lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Update/ervaringen Afrika trip

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 11:43    Onderwerp: Update/ervaringen Afrika trip Reageer met quote

Hey,

Op mijn weg richting Zambia / Zuid-Afrika ben ik na bijna 4 maanden aangekomen in Kenia. En aangezien ik voor vertrek aardig wat info van deze site heb gehaald, vind ik het wel een goed moment om zelf eens wat info te posten.. met name over de ervaringen met motor natuurlijk, probleempjes en dat soort dingen. Misschien handig voor mensen die eenzelfde trip in gedachten hebben....

Houd effe in gedachte dat ik absoluut geen ervaren motorrijder ben (was?) en ook het absolute minimum aan offroad ervaring had.

Motor: KTM 990 Adv uit 2006
Kms afgelegde tot nu toe: ca. 18.000km
Kms nog te gaan: ca. 13.000km


[u]Algemene motordingetjes:[/u]
Het ding is groot en zwaar, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al. In je eentje optillen met koffers en al, kost moeite. Maarja, misschien moet ik hem gewoon eens wat minder vaak op de grond leggen wink2
Benzinebereik is niet top, het zadel is smal, de windbescherming is niet optimaal. Het zijn de standaard"klachten", die soms inderdaad wel irritant zijn, maar waarvan ik eigenlijk vind dat je ze maar op de koop toe moet nemen. WANT, ga je ermee offroad, dan is het een absolute topper. Het verbaast me keer op keer wat het ding (aan)kan. Ik heb geen ervaring met vergelijkbare motoren, maar ik kan me haast niet voorstellen dat deze net zo goed zijn.
Een Spanjaard waar ik veel mee rijd hier, rijd overigens een KTM640.. een heel stuk lichter.. toch wel een groot voordeel!

[u]Specifieke motordingetjes tot nu toe:[/u]
- Benzinepomp kapotgegaan in Egypte --> vervangen door de pomp van een suzuki 4 cilinder (geen idee welke, maar ik had het geluk de enige gast in de weide omgeving te treffen die een motor had die dezelfde benzinedruk nodig heeft als de mijne). Beugeltjes enzo enigszins moeten aanpassen, om het passend te krijgen

- Benzinefilters zijn inmiddels meerdere malen verstopt geraakt. Benzine is lang niet overal verkrijgbaar (met de KTM ben je sowieso al behoorlijk beperkt in je afstand) en niet echt van goede kwaliteit (bovendien grote delen van Egypte, Sudan, Ethiopie octaangehalte 80... of zoiets). Filters 1x vervangen, de andere keren de Demito-truuk toegepast (een bus carb-cleaner). Na deze truuk 3x te hebben toegepast op dezelfde "zeef", werkte dit niet meer. Amper 80km kunnen rijden voordat ie stil viel --> motor op pickup moeten zetten, gelukkig heeft Ian Duncan nieuwe filters op voorraad...

- Bout motorblok gebroken --> ik had de aftermarket beugel van BDCW voor de zijstandaard gemonteerd, deze is uiteindelijk verbogen en de bout die de beugel EN het motorblok op z'n plek houdt is gebroken (of de bout is gebroken en hierdoor de beugel gebogen... wie zal het zeggen). In eerste instantie vervangen door draadeind, nu nieuwe bout, die het verrassend lang uithoudt... de beugel heb ik eraf gehaald

- Koffers (SW Motech)... deze zijn (uiteraard?) niet meer te verkopen met label "zo goed als nieuw". Ligt aan mij waarschijnlijk en mijn neiging om de motor te vaak horizontaal te leggen. Gezien de klappen die ze hebben gehad, verbaast het me behoorlijk dat ze nog niet uit elkaar vallen!

- Bagagerek gebroken... dit is zo'n dingetje, ik vind het erbij horen en niet meer dan normaal. Laten lassen en klaar.
Het komt wel verrekte mooi uit als je toevallig iemand in een auto bij je hebt op het moment dat je koffer met rek en al eraf valt wink2

- 1 fork seal lijkt nu te lekken. Geen idee hoe dat is gebeurd.. kan gefixt worden in Nairobi

- Motorolie... deze is voor dit type motoren niet echt voorhanden geloof ik.. al heb ik lang niet overal goed gezocht. Mocht je via het Midden-Oosten gaan. Er is nu een KTM dealer in Beiroet (tevens Ducati-dealer) die ervoor kan zorgen.

[u]Benzineverbruik[/u]
Tja, wat moet ik ervan zeggen. Op asfalt haal ik 300km op de standaard tanks. Ik heb de AdvTank gemonteerd (7ltr extra), kom ik mee tot 450km (dit is excl reserve). Verbruik ca 1:17

Offroad... wisselt enorm.
- 370kms los zand, hoge snelheid --> verbruik ca 1:12
- 250kms zand+gravel+stenen+[i]veel 1e en 2e versnelling[/i] --> verbruik ca 1:8.5 (! dat was schrikken !)

