lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling of schakelbak?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 11:12    Onderwerp: Koppeling of schakelbak? Reageer met quote

Heren,

Sinds kort ben ik eigenaar van een smr 950 uit 2008

Ik heb veel aan jullie informatie gehad op jullie forum!

Alleen sinds kort heb ik bij intensief gebruik van de koppeling dat de bak zwaar schakelt. ( bij rustig rijden heb ik dit niet of minder) ik voel ook aan mijn koppeling dat er ineens spelling op zit. ( paar keer knijpen en hij doet weer normaal) ik las op het forum dat het aan het hulppompje kan liggen onderaan je motor.

Ik wou ook weten hoe ik kan zien hoeveel vloeistof erin zit. Ik heb namelijk geen reservoir op mijn stuur. ( alleen klein oranje plaat met 2 schroeven erin)
Als ik die loshaal moet ik dan mijn systeem meteen ontluchten?

Graag jullie advies op raad waar het aan kan liggen.

Alvast bedankt!

Groeten,

Son
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6795
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

dat kleine oranje plaatje aan het hendel-blok is idd de toegang tot het reservoir voor koppelingsolie ( GEEN remvloeistof!!)

maar waarschijnlijk is je systeem gewoon zwaar vervuild, en doet de drukgever aan de onderkant ook moeilijk (of lekt al..)

beter alles uit elkaar en schoonmaken en opnieuw vullen en ontluchten.

Misschien wat veel voor iemand met weinig sleutel ervaring... dus een goede delaer of maatje vragen om te helpen.

en misschien handboekje eens doornemen?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt dr_bean!

Sleutelen lukt me nog wel! Maar heeft dit probleem ook te maken dat je zwaar schakelt? Als ik normaal rij krijg ik hem wel in zijn neutraal. Intensief dan moet ik hem van zijn 2 in neutraal zetten ( gaat makkelijker)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hanu schreef:
Maar heeft dit probleem ook te maken dat je zwaar schakelt? Als ik normaal rij krijg ik hem wel in zijn neutraal. Intensief dan moet ik hem van zijn 2 in neutraal zetten ( gaat makkelijker)


Dat lijkt mij typisch voor "versleten" koppelingsvloeistof waar lucht in zit. Of vocht, dat bij intensief gebruik en dus hogere temperaturen gaat verdampen waardoor de koppeling sponzig gaat aanvoelen. De stift wordt dan ook niet meer voldoende ingedrukt waardoor de koppeling niet voldoende loskomt. Dan krijg je dus dat fenomeen van te zwaar schakelen en niet meer in neutraal willen...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6795
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

ja. precies.

Maar er zit weinig vloeistof in dit systeem, en die vervuild daardoor vrij snel. Ieder jaar een keer doorspoelen is meestal het beste, maar vaak beginnen de problemen na 5 jaar geen onderhoud...

mijn advies: begin eens met alles schoon te maken en nieuw te vullen. vaak zijn de problemen dan over, maar misschien heb je ook een nieuwe slave-cilinder nodig... en daar staat al veel over op het forum.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Heren,

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga vandaag ktm dealer koppelingsolie halen en morgen vervangen.

Nog dingen waar ik extra op moet letten?

Ik laat jullie weten als dit de oplossing is!

Groeten,

Son
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wellicht te laat, maar hydraulische olie vind je veel goedkoper bij de citroën garage:

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Het is wellicht te laat, maar hydraulische olie vind je veel goedkoper bij de citroën garage:


Is inderdaad niet echt duur ~7 euro voor een liter.
ik heb zelf ruim een jaar geleden bij een KTM dealer een flesje putoline hydraulische olie gehaald ~6 euro voor 100 ml stars
Tja ik kan er 3 jaar mee voorruit dus dan valt de kosten nog wel mee ~2 euro per jaar.

Tja die liter vloeistof is waarschijnlijk al lang verouderd (door vocht opname) voordat ik die op heb. dus die ene keer per jaar dat ik er nieuwe vloeistof op trek gebruik ik wel zo'n klein flesje.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Heren bedankt voor jullie reacties!

Dankzij het forum wist ik al dat ik bij de Citroen dealer langs moest gaan voor koppelingsolie. Koste bij mij 10,20 euro.

Koppeling lijkt nu wel goed. Voor mijn gevoel zou hij nog wat makkelijker in zijn neutraal moeten gaan. Kan het zijn dat ik het systeem niet goed hebt ontlucht of pomp niet meer goed?

Ik zit er aan te denken een oberon pomp te bestellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Kuis voor de zekerheid de oil jet plug eens uit dan. Die zit vlak bij jet voorste tandwiel, onder die inbout-moer. Lastig om bij te raken de eerste keer.
Meestal zit die vol, zeker als je olie goed vervuild is geweest.

Schakelen en gevoel is altijd weer als nieuw als die is proper geblazen met wat perslucht ofzo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie tip! Ik zal op het forum zoeken hoe ik dat ding kan schoonmaken. Heb namelijk geen perslucht bij de hand
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tuutje van een bus remmenreiniger erin steken, en een keer sprayen...
(sproeier uit de motor uiteraard he?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Okt. 2012, 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag olie jet schoongemaakt!

Schakelen gaat voor mijn gevoel al een stuk beter. Ik krijg hem nu ook makkelijker in zijn neutraal! Bedankt voor jullie hulp!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Okt. 2012, 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Na het vervangen van de vloeistof + installatie oberon, kwam de koppeling niet meer goed vrij bij mij. Een 2-tal ritten later was dat weg. Lijkt wel dat de zaak een opwarm-afkoelcyclus of 2 nodig heeft om zich volledig goed te zetten. Tussendoor nog eens ontlucht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Di, 23 Okt. 2012, 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is je eerste ervaring met Oberon koppeling
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif