroken zouden zijn.
Schijfremslot niet in gebruik.
Vrees op een onverlaat aangezien ze echt wel terug gezet zijn bij de laatste vervanging van de remblokken. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 16:22 Onderwerp: |
|
|
ooit kwam ik met m'n bol d'or aan op m'n werk, na een half uurtje autostrade rijden. Dan volgden er wat kilometers gewone wegen en uiteindelijk draaide ik het desbetreffende industrieterrein in. Zo rustig rijdende kwam ik tot de constatatie dat ik iets hoorde rammelen vooraan aan het wiel. Even stoppen, kijken.... bleek van één remklauw een bout verdwenen te zijn terwijl die ander ook reeds geheel los was, maar er nog gewoon inzat. De moto had net een onderhoud gehad... dus heb ik die garagist gebeld en zijn bediendes voor verrot gescholden. Dat was niet het eerste akkefietje dat ik met die garagist had gehad, dus dat was dan ook meteen de laatste keer dat ik daar een voertuig in onderhoud gedaan heb. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 19:01 Onderwerp: |
|
|
Bij de dealer gewoon vergeten vastzetten....
... zoals ze dat bij de middenbok van een SMT blijkbaar ook al eens kunnen vergeten....
Ex- eigenaars en dealers zeggen quasi automatisch dat het echt de eerste keer is dat ze zoiets voorhebben  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2011, 22:04 Onderwerp: |
|
|
Essentiele bouten en moeren: Vatszetten met lage-sterkte loctite: 243 (de blauwe).
ik durf het bijna niet te zeggen: RTFM:
quote:
"Die Schrauben der Bremszangen mussen mit Loctite 243 gesichert und mit 25 Nm (M8) bzw. 45 Nm (M10x1,25) angezogen werden"
.... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Wo, 7 Dec. 2011, 11:14 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Essentiele bouten en moeren: Vatszetten met lage-sterkte loctite: 243 (de blauwe).
ik durf het bijna niet te zeggen: RTFM:
quote:
"Die Schrauben der Bremszangen mussen mit Loctite 243 gesichert und mit 25 Nm (M8) bzw. 45 Nm (M10x1,25) angezogen werden"
.... |
Ok, genoteerd. Morgen naar de winkel voor loctite 243! |
|
Naar boven |
|
 |
Orange Baron
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 21:05 Onderwerp: |
|
|
Wat bizar zeg, een remklauw die loslaat.. daar heb ik echt nog nooit van gehoord dus. Staat je motor snachts afgesloten of kan iemand er gewoon bij? Je zou bijna denken dat iemand dat gewoon los heeft gedraait.
Ik weet nog wel van mn vorige moto dat ik een keer twee kuipbouten handvast erin had gezet, en was vergeten ze goed vast te zetten. Na een ritje waren ze beide spoorloos, die waren dus losgetrilt. _________________ KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
|