Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Icul8r
|
Geplaatst: Vr, 29 Apr. 2011, 21:53 Onderwerp: Kapotte spanningsregelaar???? |
|
|
Sta momenteel in Italie met waarschijnlijk een kapotte spanningsregelaar op mijn 950SM. Alle hulp is welkom...
De accu is het niet, wat die heb ik in Italie al een keer vervangen door een nieuwe, maar na 400km rijden starte de KTM alweer niet.
Onder gestarte motor geeft hij minder dan 12 volt aan. Vanuit de dynamo komt wel ongeveer 35V richting de regelaar, die tijdens het rijden verschrikkelijk heet wordt....
3 garages hier zeggen dat het de regelaar is en deze is inmiddels besteld en komt pas GVD dinsdagmiddag hier aan.
Ik heb Verpalen gebeld en zij twijfelen of het de regelaar is aangezien deze bijna nooit stuk gaat. Heeft iemand hier al eens zijn regelaar vervangen?
Draadbreuk misschien.... Ik word er inmiddels wel een beetje ziek van. Ben ik eindelijk in het mooie Toscane, kan ik nog niet rijden...
Starten met hulp lukt wel en dan blijft hij ook lopen. Alleen bij stationair zie je het neutraal lampje wel een beeetj flikkeren. |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Vr, 29 Apr. 2011, 22:22 Onderwerp: Re: Kapotte spanningsregelaar???? |
|
|
Icul8r schreef: | Sta momenteel in Italie met waarschijnlijk een kapotte spanningsregelaar op mijn 950SM. Alle hulp is welkom...
... |
Spanningsregelaar laten vervangen en dan km's maken in Toscane...
Ook al voorgehad! 'k meen iets van net geen 100 euro en zelf gemonteerd. _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 29 Apr. 2011, 23:08 Onderwerp: |
|
|
klopt, hij gaat bijna nooit stuk. en standaard wordt dat ding vrij heet, zeker bij de SM waar die niet zo gunstig vlak bij de uitlaat zit als ik me niet vergis.
Maar volgens mij zouden ze dat gewoon goed moeten kunnen meten: Welke spanning staat er op de accu, met de motor uit, en met de motor draaiend. Die laatste mag niet echt meer dan 14.5V (max, max, max 15v) zijn.
ALs dat klopt, is de regelaar niet stuk.
Zitten de accupolen goed vast, zijn de kabelogen aan de accukalebs goed (let op scheurtjes!).
Ik heb zelf een regelaar op voorraad liggen, omdat ik wel eens bang ben geweest dat ie stuk kon gaan bij rally gebruik van de adventure (wordt soms erg heet...) maar nooit nodig gehad. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Za, 30 Apr. 2011, 10:21 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de antwoorden. Met een draaiende motor komt hij niet boven de 11 Volt. Dat is te laag, dus laadt de accu niet bij. Zoals gezegd heb ik de accu al vervangen met een examplaar uit een nieuwe showroom adventure. Ik mag toch aannemen dat deze accu goed is.
De regelaar kost inderdaad 98 euro, dus dat zijn de kosten ook weer niet op zo'n vakantie. Het is meer dat ik twijfel heb of dit het probleem inderdaad is...
Een van de vragen die ik heb is of de 35Volt goed is die nu uit de dynamo naar de regelaar gaat. Moet deze bijvoorbeeld niet hoger zijn?
Draadbreuk blijft lastig te beoordelen lijkt me. Als ik draadbreuk zou hebben zou ik ook niet gewoon kunnen blijven rijden lijkt me. Hij laadt niet goed op, maar geeft gewoon te weinig voor het goed laden van de accu... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 30 Apr. 2011, 12:01 Onderwerp: |
|
|
(ik snap niet goed waar en hoe je 35 volt meet)
De generator is een 3 fasen wisselspanning generator.
Uit de generator in het motorblok komt een kabel met 3 gele draden die in een grote bruin/rode stekker uitkomt: iedere gele draad is 1 fase (tov de massa).
Je kunt de generator meten door die stekker los te halen (statisch, alles uit!) en iedere draad (generator kant) tov van massa (blok/frame) te meten: dit moet 1 Ohm zijn: meer is open/draadbreuk, minder duidt op doorgebrande generator (onwaarschijnlijk trouwens)
De motor laten lopen met die stekker los is NIET goed voor de generator, dus af te raden!
Na die stekker gaat de kabel naar de 'spanningsregelaar', wat ook de gelijkrichter is: Dat blok met koelribbels.
Uit de spanningsregelaar komen 2 groene draden: Massa, die moeten goed aan blok/frame vastzitten: check dit
tevens komen er 2 rood/witte draden uit (is gewoon een dubbel uitgevoerde draad): Dit is de spanning voor je stysteem: Als je daar 35V op gemeten heb (open), maar de accu laad niet, dan heb je ergens een draadbreuk/zekering stuk.
Volg de rood-witte draden en controleer de stekkers en controleer op draadbreuk.
volgens mij gaat die rood/witte (dubbele) draad naar het startrelais en de hoofdzekering: Zoek die op en check de 30A hoofdzekering en alle aansluitingen daar.
ps: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=99&highlight=rood+wit
(bij mij in 2005 al een sstuk... maar ok, das wel adventure en geen SM)
Je kunt ook de rood-witet draad uit de spanningsregelaar ergens bij een stekker loshalen , en dan via een stroommeter (10A stand) meten: Er moet dan stroom naar de accu lopen als de motor draait (lastig klusje). Het is niet goed om de stekker los te halen en de motor te laten draaien.
Het feit dat je spanningsregelaar heel heet wordt, maar de accu niet oplaad, lijkt aan te geven dat er een breuk zit NA de spanninngsregelaar: De generator levert dan wel energie, maar die gaat niet in de accu, waardoor de spanningsregelaar alles weg moet regelen: Daar wordt ie erg warm van, maar dan is ie niet stuk!.
succes! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Za, 30 Apr. 2011, 17:02 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de uitgebreide uitleg. De 30 a 35 volt hebben ze in de garage gemeten op elk van de 3 gele draden met lopende motor en de stekker inderdaad los.... Hoop dan dat mijn generator er niet aan is sinds die meting...
Kan het ook zijn dat in de spanningsregelaar iets stuk is waardoor hij niets doorgeeft, maar wel super heet wordt? Of is dat onwaarschijnlijk?
Ik heb zelf op de camping geen spanningsregelaar, dus kan nu zelf even niets meten helaas...
Ga zo boodschappen doen en kijken of ik er ergens een kan scoren...
De 2 groene kabels zitten bij mijn gewoon op de - pool van de accu... Lijkt me prima toch? |
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Ma, 9 Mei. 2011, 23:32 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels weer terug van de trip. Ik heb de spanningsregelaar toch maar laten vervangen. Voor de montage van de nieuwe regelaar ook de oude nog even getest en gemeten. Bleek deze op dat moment gewoon weer de juiste waarden 14 Volt door te geven.... Toch maar voor de zekerheid de nieuwe wisselaar gemonteerd en sinds dien doet hij het wel weer. Zal de komende tijd dus moeten blijken of dit het was.
Misschien toch draadbreuk. Losse montage van contactpunten is voor mij uitgesloten. Of de oude wisselaar deed het niet bij hogere temperaturen.
Ook de nieuwe wisselaar wordt wel erg heet vind ik. Je let er nu natuurlijk ook op. Voorheen nooit gedaan, maar ik kan hem echt niet met de blote hand aanraken. Ook daardoor zijn de relaitjes onder de buddy bijvoorbeeld best warm en voel je de warmte ook wel een beetje door het zadel.
Nogmaals je let nu op alles, dus vraag me af of dit (de hoge temperaturen) normaal is was.
Iemand? |
|
Naar boven |
|
 |
Olaf
|
Geplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 10:40 Onderwerp: |
|
|
Die dingen worden altijd heet zo zet de regelaar de overtollige spanning om , en zoals je opmerkt nooit op gelet .
Maar denk dat je het euvel wel boven hebt .
En dat ie het weer even doet als ie afgekoeld is , het blijft electronica en het is lastig soms de klacht op te sporen .
Gewoon niet meer aan voellen en lekker rijden .
Grt Olaf _________________ AT en KTM 990R/ 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 19:48 Onderwerp: |
|
|
Olaf, ik hoop dat je gelijk hebt! We gaan het zien de komende tijd en ik houd jullie nog wel op de hoogte! |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 10 Mei. 2011, 22:29 Onderwerp: |
|
|
Het kan inderdaad zijn dat een (semi-)defecte SR kuren vertoont bij hoge temperaturen en niet zozeer wanneer hij nog niet zo warm is.
Dat ze heet worden is normaal. Niet veel aan te doen.
Een SR met FET's heeft het iets minder erg dan een SR met SCR's en verder is het gewoon een kwestie van koeling. |
|
Naar boven |
|
 |
|