[u]Banden[/u]
- Voor asfalt gebruik ik zoveel mogelijk de pirelli scorpions.
- Voor offroad, tot nu toe met name veel (diep/los) zand, heb ik de MT21 voor en Mefo Superexplorer achter. Heb geen enkele ervaring met andere banden, maar deze doen het verrekte goed.
Geen idee hoeveel beide setjes nu hebben gelopen, ik schat zo'n 10000 resp 8000kms. Gaat nu wel hard achteruit met de MT21, maar ben blij als ik eindelijk een setje weg kan gooien!!

[u]Routes[/u]
Er wordt flink geasfalteerd in de wereld, dus denk je dat je in Afrika alleen offroad rijd, dan heb je het mis. Mijn ervaring is dat je er langzaamaan echt naar op zoek moet.

Persoonlijke hoogtepuntjes / aanraders:
- Wadi rum en omgeving, Jordanie: met de juiste info kun je door wadi rum richting Aqaba, volledig offroad dus, zonder medeweggebruikers. Erg mooi.
- White desert, Egypte: ook hier kun je lekker het zand in! Prachtige omgeving!
- Omgeving Farafra, Egypte: er schijnt een route te zijn van Farafra ri. Dahkla. Wij hadden niet genoeg tijd om hem te vinden, maar als je van woestijn houdt (en een auto met benzine, eten en water bij je hebt) moet dit een fantastische etappe zijn
- Wadi Halfa - Abu Hamed, Sudan: de weg naar Dongola is geasfalteerd en lang en saai! In tegenstelling tot geruchten die ik van andere overlanders hoorde, is het richting Abu Hamed nog steeds gewoon zand, zand, zand. 370kms. Te doen in 1 (lange) dag! Erg gaaf!
- Abu Hamed - Karima, Sudan: vanuit Abu Hamed kun je door de woestijn ri. de piramides in Karima. Deze weg staat niet op de kaart; volg de spoorlijn of de Nijl. Geweldige mensen onderweg. Stenen, gravel en zand, veel zand
- Westkant Lake Tana, Ethiopie: ipv asfaltweg langs oostzijde, kun je ook onverhard langs de westkant
- Danakil, Ethiopie: er is hier een vulkaan met lava-meer. Ik ben er helaas naartoe kunnen gaan, maar je kunt erheen met gids en dat soort dingen. Reken op 5-6 dgn voor retourtje en het is de warmste plek van de wereld zegt men... daar rij je dan in je motorpakje!
- Mago National Park, Ethiopie: Omo-regio is nu bijna geheel geasfalteerd. Met de motor kun je vanuit Jinka ri. de mursi stammen en dan door Mago NP ri. Karo, Murle/Murille en Omorate/Turmi. Deze weg is al 3-4 jaar niet meer in gebruik (vertelde men ons achteraf!) en best te beschrijven als een top single track voor mountainbiken. WEL off the beaten track... en hoe vaak kun je nou met de motor door een nationaal wildpark??! (Omo-park moet trouwens ook mogelijk zijn! Er loopt een weg tussen Omorate-Kibbish-Maji richting Jima, voor de echte avonturiers!)
- Westzijde Lake Turkana, Ethiopie/Kenia: ipv Moyale-route die je motor sloopt, of de oostzijde van Lake Turkana waarvoor je heeeel veeeeel benzine voor meesleuren, kun je ook de westzijde van Lake Turkana volgen. Dit is nog echt wild Afrika, met stammenoorlogen en zo (toeristen zijn veilig). Zand, beetje gravel en [i]fes-fes[/i] voor de liefhebbers.
- ... meer heb ik nu nog niet...


Uhm... dat was het wel geloof ik. De ervaringen van het reizen staan op longsolodown.wordpress.com.... al lig ik een maand of 2,5 achter geloof ik confused. Dus eigenlijk zul je aan dat blog voorlopig nog niet veel hebben...

Hoop dat deze info enigszins nuttig is voor iemand; zonde van het typewerk anders! wink2

Laterrrrrrrr
Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
EP



Geregistreerd op: 3-10-2008
Berichten: 161
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe niets met je info, behalve dat ik me hier in NL zit te verbijten. Niks niet zonde van je typewerk! Leuk om te lezen. Veel plezier toegewenst en houd ons op de hoogte.

Groeten, EP

_________________
PPM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Jeroen.

Hoe zit het met de Hoorn van Afrika ? Lijkt me niet zo mooi momenteel. Is dit nog een beetje te doen ? Of toch maar omrijden ?

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Rene,

Geen idee hoe het daar nu is, ik ben aan de westzijde van Lake Turkana Kenia ingereden. Maar volgens mij vertrekken jullie pas over een paar maanden van nu, ik zou me daar vooralsnog niet mee bezig houden als ik jullie was.

Kijk, ik weet niet welke route jullie precies willen nemen, en eigenlijk ben ik ook helemaal niet op de hoogte van het hoe en wat van de problemen in de Hoorn ([i]heerlijk om te reizen zonder laptop!![/i]), maar voor zover ik op de hoogte ben, loopt zelfs de Moyale-Marsabit-Isiolo route niet echt langs de hongersnoodzone (maar ik ben dan ook niet echt op de hoogte). En als dat al wel zo is, dan is het nog maar de vraag of je daar iets van merkt of er last van hebt.
Zo ben ik bijv. zonder problemen door Syrie gereden. Heb bijna 2 weken rondgetuft daar, terwijl in NL iedereen leek te denken dat het hele land in brand stond. In realiteit was het -[u]als toerist[/u]- allemaal probleemloos, zolang je maar een beetje nadenkt en ietwat geluk hebt. Anderen gingen in 1 dag het land door... was nergens voor nodig in mijn ogen.

De beste info krijg je als je daar in de buurt bent; aan de hand daarvan kun je altijd nog beslissen wat je doet.

Overigens zou ik zelf sowieso al omrijden als je de Moyale-route van plan bent... die weg is zo slecht voor je motor, waarom zou je dat doen als je ook mooiere routes (lake turkana bijv., oost OF WEST!) kunt nemen. Maar goed, dat mag iedereen voor zichzelf beslissen.


Nog 1 ding om af te sluiten: onderweg (en tijdens de voorbereiding) ga je veel geruchten horen... mijn ervaring is dat deze bijna allemaal NIET waar zijn. Over grenzen die open/dicht zijn, wegen die wel/niet geasfalteerd zijn, dat soort dingen... ze worden verteld, en doorverteld, en doorverteld en het verhaal wordt alsmaar grootser en dramatischer. Betrouwbare info krijg je rechtstreeks van iemand die er net is geweest; en dan nog moet je je goed bedenken dat die info sterk gekleurd kan zijn door iemands persoonlijke instelling/opvatting. Sterker nog, de meest betrouwbare info krijg je door overal schijt aan te hebben en gewoon zelf te gaan kijken.. Volgens mij werkt dat het beste..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jeroen.

Zeker goede input van jou. Volg je blog en ben altijd benieuwd wat je te melden hebt. Wat dat betreft ben je ons natuurlijk een stap voor.

Had ook al gehoord dat je je in Afrika anders moet instellen als hier in Europa. Zullen we natuurlijk tzt ook wel ervaren. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Geniet er maar van en schroom niet dingen te berichten. Ik weet dat hier meerdere mensen zijn die dit graag lezen. Zoals Guus en Wouter (WTR500).

Gr,
Rene

(ps: ik heb je nog een PM gemaakt)

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

prachtige info, mooie reis, Sommige stukken herkenbaar, want ik ben in 2001 door Sudan terug omhoog gekomen (toen lag er veel minder asfalt!).


Als je daar bent geweest zul je bij thuiskomst een andere kijk op unicef filmpjes hebben.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2011, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

rene+adventure schreef:


... Zeker goede input van jou ...

... Geniet er maar van en schroom niet dingen te berichten. Ik weet dat hier meerdere mensen zijn die dit graag lezen. Zoals Guus en Wouter (WTR500) ...



Zekers! thumbsup

_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
skippie



Geregistreerd op: 6-2-2011
Berichten: 129
Woonplaats: twente

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 0:54    Onderwerp: Reageer met quote

geweldig dit.
volgens mij is zo'n reis de droom van iedere echte man.
Het lijkt mij geweldig maar krijg dat met het thuisfront niet voor elkaar.
mischien als de kleine wat groter is.

ga zo door en zit met smart te wachten op het volgende bericht van jou.
groet Ellerd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2011, 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik nog eens aan toe kom zal ik een poging wagen nog wat meer info te posten.. ook over visas en de kosten bij de grenzen en zo.. voorlopig echter nog niet zo'n zin in (ben zeer slechte administrateur!).

Het geasfalteer is wel echt iets wat tegenvalt moet ik zeggen... werkelijk bijna overal ligt tegenwoordig asfalt. Voor de locals natuurlijk zeer prettig, maar niet waar de meesten van ons voor gaan denk ik. Ik zweer het je, wil je "avontuur" dan moet je er echt naar op zoek; anders rijd je alleen over saai asfalt ri. Kaapstad (met alleen in het noorden van Kenia wat onverhard).

Ik houd jullie in ieder geval -enigszins- op de hoogte...
Laterrrrrrrrr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
PHS



Geregistreerd op: 11-5-2010
Berichten: 257
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Do, 28 Jul. 2011, 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig verhaal!
Ik zal het waarschijnlijk nooit gaan doen, maar het lezen erover is fantastisch.

_________________
ex. KTM 950 Adventure 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 1:55    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk ook je verhaal gelezen. Klinkt super!! Keep up THE good work en veel plezier!!
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wtr500



Geregistreerd op: 20-8-2010
Berichten: 381
Woonplaats: Stevensweert

BerichtGeplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 1:55    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk ook je verhaal gelezen. Klinkt super!! Keep up THE good work en veel plezier!!
_________________
www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif