lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

2L vanboven en 1L vanonder
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 25 Jun. 2011, 11:41    Onderwerp: 2L vanboven en 1L vanonder Reageer met quote

just een vidansjke gedaan (oliewissel in schoon nederlands). Er zat 2 liter vanboven in 't reservoir en 1 liter onderaan in 't carter. Klopt dat zo'n beetje? Ik dacht dat er minder in 't carter ging zitten.
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jun. 2011, 13:37    Onderwerp: Re: 2L vanboven en 1L vanonder Reageer met quote

Motorcycle Boy schreef:
just een vidansjke gedaan (oliewissel in schoon nederlands). Er zat 2 liter vanboven in 't reservoir en 1 liter onderaan in 't carter. Klopt dat zo'n beetje? Ik dacht dat er minder in 't carter ging zitten.

Heb ik toevallig gisteren ook gedaan. Bij mij hetzelfde als bij jou. Hetzelfde resultaat en dezelfde twijfel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Jun. 2011, 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

het handboek (die van RTFM), zeg: oliehoeveelheid: 3L bij wissel MET oliefilter, en 3.3L bij totaal droge motor (voor de adv 990).


als de motor loopt zuigt de pomp het carter leeg en is daar alleen alle spatsmering en alles wat in hoekjes, gaatjes en kanaaltjes blijft hangen.
Ook de olie uit het filterhuis loopt uiteindelijk wel naar beneden

Als de motor echter een stijdje stilstaat loopt er nog wel eens wat olie van de tank terug naar het Carter. (daarvoor is destijds bij de eerste 2003 modellen ook een update uitgevoerd met een extra kogelklepje onderaan de tank. en Daarom moet je ook altijd eerst even draaien met de motor voordat je kan oliepijlen.

overigens moet je dat bij olie-wissel eigenlijk ook doe: altijd met lekkere warm gedraaide olie aftappen: anders ligt het vuil nog grotendeels onderin.


Als je toch echt denkt dat er in het blok te veel zit: maar dan iig de olie-screen schoon, die voor de retourpomp zit (onderin het blok): als die verstopt zit kan ie het blok niet goed leegpompen immers.
Het kan ook zijn dat dat kogelklepje onderaan de olietank een beetje doorlekt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 28 Jun. 2011, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

als de motor loopt zuigt de pomp het carter leeg


ha, zo marcheert dat. Vandaar dat het oliereservoir een maximum heeft, anders zou het gewoon overlopen (wat ook voorzien is).

Merci Boon. thumbsup

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 28 Jun. 2011, 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Op mijnen oude BSA van '63 was dat ook zo, kogeltje sloot oliekanaal van reservoir af.Bij lang stilstaan liep er wel olie in het carter en dat liet ik dan gewoon af voor ik hem terug srtartte en gewoon terug opkappen.
alles komt terug hé smiley2

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Jun. 2011, 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
het handboek (die van RTFM), zeg: oliehoeveelheid: 3L bij wissel MET oliefilter, en 3.3L bij totaal droge motor (voor de adv 990).


als de motor loopt zuigt de pomp het carter leeg en is daar alleen alle spatsmering en alles wat in hoekjes, gaatjes en kanaaltjes blijft hangen.
Ook de olie uit het filterhuis loopt uiteindelijk wel naar beneden

Als de motor echter een stijdje stilstaat loopt er nog wel eens wat olie van de tank terug naar het Carter. (daarvoor is destijds bij de eerste 2003 modellen ook een update uitgevoerd met een extra kogelklepje onderaan de tank. en Daarom moet je ook altijd eerst even draaien met de motor voordat je kan oliepijlen.

overigens moet je dat bij olie-wissel eigenlijk ook doe: altijd met lekkere warm gedraaide olie aftappen: anders ligt het vuil nog grotendeels onderin.


Als je toch echt denkt dat er in het blok te veel zit: maar dan iig de olie-screen schoon, die voor de retourpomp zit (onderin het blok): als die verstopt zit kan ie het blok niet goed leegpompen immers.
Het kan ook zijn dat dat kogelklepje onderaan de olietank een beetje doorlekt.


Ik had de motor goed warmgedraaid voor de oliewissel. Ik heb inderdaad een kogelafsluiter onder de tank. het lijkt me toch sterk dat er in tien minuten zoveel olie terugloopt. beide oliescreens waren nagenoeg schoon..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 29 Jun. 2011, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

mja.. houdt er wel rekening mee dat als je je motor op de zijstandaard laat stationair draaien, dat het blok dan ook niet leeggezogen wordt, maar er al snel een flinke plas aan de zijkant komt te staan.

maw: het makkelijk die olie-meting te verzieken.

er hoort 3 L in te zitten... dus je totaalhoeveelheid klopt gewoon! en don't worry: Een dry-sump heeft met 1 liter ook nog 'genoeg' olie om niet stuk te lopen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JanJan



Geregistreerd op: 25-6-2009
Berichten: 192
Woonplaats: De Woude

BerichtGeplaatst: Do, 30 Jun. 2011, 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
mja.. houdt er wel rekening mee dat als je je motor op de zijstandaard laat stationair draaien, dat het blok dan ook niet leeggezogen wordt, maar er al snel een flinke plas aan de zijkant komt te staan.

maw: het makkelijk die olie-meting te verzieken.

er hoort 3 L in te zitten... dus je totaalhoeveelheid klopt gewoon! en don't worry: Een dry-sump heeft met 1 liter ook nog 'genoeg' olie om niet stuk te lopen.

Ja, ik had ook al bedacht dat het wel goed is omdat het peil goed was en de totale hoeveelheid klopt. Het ding maakt ook een gezonde indruk. Stukje over de ton inmiddels en 'still going strong' Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Do, 30 Jun. 2011, 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

JanJan schreef:
Stukje over de ton inmiddels en 'still going strong' Smile


hm, da's voor binnen twee jaartjes. thumbsup

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dennis-menace



Geregistreerd op: 27-4-2010
Berichten: 26
Woonplaats: Rijswijk

BerichtGeplaatst: Do, 30 Jun. 2011, 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Goeieavond,

toevallig heb ik vandaag ook mijn olie ververst, althans een poging daartoe...

nadat ik de motor goed warm heb laten worden, heb ik zowel de filter, als de twee bouten onderin het blok geopend waarna ik de olie er heel lang uit heb laten lopen.
Naar mijn idee was dit niet heel veel, denk max 1,5 liter.

Met het bijvullen ging er max 2 liter in, waarna hij meerdere keren overliep.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Er word hier gesproken over onder en boven vullen?

Ik hoor het graag, gr Dennis

_________________
Kijken wat ie doet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 30 Jun. 2011, 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

de aftapplug van de olietank? (linksonderaan de olietank, bij de adv achter de linker-tank).

....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dennis-menace



Geregistreerd op: 27-4-2010
Berichten: 26
Woonplaats: Rijswijk

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ah fijn, toch de goede!

Nu begrijp ik het deel van onder en boven helemaal niet meer?

_________________
Kijken wat ie doet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 0:43    Onderwerp: Reageer met quote

dennis-menace schreef:

Met het bijvullen ging er max 2 liter in, waarna hij meerdere keren overliep.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Er word hier gesproken over onder en boven vullen?


Er is geen boven en onder vullen, enkel boven en onder aflaten.
Voor het opnieuw vullen : er gaat iets van een 2,4 liter in de olietank, dan ff laten draaien (3min ofzo) zodat hij een deel van de tank kan wegpompen naar het carter en vervolgens de resterende 600cc erbij gooien.

(rtfm helpt soms echt hoor grin )

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dennis-menace



Geregistreerd op: 27-4-2010
Berichten: 26
Woonplaats: Rijswijk

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het al zo vreemd...
Iig bedankt, scheelt me wat zorgen voor mijn ritje Bitburg(er) volgende week.
Goed weekend!!

_________________
Kijken wat ie doet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Het maakt veel uit hoe je de olie aflaat.

Als de motor recht staat terwijl je aflaat, blijft er nog redelijk veel oude olie zitten. Ik kantel vervolgens de motor dan ook nog eens zo ver als mogelijk naar links, even houden en dan zo ver als mogelijk naar rechts en even houden. Daardoor komt er zeker nog een halve liter extra olie uit (waar de ziften/screens zitten, uit carter en uit de losgemaakte olieleiding bij de oliefilter).

Bij het vullen is er een dikke 3 liter ingegaan voordat de olie aan onderkant kijkglaasje kwam. 5 tot 10 seconden laten draaien en weer enkele deciliters erbij tot onderkant kijkglaasje. Halve minuut laten draaien en weer erbij.

Uiteindelijk is er netto iets van een 3.6 liter ingegaan denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif