Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 0:16 Onderwerp: koelvloeistof - 2004 Adv 950 S |
|
|
Na een weekje spelen in de Alpen (1100km, 40/60 off en onroad, steeds +25°C) blijkt het reservoir gezakt te zijn van max tot min, bij koude motor.
Omdat het nu toch 't moment is voor een onderhoud, na 't schoonmaken de olie al afgelaten. die is proper. Oliefiter is in prima staat. Geen mayo, niet waar het filter zit, niet waar het zeefje zit, onder der koppeling.
De vloeistof in 't reservoir en de radiator is proper. Enkel een klein beetje grijze aanslag op 't rubber van de dop.
In het stof op de fiets geen sporen gevonden van een mogelijk lek.
3 beurten geleden het koelcircuit gespoeld, as en dichting van de waterpomp vervangen. Sindsdien was het niveau stabiel. Er was toen geen lek, wel op korte tijd veel grijs bezinksel in het reservoir.
Waar is m'n water naartoe? Niks wijst op een slechte dichting van de pompas. Geen lek naar buiten. Ik zie maar 2 mogelijkheden: door langdurige hoge belasting is de vloeistof uitgespuwd (toch nog een luchtbel?). Of de koppakking laat door naar de cilinder. (De moeren van de koppen zijn van het juiste type, met rondsel)
Hoe spoor je een lek op naar de cilinder? TDC en onder druk zetten? hoeveel?
Of ga ik gewoon weer rijden en kijk wat er gebeurt met het water? |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 2:38 Onderwerp: Re: koelvloeistof - 2004 Adv 950 S |
|
|
Blackbert schreef: | Na een weekje spelen in de Alpen (1100km, 40/60 off en onroad, steeds +25°C) blijkt het reservoir gezakt te zijn van max tot min, bij koude motor.
Omdat het nu toch 't moment is voor een onderhoud, na 't schoonmaken de olie al afgelaten. die is proper. Oliefiter is in prima staat. Geen mayo, niet waar het filter zit, niet waar het zeefje zit, onder der koppeling.
De vloeistof in 't reservoir en de radiator is proper. Enkel een klein beetje grijze aanslag op 't rubber van de dop.
In het stof op de fiets geen sporen gevonden van een mogelijk lek.
3 beurten geleden het koelcircuit gespoeld, as en dichting van de waterpomp vervangen. Sindsdien was het niveau stabiel. Er was toen geen lek, wel op korte tijd veel grijs bezinksel in het reservoir.
Waar is m'n water naartoe? Niks wijst op een slechte dichting van de pompas. Geen lek naar buiten. Ik zie maar 2 mogelijkheden: door langdurige hoge belasting is de vloeistof uitgespuwd (toch nog een luchtbel?). Of de koppakking laat door naar de cilinder. (De moeren van de koppen zijn van het juiste type, met rondsel)
Hoe spoor je een lek op naar de cilinder? TDC en onder druk zetten? hoeveel?
Of ga ik gewoon weer rijden en kijk wat er gebeurt met het water? |
radiator lek ???? radiator dop ??? alle klemmen na lopen, en ja koppakking kunnen ze na meten |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 8:50 Onderwerp: |
|
|
waarschijnlijk is het er gewoon via de overloop uitgekomen, daar zie je meestal niets van.
Als het verschil tussen warme en koude motor te groot is, zodat ie het er over gooit, zijn daar eigenlijk 2 oorzaken voor te noemen:
- slecht ontlucht systeem: Luchtbellen zetten meer uit dan de vloeistof en duwen zodoende de vloeistof naar buiten.
- Drukklep van het systeem is lek: Normaliter bouwt het systeem druk op als ie warm wordt, dat voorkomt uitzetting van luchtbelletjes e.d. en voorkomt koken (kookpunt stijgt mee met de druk).
Gezien je al zei dat je zwarte zooi aan de radiatordop had, denk ik aan de laatste hiervan: De radiatordop is namelijk de drukklep!, als die lekt naar het expansievaatje, dan gaat het dus mis, vooral als de motor een sflink warm wordt.
oplossing: Probeer eerst die radiatordop eens goed scoon te maken met remmenreiniger: Ook onder het rubbertje e.d.
herhaal dat evt een paar keertjes, zodat evt nieuwe vervuiling ook weggenomen wordt.
Mocht dat niet helpen: een nieuwe radiatordop. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 9:34 Onderwerp: |
|
|
Thanks Doc.
De dop was al vervangen met de pompas en -dichting, wegens toen erg smerig. Reinigen dus, klepspeling controleren en naar de dealer voor vloeistoffen en eventueel shims. Aja, en een luchtfilter.
Koelcircuit bijvullen, ontluchten en rijden.  |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 16:43 Onderwerp: |
|
|
Voor 't zelfde geld is gewoon die waterpomp weer aan't doorgeven zenne...
De laatste keer (3de keer dus) is het bij mij begonnen met uitspuwen van koelwater. Bleek de dop kapot (aangevreten door een soort grijze smurrie). Na spoelen en nieuwe dop verdween het koelwater langzaam.
Niks te zien aan olie of filter, en toch was de dichting van de pomp weer kapot. 't Is dus niet omdat ge die ooit al eens vervangen hebt dat zulks garantie geeft dat het niet meer zal gebeuren, helaas ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 20:13 Onderwerp: |
|
|
I know. Maar 't glas is halfvol. Tot het reservoir weer leeg is natuurlijk. Wordt zeer waarschijnlijk vervolgd. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Za, 4 Sep. 2010, 16:55 Onderwerp: |
|
|
't Goede nieuws: 3 inlaatkleppen perfect, de rest te ruim. Voor 150€ bij de dealer shims, allerlei dichtingen, olie- en luchtfilter, olie, koelvloeistof gehaald.
't Minder goede nieuws: de retourleiding naar de radiator bevat nog redelijk wat kleine grijze brokjes. De leiding van de radiator naar de thermostaat is brokjesvrij. Straks de radiator (en de rest) eens spoelen in alle richtingen en zien wat daar uitkomt. 't Glas zou toch halfleeg kunnen geraken ...
't Minst goede nieuws: wegens toch iets te veel gekletter in vrijloop, de spanners voor de nokkenaskettingen eens nagemeten. Spec: 6-11mm (meten tussen kop bout+dichting en motorblok, wanneer de bout zover ingedraaid is dat hij net geen spanning op de veer zet). Gemeten: 5,45 en 5,55mm. Wat volgens het boek wil zeggen: ingesleten geleiders en /of uitgerokken kettingen. Op 42000km.
't Ziet ernaar uit dat ik nog eens een paar 100€ naar de dealer mag brengen.
De spanners meten respectievelijk 48,5 en 48,4mm. Een nieuwe zou 48,8mm zijn. De geleiders en spanrails heb ik er nog niet uit om slijtage te bekijken. Die kosten ook niks, zou ik dus wel mee vervangen. Kettingen zijn dik 50€/st, de spanners 30€.
Bon, die 3 en 4mm verschil met een nieuwe spanner maken het verschil tussen wel of niet binnen spec. Kan ik ervan uitgaan dat alleen de veer in die spanners vermoeid is of toch maar ineens de kettingen mee vervangen?
Spanners had je moeten vervangen toen alles nog in elkaar zat, kon je meteen de test doen.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Za, 4 Sep. 2010, 17:15 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | 't Goede nieuws: 3 inlaatkleppen perfect, de rest te ruim. Voor 150€ bij de dealer shims,
 |
3 juist en de rest te ruim, ik zou deze die te ruim zijn laten staan ,ze komen wel dichter. Die die perfect zijn zou ik op max. tolerantie zetten. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Za, 4 Sep. 2010, 19:04 Onderwerp: |
|
|
Pfft, 'k zou eens moeten leren m'n eigen dingen na te lezen. 2 keer.
Effe 't papier erbij: 3 inlaat ok, alle andere een te kleine speling (of te dikke shim, dus).
Niet panikeren, heb ze allemaal gecontroleerd na montage, zijn ok (0,30 uit, 0,15 in) |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Zo, 5 Sep. 2010, 20:57 Onderwerp: |
|
|
 _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 7 Sep. 2010, 21:14 Onderwerp: |
|
|
Hoi Bert, mag ik ff highjacken. Ik heb mijn koelvloeistofcircuit opnieuw gevuld en nou vind ik dat de brommer slecht koeld (Tbuiten=20°C, bij het stoplicht begint de vent. te blazen).
Ik heb het volgende gedaan om het circuit te ontluchten;
-opgevuld incl expansie tankje
-motor warm gereden
-verticaal, +/- een paar minuutjes, tegen een talud opgezet en wat rpm's laten draaien.
-nog eens een keer plat in het gras (met draaiende motor)
Na 100km was het koelvloeistofcicuit nog netjes op nivo.
Iemand een goeie tip?
Gr Koen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Wietse
|
Geplaatst: Do, 9 Sep. 2010, 14:51 Onderwerp: |
|
|
Als ik hier even op door mag gaan, qua onderwerp koelvloeistof. Aangezien er meerdere topics zijn over dit onderwerp.
Nou heb ik lopen zoeken op het forum of ik kon vinden wat er bij mijn symtonen in de buurt komt, maar nog geen succes.
Bij deze dus gevraagd naar jullie hulp.
Ik heb een 2003 Adventure, met 43.000km op de teller, en eigenlijk geen problemen gehad behalve de koppeling, maar dat is opgelost met een Evo pomp .
Maar nou was ik bezig met een kleine onderhoudsbeurt en zag ik dat ik een zilver glitter in mijn koelvloeistof zit, alles blijft mooi op niveau zoals het moet, geen rare drap in de vloestof, en ook nog mooi blauw. Temperatuur is ook altijd prima. Alleen die glitter zit mij een beetje dwars , tussen de vingers is het niet te voelen zo klein zijn de deeltjes.
Is dit iets om me zorgen over te maken?
Ik zal even kijken of ik een foto kan posten.
Alvast bedankt,
Wietse |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Za, 11 Sep. 2010, 22:03 Onderwerp: |
|
|
Bon, na een weekje wachten op onderdelen maar eens aan de slag gegaan om de nokkenaskettingen te vervangen. Hiervoor moet de balansas uit het blok, van links naar rechts.
Tekening hier.
Nummers 1 t/m 6 kwamen er zo af en uit. Nummer 7 is een probleem. In 't Engels een woodruff key, in 't mooi Nederlands een schijfspie. Een kleintje, 3mm breed en een centimeter lang. Steekt een mm boven de as uit. Ik kan hem vooraan omlaag duwen tot gelijk met de as (zo zou hij verder moeten 'draaien' tot hij eruit komt) maar daar stopt het. Breakfree, warmte, koude. Noppes. Achteraan zit hij dicht bij 't lager en ik wil ook de as niet beschadigen.
Iemand nog een idee? |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Zo, 12 Sep. 2010, 17:39 Onderwerp: |
|
|
Nevermind. De kettingen zitten erin, ZONDER de balansas te verwijderen, in tegenstelling tot wat in handboeken en handleidingen allerhande verteld wordt. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 12 Sep. 2010, 18:53 Onderwerp: |
|
|
En hoe gaat ge dat gat dat ge in uw carter geslepen hebt nu weer dichtkrijgen ?
 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|