Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Thorri

Geregistreerd op: 6-8-2010 Berichten: 215 Woonplaats: Gees
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 8:02 Onderwerp: Stroom probleempje |
|
|
Goedendag allen.
Ik heb van die aardige man uit spanje verwarmdehandvaten gehad.
Ik deze gister op de motor zetten. Dus motor in de keuken. Was moeders de vrouw niet zo blij mee. Maar je gaat ook niet in de schuur zitten waar geen warmte is.
Handvaten erop gezet. Aangesloten op ACC2. Motor naar buiten om te kijken of alles het doet. Accu leeg. Dus Accu aan lader. 4 uur geladen en weer proberen. Motor start wel loopt niet mooi toerenteller doet niets en alle sigmenten dashbord opgelicht. Ik motor uitgezet en weer aan. Alleen twee klapperende relais links onder het dashbord, voor de rest niets.
Heeft eimand een idee wat het is. Als ik de accu door meet heb ik 12,9V en hij heeft ook nog wel power, maar niet zoveel als zou moeten.
Heeft ook iemand een elektrisch schema van een 990 adv abs uit 2006.
Hoor graag jullie meningen. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 8:23 Onderwerp: |
|
|
acc 2 is toch direkt? (dus niet via het kontakt).
bloedjelink dus, want als per ongeluk je verwarming aan blijft staan ondanks kontact uit,
dan is zo de accu leeg.
ik zou dus sowieso de verwarming op 1 aansluiten,
verder klinkt je verhaal als ...accu overleden (of accupolen los?)
hoe oud is de accu? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 12:59 Onderwerp: |
|
|
Een elektrisch schema kan ik je wel bezorgen.
Pm me maar even... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 15:19 Onderwerp: Re: Stroom probleempje |
|
|
Thorri schreef: | Motor start wel loopt niet mooi toerenteller doet niets en alle sigmenten dashbord opgelicht. Ik motor uitgezet en weer aan. Alleen twee klapperende relais links onder het dashbord, voor de rest niets.
Heeft eimand een idee wat het is. Als ik de accu door meet heb ik 12,9V en hij heeft ook nog wel power, maar niet zoveel als zou moeten.
Heeft ook iemand een elektrisch schema van een 990 adv abs uit 2006.
Hoor graag jullie meningen. |
Toerenteller die niet meedoet is nieuw voor me, toch in functie van batterij problemen. Laad je batterij eens volledig op en kijk dan eens hoe diep de spanning wegzakt op het moment dat je op de startknop drukt. Als dat onder de 10V gaat --> nieuwe batterij. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 15:42 Onderwerp: |
|
|
idd.: Waarscijnlijk had je al een vrij zwakke accu.. en tja, glasmataccu's kunnen niet tegen diepontladen! dus nu heeft ie het waarschijnlijk wel gehad.
een keer goed doorladen aan een goede (druppel) lader helpt soms nog wel.
Handboeken met schema's vind je in het downloaddeel van het forum, PB tje naar mij en je kunt er bij. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Kevjan

Geregistreerd op: 28-11-2010 Berichten: 16 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | acc 2 is toch direkt? (dus niet via het kontakt).
bloedjelink dus, want als per ongeluk je verwarming aan blijft staan ondanks kontact uit,
dan is zo de accu leeg.
ik zou dus sowieso de verwarming op 1 aansluiten,
verder klinkt je verhaal als ...accu overleden (of accupolen los?)
hoe oud is de accu? |
Net andersom...
Acc2 is geschakeld .
Dus wat dat betreft zit het wel goed  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 19:17 Onderwerp: |
|
|
klopt ja,
ik dacht... ik weet het wel uit mijn hoofd,...niet dus. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Kevjan

Geregistreerd op: 28-11-2010 Berichten: 16 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 19:26 Onderwerp: |
|
|
Maar dat is natuurlijk niet de aard van het probleem...
@TS; Je weet natuurlijk niet hoe de motor liep vlak voor dat je aan je tostihandvatten begon?
Die 12,9V heb je waarschijnlijk gemeten vlak na het laden??
Als de motor nog wel zonder hulp met z'n eigen start dan zal de accu niet zo heel slecht zijn.
Maargoed, die 12,9V zegt niet zo heel veel. Belangrijker is wat de spanning is tijdens het starten en tijdens het stationair draaien...
Ik denk dat je daar eens mee moet beginnen om de accu uit te kunnen sluiten . |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 20 Dec. 2010, 21:22 Onderwerp: |
|
|
Psies:
ALs je accuspanning wil meten moetje dat onder last doen (50A ofzo).
overigens is 12.9V klemspanning bij -10 C ook veel te wienig... maar bij +20 C is het wel redelijk. (accuspanning verloopt met iets van -20mV/graad) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Duke
Geregistreerd op: 9-10-2008 Berichten: 18 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Di, 21 Dec. 2010, 13:07 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook een setje verwarmde handvaten op de kawa, op dat setje
zit een startstand waar de stroomafname zeer hoog is. Deze stand is om de handvaten snel op bedrijfs temp te krijgen en mag je 1 minuut volhouden anders fikt het setje op den duur af. Wat ik bij mij wel gemerkt heb is wanneer de startstand is ingeschakeld samen met de verlichting en de motor draaid de knipperlichten niet meer werken,zodra ik overschakel naar de duurstand dan werken ze wel weer.
dus een dergelijk setje trekt de nodige stroom. _________________ 990 SM Orange |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 21 Dec. 2010, 18:57 Onderwerp: |
|
|
Duke schreef: | Ik heb ook een setje verwarmde handvaten op de kawa, op dat setje
zit een startstand waar de stroomafname zeer hoog is. Deze stand is om de handvaten snel op bedrijfs temp te krijgen en mag je 1 minuut volhouden anders fikt het setje op den duur af. Wat ik bij mij wel gemerkt heb is wanneer de startstand is ingeschakeld samen met de verlichting en de motor draaid de knipperlichten niet meer werken,zodra ik overschakel naar de duurstand dan werken ze wel weer.
dus een dergelijk setje trekt de nodige stroom. |
Op een Adventure met z'n alternator van iets van een dikke 400W (dacht ik) moet zoiets perfect kunnen. Het verschil tussen zo'n 2 standen handvatverwarming is enkel of ze in serie of parallel geschakeld zijn. Zelfs in parallel mag dat geen enkel probleem zijn, en in brand vliegen zullen ze zeker nooit doen. Ik heb 2 FF50's die continue branden en in dit weer de handvatverwarming erbij in parallelstand. Geeft geen probleem. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

Geregistreerd op: 6-8-2010 Berichten: 215 Woonplaats: Gees
|
Geplaatst: Wo, 22 Dec. 2010, 14:23 Onderwerp: |
|
|
Eerst wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
Ik heb de bedrading nagelopen met het schema. En als ik nog tekening kan lezen heb ik ze goed aangesloten.
Ik heb de accu er uit gehaald en staat nu lekker in de stuudeerkamer aan de druppellader. Dus met de kerst zal ik kijken of ik weer leven de fiets kan krijgen. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 22 Dec. 2010, 14:25 Onderwerp: |
|
|
anders niet moeilijk doen en gewoon voor 100 euro een nieuwe accu scoren. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Kevjan

Geregistreerd op: 28-11-2010 Berichten: 16 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Wo, 22 Dec. 2010, 20:31 Onderwerp: |
|
|
Nou, dan zou ik toch even moeilijk doen...
Met een paar simpele metingen kan je bepalen of de accu stuk is of niet. Zonder duidelijke feiten zou ik de accu lekker laten zitten  |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

Geregistreerd op: 6-8-2010 Berichten: 215 Woonplaats: Gees
|
Geplaatst: Vr, 31 Dec. 2010, 15:10 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ik zeker kan zeggen dat ik in 2011 een nieuwe accu kan gaan kopen. De accu stond al een hele poos aan de druppellader in de studeer kamer. Ik heb hem er net in de motor gezet en geprobeerd en niets. alleen klapperende relais. Of het probleem moet daarin zitten. Weet iemand of ik die relais met een 12v trafo kan testen of die nog goed zijn. of kan in de motor ook laten draaien met een grotere zwaardere er naast of blaas ik dan het een en ander op. Ik wil gewoon zeker weten of de accu het probleem is.
Alvast dank. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
|