lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

motor uitgebouwd
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 9:44    Onderwerp: motor uitgebouwd Reageer met quote

Tuut Tuut....boing boing....Peppi en Kokki.... stars

Tijdens het verwisselen van de vering van N naar S (2005) kwam ik er achter dat bij de achtervoet het blok ietwat zweette. Geen druppels olie.

Was natuurlijk met koude motor zeer moeilijk te bepalen waar komt dit vandaan. Door de rijwind gaat de olie alle kanten op dus overal waren er lichte vochtplekken te zien.
Alle gebruikelijke veroorzakers van olieverlies nagelopen:
spanbout van distributieketting, o-ring versnellingssensor, oliesensor, overloop via filterkast, afdichting voortandwiel, o-ring startmotor, pakkingen (kop-, koppelingshuis-klepdeksel-, voetpakking) verschillende bouten met o ringetjes etc etc.

Vervolgens blok eens schoongemaakt met wasbenzine en blok ingepoederd met talkpoeder. Hierna enkele nachtjes laten staan en jawel hoor. Voetpakking lekte. Kwam er een licht oliespoortje bij de voet van de achtercylinder. Is trouwens een mooi syteem om olielek op te sporen. Talkpoeder ietwat uitblazen zodat je in het verdachte gebied een mooi wit laagje krijgt.

Vervolgens met KTM dealer Stoebe te Wurselen nabij Aken (D) (heb ik goede ervaring mee) gebeld. Quanta Kosta ?
Ongeveer 1000 euro. stars Omdat voetpakking verwijderd wordt wordt de koppakking automatisch gedaan. Het merendeel van de kosten zat hem in de kosten van de arbeidsuren ongveer 7 uur aan in en uitbouwen van de motor. 1 arbeidsuur 75 euro. Besloten om deze centen in eigen zak te laten zitten en dus :... Zelf motor in en uitbouwen. Scheelt dus de helft.

Dus stoute schoenen aangetrokken. (gelukkig dat ik er hier nog een paar van had pleased ) Werkplaatshandboek uitgeprint ( book2 jezus wat een dik boekwerk) en hierna aan de slag. Viel goed te doen. In handboek staat stap voor stap omschreven hoe het uitbouwen gaat. Het enige wat een beetje moelijk ging was enkele assen waar de motor aan ophing. Echter door de motor ietwat te tillen of te zakken (via krik) ging dit uiteindelijk ook goed. (geldt natuurlijk ook voor as van swingarm waar ik wel eens gelezen heb dat mensen het moelijk mee hadden om uit te bouwen. Waarschijnlijk komt het dus doordat het gewicht van de motor die op de as rust)Ikzelf was een dagje kwijt met uitbouwen.

Motor wordt nu helemaal nagekeken en pakkingen worden natuurlijk vervangen. Misschien leuk verhaal voor degene die het ook overweegt.

Zo nu het inbouwen nog undecided

IMG_0308.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  91.86 KB
 Weergegeven:  372 keer

IMG_0308.jpg

IMG_0307.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  103.52 KB
 Weergegeven:  405 keer

IMG_0307.jpg

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. leuk he! wel dapper van je!

Ik hoop dat je flink wat fototjes gemaakt hebt met je digicam, dat scheelt altijd bijj het in elkaar bouwen weer om de vraag te beantwoorden: Waar zat dat draadje ook al weer, en hoe liep dit slangetje smiley

't valt op zich wel mee: Ik heb in 2005 destijds mijn blok overgehangen in een nieuw frame (lang verhaal). Dat heb ik zelf gedaan (in de dealer werkplaats): 1/2 dag er uit, 1/2 dag aanpassingen en onderhoud (SAS/EPC er af, kleppen stellen (das dan 2 minuten werk...) en 1 dag weer inbouwen (kost best tijd voordat je alles weer netjes op zijn plek hebt zitten.

't gaat je vast lukken, evt met wat forumhelp smiley, succes!

grts

Erik 990 SMT

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Respect !! thumbsup
Heb het winter 2008 met een Harley uit 1992 gedaan, en dat blok was heel wat simpeler qua toeters en bellen en wat er allemaal aanhangt dan de LC8.

Wel een geweldige manier om je motor nóg beter te leren kennen.
Succes met de inbouw.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Stevig werkbankje heb je daar wink3
en dat terug inbouwen gaat zeker lukken,
als je maar bereid bent om het er geen haastklus van te maken en
aandacht aan te besteden.
suxes thumbsup

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
ivanbase

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

succes ermee!!

maarre... met die heineken op de werkbank ga je't nie redden zenne...
bij zo'n klus hoort ne jupiler 2thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
StevenD

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

koppakking hoeft helemaal niet te worden vervangen als je alleen de voetpakking wil doen.

Topend kan er als setje af waardoor de koppakking lekker blijft zitten waar ie zit.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 19:33    Onderwerp: pakking Reageer met quote

Tja das dan de Deutche Grundlichkeit. Ze doen alles precies volgens boekje. Nieuwe pakkingen (en geen gebruikte laten zitten). Gelijk alles nakijken of alles nog ok is als ze hem toch open hebben. En hierna 6 maanden garantie op hun werkzaamheden.
Alles staat van A-Z precies aangevinkt wat ze gedaan hebben. Hier krijg je een lijst van en de versleten delen laten ze je zien of mag je meenemen indien gewenst. Ik laat ook niet zomaar iemand aan mijne fiets zitten, he'. ( Laat ik ook niet zomaar bij mijn andere fiets wacko 0

Ja en een trapist lust ik anders ook wel Ivan thumbsup Of de motor dan nog goed in elkaar komt te zitten durf ik dan wel niet te garanderen rolleyes2

De tip van dr.Bean (foto's maken) heb ik potverdikke niet aan gedacht.
Das unne goeije..
Maar ik geloof dat ik het nog wel allemaal weet immers ik heb zeer geconcentreert gewerkt. En toen had ik dat bier nog niet op Ivan.

Bericht wordt vervolgd...

Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Aha, nog een lekkende voetpakking, ben ik niet meer alleen goofy ...
Had ik op 31.000km, is nog onder garantie hersteld.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Za, 12 Mrt. 2011, 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Respect thumbsup
Rob Motard

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Sterk bezig man thumbsup
harie

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

kan niet vaak genoeg gezegd worden Rene, jij bent goed bezig. Dus je gaat ook mee de trans wallonie rijden.....?
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Heel binnenkort moet ik een nieuwe kettingset monteren. Hopelijk krijg ik m'n voorste tandwiel er weer opgelijmd zoals het huidige, anders zal het blok waarschijnlijk open moeten voor een nieuwe uitgaande as van de versnellingsbak.

(moer ooit eens losgetrild, voorste tandwiel beginnen spelen op de as, splines uitgehamerd etc etc hoop rotzooi bucktooth )

Kan ik hier misschien (maar hopelijk niet) ook eens een reportage van maken thinking ...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 22:09    Onderwerp: motor uitbouwen Reageer met quote

harie schreef:
kan niet vaak genoeg gezegd worden Rene, jij bent goed bezig. Dus je gaat ook mee de trans wallonie rijden.....?

He mannen. Bedankt voor de comliments. Wat dat betreft ben ik er echter nog lang niet. In dit forum zijn toch heel wat mannen waarvan ik nog een hoop kan leren. Weliswaar al heel wat geleerd mede dank zij dit forum. Zoals de "Docter" al schreef bij vragen kun je terecht via dit forum. Veel dingen zijn al beschreven en meestal is er wel iemand die raad weet. Super zo thumbsup

Volgens mij heeft "Raket" pas echt een uitdaging. Maar dat is hem zeker toevertrouwd zoals we al eens paar keer hebben kunnen lezen. Suc6 er mee "Raket "en zeker wat pics maken voor in het forum als je er mee aan de slag gaat. Leren we wat van onze machines...En ja... Waar een wil is is meestal een weg...

Hary transwalonie probeer ik mee te gaan. Tenminste als ik hem in elkaar krijg en het lukt met mijn werk ga ik graag mee.
Na 2 keer starten en 2 keer niet uitrijden. 1 keer zelf schade (roadbook aan diggelen) en de andere keer een maat met schade moet het nu toch eigenlijk eens gebeuren, niet pleased ....

Rob Motard

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Mrt. 2011, 23:16    Onderwerp: Re: motor uitbouwen Reageer met quote

[quote="rene+adventure"]
harie schreef:
En ja... Waar een wil is is meestal een weg...

haha das waar, en als er geen is maken we er 1

harie

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Mrt. 2011, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een keer avondje hulp nodig hebt hoor ik het wel. Is wel leuk als je mee kan met de rit.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: