Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
petervdc
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 15:27 Onderwerp: Vervangen voorvorkolie |
|
|
Na 61000km mag die wel es vervangen worden denk ik ?
Wat moet er precies gebeuren, hoeveel werk, kostprijs ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 15:45 Onderwerp: |
|
|
hangt er van af wat je meeneemt: Ik adviseer dan ook de geleiders en de keerringen meteen te vervangen.
kosten dus zowieso: 2l goede vorkolie (5w), 2 keerringen en 2x geleiderset (2 of 3 geleiders, afhankelijk van modeljaar).
als je het wil laten doen bijv: www.shocktherapy.nl , gewoon effe bellen voor prijs. Kun je meteen de setting een beetje aanpassen (ander zuigertje er in, dan deint ie niet zo meer..)
handleiding staat op de download, en zegt precies hoe het moet.
als je niets wil wijzigen, kun je iig de luchtkamer van 10cm naar 8cm verkleinen, dan slaat ie niet meer door (beetje meer progressieviteit/reserve) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 16:59 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Ik adviseer dan ook de geleiders en de keerringen meteen te vervangen.
kosten dus zowieso: 2l goede vorkolie (5w), 2 keerringen en 2x geleiderset (2 of 3 geleiders, afhankelijk van modeljaar).
als je niets wil wijzigen, kun je iig de luchtkamer van 10cm naar 8cm verkleinen, dan slaat ie niet meer door (beetje meer progressieviteit/reserve) |
Stel dat ik dit in mijn gewone KTM garage (Hautekiet) laat doen, heb je een idee van de kostprijs ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 17:36 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: |
Stel dat ik dit in mijn gewone KTM garage (Hautekiet) laat doen, heb je een idee van de kostprijs ? |
61k = volledige revisie, dus met alles wat Dr_Bean zegt. Zou niet meer dan 140€ mogen zijn voor beide poten. Als ge de prijs van Hautekiet wilt weten zult ge naar Hautekiet moeten bellen vrees ik .
Met die kilometerstand laat ge de achterste best ook direct doen, eveneens volledige revisie. Kost ongeveer even veel.
Waar ik 100% tevreden van ben : WP Mol. Doen dat snel, aan een goeie prijs en hebben alle stukken binnen. Voorvork heb ik de laatste keer bij Mototech laten doen maar nu veel meer stickslip. Moet ik nog eens iets van gaan zeggen... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 18:12 Onderwerp: |
|
|
Kheb gemaild naar Hautekiet voor een prijs.
Ga ook es mailen naar WP Mol (ga ik dus een dag congé moeten voor nemen, en ginder ter plaatse wachten, is nie meteen bij de deur...).
Wat doen ze bij de achterveer ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 21:07 Onderwerp: |
|
|
Keerringen + olie , 60 euro.Wel de poten eruit gehaald en gebracht naar erp op de markt. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 21:20 Onderwerp: |
|
|
effe wat technisch:
er zijn 2 redenen om vorkolie te vervange na een tijdje: de 1e is dat de olie zelf slijt en dunner wordt, dan dempt ie natuurlijk minder,
maar bijna belangrijker is de 2e: Er komen langzaam steeds meer slijtage deeltjes in de olie, die als schuurmiddel gaan werken. (immers is er niet zoiets als een olie-filter)
Die fijne deeltjes komen ook in de geleiders die van heel zacht materiaal voorzien zijn: De harde deeltjes komen dus in het zachte materiaal, en maken van de geleider een schuurblokje! Dat zie je niet, maar dat is wel zo. Daardoor slijt je vork harder, ookal vervang je de olie.
daarom is het dus te overwegen om na 50-100dkm (afh. van gebruik) OOK de geleiders te vervangen.
tis maar ter overweging... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 21:21 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
daarom is het dus te overwegen om na 50-100dkm (afh. van gebruik) OOK de geleiders te vervangen.
tis maar ter overweging... |
Thx, kzal het opnemen in mijn vraag nr de garagist of wp toe. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 21:39 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: |
Waar ik 100% tevreden van ben : WP Mol. Doen dat snel, aan een goeie prijs en hebben alle stukken binnen. Voorvork heb ik de laatste keer bij Mototech laten doen maar nu veel meer stickslip. Moet ik nog eens iets van gaan zeggen... |
Da's hééél grappig : ik heb exact de omgekeerde ervaringen. Na een bezoek aan Mol zat ik met een bizarre stickslip van wel 5cm die bij traag rijden uitermate storend was en nadien supergoed geholpen bij Mototech.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
pindkaas

Geregistreerd op: 23-2-2011 Berichten: 121 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Ma, 2 Mei. 2011, 13:55 Onderwerp: |
|
|
Motorcycle Boy schreef: | Raketman schreef: |
Waar ik 100% tevreden van ben : WP Mol. Doen dat snel, aan een goeie prijs en hebben alle stukken binnen. Voorvork heb ik de laatste keer bij Mototech laten doen maar nu veel meer stickslip. Moet ik nog eens iets van gaan zeggen... |
Da's hééél grappig : ik heb exact de omgekeerde ervaringen. Na een bezoek aan Mol zat ik met een bizarre stickslip van wel 5cm die bij traag rijden uitermate storend was en nadien supergoed geholpen bij Mototech.  |
Eigenlijk zou je verwachten dat je bij beiden goed geholpen zou moeten worden. Als het dan niet goed is, ga je toch terug naar het bedrijf die je het heeft "aangedaan"? Dan hebben ze mooi de kans het recht te zetten. |
|
Naar boven |
|
 |
erwin
|
Geplaatst: Vr, 11 Nov. 2011, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Hallo Dr Bean, us schrijft "handleiding te vinden bij download", maar waar kan de download vinden? Dank, Erwin. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 11 Nov. 2011, 22:06 Onderwerp: |
|
|
erwin schreef: | Hallo Dr Bean, us schrijft "handleiding te vinden bij download", maar waar kan de download vinden? Dank, Erwin. |
dan moet je DR_Bean een pb sturen,
die geeft je dan de link en het wachtwoord geloof ik _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Zo, 13 Nov. 2011, 9:54 Onderwerp: |
|
|
Aleph schreef: | Raketman schreef: |
Da's hééél grappig : ik heb exact de omgekeerde ervaringen. Na een bezoek aan Mol zat ik met een bizarre stickslip van wel 5cm die bij traag rijden uitermate storend was en nadien supergoed geholpen bij Mototech.  |
mss een stomme vraag maar wat is stickslip? _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 13 Nov. 2011, 10:37 Onderwerp: |
|
|
Een soort van pulserende cyclische overgang van dynamische naar statische Wrijvingscoëfficiënt en vice versa.
glijden - grip - glijden - grip - glijden - grip
of in het Engels
slip - stick - slip - stick - slip - stick
Geen idee of het ook in deze context gebruikt is geweest. |
|
Naar boven |
|
 |
|