lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koelvloeistof
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koen warnar

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jul. 2011, 14:08    Onderwerp: koelvloeistof Reageer met quote

Wie kan mij het verschil vertellen tussen koelvloeistof en koelvloeistof.

Ik heb namelijk het idee dat mijn olie te warm word met alle zn. "ongemakken" van dien.
Heb een tijdje terug een nieuwe waterpompas+seal gemonteerd en de brommer af gevuld met koelvloeistof van Heuts (€4,95).

Zou het helpen als ik op zoek ga naar een betere kwaliteit, of maakt dat niets uit. Ga misschien wel op zoek naar een andere beschermer voor de radiator.

BVD,
Koen W

Olaf

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jul. 2011, 14:47    Onderwerp: Re: koelvloeistof Reageer met quote

koen warnar schreef:
Wie kan mij het verschil vertellen tussen koelvloeistof en koelvloeistof.

Ik heb namelijk het idee dat mijn olie te warm word met alle zn. "ongemakken" van dien.
Heb een tijdje terug een nieuwe waterpompas+seal gemonteerd en de brommer af gevuld met koelvloeistof van Heuts (€4,95).

Zou het helpen als ik op zoek ga naar een betere kwaliteit, of maakt dat niets uit. Ga misschien wel op zoek naar een andere beschermer voor de radiator.

BVD,
Koen W
Zover ik weet is nog altijd water met de juiste toevoegingen tegen corrosie etc , de beste van allemaal als het gaat om koelen .
Ik gebruik zelf meestal koelvloeistof bij de brezan vandaan , nog nooit problemen mee gehad .

Maar als je denk dat de olie te warm wordt , dan is er toch wat anders aan de hand .
Wordt je koelvloeistof warmer dan voorheen ?
misschien ergens lucht in het systeem ?

Ik gebruik nog een goedje in mijn 690 enduro , komt uit de F1 dat scheelt wel aardig wat in koel vermogen , ikzelf schat een 20% beter .
Maar kost wel wat 40euro de ltr .

Grt Olaf

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jul. 2011, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

alle koelvloeistof is precies hetzelfde. Hooguit het toegevoegde kleurtje.

Kwa warmtetransport is water, met een heel klein beetje 'zeep of alcohol' om de oppervlaktespanning te verlagen het beste.

Elke andere vloeistof heeft minder soortelijke warmte.

speciale race vloeistoffen zijn juist vaak gemaakt om bij een hogere motortemperatuur te werken: immers kom je met water niet veel verder dan 120 graden (met 1.2bar in je systeem). Door een hogere temperatuur te kiezen kan je meer wartme afvoeren in dezelfde /kleinere radiator.

nadeel is dat wel dat je blok ook echt heter wordt!

StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Jul. 2011, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk precies daarom dat de lc8 een 1.4 bar doppie heeft en zo heel loopt.

Ik zit bij snelweg gebruik op olie tussen de 100 en 120 graden, dus de koelvloeistof zit daar ook zeker in de buurt (bij normaal gebruik!)

Radiator is niet erg groot.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
highrider

BerichtGeplaatst: Di, 5 Jul. 2011, 0:54    Onderwerp: Reageer met quote

(goeie)Koelvloeistof is demi water met glycol. En zoals Bean opmerkt bijna allemaal hetzelfde.

De hoeveelheid glycol bepaald hoeveel graden onder nul het vloeibaar blijft. ( niet onbelangrijk)

Momenteel kan je twee verchillende kopen bij de Action. Tot nu heb ik de long life nog nooit geprobeerd en heb altijd de goedkoopste gebruikt.

Ik dacht 1,29 de liter.

Spoel je radiateur eens door. De kanalen zijn zeer dun idea2

ALLEEN de radiateur !!!!

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 5 Jul. 2011, 8:26    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
ik denk precies daarom dat de lc8 een 1.4 bar doppie heeft en zo heel loopt.

Ik zit bij snelweg gebruik op olie tussen de 100 en 120 graden, dus de koelvloeistof zit daar ook zeker in de buurt (bij normaal gebruik!)

Radiator is niet erg groot.

jep. helemaal mee eens.

Zou je dus de temperatuur echt omlaag willen brengen, dan moet je een grotere radiator of een extra oliekoeler monteren.

Maar volgens mij heeft ie dat niet echt nodig: Ik ben er 4e mee worden (profi klasse) in de Tuareg rally, 250km op 1 dag door de zandduinen van erg-chebbi bij Merzouga, bij een rgaad of 30.

alleen langzaam rijdend ( of met wind-mee) heeft ie dan echt te weinig (rode lampje aan): daarvoor is een exta fan aan de andere kan (EXC fan) wel nuttig.

koen warnar

BerichtGeplaatst: Di, 5 Jul. 2011, 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het verhaal is geheel duidelijk.

Het systeem is bij 50k km's geheel gespoeld. Het gaat mij eigenlijk alleen om de olietemp. omlaag te krijgen en daarmee het klapperen van de nokkenasketting weg te krijgen.

Ik ga maar eens meten en reviseren (huidige km-stand 62K) >overstortventiel oliepomp en NA-kettingspanner
Tis weer bijna vacantie en dan hebben we weer tijd zat.

Bedankt voor de tips

Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Wo, 6 Jul. 2011, 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

psies: beter de oorzaak daarvan wegnemen
wtr500

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 8 Jul. 2011, 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Koen,

Begreep van Rene dat we een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Bij mij zijn de waterpompas en de nokkenaskettingspanners al vervangen, dat leverde even het gewenste resultaat op, tot vorige week. Nu ga ik dat veertje bij het ventiel vervangen, maar ik gooi er meteen een scotts metalen oliefilter in en ga ik wat dikkere olie gebruiken. Gevoelsmatig zou dan ook wel eens kunnen helpen.

Mocht je de max. temp van je blok iets willen verlagen kun je een andere thermostaat ingooien zodat de fan eerder aanslaat. Heb ik gedaan, incl. extra fan. Valt mee via: http://www.advmachines.com/category_s/93.htm. Was in totaal incl. verzenden 110 euro kwijt voor de houder, de temp. sensor en de ventilator. Ohja, en ik ga er engine-ice ingooien. Als dat allemaal niet werkt tegen het klapperen dan mag Van Ganzewinkel 'm ophalen en schakel ik over op BMW;-)

wtr500

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 8 Jul. 2011, 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

btw, NA-kettingspanner? Heb ik iets gemist?
rene+adventure

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 8 Jul. 2011, 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

wtr500 schreef:
Ha Koen,

ik gooi er meteen een scotts metalen oliefilter in .

-)

He' Wouter of BMW zo'n oplossing zal zijn huh
Hoor toch ook veel verhalen over problemen met de "GS". Zeker als je dezelfde dingen gaat doen als met een KTM. Naar mijn idee heb je steeds hetzelfde probleem gehad met je fiets. Dit is niet goed opgelost door de dealer. Kan me wel voorstellen dat je er van baalt. Geld vangen kunnen ze allemaal maar bij problemen oplossen ??. Ja..... Dat is weer wat anders.
Verder is er niet overal goede vakkennis voor KTM. Is al eens eerder beschreven in een topic (onlangs nog).

Wat betreft de scotts oilfilter weet ik niet of deze zorgt voor een betere oliedruk. Nadeel is wel dat het papieren filter altijd een soort voorwaarschuwing is als je koelvloeistof bij de olie hebt. Filter slaat dan dicht. Scottfilter van metaal geeft dat niet meer aan.
Voordeel is wel dat je evt. kan doorrijden met redelijk wat water in je olie. (in geval we in de rimboe zitten). Maar goed is dit niet natuurlijk. En het voordeel van het niet meer hoeven te vervangen van een filter. Maar een filtertje kost ook weer niet de wereld...

Ik heb er trouwens nog een liggen. Als je wil mag je hem proberen. Ik doen hem in ieder geval voorlopig niet erop.

wtr500

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 8 Jul. 2011, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Rene,

Was ook maar een grapje hoor. Heb der eigenlijk ook best lol aan, dat sleutelen. Hij ligt in ieder geval al helemaal uit elkaar en hoef nu alleen nog maar te wachten op de onderdelen. Ga vrijdag even naar Sommer voor wat extra materiaal.

Heb je toevallig die filter uit Amerika laten overkomen? Zoek me de pleuris naar een dealer in Europa voor die Scotts, maar kom ze niet tegen op het internet. Dus misschien wil ik hem wel eens proberen cq overnemen van je. Een goede indicatie is verder toch dat je vloeistof in het vloeistofresevoir daalt? Althans, dat viel me in eerste instantie op, daarna pas kwam de ratel.

Grtz. Wouter

rene+adventure

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 8 Jul. 2011, 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Wouter.

Je mag hem lenen/overnemen. Whatever. Hij komt inderdaad uit Amerika.
Wat betreft voloeistof. Alles wat boven minimum staat gooit de adventure eruit. Zeker als hij eens valt.

koen warnar

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 9 Jul. 2011, 0:16    Onderwerp: Reageer met quote

@ Wout;
Sinds ik KTM rij, heb ik idd ook leren sleutelen. De ene keer met plezier de andere keer met tegen zin.
Ik heb de motor veel gebruikt en min 2 x per jaar onderhoud gedaan. Veel gelezen over de 2003/4 modelen. Ook gelezen dat voor bepaalde onderdelen niet echt de juiste materiaal keuze is gedaan. Dit uit zich bij een km stand boven 50k (dit is mijn mening, kan me voorstellen dat andere adv-rijders er anders over denken).

Ik noem een voorbeeld; NA-kettingspanner zit aan het einde van een oliekanaal. Dit betekend dat bij het opstarten van de motor eerst de lucht uit het kanaal moet worden verplaatst om de NA-kettingspanner op druk te brengen. Bij de 03/04 modellen heeft men ervoor gekozen om de passing tussen plunjertje en bus iets te groot te maken zodat de lucht kan ontsnappen en de olie zijn werk kan doen.
Dit idee werkt goed totdat er te veel ruimte onstaat door bv slijtage, met alle ongemak van dien ... Het zelfde geld voor het overstort ventiel van de oliepomp. NIET alleen het veertje vervangen (is ook een bekent euvel) ook het plunjertje vervangen als je dan toch bezig bent (kosten, minder dan 10,-)

Het aller belangrijkste, het blijft een luidruchtig blok. Supersterk en snel.
Wil je het goed doen, dan zul je het gehele blok moeten reviseren en up-date met sjpulkes van nu.

Groet Koen

NB: het zou kunnen zijn dat ik er helemaal naast zit, graag hoor ik wat andere hierover denken.

Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 9 Jul. 2011, 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

de klapperende nNA ketting kan van allerlei oorzaken hebben:

Als je het goed doet zou je eerst de oliedruk (bij warme motor ) een keer moeten meten. Dan weet je echt waar je het moet zoekn. Dit zou een dealer nu juist moeten kunnen met een drukmeter en de juiste aansluitingen.

ik zal eens proberen een overzichtje te schrijven als ik effe tijd heb.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: