lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

irridium bougies of niet?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bmva



Geregistreerd op: 10-2-2007
Berichten: 148
Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel

BerichtGeplaatst: Za, 7 Jan. 2012, 14:52    Onderwerp: irridium bougies of niet? Reageer met quote

Al surfend op het wereldwijde web kreeg ik de indruk dat iridium bougies de aan- uit reactie mogelijk kan verminderen. Betere verbranding, mooiere rondloop van de motor enz.

Heeft een van jullie ervaring met het gebruik van iridium bougies NGK DCPR8EIX?

Gr.
Mark

_________________
Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2718
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 7 Jan. 2012, 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

2011 heeft die toch al standaard vanuit de fabriek?
Ik geloof er best wel in, al is het verschil echt alleen te merken in de marge.Mijn 690 wel, de lc8 nog niet (maar dat komt omdat ik nog een voorraadje standaard pluggen heb liggen.)

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
bmva



Geregistreerd op: 10-2-2007
Berichten: 148
Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
2011 heeft die toch al standaard vanuit de fabriek?
Ik geloof er best wel in, al is het verschil echt alleen te merken in de marge.Mijn 690 wel, de lc8 nog niet (maar dat komt omdat ik nog een voorraadje standaard pluggen heb liggen.)


Steven, ik heb het nog eens even nagekeken.
In de handleiding - service schedule staat "change the spark plugs" bij elke 15k.
Gezien de beperkte kilometrage voor vervangen ging ik er van uit dat het "gewone" bougies waren die beschreven werden.

De bougiecode de handleiding is: NGK LKAR8BI9.

Heb lopen googlen.
En kwam op een NGK info site.

http://www.sparkplugs.co.uk/pages/manufacturer/about-ngk-spark-plugs.htm

Bovenstaande code is niet terug te vinden.
Maar waarschijnlijk heb je gelijk en staat de "I" uit LKAR8BI9 voor iridium.

In de uitleg van NGK staat de I vooraan in de code.
Blijf het weinig vinden voor een iridium bougie.

15k....tsss.

Gr.
Mark

Ben er nog steeds niet uit

_________________
Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 0:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken geen iridium bougies vinden met de spec die KTM opgeeft voor de 950.
_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me goed herinner is voor de 950:
- standaard: CR8EK
- irridium: CR8EIX

De algemene consensus over irridium bougies is:

- meestal merk je geen verschil tussen een irridium en een standaard, indien de bougies nog in goede conditie zijn en de motor goed draait en afgesteld is

- je merkt vaak wel het verschil tussen oude versleten bougies en nieuwe bougies. Vaak wordt een oude standaard vervangen door een nieuwe irridium. Men merkt dan een verschil en schrijft dit toe aan irridium vs standaard, echter zal dit eerder komen door oud vs nieuw.

- levensduur van irridium is beter, dus als je minder vaak bougies wilt vervangen: irridium


Als de huidige standaard boudiges bij mij moeten vervangen worden, zullen het ook bougies worden.
Of de motor gaat er beter van draaien of ik merk geen verschil, hoedanook zal de levensduur beter zijn. Baat het niet dan schaadt het niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2718
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Die NGK LKAR8BI9 is absoluut een iridium vonkertje.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mijn andere motor (Honda CM400T, google dat maar eens) heb ik nieuwe bougies gekocht toen ik hem kreeg van een collega (als je gegoogled hebt weet je nu waarom).
Het prijsverschil vond ik enorm: 3,40 voor een normale, 18,50 voor een iridium. Voor de snelle rekenaar moet zo'n luxe bougie dan ruim 5,4 keer lager mee gaan...

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
bmva



Geregistreerd op: 10-2-2007
Berichten: 148
Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Guus schreef:
Voor mijn andere motor (Honda CM400T, google dat maar eens) heb ik nieuwe bougies gekocht toen ik hem kreeg van een collega (als je gegoogled hebt weet je nu waarom).
Het prijsverschil vond ik enorm: 3,40 voor een normale, 18,50 voor een iridium. Voor de snelle rekenaar moet zo'n luxe bougie dan ruim 5,4 keer lager mee gaan...


Dat bedoel ik....

Apart dat je na 15k de (naar nu blijkt) iridiumbougies (NGK LKAR8BI9) dan al moet vernieuwen volgens de servicemanual....

Klopt dat wel...?

_________________
Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

15k is misschien wel een beetje vroeg, kan zijn dat ze dan nog goed zijn. De zaak is dat de eerst volgende groot onderhoud bij 30k is, en dat is misschien weer wat te laat. Dit gezegd zijnde over gewone bougies.

Irridiums is dan weer een andere zaak...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Guus schreef:
Voor mijn andere motor (Honda CM400T, google dat maar eens) heb ik nieuwe bougies gekocht toen ik hem kreeg van een collega (als je gegoogled hebt weet je nu waarom).


en je rijd er ook nog mee??
jij schaamt je werkelijk nergens voor.... laugh3 laugh3 laugh3

aanschouw dit wonder der techniek grin2 :



gr.
Richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hoho, zonder sissy bar hè!! bucktooth

Maar ja, ik rijd er wel eens op... en ik moet zeggen dat het motorgedeelte best ok is. Schakelt als door boter en soepele gasrespons, maar de zithouding en rijwielgedeelte is dan wel 10x k*t vergeleken met m'n 990 Adv.

Oh ja, hij is belastingvrij en 32 euro verzekering per jaar. thumbsup

Of het wordt een hobby projectje, of ik probeer hem te ruilen tegen een gare crosser om op te knappen. Dus als iemand nog interesse in deze kakgeile motor heeft, of zelf een aftandse crosser in de aanbieding heeft: pick me!!!

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Als er nou een sissy-bar op zat........ goofy
_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif