Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 21 Sep. 2010, 20:43 Onderwerp: balhoofdlagers, part 4 of zoiets |
|
|
wel,
we zijn nog geen 10.000km ver en mijn lagers zijn weer ingeslagen. Ik heb het nog niet bekeken, maar het zal wel alweer onderaan zijn. En jawel, het zijn KTM-lagers deze keer.
Ik zou nu natuurlijk alle 10000km mijn lagers kunnen veranderen. Maar daarmee is "het probleem" niet opgelost.
Hamvraag is : wat ís "het probleem"????
- een kapot T-stuk?
- de zitting van een lagerschaal?
- iets anders?
Iemand ervaring met het uitmeten van die dingens? Of hoe pak je dit an?  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Di, 21 Sep. 2010, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Ik zou dat T-stuk maar eens na laten kijken.
Of de pen is iets scheef of hij zit scheef in de onderste kroonplaat geperst.
En als inderdaad hier iets mis mee is dan moet je voor de zekerheid het onderste lager schaal ook vervangen.
Of de onderste lager schaal zit niet goed?. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Di, 21 Sep. 2010, 21:13 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | n als inderdaad hier iets mis mee is dan moet je voor de zekerheid het onderste lager schaal ook vervangen.
Of de onderste lager schaal zit niet goed?. |
die zouden dan al een paar keer niet goed gezeten hebben.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 21 Sep. 2010, 22:24 Onderwerp: |
|
|
mijn ervaring met deze lagers is, dat ik ze zeker 3 of 4 keer heb nagesteld. Iedere keer een beetje op het moment dat ik speling voelde ...
Ze zijn nu goed _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Di, 21 Sep. 2010, 22:45 Onderwerp: |
|
|
ja,
misschien is 1000km wachten veel te lang  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 9:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb na vervanging van de balhoofdlagers telkens na iedere 150 a 200 km de lagers nagetrokken. Ik heb dat 5 keer gedaan, de 5e keer bleek het niet meer nodig, de 4 keren daarvoor kon ik de moer een redelijke slag na geven. Op advies van forumleden hier heb ik 20 a 25 Nm als moment aangehouden. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 9:58 Onderwerp: |
|
|
en hoeveel kms rijd je nu al met die lagers? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 10:36 Onderwerp: |
|
|
Ik ben nog niet zover als jij maar de eerste 3000 zit erop met de nieuwe lagers. Dit geeft je natuurlijk geen uitsluitsel maar wel een verschil in de interval in het natrekken... In mijn geval gaat het ook om een 950 ADV |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 12:58 Onderwerp: |
|
|
Ik ken de adventure niet, maar dat je na montage van nieuwe lagers zo vaak moet nastellen (5 x ) lijkt me niet normaal. Bij alle motoren (behalve mijn BMW's) die ik ooit gehad heb moest ik vroeg of laat wel eens balhoofdlagers vervangen en steeds was het maximum 1 x nastellen na enkele 100den km en daarna minstens goed voor 30-40.000km (behlave de enduro's, maar da's min of meer normaal).
Mogelijke oorzaken van je probleem zouden kunnen zijn:
- ofwel zet je je balhoofd na montage te slap,
- ofwel gebruik je verkeerd vet (dat na opwarming verdunt en wegloopt, maar dat zou je merken)
- of te weinig vet waardoor vuil en water in je lagers komen,
- ofwel is je balhoofd spanring niet goed geborgd, waardoor de boel loskomt.
- Of op je Tstuk - As - balhoofd is er ergens geen goede passing
Maak eens een afspraak bij Van Der Veken in Mol of bij Bike setup in Schellebelle om de boel op te meten?
fout die vaak gemaakt wordt is bv een spacer verkeerd monteren.... Je zou om zeker te zijn een extra spacer onder de kroonplaat en op de spanring kunnen steken zodat de spanring niet kan lossen aangezien de kroonplaat die op zijn plaats houdt? _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 17:17 Onderwerp: |
|
|
Aangezien ik die lagers gestoken heb kunnen we volgende dingen al schrappen :
- balhoofd te slap : nop (25Nm, tenzij ze nadien terug losser gezet zijn natuurlijk, maar daar heb ik geen zicht op)
- verkeerd vet : absoluut niet
- te weinig vet : nog absoluter niet
- borging spanring : nop
- spacer zit er niet op bij een 950 Adv
De lagerschaal zit zo recht erin als ze er recht in kan. 't Was niet de eerste Adv waarvan ik de lagers vervangen heb, 't is wel de enige die er problemen mee blijft hebben. Zowel met SKF als Timken lagers. De laatste keer is er echt heel veel aandacht besteed aan een goeie montage. Veel kans dus op een scheve passing in het T-stuk...
Ik heb in het begin ook veel problemen gehad met de balhoofdlagers, sedert ik ze 40.000 km geleden zelf vervangen heb gaat het -tot nu toe- goed... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 20:27 Onderwerp: |
|
|
Op zich heb je gelijk dat 5 x natrekken erg veel is. Ik heb dit dan ook meer ter controle gedaan. Iedere keer kon ik de boel toch nog even iets opspannen waardoor de motor tot op heden als een scheermes rijdt. Het was voor mij de 1e keer dat ik het balhoofdlager deed, ik denk dat ik het een volgende keer minder extreem zal controleren, aan de andere kant, het zit nu wel goed! |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Wo, 22 Sep. 2010, 22:12 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Aangezien ik die lagers gestoken heb kunnen we volgende dingen al schrappen :
- balhoofd te slap : nop (25Nm, tenzij ze nadien terug losser gezet zijn natuurlijk, maar daar heb ik geen zicht op)
- verkeerd vet : absoluut niet
- te weinig vet : nog absoluter niet
- borging spanring : nop
- spacer zit er niet op bij een 950 Adv
De lagerschaal zit zo recht erin als ze er recht in kan. 't Was niet de eerste Adv waarvan ik de lagers vervangen heb, 't is wel de enige die er problemen mee blijft hebben. Zowel met SKF als Timken lagers. De laatste keer is er echt heel veel aandacht besteed aan een goeie montage. Veel kans dus op een scheve passing in het T-stuk...
Ik heb in het begin ook veel problemen gehad met de balhoofdlagers, sedert ik ze 40.000 km geleden zelf vervangen heb gaat het -tot nu toe- goed... |
In dat geval zou ik de boel maar eens goed laten opmeten, elke 10000 lagers vervangen is ook geen optie.....
Ik trek balhoofdlagers nooit op koppel aan, efkes aantrekken, om de boel te laten "zetten", terug efkes lossen en dan aantrekken dat er geen tik meer inzit en het stuur ietwat gedempt van links naar rechts kan. Zou niet weten met hoeveel nm dat overeenkomt.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
|