Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 360
|
Geplaatst: Do, 8 Sep. 2011, 11:34 Onderwerp: Zelf band wisselen? |
|
|
Mijn vraag is dus,wisselen jullie zelf je banden of is dit thuis met lepels niet te doen ? ivm balanceren en niet onbelangrijk velgen beschadigen.Als dit mogelijk is , hoe gaan jullie te werk.gr john. |
|
Naar boven |
|
|
Lecram
Geregistreerd op: 21-6-2009 Berichten: 161 Woonplaats: Barendrecht
|
Geplaatst: Do, 8 Sep. 2011, 16:17 Onderwerp: |
|
|
Als je voor €15 in de buurt een band kan laten verwisselen, ga je toch niet zelf lopen tobben? _________________ KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74 |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 360
|
Geplaatst: Do, 8 Sep. 2011, 16:49 Onderwerp: |
|
|
Klopt, maar als ik online een band koop dan zien de meeste motorzaken je liever gaan als komen denk ik. |
|
Naar boven |
|
|
Guus
Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Do, 8 Sep. 2011, 19:05 Onderwerp: |
|
|
Klopt. Zelf doe ik het met lepels, velgen beschadigen wel. Duurt lang de eerste keren (uurtje per band was ik kwijt).
Balanceren is niet zo heel interessant met noppen vind ik. Als je dezelfde type band legt, zorgen dat die rode stip op een Scorpion op dezelfde plek komt. Volgens mij is de balans van je velg dan nagenoeg hetzelfde.
Staat in een ander draadje al een boel over geschreven. Met de zoekfunctie kom je vast een eind.
Gr. Guus _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 8 Sep. 2011, 19:45 Onderwerp: |
|
|
Lecram schreef: | Als je voor €15 in de buurt een band kan laten verwisselen, ga je toch niet zelf lopen tobben? |
't is niet die 15 euro maar meer het:
wiel er uit... 10 min
wiel in auto (al sje die hebt...)
auto naar motorzaak rijden ... 20-30 minuten
die moet maar net open zijn, dus ga je zaterdag...
drukdruk druk +15 minuten
2 uur wachten
gezeur dat je die band niet bij hun gekocht hebt +15 minuten
moeilijk moeilijk moeilijk: een binnenband
(evt.: nog moeilijker: een bandenklem)
(nog veel moeilijker een Mousse)
Terugrijden 30 minuten
wiel weer inbouwen 10 min.
en soms tot de conclusie komen dat ze toch de biba stuk gemaakt hebben... heeel veeel tijd!
Daarom doe ik het ook graag zelf. 1/2 uurtje is het gedaan als je handig bent en een bandenring hebt.
Antwoord op de vragen:
- ja, thuis, liefst met bandenring. Als je thuis geoefend hebt kun je het onderweg ook.
- Lepels + bandenring
- het moeilijkste bij de originele velg is het losbreken van de band van de velg: Die velg heeft namelijk een flat-run rand, zodat een lege band er ook op blijft zitten. Je moet behoorlijk duwne om hem daat af te krijgen!
Met de bandenring is dat geen probleem, Zonder hulp.... moet je bijv de standaard van je motor gaan gebruiken
- krasjes... tja, als je wil heb ik nog wel een setje nooit gebruikte velgbeschermers liggen: ik vind het te onhandig _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Lecram
Geregistreerd op: 21-6-2009 Berichten: 161 Woonplaats: Barendrecht
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 11:26 Onderwerp: |
|
|
john68 schreef: | Klopt, maar als ik online een band koop dan zien de meeste motorzaken je liever gaan als komen denk ik. |
Als je hier zoekt, vind je bedrijven die niet zeuren als je langsrijdt
http://www.novarota.nl/motor/Montagepunten _________________ KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74 |
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 11:48 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
- het moeilijkste bij de originele velg is het losbreken van de band van de velg: Die velg heeft namelijk een flat-run rand, zodat een lege band er ook op blijft zitten. Je moet behoorlijk duwne om hem daat af te krijgen!
Met de bandenring is dat geen probleem, Zonder hulp.... moet je bijv de standaard van je motor gaan gebruiken
- krasjes... tja, als je wil heb ik nog wel een setje nooit gebruikte velgbeschermers liggen: ik vind het te onhandig |
Is het een mogelijkheid om met lege band deze rijdend los van de velg te krijgen. Vorige keer is het mijn niet gelukt deze los te krijgen.
Voorheen bij mijn honda AT vele malen banden gewisseld zonder al te veel moeite.
Ben namelijk ook aan nieuwe banden toe en wil dit weer zelf doen, deze ervaring kan altijd handig voor onderweg zijn. _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 12:12 Onderwerp: |
|
|
je band word warm en zal makkelijker er af gaan, uit zichzelf er af lopen: Nee. daar is die rand nou net voor bedoeld Vasthouden. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 20:06 Onderwerp: |
|
|
Booom schreef: | Dr_Bean schreef: |
- het moeilijkste bij de originele velg is het losbreken van de band van de velg: Die velg heeft namelijk een flat-run rand, zodat een lege band er ook op blijft zitten. Je moet behoorlijk duwne om hem daat af te krijgen!
Met de bandenring is dat geen probleem, Zonder hulp.... moet je bijv de standaard van je motor gaan gebruiken
- krasjes... tja, als je wil heb ik nog wel een setje nooit gebruikte velgbeschermers liggen: ik vind het te onhandig |
Is het een mogelijkheid om met lege band deze rijdend los van de velg te krijgen. Vorige keer is het mijn niet gelukt deze los te krijgen.
Voorheen bij mijn honda AT vele malen banden gewisseld zonder al te veel moeite.
Ben namelijk ook aan nieuwe banden toe en wil dit weer zelf doen, deze ervaring kan altijd handig voor onderweg zijn. |
morgen bij de forummeeting langskomen, dan doe ik het je voor.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Begin eens met deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg
Natuurlijk is de praktijk lastiger, maar ik vond 'm wel leerzaam.
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 22:33 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Booom schreef: | Dr_Bean schreef: |
- het moeilijkste bij de originele velg is het losbreken van de band van de velg: Die velg heeft namelijk een flat-run rand, zodat een lege band er ook op blijft zitten. Je moet behoorlijk duwne om hem daat af te krijgen!
Met de bandenring is dat geen probleem, Zonder hulp.... moet je bijv de standaard van je motor gaan gebruiken
- krasjes... tja, als je wil heb ik nog wel een setje nooit gebruikte velgbeschermers liggen: ik vind het te onhandig |
Is het een mogelijkheid om met lege band deze rijdend los van de velg te krijgen. Vorige keer is het mijn niet gelukt deze los te krijgen.
Voorheen bij mijn honda AT vele malen banden gewisseld zonder al te veel moeite.
Ben namelijk ook aan nieuwe banden toe en wil dit weer zelf doen, deze ervaring kan altijd handig voor onderweg zijn. |
morgen bij de forummeeting langskomen, dan doe ik het je voor.
|
Goed idee, hoe laat? _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 23:57 Onderwerp: |
|
|
Lecram schreef: | john68 schreef: | Klopt, maar als ik online een band koop dan zien de meeste motorzaken je liever gaan als komen denk ik. |
Als je hier zoekt, vind je bedrijven die niet zeuren als je langsrijdt
http://www.novarota.nl/motor/Montagepunten |
als je bij je bandenboer vaste klant bent zullen die toch ook wel niet moeilijk doen toch |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 9 Sep. 2011, 23:59 Onderwerp: |
|
|
filmpje is totaal niet te vergelijken met het wisselen van een band bij een ktm adventure |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 10 Sep. 2011, 21:30 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: |
als je bij je bandenboer vaste klant bent zullen die toch ook wel niet moeilijk doen toch |
Gaat helaas niet op wanneer je je banden online bestelt.
mr wheely schreef: |
filmpje is totaal niet te vergelijken met het wisselen van een band bij een ktm adventure |
En waarom dan niet? Ok, ik heb exel velgen, dus achter niet die lastige anti-eraflooprand, maar verder is het toch gelijk? Tuurlijk maakt het nogal een verschil of je er een desert op probeert te leggen of zo'n zachte crossband, maar qua techniek is het toch ongeveer hetzelfde? Ik heb er veel aan gehad in iedergeval, doe er verder je voordeel mee (of niet).
Ik heb niet zo'n standaard (Zou ik eigenlijk moeten hebben ..), dus ik doe het gewoon op de werkbank. Wat wel echt helpt is de band flink invetten voor je 'm erop legt, dan gaat het een stuk makkelijker. En de manier waarop hij in het filmpje de talkpoeder op de biba doet, heel slim.
Belangrijkste les: als je echt kracht moet zetten, dan doe je iets verkeerd ..
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 12 Sep. 2011, 2:28 Onderwerp: |
|
|
snowball schreef: | mr wheely schreef: |
als je bij je bandenboer vaste klant bent zullen die toch ook wel niet moeilijk doen toch |
Gaat helaas niet op wanneer je je banden online bestelt.
mr wheely schreef: |
filmpje is totaal niet te vergelijken met het wisselen van een band bij een ktm adventure |
En waarom dan niet? Ok, ik heb exel velgen, dus achter niet die lastige anti-eraflooprand, maar verder is het toch gelijk? Tuurlijk maakt het nogal een verschil of je er een desert op probeert te leggen of zo'n zachte crossband, maar qua techniek is het toch ongeveer hetzelfde? Ik heb er veel aan gehad in iedergeval, doe er verder je voordeel mee (of niet).
Ik heb niet zo'n standaard (Zou ik eigenlijk moeten hebben ..), dus ik doe het gewoon op de werkbank. Wat wel echt helpt is de band flink invetten voor je 'm erop legt, dan gaat het een stuk makkelijker. En de manier waarop hij in het filmpje de talkpoeder op de biba doet, heel slim.
Belangrijkste les: als je echt kracht moet zetten, dan doe je iets verkeerd ..
groeten,
Jos |
ik geen probleem gehad bij mijn banden boer met bandjes uit spanje
en ja excel velgen die zitten er normaal niet op eeejjjj
en die beelden in het filmpje komen niet echt over een met banden wissel bij een ktm adventure
hier een filmpje met een beetje hulp van de standaard
http://www.youtube.com/watch?v=uzgHVjXZwoM |
|
Naar boven |
|
|
|