lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

zwaar schakelen
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bazz

BerichtGeplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 17:30    Onderwerp: zwaar schakelen Reageer met quote

Hallo,

een week of drie geleden zijn de koppelings platen vam mij ktm 950 (2004) vervangen. (bij een officiele KTM garage in Sevilla)
Sindsdien schakelt hij wat zwaar ..vooral in 1,2 en 3de versnelling en is hij moeilijk in neutraal te krijgen.

Contact genomen met de garage en daar zeiden ze dat dit in het begin vaker voor kwam maar dat dit na een tijdje en wat kilometers wel zou verdwijnen..
Helaas het probleem blijft..vroeger schakelde hij echt perfect..
De kettingspanning is nagekeken maar ook dat helpt niet..

Heb vandaag gemerkt dat het probleem minder wordt na pakweg 30-40 km rijden..
Het is ook niet altijd..soms kan ik hem zonder moeite in neutraal zetten en naar eerste en tweede gaan...soms gaat het gewoonweg niet.

Iemand enig idee waar dit nog aan kan liggen?

Ik las ergens een topic ivm de schijven die in de verkeerde volgorde gemonteerd waren maar hoop dat het dat niet is..

grt en tx
bazz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert

BerichtGeplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Bazz,

Als hij last heeft van een wat 'grabby feel' als hij koud staat en hij moeilijk in neutraal wil, is het mogelijk dat je clutch jet screw verstopt zit...kan nooit kwaad om die eens proper te blazen. http://ktm950.info/how/Orange%20Garage/Oil%20Change/Oil%20Jet/oil_jet_cleaning.html

Hier vind je hoe en de foto's staan erbij.

Anders je booster misschien eens nakijken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

laat me zeer denken aan dit:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3874&highlight=koppelingsplaten

Mogelijk de binnenste koppelingsplaat (motorzijde)verwisseld met de buitenste.
Binnenste plaat is dunner zodat de belleville ring er in past.

Verder kun je goed zien dat de beide buienste platen anders gevoerd zijn dan de overige. Ze hebben duidelijk bredere kurkvlakken op voerplaten.

Ik hoop niet voor je dat het dit is want anders zouden de koppelingsplaten wel eens fenito kunnen zijn...Zeker als je vanaf Spanje hier naar toe bent gekomen. Zul je snel genoeg merken als je vol gas geeft. Gaat dan slippen hetgeen er op duidt dat de kurk verglaasd is. ( soms met vingernagel te controleren. Goede platen laten nagelafdruk achter. Verglaasde niet wink3 ).

Kijk het ff na. Is niet veel werk. Koppelinsdeksel er af. Zie bovenstaande topic. Hoe je eea. moet (de-)monteren.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

precies: typisch fenomeen van fout gemonteerd.

10 minuten werk:

Motor een beetje op zijn kant dan loopt de olie er niet uit.
dekseltje (alleen het kleine koppelingsdeksel) er af
drukplaat boutjes netjes beetje bij beetje kruislings loshalen
koppelingspakket er uithalen inclusief de veer IN de binnenste dunne plaat.

controleren of alles goed ligt.

en goed terug onteren.

bazz

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Okt. 2011, 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de antwoorden..
die clutch jet screw ziet er iets uit wat ik wel zou moetem kunnen..
Het koppelingspakket eruit halen en weer in steken ziet er al wat lastiger uit.
Hoe weet ik of ik ze in de goede volgorde leg? Of is enkel de binnenste en de buitenste verschillend en maakt de rest niet uit?

edit ivm binnenste en buitenste plaat lees ik net in de link van rene:
"
binnenste plaat gevoerde plaat is een veel smallere plaat: omdat in die plaat een dunne diafragmaveer ligt: Als je die verkeerd legt krijg je typisch jouw problemen (nummer 10/11/12)

de buitenste gevoerde plaat heeft een andere voering ivm het aluminium koppelingshuis. Kleur van de voering is anders (nummer 9). ALs je die verkeerd legt slipt je koppeling meer, en slijt het alu huis veel te hard.
"

Misschien nog wat extra info.. Als ik hem met geen mogelijkheid in neutraal krijg en ik zet de motor af lukt het zonder problemen.

grt
en tx bazz
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Okt. 2011, 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor olie is er in teruggekomen, of is je olie ondertussen erg oud? Ook dat maakt erg veel uit hoor.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Okt. 2011, 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

bazz.

Je vraagt iets over vekeerd monteren. De vraag is natuurlijk hoe verkeerd is verkeerd.
Ik zal het proberen te omschrijven. Jammer dat de foto's de vorige keer van mijn montage vai een corrupte sd kaart verloren zijn gegaan.

Werkwijze:

Wat belangrijk is is in ieder geval de binnenste en de buitenste ring. Beiden hebben andere voeringsvlakken als de overigen. Je ziet dat deze oa.breder zijn en als je heel goed kijkt en ze zijn nog nieuw dan zie je ook een andere kleur. Zitten ze er langer in dan is het kleurverschil moeilijker te zien. (Althans zo was het bij de mijne). ( Het zijn andere vlakken omdat ze op metaal lopen.)
Aan de binnenzijde begint het hele pakket met twee smalle metalen ringen. De eerste maakt niet uit hoe hij er in gaat maar de 2e (de belleville) wel. Deze MOET naar buiten wijzen. Dan plaats je smalste van alle kurkschijven. Immers hier moet de belleville ring inpassen. Hierna komt een stalen ring, gevolgd door een kurkring, gevolgd door een stalen enz. Als laatste heb je wederom een kurkschijf. Dit moet wederom een schijf zijn met brede kurkvlakken. De tussende liggende schijven (tussen de buienste ringen) zou ik zoveel mogelijk in de volgorde leggen zoals ze lagen. Maar het kan best dat dit niet zoveel uitmaakt als je ze zou verwisselen. Maar als ze op elkaar ingelopen zijn kan het misschien ook weer wel kwaad. Speel liever op zeker.
Verder is nog van belang dat je de metalen tussenschijven allemaal in dezelfde richting laat wijzen. Hiermee bedoel ik: deze schijven zijn allemaal gestanst en je ziet dat de tandjes een bolle zijde en een platte zijde hebben. Heel goed kijken. Meestal laat men de platte zijde naar buiten wijzen.

Ff terug naar begin:
Beginnen met de motor op de zijde te leggen. Olie loopt zo er niet uit. Hierna draai je de schroeven los van koppdeksel. waarna je het koppeleingsdeksel afpakt/, Hierna de schroeven door de veertjes losschroeven en de schoeven en de veertjes er uit pakken. Hieran pak je het metalen deksel hetgeen op de schijven ligt er uit en zie je de koppelings schijven liggen. Als ze het goed hebben gedaan dan verspringt een pasvlak in de koppellingskorf van de laatste (buitenste) koppelingsplaat een positie tov de rest. Neem vervolgens de koppelingsplaten een voor een er uit. Pak hiervoor een spaak oid waarvan het uiteinde is omgebogen. Deze steek je tussen de uitsparing (sleuf) aan de bovenzijde van de koppelingsplaten, tussen platen en de koppelingskorf.

Leg alles voor de zekerheid in de juiste volgorde op een schoon stuk papier ivm vuiligheid. Bekijk of ze alles goed hebben gemonteerd. Onthou hoe je eea. neerlegt en wat de binnenzijde betreft.

Montage gaat in omgekeerde volgorde. Eerst dunne metalen ringen, hierna koppl.platen. Op het laatste schroeven kruiselings aantrekken. Liefst volgens newtonmeters in handboek.

Er kan natuurlijk nog van alles fout zijn waardoor hij moeilijk schakelt. Maar een lc8 schakelt boter zacht en omdat de klacht is ontstaan na de nieuwe platen denk ik toch an verkeerde montage.

Ff overheen zetten en aan de slag. Stelt niet veel voor. Lukt iets niet stel je weer een vraag hier.

Of je moet ff voorbij komen. Kwartiertje werk denk ik. Maar woon wel in Limbabwe.

bazz

BerichtGeplaatst: Do, 6 Okt. 2011, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

hallo,

bedankt voor alle hulp.
Heb me er dan toch maar aan gewaagd en dat bleek goed mee te vallen.
Een van de ijzeren platen zat omgeerd..Weet niet of dit het probleem was.

De rest zat allemaal goed.
De moto schakelt nu terug veel beter maar nog steeds moeite om hem in neutraal te krijgen.

De olie is een maand en half geleden nog maar net ververst. Ondertussen zon 2000km gedaan
. Wat voor olie ze gebruikt hebben in de garage weet ik niet..

Bedankt
bazz
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 6 Okt. 2011, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Slecht in neutraal gaan heeft 9/10 iets te maken met niet volledig (kunnen) ontkoppelen. Drukstift versleten, lucht in het systeem, begin van een lekkende slave,...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
bazz

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Okt. 2011, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties en berichten alweer..

De slave zou in orde moeten zijn..zit een nieuwe in net voor ik vertrokken ben..heeft er zo n 6000 km opzitten dus.
Drukstift heb ik geen idee van.
Kan ik iets doen om de lucht uit het systeem te krijgen?

Nog wat vaststellingen..Op sommige stalen platen,zie onder, is precies een beetje roestvorming..Is dat normaal en kan het kwaad?
Als ik de koppelhendel volledig intrek blijft de moto toch wat trekken..Is dat normaal?
Als ik rijd kan ik veel makkelijker in neutraal gaan...

Hier nog enkele beelden..Helpt misschien ook anderen die net als ik niet zo geweldig technisch onderlegd zijn smiley2

Het deksel met de veren

smalste kurkschijf

stalen ring

een van de middelste kurkschijven

meest brede Kurkschijf aan de buitenkant

tx
bazz
Naar boven
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Okt. 2011, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

He Bazz.
Je noemt wat roest op de stalen schijven. Zou in feite niet moeten zijn.
Lijkt op te weinig olietoevoer naar de kopp.platen.
Ik zie ook dat je er een uit 2004 hebt.
Denk even aan de volgende twee zaken.
1. Druksstift ingesleten, waardoor hij te kort wordt. Komt vaak voor met oude versie. (en die heb jij)
2005 en later hebben een stalen. Zwart van kleur. (update). Is hij te kort dan komen de platen niet meer vrij. Zie dat jij nog de oude versie hebt.

2.oiljet vervuild. Schoonmaken. Is een gepiel maar is te doen.
Fff raadplegen op dit forum.

Voor beide zaken dien je de slavecylinder te demonteren. (zorg bij terugplaatsen dat het kleine stiftje in de (plastic) uitsparing van de slavecylinder valt.
Om een andere drukstift te monteren dien je verder de koppl.deksel te demonteren.Aan deze zijde trek je hem er uit.

Freebert

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 7 Okt. 2011, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Clutch jet screw niet vergeten zoals ik al eerder aangaf. Als je'm er niet uitkrijgt met een hairpin, gewoon losdraaien (helemaal) en dan geperste lucht inblazen. 9 op de 10 vliegt hij eruit. Best doen op asfalt en niet op een grasstrook, want dan vindt je'm misschien niet meer terug.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 7 Okt. 2011, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

de buitenste plaat hoort wel 1/2 tand verschoven in de klauw te liggen... ik kan het slecht zien op de foto maar dat lijkt niet zo te zijn. (ik denk overigens dat dat in de werkelijkheid niet heel veel uitmaakt).

Het beetje plakken zou wel eens aan de oilie jet kunnen liggen.

ps.: wel jaar LC8 hebje?: allereerste 2003 modeleln hadden dacht ik ook een andere maat olie-jet.

bazz

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 8 Okt. 2011, 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

ondertussen aangekomen in Tangier...een wereld van verschil met Spanje

k ga een van de volgende dagen als ik op een iets rustigere plaats ben nog eens wat zaken nakijken.

Druksstift ingesleten, waardoor hij te kort wordt..ehm waar zit die drukstift ergens en kan ik dat makkelijk controleren en er iets aan doen als dat het geval is?

Clutch jet screw en oil jet zijn toch hetzelfde he?
Dan kan ik de handleiding die freebert doorgaf volgen
(http://ktm950.info/how/Orange%20Garage/Oil%20Change/Oil%20Jet/oil_jet_cleaning.html)

de buitenste plaat hoort wel 1/2 tand verschoven in de klauw te liggen?
Er zitten toch altijd drie van die halve cirkels in de buitenste tanden van de platen? Dacht dat die voor alle platen samen moesten vallen::wat ik dan ook gedaan heb..

Het is een 2004 model

Bedankt voor de hulp en het geduld alweer thumbsup
bazz
Naar boven
Freebert

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 8 Okt. 2011, 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

bazz schreef:
ondertussen aangekomen in Tangier...een wereld van verschil met Spanje

k ga een van de volgende dagen als ik op een iets rustigere plaats ben nog eens wat zaken nakijken.

Druksstift ingesleten, waardoor hij te kort wordt..ehm waar zit die drukstift ergens en kan ik dat makkelijk controleren en er iets aan doen als dat het geval is?

Clutch jet screw en oil jet zijn toch hetzelfde he?
Dan kan ik de handleiding die freebert doorgaf volgen
(http://ktm950.info/how/Orange%20Garage/Oil%20Change/Oil%20Jet/oil_jet_cleaning.html)

de buitenste plaat hoort wel 1/2 tand verschoven in de klauw te liggen?
Er zitten toch altijd drie van die halve cirkels in de buitenste tanden van de platen? Dacht dat die voor alle platen samen moesten vallen::wat ik dan ook gedaan heb..

Het is een 2004 model

Bedankt voor de hulp en het geduld alweer thumbsup
bazz

Yep! Die oil jet of clutch jet is hetzelfde. Geniet van de tagine-schotels! Nergens zo lekker als in Marokko.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: