Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dennis sprinkhaan

|
Geplaatst: Di, 9 Nov. 2010, 22:35 Onderwerp: Gasklep verwijderen.. |
|
|
Hallo,
Heeft iemand onderstaande al uit geprobeerd bij de injectie adventures?
http://www.ktm950.info/how/fuel_injection/butterfly_removal.html
Schijnt de aan uit reactie aanzienelijk te verminderen.
Schijnt KTM standaard te doen, bij de motoren die gebruikt worden voor test in motorbladen.
greetzzzz
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 9 Nov. 2010, 23:58 Onderwerp: |
|
|
ja, en staat hier op het forum, maar ik kan effe zo snel niet vinden waar.
Sommigen positief, andere mensen negatief oordeel.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 10 Nov. 2010, 20:52 Onderwerp: |
|
|
Ik zou ze niet verwijderen
Maar de standaard instelling met de 2e kleppen is naar mijn mening niet echt perfect.
Waarom:
Ik heb op een duits KTM forum gelezen dat ze met een 990SM op een dyno een test hadden gedaan met en zonder de 2e kleppen.
Waar uit kwam als de 2e kleppen er niet in zatten dan liep de motor onderin de toeren merkbaar beter, maar hij liep bovenin niet zo goed als met de kleppen erin.
Dus ik ben even wat verder hierop ingedoken:
Ik lees op diverse KTM forums dat de motor best wat meer lucht kan gebruiken, op de 950 werdt dit meestal ook gedaan met de sommer-doors.
En omdat er ook zat verhalen zijn dat mensen die over schakelde van een standaard mapping op de ecu naar de "akra" mapping dat de motor al merkbaar onderin beter loopt.
Ben ik dus de standaard en de akra mapping van de ecu even met elkaar gaan vergeleken en zag daar een groot verschil in de 2nd throttle map.
Dit is dus de regeling die de 2e klep bedient
Die van de akra mapping wordt namelijk veel meer en sneller geopend dan standaard.
Standaard staat hij namelijk ook bijna helemaal dicht bij kleine gas klep openingen bij lage toeren.
Die 2e klep zorgt er voor dat de luchtsnelheid bij het openen van de gasklep niet teveel inzakt en dus de motor sneller/feller reageerd.
Dit kan dus mede voor die bokkige reaktie zorgen in de lage toeren.
Er zijn mensen die zeggen dat die 2e kleppen er alleen in zitten om het inlaat geluid te dempen.
Deze menig deel ik slechts gedeeltelijk, ja alleen bij lage constante toeren.
Waarbij de gasklep en de 2e kleppen zeer weinig geopend zijn.
Draagt de 2e klep zeker bij, bij het verminder van het inlaat geluid.
Maar voor hogere toeren en/of grotere gasklep openingen gaat dit absoluut niet op.
Als voorbeeld: dit is een link naar een bedrijf die open lucht filters maakt voor de KTM's.
http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/category&path=37
Dit is ontworpen voor een betere prestatie van de motor, maar deze verkoper van tune onderdelen verwijderd de 2e kleppen ook niet.
Echter hij verkoopt verkleinde kleppen, waarom?: omdat hij waarschijnlijk tot dezelfde conclusie is gekomen als het voorbeeld van de duitsers waar ik het hele verhaal mee begonnen ben.
En dit geeft eenzelfde effect dan als dat je bijvoorbeeld in de mapping de 2e kleppen verder/eerder open stuurt.
Meer lucht in de lage toeren maar toch enige vorm van een gecontrolleerde verandering van de luchtsnelheid bij het openen van de gasklep op de hogere toeren.
Dus als mensen beweren dat de 2e klep alleen voor "geluids emissie zou dienen" zoals een paar mensen in OC op ADVrider.
Waarom het nut van een zeer luide open lucht filter monteren en dan 2e kleppen laten zitten voor het geluid te "dempen".....
Mijn mening is dat je beter of de 2e klep openingen in de ecu mapping vergroot of dat je gewijzigde 2e kleppen monteerd zoals in de link die ik hier boven genoemd heb.
Beschrijving: |
2e klep stand in de standaard mapping |
|
Bestandsgrootte: |
214.95 KB |
Weergegeven: |
849 keer |

|
2e klep stand in de AKRA mapping |
|
215.73 KB |
885 keer |

|
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Wo, 10 Nov. 2010, 21:35 Onderwerp: |
|
|
@Vonkenboer : Klinkt me logisch in de (leken)oren.
Kun je de gekleurde tabellen enigzins duiden voor de geinteresseerden ?
Wat zien we op welk moment bijvoorbeeld in je grafieken ?
|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 11 Nov. 2010, 13:10 Onderwerp: |
|
|
Zeer interessant...
Maar het valt met wel op dat in de Akra mapping het EPC ook uitgeschakeld is.
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Do, 11 Nov. 2010, 17:17 Onderwerp: |
|
|
Erik 990 SMT schreef: | @Vonkenboer : Klinkt me logisch in de (leken)oren.
Wat zien we op welk moment bijvoorbeeld in je grafieken ? |
Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Zag helaas dat de scherm afdrukken die ik toegevoegd heb niet super duidelijk zijn helaas.
de bovenste horizontale gekleurde balk die van links naar rechts loopt: stelt de positie voor van de gas klep.
De verticale meest linkse gekleurde balk stelt de toerentallen voor.
In de gekleurde vakken in het midden van het scherm staan getallen, deze getallen stellen voor de positie van de 2e kleppen.
Om nu te zien bij welk toerental bij welke 2e gas klep stand hoort, moet je kijken naar een bepaald toerental en dan ga je op dezelfde hoogte langzaam naar recht kijken.
En dan zie je precies bij welk toerental en Gasklep positie hoeveel de 2e klep geopend wordt
Hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Do, 11 Nov. 2010, 17:25 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Zeer interessant...
Maar het valt met wel op dat in de Akra mapping het EPC ook uitgeschakeld is. |
Klopt is ook logisch
De Akra mapping is een sportievere(rijkere) mapping voor een ander demper dus het zou niet logisch zijn om de begrenzing in de 2e en 3e versnelling te laten zitten
Scheelt je 2 draadjes door knippen
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Do, 11 Nov. 2010, 17:57 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | Erik 990 SMT schreef: | @Vonkenboer : Klinkt me logisch in de (leken)oren.
Wat zien we op welk moment bijvoorbeeld in je grafieken ? |
Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Zag helaas dat de scherm afdrukken die ik toegevoegd heb niet super duidelijk zijn helaas.
de bovenste horizontale gekleurde balk die van links naar rechts loopt: stelt de positie voor van de gas klep.
De verticale meest linkse gekleurde balk stelt de toerentallen voor.
In de gekleurde vakken in het midden van het scherm staan getallen, deze getallen stellen voor de positie van de 2e kleppen.
Om nu te zien bij welk toerental bij welke 2e gas klep stand hoort, moet je kijken naar een bepaald toerental en dan ga je op dezelfde hoogte langzaam naar recht kijken.
En dan zie je precies bij welk toerental en Gasklep positie hoeveel de 2e klep geopend wordt
Hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd |
Dank je wel !
|
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Vr, 12 Nov. 2010, 11:18 Onderwerp: |
|
|
heeft het ook een nut om die akra mapping te zetten met de standaard uitlaten?
_________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 12 Nov. 2010, 13:11 Onderwerp: |
|
|
nee, je moet de akra mapping niet combineren met de katalysator uitlaat.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Vr, 12 Nov. 2010, 13:46 Onderwerp: |
|
|
Interessant! En mooi plaatjes van TuneEcu!
Op het Duitse forum (http://www.ktmforum.eu) is ene meneer Highscore actief. Met Remus is een set uitlaatbochten ontwikkeld en hij heeft zelf een airbox modificatie en 'kastje' gemaakt. Dat kastje grijpt in op de injectie. Ook hier blijven de secundaire gaskleppen op hun plaats!
Waarschijnlijk doet dat kastje ook 'iets' met de aansturing van de gaskleppen.
Reacties van gebruikers van dat setje (bochten, airbox en kastje) zijn doorgaans erg lovend: betere gasreactie bij lage toeren, beter bruikbaar vermogen en minder verbruik!
_________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Vr, 12 Nov. 2010, 18:44 Onderwerp: |
|
|
Rhino schreef: | Interessant! En mooi plaatjes van TuneEcu!
Op het Duitse forum (http://www.ktmforum.eu) is ene meneer Highscore actief. Met Remus is een set uitlaatbochten ontwikkeld en hij heeft zelf een airbox modificatie en 'kastje' gemaakt. Dat kastje grijpt in op de injectie. Ook hier blijven de secundaire gaskleppen op hun plaats!
Waarschijnlijk doet dat kastje ook 'iets' met de aansturing van de gaskleppen.
Reacties van gebruikers van dat setje (bochten, airbox en kastje) zijn doorgaans erg lovend: betere gasreactie bij lage toeren, beter bruikbaar vermogen en minder verbruik! |
Tja kastje.....het effect is het zelfde als een powercommander dus ik denk niet dat de 2e kleppen beinvloed worden slechts alleen het injectie signaal wordt gemanipuleerd.
Die uitlaat bochten hebben weinig effect, alleen wat gewichts besparing de standaard bochten van KTM zijn redelijk goed. Deze hebben uit zich zelf al weinig restricties.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/17805374#17805374
En die lucht filter kan je als je een beetje handig bent met plaat matriaal ook zelf maken voor niet veel meer dan 100,- kijk maar naar de foto's
Eerst een bodem plaat maken...
Meet vervolgens de maat van de luchtfilter deksel en zoek vervolgens op deze site een passende filter: http://www.knfilters.com/search/univ2.aspx?ID=S0002
dan een deksel maken....
Maar ik heb dezelfde postieve reactie gelezen van mensen die slecht een sport filter gemonteerd hebben(k&N,BMC,DNA,.....) en de 2 zij paneeltje hebben verwijderd van de luchtfilterbox en de boel vervolgens op een dyno te laten afstellen.
Maar moet ik er wel bij zeggen elke goede tuner!, kan een motor op een dyno uiteindelijk goed lopend krijgen ongeacht de setup.
Moet alleen niet vragen wat het kost voor slecht een paar pk extra.
Zeker als je kijkt wat dat highscore spul moet kosten 925,-
Als je zo iets zou willen kun je beter een motorHooligan airbox kopen(is mooier en lichter) en vervolgens de boel laten afstellen bij een goede tuner ... geschatte kosten totaal +/-550,- euro en het resultaat is het zelfde
en als laatste maak een deksel zodat deze de boel netjes afsluit. met als extra een gaatje er in voor de temp sensor en de ontluchtings slang |
|
64.47 KB |
17423 keer |

|
De standaard luchtfilter moet je vervangen door gewoon een plaat en zorg dan tevens voor een afdichting rond de gas klep huizen.
Zodat hij geen valse lucht kan trekken |
|
72.08 KB |
17423 keer |

|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 12 Nov. 2010, 19:53 Onderwerp: |
|
|
Aanpassen van de luchtfilterkast lijkt mij vrij onnodig. Heb toch al genoeg mogen lezen op diverse fora dat K&N filters niets aantoonbaar bijdragen tot betere prestaties.
Wetende wat ik nu weet, namelijk dat toch wel gebleken is dat het rare gedoe bij koudstart bij de mijne vooral moet afkomstig geweest zijn van een dubieuze batterij, ga ik toch nog eens experimenteren met die gaskleppen.
Sedert de montage van de nieuwe batterij start en rijdt hij echt tot in de puntjes correct. Met de montage van de Wings én het terug volledig lekvrij maken van de uitlaatbuizen tot aan de dempers issie nog wat verbeterd. Als ik me dan nog herinner dat het zonder die secundaire gaskleppen echt wel fun was bij een warme motor dan kriebelt het terug om er nog eens iets mee te doen. Meerbepaald die kleiner gemaakte gaskleppen lijken me wel wat. Eerstdaags ga ik die kleppen eens onder handen nemen...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Za, 13 Nov. 2010, 10:48 Onderwerp: |
|
|
Op motor-forum.nl wordt wel meer geschreven.... Leuk om te lezen, maar op merk-specifieke fora is doorgaans wat meer kennis aanwezig.
Als ik de plaatjes mag geloven, ook uit het SD deel van het Duitse forum, dan zijn de bochten van Remus wel degelijk anders dan de standaard en Akrapovic bochten: diamater is anders / diameter varieert bij Remus.
_________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
|