Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 16:49 Onderwerp: Definitief einde van het injectiespook ? |
|
|
Het zou wel eens kunnen. Men neme een zak chips, drankje, nog ff naar de WC...
Zoals veel 2006-2009 injectiemodellen heeft die van mij ook last van het beruchte stilvallen bij het stoppen aan een verkeerslicht of kruispunt. Vrijlooptoerental zakt ineens in en de motor blijft ternauwernood draaien of slaat af. Een anderhalf jaar geleden issie daar ineens mee begonnen. Geen enkele dealer wist raad. Omdat één en ander op m'n zenuwen begon te werken ben ik dan maar aan het frielen gegaan met de sync van de primaire gaskleppen, wat resulteerde in een blok dat altijd bleef draaien en de bijhorende trillingen nam ik er voor lief bij. Zo heb ik zeker 30.000km rondgekard.
Nu heeft mijn grijs krel vorige week een heel grondige grote beurt gehad, en daarbij zijn ook de primaire gaskleppen opnieuw gesynchroniseerd. Er stonden ook nog 2 uitlaatkleppen met iets teveel speling (was 70.000km geleden dat er nog eentje moest geregeld worden). Hij reed dus ineens opnieuw héél soepel, maar geen 5km ver begon dat stilvallen weer. Aan elk kruispunt viel hij ofwel morsdood ofwel na veel gepruts met het gashendel kon ik hem draaiende houden. Na een seconde of 10-15 herstelde de vrijloop zich weer.
Onrijdbaar dus ...
In eerste instantie ging ik ff naast de baan staan en heb ik met de gaskabels staan spelen : alle speling weggedraaid en 200rpm bij het vrijlooptoerental gezet om thuis te geraken. Het stilvallen was daarmee opgelost maar zonder speling op de gaskabel van een 990 rijden is wachten op de eerste onoplettendheid alvorens ergens in de dakgoot te eindigen . Geen goeie oplossing dus. Eveneens had ik geen zin meer om opnieuw de sync te verprutsen.
Na wat leeswerk op diverse fora bleek dat er dus ook een vrijloopschroef zit op de 990, maar die zit goed verstopt en is helemaal vastgeplakt met verf. Dan toch maar weer de hele flank eraf en aan het linkerdeurtje in de luchtfilterkast die schroef gelokaliseerd.
Wat bleek nu ?
De regelschroef raakte de stop van de gasklep niet eens aan. Dan gebeurt dus hetvolgende : op het moment dat de motor warm staat en je draait het gas helemaal dicht, neemt een servomotortje over (hetzelfde servomotortje dat ook de automatische toerentalverhoging moet regelen bij koudstart) en draait de primaire kleppen helemaal dicht, en dus ook de TPS sensor. In dit geval dus ruim te ver. Dat bleek ook toen ik op de TPS ging meten : dicht moet ongeveer 0,6V zijn, maar daar bleef niks van over bij het dichtdraaien van het gas. Als je dan gaat meehelpen en de motor toch draaiende kan houden, kruipt het veel te lage vrijlooptoerental terug omhoog naar normale waarden (op basis van andere metingen en sensoren ??) en verschijnt er ineens 0,7V op het display van m'n multimeter.
Dus leek mij de oplossing even simpel als eenvoudig. Na wat geëxperimenteer bleek het volgende :
- bij gas dicht trekken de kleppen tot tegen het schroefje (en gaat de TPS dus onder zijn meetbereik).
- indien de motor niet afslaat en op een normaal vrijlooptoerental sukkelt gaat de stop van de gaskleppen 1,5mm boven de regelschroef staan, aangestuurd door dat motortje dat kennelijk een eigen mapping heeft voor het vrijlooptoerental.
Als je'm zo uitzet, verandert de servo niets meer aan de stand van de primaire gaskleppen. Dus heb ik, na de motor op die manier uit te zetten, het schroefje losgemaakt en ingevezen totdat het in die positie net de stop van de gasklepmechaniek raakte. Nu lijkt dit proces heel eenvoudig, maar die regelschroef is dus absurd gevoelig. Het heeft een keer of 10 van -alles losmaken-tank eraf-bijregelen-tank erop gekost eer ik hem had waar hij moest zijn.
Het resultaat is perfect : hij blijft nu altijd draaien aan een normaal vrijlooptoerental. Deze morgen bleek nog iets veel schokkender : de automatische toerentalverhoging bij koudstart, die al een paar jaar niet meer werkte, werkt nu ook opnieuw ! Na 20-30s heeft ie zichzelf alweer teruggeregeld tot een normale vrijloop. Vandaag testrit gedaan van 200km+ (met de multimeter op de kuip getaped) en alles lijkt zo stabiel te zijn als het maar kan. Bij de middagpauze na 1,5 uur stilstand heel even verhoogd toerental, na 5 seconden terug normaal. Die autochoke is dus weldegelijk helemaal terug. We leven dus weer op hoop ...
Oja : de regelschroef heb ik vervangen door een iets gemakkelijker te bereiken exemplaar. Het originele was een M5 met mini-imbus en blokkeermoer, nu is het dit :
Nog een kleinigheid die opgevallen is bij het synchroniseren van de primaire gaskleppen : gebruik geen opstelling waarbij je aftakt met een T-stuk (aan de intake pressure sensors) en de darmpjes een halve meter lang zijn. Dan draait hij zo vierkant als maar kan door de lengte van die darmpjes ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 20:57 Onderwerp: |
|
|
Ik snap hem niet helemaal:
Gezien de 990 een instelbaar/electronisch geregeld idle toerental heeft lijkt het me normaal dat de gasklep niet helemaal op de aanslag staat.
Bedoel je nu te zeggen dat bij het dichtdraaien de gasklep wat TE ver dichtzakt, waardoor ie niet op tijd bijgeregeld krijgt?
DUs de 'dicht' aanslag te ver van het idle-regelpunt af stond? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 21:07 Onderwerp: |
|
|
jep, da's wat hij wilt zeggen denk ik. Althans, zo interpreteer ik het ook. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Bedoel je nu te zeggen dat bij het dichtdraaien de gasklep wat TE ver dichtzakt, waardoor ie niet op tijd bijgeregeld krijgt?
DUs de 'dicht' aanslag te ver van het idle-regelpunt af stond? |
Dat lijkt mij idd de oorzaak geweest te zijn. Wordt voor mijn part bevestigd door de TPS : die zakt nu nooit meer onder de 0,7V terwijl de waarde eigenlijk onmeetbaar was ervoor (af en toe kwam hij eens naar 0,1 - 0,2V alvorens het toerental weer omhoog kroop). Door dat de "dicht" aanslag te ver zat werkte kennelijk ook de regeling van de vrijloop bij koudstart niet meer. Nu wordt er tenminste weer wat geregeld bij koudstart, ik kan me de tijd niet meer inbeelden wanneer hij dat voor het laatst gedaan heeft. Denk dat dat gestopt is gedurende de 2de winter dat ik hem had.
Wat me ondertussen ook opgevallen is aan de originele regelschroef, is dat het kopje nogal ingeslagen is. Wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn. Want voor de rest zat dat ding nog steeds vast met de verf die er in de fabriek opgesmeerd is. De afregeling was, zoals reeds gezegd, extreem gevoelig. We spreken dan over minder dan kwartjes van een toer. Zo maakt 3/4 toer het verschil tussen stilvallen en een vrijloop van 2500rpm ...
Aan de TPS zelf heb ik niet geraakt, want de max waarde die je mag meten was wel in orde (3,9V bij gas open en motor af, moet rond de 3,8V zijn). _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|