Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 10:53 Onderwerp: |
|
|
Geen Wtb achtergrond....; ik heb de remklauwen een aantal keer losgehaald en geen problemen ondervonden. Ook bij mijn SMT zit er geel borgvloeistof op de bouten.
Wat ik me bedacht: KTM kan natuurlijk ook een ander merk borgspul gebruiken, waarbij geel 'medium strength' is...
_________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 11:58 Onderwerp: |
|
|
Rhino schreef: | Geen Wtb achtergrond....; ik heb de remklauwen een aantal keer losgehaald en geen problemen ondervonden. Ook bij mijn SMT zit er geel borgvloeistof op de bouten.
Wat ik me bedacht: KTM kan natuurlijk ook een ander merk borgspul gebruiken, waarbij geel 'medium strength' is... |
Dat kan natuurlijk vandaar dat ik de vraag hier ook gesteld heb.
Maar het is natuurlijk erg vreemd als er type 243 merk "loctite".
Voor geschreven is voor de bouten en er een geel soort spul is gebruikt.
Ik ben bij het zoeken op het internet op 'Yellow Driloc' ook alleen op de loctite 201 variant gestuit.
Maar ik wil graag weten of mijn vermoedens klopt of dat dit mijn probleem veroorzaak zou kunnen hebben?.
Ik weet ook niet precies wat het verschil in sterkte is tussen de 243 en de 201.
Misschien is het maar minimaal??
Maar dat de bouten enorm vast kunnen zitten was in ieder geval wel bevestigd door de dealer, toen ik deze van de week aan de telefoon had....
P.S met wat voor een torx bit heb je de bouten gelost?, want ik heb het torx bit gebruikt uit de ktm gereedsschapset....
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 15:28 Onderwerp: remklauw |
|
|
Let trouwens op met aandraaien. Omdat ze bij mij ook behoorlijk mvast zaten (waarschijnlijk vanwege loctite) , dacht ik dan ook maar vast terug. Knak en de bout was over. Ga ik een nieuwe bout halen, beurtje etc zelf gedaan en vergeten die klote bout er in te doen. Werd heel even gewaarschuwd door een trillend gevoel bij het remmen maar daarna ging ik gelijk onderuit.
Gelukkig buiten klein deukje in imago niet veel schade. Schijf gelukkig ook niet scheef.
Had er wel niet aan moeten denken dat me dit op de snelweg was gebeurd.
Maar goed voor de sleutelaars onder ons : ter lering en vermaak.
_________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Za, 16 Okt. 2010, 17:24 Onderwerp: |
|
|
Quote: | P.S met wat voor een torx bit heb je de bouten gelost?, want ik heb het torx bit gebruikt uit de ktm gereedsschapset.... |
Torx bit 45 uit m'n dopsleutelset. Is geen topspul, maar wel redelijke kwaliteit. Tot op heden nog geen kapotte dop of bit (afkloppen...).
_________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 11:08 Onderwerp: |
|
|
de standaard 'gele' is een droge loctite variant, die dus echt niet sterk is 201 is een vloeistof.
gewoon op moment vast zetten en goed gereeschap gebruiken. een goede bit breekt niet zomaar door midden.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 11:49 Onderwerp: |
|
|
het standaard torx 45 bitje wat bij het boordgereedschap zit is niet eens slecht, maar als ik het verschil "voel" als ik er een facom torx sleutel op zet is aanzienlijk.
De passing/grip is gewoon beter, en als de bout dan extra vast zit, dan is dat net dat beetje extra wat je nodig hebt om de bout los te krijgen.
Het oude spreekwoord "goed gereedschap is het halve werk" is dus ook hier van toepassing, ik denk dat je met een bit van een topmerk zoals facom/gedore/dowidat oid de boel wel losgekregen had.
(maarja, dat is mosterd na de maaltijd).
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Laatst aangepast door Daan op Zo, 17 Okt. 2010, 12:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 11:59 Onderwerp: |
|
|
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 13:27 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | de standaard 'gele' is een droge loctite variant, die dus echt niet sterk is 201 is een vloeistof.
|
Uhm
quote uit de door mij geposte link:
Loctite® 201™ Dri-Loc® Threadlocker is a dry-to-the-touch, preapplied fill for threaded fasteners
Het is wel een vloeistof voordat het aangebracht is maar dit spul wordt gebruikt om bouten af fabriek te voorzien van borgmiddel zodat je zelf niet met een potje loctite in de hand hoeft staan te kloten.
Deze heb je ook in meedere varianten op mijn werk namelijk gebruiken wij bouten voorzien van rode dri-loc.
Daan schreef: | het standaard torx 45 bitje wat bij het boordgereedschap zit is niet eens slecht, maar als ik het verschil "voel" als ik er een facom torx sleutel op zet is aanzienlijk.
De passing/grip is gewoon beter, en als de bout dan extra vast zit, dan is dat net dat beetje extra wat je nodig hebt om de bout los te krijgen.
Het oude spreekwoord "goed gereedschap is het halve werk" is dus ook hier van toepassing, ik denk dat je met een bit van een topmerk zoals facom/gedore/dowidat oid de boel wel losgekregen had.
(maarja, dat is mosterd na de maaltijd). |
Tja ik heb inmiddels een torx dop 45 gekocht van Beta
Daarmee heb ik gelukkig de resterende bouten met behulp van een fohn zonder problemen kunnen verwijderen.
Op die ene na want bij het afbreken van de bit was de kop behoorlijk vernield dus ik heb geen houdvast meer.
En bij het vast zetten gebruik ik zoveel mogelijk een momentsleutel
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 13:50 Onderwerp: |
|
|
vonkenboer,
1 van de 2 bouten heb je er dus al uit,
kun je niet ( met verwijderd voorwiel) de hele remtang verdraaien,
(desnoods omkloppen met een kunststof hamer)
zodat de beschadigde bout wellicht een slagje meedraaid en evt loskomt?
Desnoods ook de remleiding losgooien om maximale bewegingsvrijheid te hebben.
En nu (weer) KTM 950/S adv
Laatst aangepast door Daan op Zo, 17 Okt. 2010, 13:58, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 13:56 Onderwerp: |
|
|
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 15:16 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | vonkenboer,
1 van de 2 bouten heb je er dus al uit,
kun je niet ( met verwijderd voorwiel) de hele remtang verdraaien,
(desnoods omkloppen met een kunststof hamer)
zodat de beschadigde bout wellicht een slagje meedraaid en evt loskomt?
Desnoods ook de remleiding losgooien om maximale bewegingsvrijheid te hebben. |
Is een mogelijkheid, heb ik nog niet geprobeerd.
Tja de bout zit nog goed vast en ik heb de klauw een beetje kunnen reinigen door er flink wat remmen reiniger er in te spuiten en pers lucht er door te blazen, maar optimaal is het niet.
Dus ik kan nog rijden, zal binnenkort als het weer slechter wordt dit uit proberen.
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 17 Okt. 2010, 17:02 Onderwerp: |
|
|
Hmm, je heb gelijk. Als het 201 is dan is de breakloose torque waarde 2x zo hoog als de voorgeschreven loctite, Dat zou wel gek zijn en ook echt overkill voor deze boutjes.
ik had je linkjes even moeten nazien inplaats van uit mijn hoofd te antwoorden.
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 12:45 Onderwerp: |
|
|
bij mij (2009 SMT) zat er gewoon blauwe loctite op, ook makkelijk losgekregen.
Lijkt mij dat er bij KTM tegenwoordig een kleurenblinde monteerder rondloopt,....Zullen de dealers ook tevreden mee zijn.
Ik gebruik het KTM gereedschap eigenlijk niet, tegen dat ik het uitgepakt heb (en ook weer terug op zijn plaats), heb ik al mijn eigen spullen (mannesman, gedore en facom) vast. Het KTM spul is compleet en eigenlijk niet slecht, heb al slechter boordgereedschap gezien, maar ik laat het meestal netjes zitten....
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 18 Okt. 2010, 13:08 Onderwerp: |
|
|
Alle KTM remboutjes worden standaard met gele pre-applied loctite geleverd hoor. nog noooit met blauw gezien.
|
Naar boven |
|
 |
|