Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 27 Feb. 2011, 15:23 Onderwerp: luisteren naar kleppen |
|
|
Iemand hier ervaring mee? Er is blijkbaar een manier om met een stethoscoop te luisteren naar de kleppen en te horen of de afstelling in orde is. Waar let je dan op?
Dit voor een projectje met een oude yamaha. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Zo, 27 Feb. 2011, 20:16 Onderwerp: |
|
|
Ik ken dit alleen van lagers bij (grotere) machines.
Baseline = xx DB waarbij alles OK is.
Daarna wordt regelmatig opnieuw gemeten en het DB verloop gemeten.
Wanneer DB > xx, moeten de lagers vervangen worden.
Bij een motorfiets........ je ne sais pas.... _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Zo, 27 Feb. 2011, 21:23 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een automonteur wel eens een schroevendraaier zien gebruiken om naar de kleppen te luisteren.
De punt zette hij tegen het kleppendeksel, de greep tegen zijn oor. Desgevraagd zei hij zacht tikken van de kleppen te willen horen. Later zelf ook geprobeerd maar je moet kennelijk goed weten wat je wilt horen, ik hoorde niets opvallends....
Overigens een en ander bij stationair draaiende motor.
Hope this helps |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 28 Feb. 2011, 1:21 Onderwerp: |
|
|
Het zou inderdaad om getik van de kleppen gaan, maar geen idee wat je wel of niet moet horen. Het zal wel een halve urban legend zijn waarschijnlijk.
Wel jammer, ik had graag mijn stethoscoop gebruikt om klepafstelling te controleren, in plaats van het hele blok open te gooien.
Tips nog steeds welkom... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 28 Feb. 2011, 11:30 Onderwerp: |
|
|
Over welk type Yamaha gaat het ? 't Is zelden noodzakelijk om een heel blok open te gooien om de klepspeling na te kunnen kijken...denk dat de LC8 tot nu toe de moeilijkste is (lees, meeste afbreekwerk aan) om tot aan de kleppen te geraken. Het nakijken zelf is immers altijd dezelfde procedure... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 28 Feb. 2011, 12:25 Onderwerp: |
|
|
een xj-600 s diversion uit 1996.
Heb hier wel een werkplaatshandboek liggen, maar ik weet niet of ik er zelf aan durf beginnen. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 28 Feb. 2011, 12:35 Onderwerp: |
|
|
Ik zou bijna zeggen, als het dat maar is...
Nu, als ge twijfelt moogt ge hier altijd nekeer komen zien zenne, ik heb een Div600 blok volledig open liggen dat ik als didactisch materiaal gebruik. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 28 Feb. 2011, 12:40 Onderwerp: |
|
|
Op die uitnodiging wil ik graag ingaan...
zal wel eens contact opnemen om verder af te spreken. Merci! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
dukey

Geregistreerd op: 20-4-2007 Berichten: 212 Woonplaats: nieuw vossemeer
|
Geplaatst: Ma, 28 Feb. 2011, 23:24 Onderwerp: |
|
|
ik kan me niet voorstellen dat je kunt horen of de kleppen goed staan
want naar mate dat ze inslaan op de klepzitting
word de klepspeling kleiner dus zal het geluid eerder minder worden lijkt me
en dat zal je toch niet zomaar kunnen horen  _________________ 1190 adventure R |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Di, 1 Mrt. 2011, 9:52 Onderwerp: |
|
|
De ratio zou zijn dat kleppen een bepaald geluid moeten produceren. Als dit geluid harder wordt is de klepspeling te groot, als het geluid verdwijnt zou de speling te klein zijn.
Geen idee of iemand het ook echt kan, maar er zijn er wel die beweren van wel. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Di, 1 Mrt. 2011, 17:02 Onderwerp: |
|
|
Ergo: Als je weet hoe de kleppen klinken als ze goed staan, zou je moeten kunnen horen of ze verkeerd staan.
Zo'n monteur zou een goede muzikant moeten zijn met een absoluut gehoor..... |
|
Naar boven |
|
 |
Booom
|
Geplaatst: Za, 30 Apr. 2011, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Afgelopen week net mijn blok met een stetocoop beluisterd, voorheen bij mijn auto ook wel gedaan. ER komt wat onderhoud aan voor me.
Was benieuwd of ik kon bepalen of de nokken as ketting sleepte of de kleppen te ruim stonden.
Voor de kleppen kon ik geen contact maken met de koppen, tank zit inde weg, en kreeg ook geen duidelijkheid of de ketting sleepte.
Dmv luisteren kan je alleen globaal een indruk krijgen waar een geluid van daan komt, klepspelling bepalen forget it.
Ben wel benieuwd of er binnen het forum iemand is als een "paarde fluisteraar" of beter een" lc8 fluisteraar".
Grt _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 6:46 Onderwerp: |
|
|
Tip:
op een adv kun je de motor laten lopen/rijden als de rechtertankhelft verwijderd is
wel eerst natuurlijk beide voorste kranen dicht  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Mei. 2011, 13:38 Onderwerp: |
|
|
klepspelingen bij motorfietsen zijn meestal wel een stuk kleiner dan bij gewone personeneauto's. Met nokkenassen direkt op de kleppen denk ik dat je niet veel hoort. Daarnaast: Meten is weten, en ze verlopen echt niet snel normaalgesproken. De meeste lc8 blokken hebben pas na 45000 voor de eerste maal 1 of 2 andere plaatjes nodig (dus 5/100 verloop..)
Nokkenasketting heeft een hydrolische spanner... die zal je niet horen slepen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|