Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 10:36 Onderwerp: gereedschap |
|
|
Het is weer tijd om een beetje gereedschap aan te schaffen. Deze keer om de ketting te breken/terug bij elkaar te rivetteren en om aan de vork te werken (tool om de vork te openen en om de keerringen vast te drijven).
Ik las al goeie dingen over het motion pro gereedschap, maar dat moet dan weer uit de VS komen, met alle verzend- en invoerproblemen van dien.
Iemand een tip voor een webshop in BE/NL/DE die dit materiaal verkopen? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 11:06 Onderwerp: |
|
|
ketting breken: Gewoon rustig 2 pinnen van een 'buiten' schakel afslijpen en dan druk je ze zo door.
ketting weer aan elkaar zetten: met een klinkschakeltje. Dat gaat in principe zelfs gewoon met 2 hamertjes, maar zo'n setje doet het wel aardig:
http://www.polo-motorrad.de/de/cea-kettentrenner-und-vernieter.html
je moet alleen niet al te lomp zijn met de uitdrukpin (dus toch even eerst de pennen afslijpen bijv, dan werkt het veel lichter. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 11:20 Onderwerp: |
|
|
ik heb er zo eentje (beetje minder bulky):
werkt enkel met DID kettingen.
Ik heb dit altijd mee op reis, samen met een paar klinksluitingen en een stukje ketting van 3 schakels lang. Als mijn ketting breekt in the middle of nowhere ben ik tenminste niet verloren...
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 11:34 Onderwerp: |
|
|
ziet er ook best makkelijk uit: waar koop je die?
ps.: Ik bedoelde ook niet voor op reis: Op reis naam ik dat echt niet mee!
Op reis had ik een kleine (ingekorte) vijl bij me, een dreveltje en een hamer (das toch handig voor de tent): Veel universeler en daarmee lukt het ook.
Bovendien heb je dat nagenoeg nooit nodig: ieder dorpje heeft een werkplaatsje waar dat ook lukt, ook (juist!)in achteraf gebieden. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 12:10 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ziet er ook best makkelijk uit: waar koop je die?
ps.: Ik bedoelde ook niet voor op reis: Op reis naam ik dat echt niet mee!
Op reis had ik een kleine (ingekorte) vijl bij me, een dreveltje en een hamer (das toch handig voor de tent): Veel universeler en daarmee lukt het ook.
Bovendien heb je dat nagenoeg nooit nodig: ieder dorpje heeft een werkplaatsje waar dat ook lukt, ook (juist!)in achteraf gebieden. |
Gekocht destijds bij louis. Heel compact.
http://www.louis.de/_10a7a071a0855a7dcf0f67fadcbebc95e9/index.php?topic=artnr&artnr=10003170
Ik ben al wel eens in gebieden waar twee dorpen > 50 km uit elkaar liggen en je gemakkelijk 2 dagen kan gaan zitten en werkelijk niemand ziet passeren. Tot scha en schande mogen ondervinden in Namibië...
En een hamer is nu iets wat ik echt niet zou meenemen. Als ik moet kloppen is er overal wel een gepaste steen te vinden. Ik heb over de jaren mijn bagage weten te reduceren tot 2 middelgrote touratech bakjes, die nog niet eens vol zitten, incl tent, slaapzak, matje, wisselstukken, water + een klein zakje voor de zaken waar je snel bij moet (vb camera, kaart, ...). Onafgezien hoe lang ik op reis ben...
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 14:01 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | ik heb er zo eentje (beetje minder bulky):
Ik heb dit altijd mee op reis, samen met een paar klinksluitingen en een stukje ketting van 3 schakels lang. Als mijn ketting breekt in the middle of nowhere ben ik tenminste niet verloren...
T |
Ik wil een iets universeler setje, heb een aantal nogal verschillende motoren waarvoor ik het wil gebruiken. Dat setje van Dr. Bean ziet er goed uit. Wat denken jullie hiervan? Is iets goedkoper...
Weet iemand welke maat slagstuk nodig is voor de vering? Ik weet dat onze vering 45 mm is, maar slaat dit op de binnenste of de buitenste vorkpoot? Die dingen komen trouwens in 41, 43, 46 of 48 mm... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 22:22 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | ik heb er zo eentje (beetje minder bulky):
T |
Ik heb deze ook en ook gebruikt er werkt goed. Heb hem altijd bij me, klein en handig.
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ik heb die op de onderste foto (blauwe doosje)
Werkt prima, ook voor de fiets, andere stift erin.
Je moet wel nauwkeurig werken anders mol je de stiften.
Voor mij voldoet het prima! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 22:38 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: |
En een hamer is nu iets wat ik echt niet zou meenemen. Als ik moet kloppen is er overal wel een gepaste steen te vinden. Ik heb over de jaren mijn bagage weten te reduceren tot 2 middelgrote touratech bakjes, die nog niet eens vol zitten, incl tent, slaapzak, matje, wisselstukken, water + een klein zakje voor de zaken waar je snel bij moet (vb camera, kaart, ...). Onafgezien hoe lang ik op reis ben...
T |
Tja ieder zijn ding... in 8 maanden door afrika had ik ook niet veel bij me, maar altijd blij geweest met een klein hamertje: je kunt er bijna alles mee maken (en in een zandwoestijn is een steen wel moeilijk en stenen kan je niet precies mee slaan). OOk handig om Camelspiders plat te slaan die je snachts wakker maken omdat ze over je heenlopen
Maar je ketting er mee klinken gaat ook. Overigens ging die 1e ketting op mijn XR (zonder tandiwledemper) pas na 30.000km stuk en dat zag ik toen al 1000 km aankomen... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 23:28 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Tja ieder zijn ding... |
+1  _________________ Husqvarna 701 enduro