Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Do, 30 Jun. 2011, 7:17 Onderwerp: gaskleppen en tps stellen |
|
|
Volgende week heb ik een afspraak bij Ruud Frederickx om een mapping te laten maken voor mijn smt.
Vooraleer ik naar daar ga wil ik eerst de gaskleppen en tps eens nakijken en desnoods bijstellen met TuneEcu.
Ik heb me ondertussen al suf gezocht op diverse fora en het wph, maar ik vind nergens een "how to".
Kunnen jullie mij op weg helpen? Wat zijn de juiste waardes van de tps? |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 0:29 Onderwerp: |
|
|
Heb het TuneEcu topic doorgenomen en daar staat het niet specifiek uitgelegd.
Bij het stellen van de gaskleppen kan niet veel misgaan. Deze moeten gewoon dezelfde waarde hebben.
De tps moet een bepaalde waarde hebben bij gas dicht en bij gas open, maar is dat dan bij koude of warme motor...
Op mijn vorige moto's was dit piece of cake. Op de sv1000 was de tps te stellen met balkjes op het display. En voor de speed triple stond dit haarfijn in het wph uitgelegd zodat ik dat met tuneboy kon doen. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 0:48 Onderwerp: |
|
|
De mijne gaat volgende week op de testbank voor volledig opnieuw afstellen van gaskleppen en andere mappingrotzooi. Zal ook met TuneEcu gebeuren. Als ik de tijd vind om erbij te zijn pen ik wel een verslagje hier. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 7:51 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | De mijne gaat volgende week op de testbank voor volledig opnieuw afstellen van gaskleppen en andere mappingrotzooi. Zal ook met TuneEcu gebeuren. Als ik de tijd vind om erbij te zijn pen ik wel een verslagje hier. |
Ik kijk ernaar uit! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 2 Jul. 2011, 9:40 Onderwerp: |
|
|
tps afstelwaarden staan in het WPH. maar ik weet dat er ook een fout in staat (lang geleden dat ik er naar gekeken heb).
TPS wordt bij de adv volgens mij echter ALLEEN voor een aantal niet-kritische functies gebruikt:
- vermogensreductie (EPC bij de carb versie) ivm mileueis in 2 en 3e versnelling
- gas dicht detectie (injectie uit bij hoger toerental, remmend op de motor)
e.d.
dus hij doet het, of niet... behoeft geen detail afstelling voor zover ik weet.
Gaskleppen: throttlebody gasklepen moeten synchroon staan: Dat doe je niet eff zelf als je de spullen en ervaring niet hebt.
secundairt gaskleppen: worden door de ecu gestuurd.. en dat is een van de tabellen in de ecu, maar daarvoor ging je juist bij Ruud langs.
(doe hem de groeten ) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2011, 12:46 Onderwerp: |
|
|
Gelukt!
De gaskleppen was dus een eitje met TuneEcu. De waardes van beide cylinders gelijk zetten en job's done.
De tps is eigenlijk ook gemakkelijk, maar het was niet van de eerste keer gelukt. Had op meerdere site's verschillende manieren gevonden en het makkelijkst is om de tps te stellen met de gas volledig open.
Zowel de gaskleppen als de tps stonden een beetje buiten hun waarden, maar het verschil is duidelijk merkbaar.
Nu naar Ruud Frederickx om een mapping te laten maken. |
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Wo, 13 Jul. 2011, 17:56 Onderwerp: |
|
|
Resultaat na een half uurtje testbank.
De 2 dipjes tussen 5000 en 7000 toeren zijn uitgevlakt.
Heb de smt nu 4 maand (en 8000km ) en na de nodige aanpassingen kan ik wel zeggen dat het bokkige karakter van de lc8 weg te werken is. |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 13 Jul. 2011, 19:08 Onderwerp: |
|
|
Vleesklak schreef: | Resultaat na een half uurtje testbank.
De 2 dipjes tussen 5000 en 7000 toeren zijn uitgevlakt.
Heb de smt nu 4 maand (en 8000km ) en na de nodige aanpassingen kan ik wel zeggen dat het bokkige karakter van de lc8 weg te werken is. |
Hij staat wel een beetje arm.... dit is een volgas run dus met 100% TPS.
Tussen de 3-5000rpm mag hij nog iets meer richting een AFR van 14.5 en boven de 5000 mag hij richting de 13.0-12.7 voor meer vermogen.
Maar 130bhp.....??? die bank overdrijft wel een heel erg beetje. dat haalt een Superduke R met een volledige andere uitlaat net aan het achter wiel en die heeft ook nog eens grotere kleppen in de kop zitten.
rond de 120pk is realistisch. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 6:26 Onderwerp: |
|
|
Ruud Frederickx is dé referentie in mijn regio, dus ik heb alle vertrouwen in hem dat het goed is gedaan.
Het is geweten dat zijn testbank nogal optimistisch is. Een vriend van mij heeft op dezelfde testbank 138awpk's met zijn superduke R.
Ik had ook mijn vragen bij 132 pk (eigenlijk is het nog steeds 126, de vermogenswinst is enkel gehaald door het max toerental te verleggen). Volgens Ruud gebeurt het meer dat de pk's van de sm(t) ver uit elkaar liggen. Hij verdenkt ktm ervan om verschillende blokken te gebruiken. |
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 6:52 Onderwerp: |
|
|
Er schiet me juist nog iets te binnen.
Ruud had inderdaad eerste de motor rijker gezet in lage toeren omdat het eruit zag dat de motor te arm liep. Maar door hem rijker te zetten ging het van kwaad naar erger. Blijkbaar geeft in dit geval de uitstoot een verkeerd beeld. Volgens de vermogensmeting is dit het ideale mengsel. |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 13:17 Onderwerp: |
|
|
Vleesklak schreef: | Ruud Frederickx is dé referentie in mijn regio, dus ik heb alle vertrouwen in hem dat het goed is gedaan.
Het is geweten dat zijn testbank nogal optimistisch is. Een vriend van mij heeft op dezelfde testbank 138awpk's met zijn superduke R.
Ik had ook mijn vragen bij 132 pk (eigenlijk is het nog steeds 126, de vermogenswinst is enkel gehaald door het max toerental te verleggen). Volgens Ruud gebeurt het meer dat de pk's van de sm(t) ver uit elkaar liggen. Hij verdenkt ktm ervan om verschillende blokken te gebruiken. |
Die van U is gewoon goe gerodeerd jong  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 18:08 Onderwerp: |
|
|
Vleesklak schreef: | Er schiet me juist nog iets te binnen.
Ruud had inderdaad eerste de motor rijker gezet in lage toeren omdat het eruit zag dat de motor te arm liep. Maar door hem rijker te zetten ging het van kwaad naar erger. Blijkbaar geeft in dit geval de uitstoot een verkeerd beeld. Volgens de vermogensmeting is dit het ideale mengsel. |
Apart..
Dan Ruud in eerste instantie gedaan hebben wat ik hier boven genoemd hebt.
Wat voor een uitlaat heb jij er eigenlijk op zitten? _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 18:20 Onderwerp: |
|
|
Er staan Leovinci's op en een bmc luchtfilter. |
|
Naar boven |
|
 |
|