lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Afslaan bij gas dichtdraaien na hoog in toeren

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EP

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Jul. 2010, 21:52    Onderwerp: Afslaan bij gas dichtdraaien na hoog in toeren Reageer met quote

Beste mensen,

Afgelopen zaterdag lekker in een zanddepot aan het oefenen geweest. De motor slaat af bij het gas dichtdraaien na een heftige klim/veel gas, bijvoorbeeld omdat ik meteen haaks om moet. Dit herhaalde zich iedere keer. De motor was niet overdreven heet. Ik heb hier wel eerder last van gehad, maar rijd niet vaak zo technisch op de vierkante meter. Bij iedere ander motor zou ik de stationairschroef hoger zetten. Is dat bij deze ook de oplossing?

Groeten, Erik

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Jul. 2010, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

ALs de carburateurs vande 950 heftig geschud worden, bijv door een sprong aan heteinde van een klim, om plotselinge stop etc., dan willen ze wel een beetje overlopen en de benzine wil dan ook wel terugslaan in de filter kast... Vaak wordt dan ook het luchtfilter een beetje nat en stinkt de motor naar bezine.

Hier is weinig aan te doen (ik heb het wel opgelost gekregen, maar het blijft lastig). Meestal helpt iets hoger stationair al genoeg. Gezien je dit zonder enig sleutelwerk kan doen zou ik dat zeker eerst proberen.

Voor de mensen die vaker offroad rijden en er last van hebben (bij knippen) kan een grotere luchtsproeier helpen, evenals een iets armere stationair afstelling (CO schroef), maar dat geeft bij weggebruik in de winter dan weer snel vervelende hikups.

't kan natuurlijk ook gewoon zijn dat er iets niet in orde is: Bijv een beetje vuil of water in de carburateur: Je kunt vrij gemakkelijk de carburateurs even aftappen en 'doorspoelen' zonder ze los te halen. (aftapschroef via zijdeksels loshael: Hiervoor moeten de tanks er af!

Soms help een busje cleaner ook wel.

EP

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, ik was niet zo duidelijk. Het gaat om een efi 2007. Wsl. werkt dat anders? De benzinelucht komt me wel bekend voor, maar misschien komt dat uit de tankontluchting. De motor is al op de rollenbank geweest en staat niet meer zo absurd rijk in de lage toeren.

Groet, Erik

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 22 Jul. 2010, 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

ok.. sorry misschien ook mijn aanname dat het om een carb-versie ging, simpelweg omdat die er wel eens last van hebben.

Van de injectie ken ik het eigenlijk niet.

Bij een injectie kan zoiets allerlei oorzaken hebben, bijv dat er ergens een beetje valse lucht is, die niet meegemeten wordt door de injectie. misschien ergens iets los? slangetje ofzo?

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Jul. 2010, 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

De injectiemodellen 2006-2008 zijn spoken. De ene keer niks aan de hand, de andere keer slaan ze eens af om onduidelijke redenen, dan weer raar vrijlooptoerental.
9/10 opgelost door eens te herstarten. KTM biedt geen oplossing.
Bij de mijne is ooit eens de terugslagveer van de primaire gasklep van de achterste cylinder gedeserteerd...gaf gelijkaardige effecten.
Vorige winter was mijn vrijlooptoerental bij koudstart elke morgen anders. Ging van 800 tot 4000 rpm. Beetje met sensoren geklooid en dan was het weer weg. Allemaal eigen initiatief hoor, want bij KTM weten ze van niks.

Vanaf model 09 zou dat allemaal voltooid verleden tijd moeten zijn (volledig andere injectie enzo).

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ouwegeert

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Okt. 2010, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
De injectiemodellen 2006-2008 zijn spoken. De ene keer niks aan de hand, de andere keer slaan ze eens af om onduidelijke redenen, dan weer raar vrijlooptoerental.
9/10 opgelost door eens te herstarten. KTM biedt geen oplossing.
Bij de mijne is ooit eens de terugslagveer van de primaire gasklep van de achterste cylinder gedeserteerd...gaf gelijkaardige effecten.
Vorige winter was mijn vrijlooptoerental bij koudstart elke morgen anders. Ging van 800 tot 4000 rpm. Beetje met sensoren geklooid en dan was het weer weg. Allemaal eigen initiatief hoor, want bij KTM weten ze van niks.

Vanaf model 09 zou dat allemaal voltooid verleden tijd moeten zijn (volledig andere injectie enzo).

Zou je aankunnen geven welke sensoren je hebt gemanipuleerd, en wat je er precies aan hebt gedan?

Mijn 2006 990S gaat (meestal als het koud is ) na het starten naar 4000 rpm....soms. Dan stop ik direkt, wacht 10 sec en start opnieuw. Wel eerst netjes wachten tot de zelf test klaar is natuurlijk. Dan lopt ie keurig 1500 rpm. Ik dacht dat het misschien aan een temperatuur sensor lag. 's Zomers minder last. Alleen met regen weer wel rolleyes5 . Schiet mij maar lek...

Groet, Wout.

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Okt. 2010, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

ouwegeert schreef:

Zou je aankunnen geven welke sensoren je hebt gemanipuleerd, en wat je er precies aan hebt gedan?

Mijn 2006 990S gaat (meestal als het koud is ) na het starten naar 4000 rpm....soms. Dan stop ik direkt, wacht 10 sec en start opnieuw. Wel eerst netjes wachten tot de zelf test klaar is natuurlijk. Dan lopt ie keurig 1500 rpm. Ik dacht dat het misschien aan een temperatuur sensor lag. 's Zomers minder last. Alleen met regen weer wel rolleyes5 . Schiet mij maar lek...

Groet, Wout.

Wel , je denkpiste is waarschijnlijk de juiste. Bij mij was het ook de temperatuursensor die voor de funky toerentallen zorgde. De ohmse waarde bleek door te slaan naar kortsluiting onder een bepaalde temperatuur (heb die metingen ergens opgeslagen maar ik vind ze ff niet terug). Heb dan een tijdje met een weerstandjes van 1,8 - 2,2 - 2,7kOhm getest en dat ging allemaal bevredigend. Uiteindelijk de sensor gewoon vervangen. Gaf geen foutmelding via het EFI-lampje, wel een foutuitlezing via de diagnosecomputer.
Lambdasensor van de voorste cylinder heeft het ongeveer terzelfdertijd opgegeven, maar die liet dat wel blijken via het EFI-lampje. Zorgde enkel voor wat rauw en onregelmatig draaien bij koudstart.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 3:28    Onderwerp: Reageer met quote

even 15 min stationair laten draaien ivm het vochtige en koudere weer.
Naar boven
ouwegeert

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reactie"s.
Ben bij dat ik niet de enige ben met dit soort (volgens de dealermonteurs) 'karakter' eigenschappen van een verder fantastische fiets.
@ Mr Wheely: Toen ik de post had gedaan, schoot het ritueel me door het hoofd. Dus dat ga ik straks eerst maar eens doen. Thnks!

@ Raketman: Als het bovenstaande ritueel niet afdoende is ga ikop jouw spoor verder. Je meet dan gewoon de weerstand van de tempsensor in het vooronder?? (wat kost een noeuwe?)
's Zomers heb ik ook het probleem af en toe, vooral met regen en zelfs midden op de dag na een stop!
Karakter dus.......moest ik maar es gaan sparen voor een Duc of een Gutsie grin2 lipsrsealed2

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: