lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

duo aanpassingen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bazz

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 14:45    Onderwerp: duo aanpassingen Reageer met quote

He allen,

ik heb wat gezocht op het forum maar vind niet direct een antwoord. op mijn vraag.
Ik vertrek deze zomer op reis met de moto (natuurlijk)..Vriendin, 2 koffers en bagagerol achterop.
Moet ik nu aanpassingen doen ?
Heb al verschillende verhalen gelezen van mensen die met een gescheurde kader of kapotte vering zaten door een te zware belading. Het ging toen wel niet over een KTM maar toch..

Dus trekt hij dit allemaal of toch wat aanpassen?
grt
bazz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel weegt je vriendin? grin

Normaal gesproken geen aanpassingen nodig aan frame en vering.
Wel de veervoorspanning iets opdraaien (zie instructie boekje).

Enige wat enigszins onderbemeten is voor 2 pers+bagage zijn
de remmen (vind ik althans) maar bij normaal gebruik leveren ook de
remmen geen problemen op.

Je zegt het zelf al: "Het ging toen wel niet over een KTM maar toch.."

gr.
Richard

Guus

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn vriendin weegt 63kg, met bagage gaat dat prima. Remmen is even wennen, maar niet onderbemeten vind ik. Veervoorspanning idd wel omhoog, eerste drempel kom je daar snel achter.
pepdeze

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben met bepakking en moeders achterop op en neer naar Zuid Frankrijk gereden. Helemaal niets aan de vering gedaan, zelfs niet aan de afstelling gezeten. Helemaal nergens last van gehad, nouja.....houten reet dan goofy
Wat remmen betreft moet je er idd rekening mee houden dat die extra massa extra meters met zich mee brengt.

Jeroen

Laatst aangepast door pepdeze op Di, 10 Mei. 2011, 19:56, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TRX

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel zijn vriendin precies weegt weet ik niet maar 't is geen zwaargewicht als ik me dat goed herinner grin .

Maar de reis die ze zullen maken is wel wat anders dan de doorsnee reis thumbsup waardoor ze mss ook wel wat meer bagage meenemen dan normaal.
Het totale max. gewicht is trouwens ook gene vette, als je met duo rijdt mag je (theoretisch) bijna geen bagage meer meenemen.

Net gekeken in de handleiding, drooggewicht is 206kg, max. totaal gewicht is 400kg. Dat is dus verschil van 194kg, doe daar al maar 20kg 'vloeistoffen' vanaf en je hebt nog 174kg.
In mijn geval is dat dan 90kg piloot (83kg + motorkledij), schiet er nog maar 84kg over voor duo en bagage, als je dan duo hebt die met kledij en al pakweg 80kg weegt is het al gedaan é.

Maar das een heikel punt op zo wat alle moto's heb ik gemerkt.
Indertijd heb ik met mijn TDM900 op 2 weken tijd 6.000km rondgevlogen door de Pyreneeën met 30kg teveel en dat ging ook, mijn TDM zwalpte wel een beetje maar soit, je raakt daar aan gewend grin .

bazz

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

tx voor de antwoorden!

zwaar is ze idd niet, ergens rond de 55 sinds een eeuwigheid. Zelf zo'n 75, dat is dan 130, nog een kleine 40 kilo aan bagage dus.

en 't wordt idd een wat langere reis...we denken toch zo'n 2 jaar rond te trekken. Meer daarover onder de reizen rubriek. met al die revoluties van de laatste tijd zijn we onze plannen wat aan het wijzigen.
Maar goed..we zullen dus zeker tot het maximum en waarschijnlijk zelf iets meer bepakt zijn.

Iemand enig idee hoeveel ik voor en achtervork moet bijspannen in zo'n geval? en de bandendruk?

grt
bazz

PS. met men transalp ook zo'n 4000 km veel te zwaar beladen rond gereden. Dat ging maar zwalpte ook wel wat en in de bergen had hij toch wel erg veel moeite..gelukkig is de KTM toch wel een maatje groter
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

gewoon de voorspanning van de achterveer opdraaien (met de grote uitklapknop) zodat de motor met jou, bagage en vriendin ongeveer hetzelfde inveert als je nu hebt met allen jezelf er op (evt.: meten is weten)

daarnaast kan

- de slow demping achter iets verhogen (kleine schroef, 3-5 klikjes rechtsom er bij).
- je de ingaande demping van je voorvork iets zachter (soft) zetten (3-5 klikjes) zodat ie wat minder de hobbetjes doorgeeft naar achteren (kwestie van proberen).

(kijk evt in handboekje voor aanbevolen/standaard settings als je die eerst wil controleren).

stuk jaat ie zeker niet, alleen als je met alles er op door een meter diepe greppel probeert te gaan met 100km/h dan wil er wel eens wat breken...

bazz

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Mei. 2011, 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

ok bedankt voor de tips.
In 't weekend eens proberen.
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Mei. 2011, 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik draai mijn veervcorspanning achteraan een slag of 6 bij met duo en/of volbepakking. Demping bijstellen heb ik niet direct noodzaak aan, maar ik rij zowieso wel iets rustiger als ik naar't buitenland ga.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
gijssie2

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Mei. 2011, 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Zo doe ik het ook,voorspanning op maximaal,koffers,vriendin en rugzak achterop en rijden maar!!! Ik ben een paar keer langdurig zo op reis geweest in het buitenland,en geen problemen.....Het enige waar ik altijd extra op let is mijn achterband,die word goed warm,maar dan ff stoppen,beetje koelen ff een bakkie,en weer verder......Moet lukken!!!
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Mei. 2011, 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Da's iets wat je ook eenvoudig kan verhelpen door 0.2 bar extra bij te pompen in de achterband. Dan vervormt hij wat minder en wordt hij ook niet zo warm.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
bazz

BerichtGeplaatst: Do, 12 Mei. 2011, 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Da's iets wat je ook eenvoudig kan verhelpen door 0.2 bar extra bij te pompen in de achterband. Dan vervormt hij wat minder en wordt hij ook niet zo warm.

ha dat wou ik dus nog weten ook..tx again.

De moto is weer een stukje lichter sinds daarnet..een halve koppelhendel minder rolleyes5
Naar boven
Olaf

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Mei. 2011, 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

3 dagen lake side district erop zitten met bepakking en een dame achterop .
veervoorspanning op max gedraaid en de demping zoals bean beschrijf achter aangepast , voor niks gedaan stond op sport stand .
Al die buikschuivers hadden het nakijken op al die bochtige hobbelige weggetjes , heb me weer rot gelachen .
Alleen een collega op een ducati multistrada kon het nog volgen , die reed echter zonder duo passagier .
2de dag wel de koffers in de volgauto gezet , reed het wel een stuk beter moet ik zeggen door wat minder gewicht achterop .
Nog een ree aangereden , kwam uit een heg gestoven , gelukkig alleen een blauwe voet en niet onderuit gegaan .
AAnhanger stond vol met beamers op de terugweg , een blok aan gort 13000km , ding zonder olie gereden had in 3000km(vorige beurt) alles opgedronken , de ander alleen lek , daar was weinig aan te doen .
Wat een heerlijk apparaat zeg .

Grt Olaf

bazz

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2011, 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Olaf schreef:

Nog een ree aangereden , kwam uit een heg gestoven , gelukkig alleen een blauwe voet en niet onderuit gegaan .

stunned
en de ree Smile ?
Naar boven
Olaf

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

bazz schreef:
Olaf schreef:

stunned
en de ree Smile ?

Die is na een paar minuten weer opgestaan en richting het bos vertrokken . thumbsup

Grt Olaf

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: