Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
koen warnar

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 13:52 Onderwerp: Hoe maak ik een mal van polyester??? |
|
|
Ik wil graag een reproductie maken van een rally-kuipje voor een LC8.
Wat is de beste manier om een goede, gladde mal te trekken van polyester of iets dergelijks. Hoe moet ik het orgineel bewerken zodat deze niet beschadigd (vies word van polyester restanten). Welke materialen kan ik hiervoor het beste gebruiken.
Wie het weet mag het zeggen, alle tip en trics zijn welkom. Net als bruikbare sites.
Gr Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 14:17 Onderwerp: |
|
|
om te beginnen: 't is niet makkelijk en niet iets wat je even doet zoals veel mensen denken.
(ik heb al jaren ervaring met polyester en epoxy... en ik kan het wel, maar nog steeds niet erg goed vind ik )
voorbeeldje: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1083&highlight=accubak
Wat voor mal je wil maken, hangt af van wat voor product je wil gaan maken en of je de mal meerdere keren wil gebruiken.
het overkopieren van een origineel kan met:
- gips (evt met een beetje bewapening):
Nadeel: droogt langzaam en krimpt en is moeilijk bij te werken. maar redelijk makkelijk voor een 1-malige mal. Let wel: het vocht moet er echt uit zijn als je er daarna met epoxy in wil werken (epoxy en vocht gaan niet samen)
- polyester: Maakt een goed mal! niet heel sterk, maar zeker meermalig te gebruiken.
Nadeel: Niet alle materialen (vooral veel kunstoffen) kunnen tegen het styreen van de polyester: Dus dan raakt je origineel beschadigd!
Een epoxy product lost goed in een polyester mal
Ik ben er niet zeker van dat het KTM plastic tegen styreen kan!!
- siliconen: Maakt een perfect afgietsel/mal, maar is van zichzelf slap: Dus daar moet weer iets omheen.
- epoxy : Werkt prima voor een mal, maar is wat duur voor dat doel. Als de lossingslaag niet goed is, dan is het heel moeilijk je product los te krijgen.
verder kan je PURschuim e.d. gebruiken, maar het is moeilijk om daarmee een strak afgietsel te krijgen
Als je een nieuwe vorm wil maken kan je werken met Modelklei, Wax, siliconen(kit) e.d. Het is lastiger dan je denkt om daar een goed evorm mee te maken.
Je kunt ook een houten mal maken: wel goed sealen anders wordt het 1 geheel met je product
Als je mal wat groter is (een kuip ofzo) dan is het aan te raden om de mal te vertevigen met een houtwerkje ofzo, anders heb je snel getordeerde producten e.d.
Verder moet je je origineel (en later je mal) voorzien van een lossingslaag: Wax en /of PVA (B-film) lossingsmiddel
Het product zelf kan je maken van polyester of epoxy. Daarvoor geldt een beetje hetzelfde.
Polyester is goed te verwerken met glasvezel. Voor Aramide en koolstofvezels kun je beter epoxy nemen: polyester hecht niet goed genoeg aan de vezels.. en dan rukken de vezels uit de hars: dan zijn de vezels dus veel sterker dan de hars, wat niet zo zinnig is.
Je kunt op verschillende manieren verwerken: Hand-layup of vacuumtechnieken. Begin maar eens met de hand, vacuumspul is echt voor gevorderden (zeker grote producten)
Winkels:
Polyservice.nl : Die eigenaar geeft je ook graag veel adviezen!
en pas ondekt door mij:
carbonwinkel.nl (alleen webwinkel) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
m.willems

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 15:11 Onderwerp: |
|
|
Een familielid van mij maakt polyester boten. Ik heb vorug jaar een aangepaste kuipruit gemaakt voor een transalp. Ik heb het orginele ruitje in de gewenste vorm gemaakt, daarna ingesmeerd met een gel coating en daarna een negatieve mal gemaakt van polyester. Na het uitharden dien je de mal te verstevigen met latjes o.i.d. zodat er een mal ontstaat die meerdere malen gebruikt kan worden. Ik heb één exemplaat gemaakt welke er wel goed uitzag, maar zoals sommigen weten heeft een brand alles verwoest. Ik ben op zoek naar een orginele kapotte ruit zodat ik een mal kan maken van een ruitje zoals ktm twins hem ook aanbied ( http://www.ktmtwins.com/950adventure/ktm-950-990-rallyraid-fairing.html ) . Nadeel van polyester is dat de binnenkant niet zo fraai is. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 15:26 Onderwerp: |
|
|
Oke, bedankt. Ik wilde zelf een mal maken van boetseer-klei en deze met wax behandelen, polyesterharder en een fijn gewoven glasmat gebruiken.
Ik ben alleen bang dat als de klei gaat drogen de mal begint te krimpen. Klopt dat????
Het volgende (idee van Dr_Bean); Het orgineel in smeren met siliconen, laten drogen en dan de huid incl. orgineel in een bak met PUR-schuim duwen zodat de siliconenmal "gedragen" word door de stevigere PUR. Als alles is uitgehard, het org verwijderen.
Denk dat ik voor de laatste optie ga ....
Nog meer mensen met goede ideeen??? Laat maar komen. Als het werkt, dan gaan de schermpjes in (beperkte) productie voor een zacht prijsje  _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 16:06 Onderwerp: |
|
|
Koen, als je met een siliconenmal wilt werken, probeer dan eerst eens iets kleins uit.
Wat je omschrijft werkt, maar de siliconenmal wil bijv graag loslaten van zijn steun. Voorkleine producten werkt dat wel, voor grote dingen lijkt het me erg lastig!
Als je een kleine serie wil maken: Maak dan een goede polyester mal, met wat versteviginen er in (houten latje meeplakken ofzo. )
Klei werkt alleen als 1 malige mok-up: dus om een 'origineel' met nieuwe vorm te maken: Daaromheen maak je dan een mal (negatief) en dan je nieuwe product.
(zo heb ik ook de carterbak en de accubak gemaakt! : het origineel aangepast en uitgebreid met klei (en stukken schuim etc), en daar dan een mal van maken.
Een mal van klei zou ik niet doen: Neem dan modelgips, en gebruik wat oude vitrage als bewapening, werkt goed. Alleen heel rustig drogen!
Je kunt evt die gipsmal wat sterker maken door hem naderhand aan de binnekant te impregneren met polyester of epoxy.
voordeel van gips: Je beschadigd er niets mee (met water weg te poetsen) en het kost je geen drol.
Oja.. ipv gips zijner ook profi producten om dat te doen (Die niet krimschueren..):
https://www.carbonwinkel.nl/Details/59/Lamineer--en-gietkeramiek.html
ps: Daar koop je ook de juiste modelklei. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 16:29 Onderwerp: |
|
|
Thanx Bean _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
m.willems

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 16:30 Onderwerp: |
|
|
Zoals Dr.Bean schrijft, een polyester mal is het beste. Deze kun je wel 100 maal gebruiken. En van een origineel ruitje een mal trekken werkt het snelst. Ik had mijn ruitje helemaal verzaagd en verbogen. De binnenkant met polyester en matjes opgevuld. Daarna de voorzijde met polyester plamuur opgevuld en netjes geschuurd, iedere vorm is dan mogelijk. Ook kun je het "vermaakte" ruitje makkelijk aanpassen en eventueel een nieuwe mal maken. Als een ruitje op maat is, is een mal in een halfuur gemaakt. Daarna verstevigen. Iedere dag kan er een kuipje uit de mal gehaald worden. Degeen waar ik naar toe ga die spuit polyester met op de hoeken band of matjes ter versteviging.
Ik wil wel wat op poten zetten............ |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 17:50 Onderwerp: |
|
|
Iemand die heel handig is met plastic, heeft mij wijsgemaakt dat je met polycarbonaat of ander soortig kunststof vrij makkelijk ruitjes in allekleuren en vormen na kan maken.
Met gips een mal maken, en dan met een plaat kunstof in een oven. Zou de vorm van die ml aannemen. Laten afkoelen en klaar.
Maar zo makkelijk als ik het schrijf, zou de praktijk vast niet zijn... _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 18:21 Onderwerp: |
|
|
Dat gaat ook idd... Met plexiglas is het heel makkelijk, dat vloeit al snel en bubbelt niet snel.
Alleen plexiglas is levensgevaarlijk op de motor!
Ik heb het ooit met de originele ruit geprobeerd, maar dat is een ellende: bij 112 ofzo werd ie zacht, en bij 115 kwamen er belletjes in....
Du sdat hangt erg af van de soort polycarbonaat.
Het moeilijkste van alles is: Een mooie nieuw vorm maken! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|