lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

VERING probleem Superduke (05/06)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superduke berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
De Manitou



Geregistreerd op: 26-4-2011
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Apr. 2011, 12:31    Onderwerp: VERING probleem Superduke (05/06) Reageer met quote

Wat me opvalt is dat er weinig wordt geklaagd over het weggedrag van de Superduke (2005/2006). Ik ben een behoorlijk sportieve rijder (ook wel circuitdagen) maar ben geen coureur.

Voor de SD reed ik met een GSX-R1000. Hiervan was de standaard vering zo,.......euh,....."comfortabel" zal ik maar zeggen, dat hij bij uitkomen bocht behoorlijk begon te pompen/deinen, en in de bocht aan de achterkant behoorlijk wegzaktte waardoor het nogal onderstuurd kon voelen. Na een volledige modificatie van de standaard veringcomponenten, en het vervangen van de veren (voor exemplaren die bij een persoon van ongeveer 80kg passen) door HK Suspension (kleine € 1000,- verder), behoorde dit tot het verleden. Lekker neutraal weggedrag. Zowel op straat als op het circuit, zonder dat hij heel erg "hard" aanvoelde.

In het begin vond ik de SD bij sportief rijden niet heel vertrouwd aanvoelen.
Ben begonnen met de standaard setting, toen Sport, toen Comfort, weer naar Standaard, internet raadplegen en daar settings vanaf gehaald maar het werd maar niet beter (wel anders/slechter dan sport) Uiteindelijk leek sport met minder uitgaande demping het beste.

Omdat ik dacht: "Aaaah, kom op man,... WP!, het zal wel aan je zelf liggen." Heb ik eerst 1,5 jaar geprobeerd m'n rijstijl aan te passen en zelfs een Race Academy gevolgd om me meer op m'n gemak te voelen op de Superduke.
Na deze Race Academy wist ik redelijk goed te omschrijven wat ik voelde in de motor, en waardoor ik niet heel snel rond kon komen. Met de SV650n (2000) van m'n vriendin rijd ik 2:05 op Assen. Op gewone straatbanden en Hyperpro veren op/in de standaard veercomponenten, dat moet met een SuperDuke toch wel sneller kunnen? Helaas kwam ik nog niet eens onder de 2:10!! Ik stond zelfs op het punt de SD te verkopen!!
Maarrrrr, m'n lijfblad (het engelse Performance Bikes) wist me op andere gedachten te brengen met hun lijfspreuk "Don't trade it, upgrade it!

Na telefonisch contact met HK, kreeg ik niet een heel warm gevoel, dus besloot ik verder te zoeken. Na een bezoekje aan De-Valkenier in Barneveld werd me aangeraden om eens contact op te nemen met Andre Stamsnijder (250cc coureur uit de 80-er jaren) van SO-Products in Bornerbroek. Hij is merk onafhankelijk (dus buiten WP ook Ohlins/Hyperpro/YSS/Technoflex/K-tech/Wilbers/enz.) en heeft veel ervaring met de race-vering van WP. In de tijd dat Ten Kate de titels pakte in het WK Supersport met Chris Vermeulen en Fabien Foret, deed hij de vering van de machines.

Na een telefonisch gesprek kreeg ik het gevoel dat we op 1 lijn zaten en dat hij precies begreep wat ik bedoelde. Dus afspraak gemaakt. Hij heeft me uitgelegd wat er beter kan (mis is), en toen hij me liet zien wat er gebeurde leek het mij ook heel logisch dat de huidige configuratie niet ging werken. De low-speed uitgaande demping van de achterpomp was zo zwaar gedempt dat de veer in de bocht niet meer "op" komt. zelfs als je hem helemaal open draait is hij nog veel te zwaar gedempt. De achterveer heeft wat weinig veerdruk (kilo's) voor iemand van mijn postuur, en ik weeg 77kg! (dat is toch niet heel erg zwaar) waardoor hij wat achterover gaat hangen, en in combinatie met die zware uitgaande demping blijft hij dus achter te laag, waardoor hij wijd blijft lopen in snel genomen bochten.

De voorkant "loopt" zo stroef dat je op een minderstrakke ondergrond soms wat contact verliest (dus grip). Deze eigenschap herkennen de meeste SD rijders wel (misschien SM950 rijders ook wel) Dat is het gevoel op die slechte klinkerweg waar je de gashand bijna niet stil kan houden en je ingewanden door elkaar geschud worden! Ook is hier aan dempingskarakterestieken en veren nog het een en ander te verbeteren.

Dus met Andre afgesproken dat hij het voorelkaar maakt en meteen complete service uitvoerd aan de vering.

Toen ik de fiets ging ophalen en terug reed ging er een wereld voor me open. WAT EEN VERSCHIL!!!! Gewoon een hele andere fiets! Hij stuurt niet alleen veel beter, maar geeft veeel meer gevoel/vertrouwen en is nu heerlijk neutraal een bocht in te leggen. Zelfs als je de bocht in remt! Als ik nu in de bocht lig en wil corrigeren naar een krappere lijn is het een fluitje van een cent en blijft het gripgevoel goed. "Vroegah" wilde de motor allen maar naar buiten en dan met uitaccelereren nog wel een beetje flexen/wobbelen, vooral op hogere snelheid en op oneffen wegdek (gevoel waardoor je denkt een stuurdemper nodig te hebben). Ik dacht dat dit in het frame of de cross-stijl-achterbrug zat, maar dat behoort tot het verleden!

In eerste instantie denk je dat de vering "zachter" is, maar dit is een verkeerde benaming. de vering is SOEPELER (ondanks een zwaardere achterveer) maar staat toch in 1 keer stil. Het verschil kan ik niet onder woorden brengen maar moet je voelen! Vorig weekend naar duitsland geweest en zelfs bij gaten/hobbels in een bocht met serieuze snelheden houd de SD superstrak z'n lijn en verliest hij geen wegcontact! 2thumbsup

In mijn ogen moet iedereen met een SD990 van '05/'06 dit laten doen. Het heeft me nog geen € 600,- gekost en je hoeft bij de 15k/30k/45k beurt de vering niet door de dealer te laten servicen!

Sommige mensen geven dit uit aan een stuurdemper of het veelvoudige aan een uitlaat! Maar deze verbetering geeft niet allen je vertrouwen een boost maar zorgt ook voor een kortere remweg en een veiliger weggedrag!

23 mei ga ik het uitproberen op het circuit van Assen. En het mooie is dat je Andre gewoon mag bellen als je iets voelt wat je niet fijn vind. Hij geeft dan tips over wat je kan verstellen/uitproberen!! Dat is nog eens service.

Ik snap dat sommige LC8 rijders denken dat ik aandelen heb, maar ik werd zo enthousiast van deze aanpassing, dat ik dit met jullie wil delen.
Ik snap ook niet waarom er niet meer over geschreven wordt? WP maakt mooie dingen maar als je ze (misschien door een verkeerde testrijder) niet goed samenstelt, werkt het net zo slecht als de japanse hangiewangie vering!

In de (nederlandse) bladen lees je alleen maar dat de setting vanaf de 2007 modellen "gefinetuned" is. Nou, die is gewoon beter in balans gebracht maar ook daar is het een en ander aan te verbeteren.
Waarom denk je dat de SDR aan de achterkant hoger is??? huh2

_________________
Damn! my angel is fast.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maurice72



Geregistreerd op: 11-5-2011
Berichten: 2
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Mei. 2011, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo de manitou,

Ik zit zelf ook met dit geval, mijn motor (superduke 06) was ook wat wiebellig in de bochten.

Nu heb ik de veervoorspanning van mijn vering op mijn gewicht ingesteld, vooral achter heb ik meer (veervoor)spanning moeten geven met mijn gewicht (81kg zonder pak en helm).

Nu gaat het een stuk beter maar is nog niet geheel naar mijn smaak. Heb ook met de in en uitgaande demping wat liggen rommel, maar geheel vertrouwd en strak voelt hij in bochten nog niet aan.

Service aan mijn voorveren is nog niet nodig denk ik gezien mijn lage kilometerstand.

Misschien kun jij de instellingen (klikken) van jouw aangepaste vering kunnen plaatsen hier op het forum zodat wij deze kunnen uitproberen en krijgen we allemaal een strak stuurende fiets.

gr Maurice
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
De Manitou



Geregistreerd op: 26-4-2011
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Do, 12 Mei. 2011, 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Maurice,

book2 Ik snap dat je dat wil weten maar het heeft gewoon geen zin. Mijn afstelling ligt nu precies in het midden van het bereik van de verstellingen omdat de dempingskarakterestieken aangepast zijn door Andre op mijn rijgedrag en gewicht. Mijn verstelling heeft nu een heel ander effect dan het bij jou zal hebben.

Het klopt dat de motor beter voelt als je achter de veervoorspanning verhoogt. Je zet hem dan meer op z'n neus waardoor hij minder onderstuurt voelt in een bocht. Let wel op dat de de motor statisch niet minder dan 20mm (meten vanaf de achteras recht omhoog naar een vast punt van het subframe) inzakt anders houd je (zeker in combinatie met de veel te zware uitgaande demping), veel te weinig negatieve veerweg over. Waardoor hij op gaten/kuilen gaat wegstappen door contact/gripverlies.

Het zal b.v. ook helpen als je de vork iets (zeg 5 mm tot max 10mm) door de kroonplaat steekt. Wat ik al zei je kan het wel iets verbeteren/verbloemen maar het wordt nooit echt goed. In een bocht blijft de achterkant te laag door de zwaare uitgaande demping. Je blijft zo om het probleem heen werken. Ik heb nu achter een 180/185 veer. jij hebt een 160/185 (20 kg minder) veer. en je bent ook nog 5 kilo zwaarder!

Het enige wat ik met zekerheid over de demping instellingen van de fiets kan zeggen is dat de uitgaande demping achter veel te zwaar is. Draai dat schroefje, onder op je shock, maar eens helemaal naar links en zet de rest van de dempingsstanden maar eens op "standaard".

De uitgaande demping was bij mij (schroef helemaal open) zelfs dan nog te zwaar.

Verder moet je zorgen dat als je de fiets in de veren duwt (door op de tankdop te drukken), voor en achter de fiets hetzelfde (even snel/even ver) inzakt. Het is makkelijker om iemand anders te laten drukken (die hem niet laat vallen) en zelf op je knieen op een afstandje naar de motor kijken. Als je hem achter sneller ziet inzakken dan voor, moet je misschien voor iets minder compressie (ingaande demping, onder op je vork) instellen. Ik begin liever zachter en ga hem dan wel steviger dempen, (want je zou ook de Lowspeed compressie achter kunnen verhogen).

Kijk daarna hoe de motor weer opkomt uit de veren (uitgaande demping) Is dit in balans? Of komt voor langzamer op? geef hem dan voor nog maar iets minder uitgaande demping. (weer het idee van zacht beginnen) Als achter langzamer opkomt als voor, check dan of je dat schroefje onder op je shock wel helemaal open hebt staan! Is dit het geval,........helaas dan... Als je nu voor zwaarder gaat op je uitgaande demping voor, heb je kans dat je voorwiel op oneffenheden weg wil gaan stappen en dat wil je niet!!! Achter is meestal nog wel op te vangen, maar voor............... wreck ?!

Als het goed is heb je nu een wat zachtere setting gevonden die wel in balans is. Nu moet je ermee gaan rijden en denk niet "zacht stuurt niet" Onbalans / verkeerde dynamische geometrie, stuurt niet! Op straat moet je niet te stug gedempt zijn (diverse soorten asfalt / geplaveide stukken / klinkers / bulten / gaten). Maar hij mag natuurlijk niet gaan deinen! (dan kan de compressie iets meer)

Vanuit deze setting zou je met kleine stapjes de compressie (ingaande demping voor/achter) iets kunnen gaan verhogen.

High speed copressie (ingaand) achter staat redelijk goed. Mag misschien nog iets stugger zelfs. dat compenseert dat hij op een korte klap (hobbel) te ver inzakt en vervolgens met die trage uitgaande demping niet meer opkomt.

Schrijf in elk geval altijd op wat je verstelt!

Zoals je ziet is het niet simpel en zullen er exemplarisch behoorlijk verschillen kunnen zijn. Maar zoals ik al zei, je blijft om het probleem heen werken. Als je hem door Andre voorelkaar laat maken ken je hem niet weer. Het is wel slecht voor de kilometerstand,.......Ben er niet meer af te slaan nu!

Mijn motor heeft er nu 15.000km op staan, en de vering was echt hard aan een beurt toe! Zelfs de versteller van de ingaande demping op m'n rechter veerpoot was vanbinnen geoxideerd en vast aan de dempingsbuis gaan zitten. Ook als je weinig rijd moet je eigenlijk wel elke 2 jaar (hooguit 3) je olie wisselen. Het verhaal dat olie tegenwoordig zoooo goed is dat je het niet vervangen hoeft te worden is onzin. De olie gaat er goudkleurig in en komt er na twee jaar echt wel zwart uit en stinkt als een beerput! Ook als je in twee jaar maar 6000km hebt afgelegd. Door de seizoenen (warm, koud, vochtig, droog, drukverschillen) komt er condens in de olie. En iedereen weet eigenlijk wel dat water niet smeert!

Succes en Garoeten! thumbsup

_________________
Damn! my angel is fast.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maurice72



Geregistreerd op: 11-5-2011
Berichten: 2
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Mei. 2011, 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je uitleg.
Ik ga de instellingen eens proberen, anders laat ik dit doen door een verings specialist.
Heb je wat gegevens of telefoonnummer van andre?

Groet maurice
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
De Manitou



Geregistreerd op: 26-4-2011
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

SO-Products (Andre Stamsnijder) 074-3842355
Derksweg 1B Bornerbroek.

Succes!

_________________
Damn! my angel is fast.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superduke Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif