lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

BOUTEN MET VERKEERDE LOCTITE??
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Okt. 2010, 21:49    Onderwerp: BOUTEN MET VERKEERDE LOCTITE?? Reageer met quote

Ik heb dit topic geopend omdat ik iets erg vreemd heb gevonden....

Even wat info vooraf.
Ik wou afgelopen zaterdag even mijn rem klauwen verwijderen zodat ik mijn remzuigers kon reinigen.
Maar bij het proberen te lossen van de bouten brak mijn torx45 bit gewoon compleet door midden en bleef er ook een stuk achter in de boutkop furious3 .
Ik heb dit al gepost in het SMT tour topic en daar begreep ik van @Gustav dat hij dit ook al een keer had gehad en hij ook van een aantal andere wist.
Dus toen heb ik contact opgenomen met de dealer en deze hebben mij een nieuwe bout opgestuurd.

Echter... wat mij op viel is dat er al standaard een "gele" dryloc op de bout is aangebracht??.
Het handboek schrijft voor dat je verschillende bouten moet vast zetten met loctite 243, dit is echter blauwe loctite.
Dus ik heb even het internet afgezocht naar een "gele dryloc" wat blijkt nou......
Dit is loctite 201 een HIGH strenght variant huh2 .
http://www.henkelna.com/cps/rde/xchg/SID-0AC8330A-DDBA14F6/henkel_us/hs.xsl/full-product-list-7932.htm?countryCode=us&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=0000000HVP
Terwijl KTM de loctite 243 voor schrijft en dit is een MEDIUM strenght variant.

http://www.henkelna.com/cps/rde/xchg/SID-175950A0-08EE8502/henkel_us/hs.xsl/product-search-1554.htm?iname=Loctite+243+Medium+Strength+Blue+Threadlocker&countryCode=us&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=0000000HX2
Dus nu begin ik te begrijpen waarom ik de bouten ook niet normaal los kreeg.
En ik de boel kapot heb gedraaid.

Of kan iemand met een werktuigbouw achtergrond mij op andere gedachten brengen?.


P.S ik heb de bout waar het afgebroken stukje bit inzit helaas ook niet meer kunnen verwijderen cry .
Dus ik zal toch terug naar de dealer gaan, maar als mijn vermoedens m.b.t het verhaal hierboven bevestigd worden dan confronteer ik ook de dealer daar tevens mee.



bout.jpg
 Beschrijving:
Dit is de betrefde nieuwe bout, duidelijk voorzien van een "gele" dryloc variant
 Bestandsgrootte:  58.99 KB
 Weergegeven:  13966 keer

bout.jpg



_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Geen Wtb achtergrond....; ik heb de remklauwen een aantal keer losgehaald en geen problemen ondervonden. Ook bij mijn SMT zit er geel borgvloeistof op de bouten.
Wat ik me bedacht: KTM kan natuurlijk ook een ander merk borgspul gebruiken, waarbij geel 'medium strength' is...

_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Rhino schreef:
Geen Wtb achtergrond....; ik heb de remklauwen een aantal keer losgehaald en geen problemen ondervonden. Ook bij mijn SMT zit er geel borgvloeistof op de bouten.
Wat ik me bedacht: KTM kan natuurlijk ook een ander merk borgspul gebruiken, waarbij geel 'medium strength' is...


Dat kan natuurlijk vandaar dat ik de vraag hier ook gesteld heb.
Maar het is natuurlijk erg vreemd als er type 243 merk "loctite".
Voor geschreven is voor de bouten en er een geel soort spul is gebruikt.

Ik ben bij het zoeken op het internet op 'Yellow Driloc' ook alleen op de loctite 201 variant gestuit.

Maar ik wil graag weten of mijn vermoedens klopt of dat dit mijn probleem veroorzaak zou kunnen hebben?.
Ik weet ook niet precies wat het verschil in sterkte is tussen de 243 en de 201.
Misschien is het maar minimaal??


Maar dat de bouten enorm vast kunnen zitten was in ieder geval wel bevestigd door de dealer, toen ik deze van de week aan de telefoon had....


P.S met wat voor een torx bit heb je de bouten gelost?, want ik heb het torx bit gebruikt uit de ktm gereedsschapset....

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 463
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 15:28    Onderwerp: remklauw Reageer met quote

Let trouwens op met aandraaien. Omdat ze bij mij ook behoorlijk mvast zaten (waarschijnlijk vanwege loctite) , dacht ik dan ook maar vast terug. Knak en de bout was over. Ga ik een nieuwe bout halen, beurtje etc zelf gedaan en vergeten die klote bout er in te doen. Werd heel even gewaarschuwd door een trillend gevoel bij het remmen maar daarna ging ik gelijk onderuit.
Gelukkig buiten klein deukje in imago niet veel schade. Schijf gelukkig ook niet scheef.
Had er wel niet aan moeten denken dat me dit op de snelweg was gebeurd.
Maar goed voor de sleutelaars onder ons : ter lering en vermaak.

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
P.S met wat voor een torx bit heb je de bouten gelost?, want ik heb het torx bit gebruikt uit de ktm gereedsschapset....

Torx bit 45 uit m'n dopsleutelset. Is geen topspul, maar wel redelijke kwaliteit. Tot op heden nog geen kapotte dop of bit (afkloppen...).

_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2726
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

de standaard 'gele' is een droge loctite variant, die dus echt niet sterk is 201 is een vloeistof.

gewoon op moment vast zetten en goed gereeschap gebruiken. een goede bit breekt niet zomaar door midden.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

het standaard torx 45 bitje wat bij het boordgereedschap zit is niet eens slecht, maar als ik het verschil "voel" als ik er een facom torx sleutel op zet is aanzienlijk.
De passing/grip is gewoon beter, en als de bout dan extra vast zit, dan is dat net dat beetje extra wat je nodig hebt om de bout los te krijgen.

Het oude spreekwoord "goed gereedschap is het halve werk" is dus ook hier van toepassing, ik denk dat je met een bit van een topmerk zoals facom/gedore/dowidat oid de boel wel losgekregen had.
(maarja, dat is mosterd na de maaltijd).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv


Laatst aangepast door Daan op Zo, 17 Okt. 2010, 12:00, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

blank
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
de standaard 'gele' is een droge loctite variant, die dus echt niet sterk is 201 is een vloeistof.


Uhm
quote uit de door mij geposte link:
Loctite® 201™ Dri-Loc® Threadlocker is a dry-to-the-touch, preapplied fill for threaded fasteners
Het is wel een vloeistof voordat het aangebracht is maar dit spul wordt gebruikt om bouten af fabriek te voorzien van borgmiddel zodat je zelf niet met een potje loctite in de hand hoeft staan te kloten.

Deze heb je ook in meedere varianten op mijn werk namelijk gebruiken wij bouten voorzien van rode dri-loc.


Daan schreef:
het standaard torx 45 bitje wat bij het boordgereedschap zit is niet eens slecht, maar als ik het verschil "voel" als ik er een facom torx sleutel op zet is aanzienlijk.
De passing/grip is gewoon beter, en als de bout dan extra vast zit, dan is dat net dat beetje extra wat je nodig hebt om de bout los te krijgen.

Het oude spreekwoord "goed gereedschap is het halve werk" is dus ook hier van toepassing, ik denk dat je met een bit van een topmerk zoals facom/gedore/dowidat oid de boel wel losgekregen had.
(maarja, dat is mosterd na de maaltijd).


Tja ik heb inmiddels een torx dop 45 gekocht van Beta

Daarmee heb ik gelukkig de resterende bouten met behulp van een fohn zonder problemen kunnen verwijderen.
Op die ene na want bij het afbreken van de bit was de kop behoorlijk vernield dus ik heb geen houdvast meer.

En bij het vast zetten gebruik ik zoveel mogelijk een momentsleutel

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

vonkenboer,
1 van de 2 bouten heb je er dus al uit,
kun je niet ( met verwijderd voorwiel) de hele remtang verdraaien,
(desnoods omkloppen met een kunststof hamer)
zodat de beschadigde bout wellicht een slagje meedraaid en evt loskomt?
Desnoods ook de remleiding losgooien om maximale bewegingsvrijheid te hebben.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv


Laatst aangepast door Daan op Zo, 17 Okt. 2010, 13:58, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

blank
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
vonkenboer,
1 van de 2 bouten heb je er dus al uit,
kun je niet ( met verwijderd voorwiel) de hele remtang verdraaien,
(desnoods omkloppen met een kunststof hamer)
zodat de beschadigde bout wellicht een slagje meedraaid en evt loskomt?
Desnoods ook de remleiding losgooien om maximale bewegingsvrijheid te hebben.


Is een mogelijkheid, heb ik nog niet geprobeerd.

Tja de bout zit nog goed vast en ik heb de klauw een beetje kunnen reinigen door er flink wat remmen reiniger er in te spuiten en pers lucht er door te blazen, maar optimaal is het niet.
Dus ik kan nog rijden, zal binnenkort als het weer slechter wordt dit uit proberen.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2726
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, je heb gelijk. Als het 201 is dan is de breakloose torque waarde 2x zo hoog als de voorgeschreven loctite, Dat zou wel gek zijn en ook echt overkill voor deze boutjes.

ik had je linkjes even moeten nazien inplaats van uit mijn hoofd te antwoorden.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

bij mij (2009 SMT) zat er gewoon blauwe loctite op, ook makkelijk losgekregen.
Lijkt mij dat er bij KTM tegenwoordig een kleurenblinde monteerder rondloopt,....Zullen de dealers ook tevreden mee zijn.
Ik gebruik het KTM gereedschap eigenlijk niet, tegen dat ik het uitgepakt heb (en ook weer terug op zijn plaats), heb ik al mijn eigen spullen (mannesman, gedore en facom) vast. Het KTM spul is compleet en eigenlijk niet slecht, heb al slechter boordgereedschap gezien, maar ik laat het meestal netjes zitten....

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2726
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Alle KTM remboutjes worden standaard met gele pre-applied loctite geleverd hoor. nog noooit met blauw gezien.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif