lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

vraag: stroomomvormer 12 v naar 230 V ivm reizen.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Dec. 2010, 15:28    Onderwerp: vraag: stroomomvormer 12 v naar 230 V ivm reizen. Reageer met quote

Ik heb me een stroomomvormer aangeschaft van 12 Volt naar 230 Volt.
De bedoeling is dat ik deze ga gebruiken om een PC tablet op te laden voor gebruik tijdens de reis.

Wat ik me nu afvraag of de accu van de motor hier tegen bestand is. De acculaadtijd van de tablet is geloof ik iets van 5 uur.

Of sta ik dadelijk in de middle of now where met een lege accu ?
Of kan ik het beste laden tijdens het rijden ?

Iemand ervaring mee ?

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Dec. 2010, 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gok erop dat je dat beter kan doen tijdens het rijden wink (doe ik ook met batterijen (camera, lampje, ...) en gsm trouwens)


Bestaan ook trouwens speciale 12v laders voor je tablet; kleiner dan een omvormer maar met een omvormer kan je natuurlijk wel 'meer'...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
happyteacher



Geregistreerd op: 30-8-2009
Berichten: 285

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Dec. 2010, 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Roeligan schreef:
Ik gok erop dat je dat beter kan doen tijdens het rijden wink (doe ik ook met batterijen (camera, lampje, ...) en gsm trouwens)


Bestaan ook trouwens speciale 12v laders voor je tablet; kleiner dan een omvormer maar met een omvormer kan je natuurlijk wel 'meer'...


Hallo kan je mij eens vertellen hoe jij je camera en tel oplaad en vooral met wat? waar?hoe?
mvgr

_________________
KPATM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM Naam
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Dec. 2010, 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

12v stekker (auto lader voor nokia bv (in mijn geval)).
Batterijlader werkt ook op 12v stekker (zoek es op www.conrad.be ofzo, komt mijn vandaan dacht ik)

Gewoon in het 12v contact op de adventure en tel of batterijlader dan in het 'handschoenkastje' of tanktas ofzo...
Op de adventure is het wel zo een kleine (BMW) 12v aansluiting maar stekkers kan je wel vervangen aan je kabel (of je maakt een verloopstekker of kabel).

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Dec. 2010, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Roel het zegt heb ik het ook gedaan. Stekker in de 12v plug en de rest in de tanktas. Gaat uitstekend ook op de hobbel wegen in Mongolië.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 2:01    Onderwerp: omvormer Reageer met quote

Het is een minilaptop geworden. Wil ik voor in de rustpauze gebruiken om wat documentatie van een reis in Afrika vast te leggen, evt. voor contact naar huis (evt.lc8 forum pleased ) (via e-mail) , msn etc, vesturen van foto's etc. Mits internetverbinding (wifi, of internetcafe')
Nu heb ik dus zo'n omvormer van 12 volt op 230 Volt. Hij geeft precies aan hoe veel volt de accu nog heeft. Ik heb begrepen dat je niet onder 11,5 Volt moet gaan met je accu daar je anders je accu om zeep bent aan het helpen. De mogelijheid bestaat dan ook dat hij niet meer start. (niet handig als je ergens in de woestijn staat lijkt me... undecided )

GSM, batterijtjes, en ander kleinnood laad ik via 12 Volt apparatuur tijdens het rijden. Zoals Ad en Roeligan aangeven in tankvak of tas.

Maar de laptop is weer wat anders vandaar dat ik de omvormer naar 230 V wilde gebruiken. Dus ik begrijp dat je je laptop het beste dan kan opladen tijdens het rijden ? Als de motor niet loopt zal ik het er dus maar niet op riskeren. Met volgeladen accu kun je ong. 6 uur aan de gang. (moet ook nog tijd voor te rijden hebben bucktooth )

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

heb je al eens gekeken wat die tablet zelf wil hebben voor spanning? want die heeft natuurlijk ook een voeding, en dat is een 230-> xxV voeding... misschien makkelijker om meteen accuspanning -> xxV tablet te doen??
(mogelijk zelfs helemaal zonder conversie?)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
heb je al eens gekeken wat die tablet zelf wil hebben voor spanning? want die heeft natuurlijk ook een voeding, en dat is een 230-> xxV voeding... misschien makkelijker om meteen accuspanning -> xxV tablet te doen??
(mogelijk zelfs helemaal zonder conversie?)


Wat ik dus ook bedoelde met een 12v speciaal voor de tablet/laptop.

Ik had op de laatste trip gewoon mijn 230v lader mee voor mijn netbookje. Voor hetgene dat gebruikt werd voldeed om de zoveel dagen een uurtje of 2 (tijdens het eten 's avonds) op de camping.

In Afrika kan je natuurlijk wel eens pech hebben met stroomvoorziening eigenlijk feitelijk zo een beetje bucktooth

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 22:41    Onderwerp: adapter Reageer met quote

Ik ben er inmiddels achter dat het inderdaad beter is een 12 volt adapter voor de mini-laptop te nemen. Van 12 volt naar 230 volt en weer terug naar 19 Volt is eigenlijk onnodig en zal voor de accu meer belasting zijn.

Dus ik ga voor een 12 Volt adapter die ik rechtstreeks op de mini-laptop kan aansluiten. Deze gaat van 12 naar 19 Volt...

(Zal de accu ook niet zo snel leeg zijn in stilstand)

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, met de LC8 zou ik toch heel voorzichtig zijn om stroom af te nemen wanneer de motor niet draait. Ik heb de indruk dat de accu in prima conditie moet zijn om het blok in gang te krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ben ook al aan het denken... Klopt inderdaad de accu kan niet veel hebben.. Alhoewel ik een jaar of 2 geleden een aftermarket heb gekocht waarmee ik erg tevreden ben. (De originele was na een winter al snel naar de accuhemel..) Belangrijk is wat dat betreft bij langere stilstand even de polen losgooien

Ik heb inmiddels al behoorlijk wat laders ed. nodig voor een lange reis. Apparaten:
GSM, Foto-toestel, batterijenoplader, Skala-rider, mini-Laptop. undecided

Mijn koffer zit al bijna vol (en dan ben ik de kleurentelevisie nog vergeten bucktooth .... laugh3 laugh3 laugh3 laugh3 )

Maar ok. Van de apparten heb je natuurliijk ook een heel hoop profijt als je ergens buiten de beschaving zit... undecided
(Wat dat betreft blijven we toch westerlingen...)

Ik hoorde onlangs dat juist het opladen tijdens het rijden soms tot problemen kan leiden. Immers er treden vaak spanningspieken op waartegen apparaten soms niet goed tegen kunnen.
Iemand ervaring mee ?

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

rene+adventure schreef:
Ja ben ook al aan het denken... Klopt inderdaad de accu kan niet veel hebben.. Alhoewel ik een jaar of 2 geleden een aftermarket heb gekocht waarmee ik erg tevreden ben. (De originele was na een winter al snel naar de accuhemel..) Belangrijk is wat dat betreft bij langere stilstand even de polen losgooien

Ik heb inmiddels al behoorlijk wat laders ed. nodig voor een lange reis. Apparaten:
GSM, Foto-toestel, batterijenoplader, Skala-rider, mini-Laptop. undecided

Mijn koffer zit al bijna vol (en dan ben ik de kleurentelevisie nog vergeten bucktooth .... laugh3 laugh3 laugh3 laugh3 )

Maar ok. Van de apparten heb je natuurliijk ook een heel hoop profijt als je ergens buiten de beschaving zit... undecided


Is het niet mogelijk om de boel te combineren? Veel toestellen kun je tegenwoordig via de laptop opladen, via de usb poort. Dus rijdend laptop opladen en s'avonds als de laptop aanligt bv fototoestel of GSM opladen.Ik heb ook al iets gehoord van een soort universele lader, met verschillende aansluitingen, 1 lader voor verschillende toepassingen dus.
http://www.mobilecowboys.nl/gadgets/7562

En ga jij eigenlijk ergens heen waar weken aan een stuk helemaal geen electriciteit is dan? Zelfs in de meest afgelegen plaatsen hebben ze wel electriciteit....

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

tja...

ik heb het destijds gewoon gedaan met:

- een penlite lader met 12V ingang en een 100-240V -> 12V adapter (converter).

Alles ging ofwel rechtstreeks op die converter aan de electra, ofwel er gingen penlites in.
als er stroom was (idd bijna overal ter wereled... maar niet altijd even 'continu') dan gaf de converter 12V, anders gaf de motoraccu 12V.

Beetje je spullen uitzoeken zodat je maar 1 spanning nodig hebt werkt. Maar je hebt ook wel universele adapters die met een schakelaartje bijna alle spanningen kunnen maken: dan heb je er ook maar 1 nodig.

en euhm: Minilabtop is leuk in de woestijn, maar mail sturen, ontvangen of interbeppen kan je toch niet! en als je dat wel kan... is er dichtbij ook stroom!

en een 230-usb voedinkje hoeft niet groot te zij:

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 460
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
tja...

en euhm: Minilabtop is leuk in de woestijn, maar mail sturen, ontvangen of interbeppen kan je toch niet! en als je dat wel kan... is er dichtbij ook stroom!



Kopt maar het meeste werk zit hem vaak in de voorbereiding. Berichtjes 's-avonds in de tent klaarmaken en later bij wifipunt of internetcafe verzenden.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken. Weer wat wijzer....

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
André XT-LC



Geregistreerd op: 29-11-2006
Berichten: 172
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb voor mijn netbookje (Asus EEE) een 12volts plug gekocht voor ongeveer 15 euro meen ik. Werkt prima. Trouwens een netbookje is zuinig met zijn stroom (6 uur per lading) dus ergens met stopcontact opladen kan ook nog.
_________________
Niet vies van een beetje vies...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif