lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Startrelais en hoge(re) kilometerstanden

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Nov. 2011, 14:50    Onderwerp: Startrelais en hoge(re) kilometerstanden Reageer met quote

Misschien toch ff de moeite om hierover een ballonnetje op te laten.

Naar aanleiding van een panne van Vrom vorig weekend, waarbij de motor na het middageten ineens zo dood als een pier bleef stille staan langs de oever van de rivier, heb ik deze week ook even naar mijn eigen startrelais gekeken.

In gemonteerde toestand zit er tussen de achterste pool en de zekering een redelijk fijn koperen stripje als verbinding. Dat koperen stripje was bij Vrom nagenoeg volledig weggeroest, bij mij was het ongeveer de helft weg. Dit stripje dient kennelijk als hoofd-stroomaanvoer voor de hele motorfiets. Het is in wezen nergens door beschermd, dus als je dat niet regelmatig grondig mee afspoelt en invet kan ik me best voorstellen dat het vooral bij de offroadrijders onder ons wel eens snel zou kunnen gaan rotten.

Ik heb de verbinding volledig rein gemaakt en er vervolgens een goeie streep soldeersel op gelegd. Meteen was het ochtendlijke gekletter van m'n hoofdrelais in de cockpit ook gedaan...

Tot zover dit weetje.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Nov. 2011, 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

voor diegene die er geen beeld bij heeft....dit dus:

wink3

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Nov. 2011, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dat issem idd helemaal. Relais zat er alweer in toen ik bedacht dat ik geen foto genomen had...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vrom

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Nov. 2011, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Yep inderdaad.

De dag zelf moest de moto wel getakeld worden want net als op de foto zat er wel wat vuil op en was de breuk niet meteen zichtbaar.

De dag nadien al het kuipwerk en tanks gedemonteerd om ineens overal goed aan te kunnen. Begonnen met een witte fiche die vlakbij het relais zit... Deze is totaal niet beschermd tegen vocht en na verschillende natte uitstapjes in het verleden grin was er hier en daar wel wat groene aanslag te zien.

Beetje aan de draadjes trekken en hopla; er kwam er al eentje spontaan los, compleet rot met groene occidatie. Bon, eerst die stekker dus vervangen maar de moto was nog steeds zo dood als een pier, op het kraken van één van de ralaitjes in de koppartij na...

Letterlijk enkele uren zoeken en vloeken later gaf ik er de brui aan. Toch maar even alles proper maken nu de flanken eraf lagen en dus ook het kapje dat over het startrelais zat.

Bij het proper maken van dat kapje viel me op dat het aan de rand van de afdekking aan de hoofdzekering wel heel heet geweest was (beetje zwart, heel klein beetje gesmolten)... toen pas vielen mijn ogen op het koperen verbindingstukje thinking

www.VROM-rijopleidingen.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Nov. 2011, 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. plaatjes van onze forum host:

http://schradt.net/index.php?dir=mo/lc8/prob/strom3

2004 ...

daar zetten mensen die veel offroad rijden hun startrelais naar boven, achter de airbox. Heb ik ook gedaan, is vrij simpel.

foto's inclusief accu verplaatsing (dat staat er los van):
http://forum.lc8.nl/modules.php?set_albumName=album39&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: