Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 22 Jul. 2011, 20:50 Onderwerp: koppeling |
|
|
sinds een tijdje last met m'n koppeling.Na alle koppelingsprobleem topics te hebben nagelezen en er niet echt uitkom nog even het probleem uitleggen.
Eerst en vooral vermelden dat dit zich slechts af en toe voordoet zowel bij warme als koude motor.
De uitleg is simpel, hij loopt soms weg bij ingetrokken koppeling en gaat bijgevolg dan ook moeilijk in z'n neutraal. Het rare is dat het slechts af en toe is en niet constant.
Iemand een idee ? _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Vr, 22 Jul. 2011, 21:59 Onderwerp: |
|
|
My guess? Lekkende slave-cilinder. Heb je de originele Maguro koppelingspomp er nog op? Die heeft namelijk maar 1 sealing. Als hij lekt -kwaal KTM- dan kan dit zich voordoen. Oplossing is een reparatiekitje of je woon een een nieuwe pomp. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Terry

Geregistreerd op: 13-6-2011 Berichten: 82 Woonplaats: Zeist
|
Geplaatst: Vr, 22 Jul. 2011, 23:14 Onderwerp: |
|
|
Ik heb met de mijne hetzelfde euvel. Heb het probleem voorgelegd aan mijn dealer RB motoren en bij brouwer (zwartebroek)
Daarbij heb ik ook mijn vermoeden geventileerd dat het weleens aan de koppelingspomp zou kunnen liggen.
Zowel RB als Brouwer dachten dat er een koppelingsplaat iets verbogen zou zijn en dus altijd iets aanloopt.
Ik heb mijn koppeling nog niet opengemaakt om hun vermoeden te controleren, maar als het een verbogen plaat is snap ik niet waarom hij soms wel en soms niet aanloopt.
Bij mij heeft het als ongewenst Side-effect ook nog dat hij af wil slaan als ik stop voor verkeerslichten en daarvoor terugschakel. (dit counter ik door net
voor ik stilsta een klein beetje gas te geven. Is niet ideaal maar het werkt)
Dat het waarschijnlijk de pomp niet is (bij mij dan hè) blijkt uit het feit dat de koppeling wel nog steeds een duidelijk en constant punt van aangrijpen heeft. Als de pomp lekt ontkoppelt ie gewoon niet meer, of steeds minder, en dat doet de mijne wel nog steeds (heb met de auto weleens een lekkende pomp gehad, ging steeds minder ontkoppelen tot er gewoon te weinig vloeistof meer in het systeem zat om überhaupt nog te ontkoppelen)
Ik moet het nog eens uit(laten)zoeken, maar nu helaas geen tijd voor; overmorgen is mijn motorseizoen alweer afgelopen  _________________ If it's worth doing, it's worth doing right and well!
1190 Adv R
Previously 950 Adv S '03 (Orange of course!) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 23 Jul. 2011, 9:09 Onderwerp: |
|
|
der zijn een paar gevoelige onderdelen in de koppeling die dit kunnen veroorzaken:
- De slave cilinder (beneden): Als die net begint met moeilijk doen wil dit toch wel eens een onregelmatig gedrag geven (waarschijnlijk omdat ie luchtbelletjes binnen krijgt)
- de koppelingsplaten in de korf: ALs die ingeslagen zijn in de korf dan lopen ze niet mooi vrij en blijft ie soms hangen
- de koppelings-versterker: De glijkanten hiervan moeten mooi glad zijn, als die een beschadiging of slijtage hebben dan blijft ie soms ook hangen (dit acht ik best een goede kandidaat voor jouw probleem)
- de koppelingsmoer... als deze losloopt dan krijg je ook onregelmatige plak-effecten (heb ik zelf gehad). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3674
|
Geplaatst: Za, 23 Jul. 2011, 9:13 Onderwerp: |
|
|
benny,
controleer ff het niveau van de kopp olie in het resevoir op je stuur.
als dat minder dan 4 mm is, dan is die olie ergens heen verdwenen,
en dus waarschijnlijk de slave cilnder lek (die dus bij je voortandwiel zit).
bijvullen zal het probleem waarschijnlijk slechts tijdelijk oplossen. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Za, 23 Jul. 2011, 20:28 Onderwerp: |
|
|
de slave kan het bijna onmogelijk zijn, heb deze ongeveer 4000 km geleden vervangen door een Oberon exemplaar.
Het aangrijppunt blijft ook steeds gelijk dus moet haast uit de koppeling zelf komen zoals dr bean zegt. Ik haal de boel deze week wel eens uit elkaar en hopelijk kan ik het oplossen door jullie tips.
In elk geval weet ik nu waar te zoeken, nog ter info er staan ongeveer 38.000 km op de teller.
Terry,
je seizoen is wel heel snel afgelopen  _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Za, 23 Jul. 2011, 21:48 Onderwerp: Re: koppeling |
|
|
Benny schreef: | sinds een tijdje last met m'n koppeling.Na alle koppelingsprobleem topics te hebben nagelezen en er niet echt uitkom nog even het probleem uitleggen.
Eerst en vooral vermelden dat dit zich slechts af en toe voordoet zowel bij warme als koude motor.
De uitleg is simpel, hij loopt soms weg bij ingetrokken koppeling en gaat bijgevolg dan ook moeilijk in z'n neutraal. Het rare is dat het slechts af en toe is en niet constant.
Iemand een idee ? |
Je omschrijft "sinds een tijdje"...dat is dus niet toevallig 4000km? _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Za, 23 Jul. 2011, 22:24 Onderwerp: Re: koppeling |
|
|
wtr500 schreef: | Benny schreef: | sinds een tijdje last met m'n koppeling.Na alle koppelingsprobleem topics te hebben nagelezen en er niet echt uitkom nog even het probleem uitleggen.
Eerst en vooral vermelden dat dit zich slechts af en toe voordoet zowel bij warme als koude motor.
De uitleg is simpel, hij loopt soms weg bij ingetrokken koppeling en gaat bijgevolg dan ook moeilijk in z'n neutraal. Het rare is dat het slechts af en toe is en niet constant.
Iemand een idee ? |
Je omschrijft "sinds een tijdje"...dat is dus niet toevallig 4000km? |
nee jammer genoeg niet, dan wist ik onmiddelijk waar te zoeken. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Terry

Geregistreerd op: 13-6-2011 Berichten: 82 Woonplaats: Zeist
|
Geplaatst: Zo, 24 Jul. 2011, 1:14 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: |
Terry,
je seizoen is wel heel snel afgelopen  |
[off-topic] heeft niet met het weer te maken hoor, ik moet voor mijn werk een tijdje naar het buitenland en de motor kan niet mee gelukkig heb ik iemand die hem af en toe voor me uitlaat zodat in hem nog niet vervroegd in zijn hibernation-mode hoef weg te zetten.
Misschien kan ik als ik terugben nog een paar keer rijden [/off-topic] _________________ If it's worth doing, it's worth doing right and well!
1190 Adv R
Previously 950 Adv S '03 (Orange of course!) |
|
Naar boven |
|
 |
|