Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 12 Aug. 2010, 20:16 Onderwerp: licht knipperend olielampeke |
|
|
yow de mannen,
a zo af en toe begint bij stationair toerental het olielampeke lichtjes en snel te knipperen. De nokkenaskettingspanner begint meestal dan ook te kletteren. Het toerental verhogen is dan genoeg om het gekletter te doen verdwijnen en ook het lampje gaat dan uit. Olie is er genoeg in.
Raketman denkt aan de oliedruksensor. Ik wil hem geloven want er is niemand die al zoveel aan zijn KTM gereparareerd heeft als hem. Maar misschien heeft iemand anders een ander idee? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 12 Aug. 2010, 20:53 Onderwerp: |
|
|
Een enigzins vervuild oliefilter kan ook de oorzaak zijn,
en/of oude te dun geworden olie
de spanners krijgen dan niet genoeg druk omdat de olie niet voldoende kan opbouwen.
de lc8 is daar gevoellig voor.
Als het de sensor is dan gaat alleen maar het lampje knipperen lijkt mij,
en niet de distributie rammelen. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 12 Aug. 2010, 21:34 Onderwerp: |
|
|
als de ketting ook gaat rammelen is er echt verminderde druk.
Zoek het in een waterpompje, of een te late olie wissel. Ook kan de overdruk klep van je pomp versleten zijn. Wat is het bouwjaar en de kilometer stand? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 12 Aug. 2010, 21:37 Onderwerp: |
|
|
oliefilter slaat erg snel dicht. Makkelijkste en goedkoopste begin van het onderzoek  _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 12 Aug. 2010, 22:16 Onderwerp: |
|
|
olie en oliefilter zijn 8000 km geleden vervangen geweest . Het zou me ten zeerste verbazen dat het aan een dichtgeslibt oliefilter ligt. Ik heb al eens 17000km gereden zonder oliewissel (was een fout van mij) en toen is er niks dichtgeslibt. Maar bon, nog maar een paar weken geleden dat ik dat de benzinepomp niet kapot was ...
huidige kmstand is 56000 km. bouwjaar zie je in mijn signature. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 19:23 Onderwerp: |
|
|
Ha, alleen bij stationair toerental. Staat dat op 1400 rpm, zo ongeveer? Als 't te laag is heb je ook niet genoeg oliedruk. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 19:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er ook wel eens last van, volgens mij toch wel het oliefilter wat een beetje dichtslibt met heel fijn spul.
maar ook typisch als alle omstandigheden er naar zij
- met oude olie, olie dunner.. minderd druk
- beetje laag stationair toerental
- aan het eind evan de wisseltermijn (7500km!)
Als een van de boosdoeners wordt altijd wel de alu-drukstang van de koppeling genoemd: deze laat fijn aluslijtsel achter wta het filter snel dichtslibt.
Der is een stalen versie van de nieuwere beschikbaar voor zover ik weet. Ik heb die stap nog steeds niet genomen, omdat ik niet van stilstaan hou
grts
(2004 950s, met bijna 60dkm met heel veel offroad/rally km's) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 19:54 Onderwerp: |
|
|
ok ok
ik zal wel ne keer nen oliewissel doen
geen idee wanneer echter
niet deze week
niet volgende week
niet de week erachter
hell
misschien ga ik gewoon dat stationair toerental op 2000 rpm zetten
 _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 20:12 Onderwerp: |
|
|
waarom doe je niet gewoon oliewissels op 7500km (ongeveer?). 17dkm met olie doorrijden is echt gewoon slecht voor het ding.
't is 15 minuten werk, en kost 2,5 liter olie en 1 filtertje, samen nog geen 30 euro. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 20:29 Onderwerp: |
|
|
Is hoogstens een uur werk, en dan moet je't nog heel traag doen.
Desnoods filter gaan halen in D'monde, olie is gewone 10W40 in uw geval -dacht ik- dus overal te vinden...
Nuja, ik doe mijn oliewissels ook maar om de 10k, maar da's wel met volsynthetisch dus geen probleem. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 21:01 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | waarom doe je niet gewoon oliewissels op 7500km (ongeveer?). 17dkm met olie doorrijden is echt gewoon slecht voor het ding.
't is 15 minuten werk, en kost 2,5 liter olie en 1 filtertje, samen nog geen 30 euro. |
dat het 17000km duurde eer mijne frank viel dat ik een paar onderhoudsbeurten was overgeslagen was niet uit gierigheid of nonchalance, neen, sterker nog, ik ben nogal precies in het naleven van onderhoudstermijnen, maar dat jaar vlogen de maanden voorbij alsof het minuten waren. Niet te schatten. En tegelijk gingen de kms er ook door natuurlijk.
ha, ge spreekt hier dus van een oliewissel, en geen gedoe met het uitkuisen van filterkes hier en zeefkes daar. Ja, dat moet wel lukken op een half uur.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 21:14 Onderwerp: |
|
|
En dan nog, zeefke onderaan zijn 2 boutjes, en het olievat laat ge leeg door de terugvoerleiding (waar de zeef inzit) los te maken. Ook 2 boutjes... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2010, 23:53 Onderwerp: |
|
|
8000 kilometers
Geef bijna 100 % zekerheid dat het oliefilter dicht zit. Papieren filtertje kan heel weinig hebben  _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 14 Aug. 2010, 9:10 Onderwerp: |
|
|
jongens, zelfs bij nen deftige japanees of beier gaat ne filter twee onderhoudsbeurten mee... dus ik vind het niet normaal dat die filter zo rap dicht zit. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 14 Aug. 2010, 10:56 Onderwerp: |
|
|
Heb de zelfde uitdaging.
Dit kan te maken hebben met het overstortventiel van de primaire oliepomp (3.5bar). bij de 03 en 04 modelen hebben ze bij KTM veertjes gebruikt met een te kleine veer constante (veertje van het overstort ventiel is iets te slap).
Ben op dit moment bezig om het overstortventiel io te maken (nieuw plunjertje en veertje). _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|