Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hanu
|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 11:12 Onderwerp: Koppeling of schakelbak? |
|
|
Heren,
Sinds kort ben ik eigenaar van een smr 950 uit 2008
Ik heb veel aan jullie informatie gehad op jullie forum!
Alleen sinds kort heb ik bij intensief gebruik van de koppeling dat de bak zwaar schakelt. ( bij rustig rijden heb ik dit niet of minder) ik voel ook aan mijn koppeling dat er ineens spelling op zit. ( paar keer knijpen en hij doet weer normaal) ik las op het forum dat het aan het hulppompje kan liggen onderaan je motor.
Ik wou ook weten hoe ik kan zien hoeveel vloeistof erin zit. Ik heb namelijk geen reservoir op mijn stuur. ( alleen klein oranje plaat met 2 schroeven erin)
Als ik die loshaal moet ik dan mijn systeem meteen ontluchten?
Graag jullie advies op raad waar het aan kan liggen.
Alvast bedankt!
Groeten,
Son |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 11:52 Onderwerp: |
|
|
dat kleine oranje plaatje aan het hendel-blok is idd de toegang tot het reservoir voor koppelingsolie ( GEEN remvloeistof!!)
maar waarschijnlijk is je systeem gewoon zwaar vervuild, en doet de drukgever aan de onderkant ook moeilijk (of lekt al..)
beter alles uit elkaar en schoonmaken en opnieuw vullen en ontluchten.
Misschien wat veel voor iemand met weinig sleutel ervaring... dus een goede delaer of maatje vragen om te helpen.
en misschien handboekje eens doornemen? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 11:59 Onderwerp: |
|
|
Bedankt dr_bean!
Sleutelen lukt me nog wel! Maar heeft dit probleem ook te maken dat je zwaar schakelt? Als ik normaal rij krijg ik hem wel in zijn neutraal. Intensief dan moet ik hem van zijn 2 in neutraal zetten ( gaat makkelijker) |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 12:19 Onderwerp: |
|
|
Hanu schreef: | Maar heeft dit probleem ook te maken dat je zwaar schakelt? Als ik normaal rij krijg ik hem wel in zijn neutraal. Intensief dan moet ik hem van zijn 2 in neutraal zetten ( gaat makkelijker) |
Dat lijkt mij typisch voor "versleten" koppelingsvloeistof waar lucht in zit. Of vocht, dat bij intensief gebruik en dus hogere temperaturen gaat verdampen waardoor de koppeling sponzig gaat aanvoelen. De stift wordt dan ook niet meer voldoende ingedrukt waardoor de koppeling niet voldoende loskomt. Dan krijg je dus dat fenomeen van te zwaar schakelen en niet meer in neutraal willen... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 12:33 Onderwerp: |
|
|
ja. precies.
Maar er zit weinig vloeistof in dit systeem, en die vervuild daardoor vrij snel. Ieder jaar een keer doorspoelen is meestal het beste, maar vaak beginnen de problemen na 5 jaar geen onderhoud...
mijn advies: begin eens met alles schoon te maken en nieuw te vullen. vaak zijn de problemen dan over, maar misschien heb je ook een nieuwe slave-cilinder nodig... en daar staat al veel over op het forum. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2012, 12:56 Onderwerp: |
|
|
Heren,
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ga vandaag ktm dealer koppelingsolie halen en morgen vervangen.
Nog dingen waar ik extra op moet letten?
Ik laat jullie weten als dit de oplossing is!
Groeten,
Son |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 13:27 Onderwerp: |
|
|
Het is wellicht te laat, maar hydraulische olie vind je veel goedkoper bij de citroën garage:
 _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 13:44 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Het is wellicht te laat, maar hydraulische olie vind je veel goedkoper bij de citroën garage:
 |
Is inderdaad niet echt duur ~7 euro voor een liter.
ik heb zelf ruim een jaar geleden bij een KTM dealer een flesje putoline hydraulische olie gehaald ~6 euro voor 100 ml
Tja ik kan er 3 jaar mee voorruit dus dan valt de kosten nog wel mee ~2 euro per jaar.
Tja die liter vloeistof is waarschijnlijk al lang verouderd (door vocht opname) voordat ik die op heb. dus die ene keer per jaar dat ik er nieuwe vloeistof op trek gebruik ik wel zo'n klein flesje. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 20:45 Onderwerp: |
|
|
Heren bedankt voor jullie reacties!
Dankzij het forum wist ik al dat ik bij de Citroen dealer langs moest gaan voor koppelingsolie. Koste bij mij 10,20 euro.
Koppeling lijkt nu wel goed. Voor mijn gevoel zou hij nog wat makkelijker in zijn neutraal moeten gaan. Kan het zijn dat ik het systeem niet goed hebt ontlucht of pomp niet meer goed?
Ik zit er aan te denken een oberon pomp te bestellen. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 20:53 Onderwerp: |
|
|
Kuis voor de zekerheid de oil jet plug eens uit dan. Die zit vlak bij jet voorste tandwiel, onder die inbout-moer. Lastig om bij te raken de eerste keer.
Meestal zit die vol, zeker als je olie goed vervuild is geweest.
Schakelen en gevoel is altijd weer als nieuw als die is proper geblazen met wat perslucht ofzo. |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 20:59 Onderwerp: |
|
|
Goeie tip! Ik zal op het forum zoeken hoe ik dat ding kan schoonmaken. Heb namelijk geen perslucht bij de hand |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2012, 21:21 Onderwerp: |
|
|
Tuutje van een bus remmenreiniger erin steken, en een keer sprayen...
(sproeier uit de motor uiteraard he?) |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
|
Geplaatst: Ma, 22 Okt. 2012, 19:09 Onderwerp: |
|
|
Vandaag olie jet schoongemaakt!
Schakelen gaat voor mijn gevoel al een stuk beter. Ik krijg hem nu ook makkelijker in zijn neutraal! Bedankt voor jullie hulp! |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Ma, 22 Okt. 2012, 22:18 Onderwerp: |
|
|
Na het vervangen van de vloeistof + installatie oberon, kwam de koppeling niet meer goed vrij bij mij. Een 2-tal ritten later was dat weg. Lijkt wel dat de zaak een opwarm-afkoelcyclus of 2 nodig heeft om zich volledig goed te zetten. Tussendoor nog eens ontlucht. |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
|
Geplaatst: Di, 23 Okt. 2012, 0:10 Onderwerp: |
|
|
Wat is je eerste ervaring met Oberon koppeling |
|
Naar boven |