Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 11:07 Onderwerp: spikes banden |
|
|
hallo. ik rij 75 % off road met de adventure. nu voor de winter dacht ik mss is iets te proberen wat me onroad bij winter weer meer grip geeft. een spike band. maar kan ik daar ook nog fantsoenlijk mee rijden als er geen sneeuw of ijs is? _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 12:14 Onderwerp: |
|
|
Wel, metaal op beton of asfalt is bijna even glad dan gewone banden op een ijspiste. Los van het feit dat je die spikes ziet wegslijten indien niet op sneeuw aan't rijden... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 12:54 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Wel, metaal op beton of asfalt is bijna even glad dan gewone banden op een ijspiste. Los van het feit dat je die spikes ziet wegslijten indien niet op sneeuw aan't rijden... |
dus het is geen goed idee om da is te proberen _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 13:38 Onderwerp: |
|
|
Rob Motard schreef: | Raketman schreef: | Wel, metaal op beton of asfalt is bijna even glad dan gewone banden op een ijspiste. Los van het feit dat je die spikes ziet wegslijten indien niet op sneeuw aan't rijden... |
dus het is geen goed idee om da is te proberen |
nope, Tenzij je de 11steden tocht op ijs wil begeleiden met je adv...
Zou je onroad niet beter zijn met de Heidenau winterbanden? _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 20:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel op een echte noppen-spikes band gereden, en dat rijdt absoluut beroerd op asfalt: niet doen!
Als je wat meer grip wil, moet je het idd gewoon zoeken in een band met een softere rubber compound, dat helpt het meeste.
Daarnaast kan je je band opsnijden in dunne lamellen (overdwars!) zoals een auto-winterband ook heeft: dat helpt echt. De lamellen buigen dan iets mee wanneer er wordt geremd of versneld, zodat de scherpe kantjes van de lamellen aan ieder klein zandkorreltje grip ontlenen.
helaas is het opsnijden van een band met een koud mesje gewoonweg monnikenwerk! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

|
Geplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 22:58 Onderwerp: |
|
|
zoek iets wat vooral op terrein goed is maar ook normaal op asvalt kan zo als een mt 21 maar dan iets beter in de sneew. bedoeling is winter treffens te gaan doen. _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 6 Dec. 2010, 23:56 Onderwerp: |
|
|
Probeer dan eens iets zoals een Scorpion Pro...
Mijn crosswielen zitten er nu al bijna 3 weken op, ge wordt dat gezwabber op asfalt gewoon zenne . Als ge u een klein beetje in uw litsen houdt kunt ge daar op asfalt eigenlijk nog redelijk normaal mee rijden. 't Is gewoon een beetje een raar gevoel in't begin. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 7:26 Onderwerp: |
|
|
hoe zachter de band hoe meer grip... maar anderzijds moet het natuurlijk wel veilig blijven: De band moet heel blijven (canvas plies mogen niet breken) en de noppen mogen er niet afscheuren.
Der moet wel een 200kg adventure met 80-100kg berijder op kunnen.
Mijn advies is daarom: Neem een noppenband die toch minstens een load-index 70 heeft (die is sterk en stijf genoeg) en een speed index -R heeft.
Een speedindex -M is bijv tot 130km/h: Dat is echt wel erg weinig... zo'n band heeft een goeie kans om uit elkaar te klappen als je een keertje 150km/h rijdt, zeker als die band al wat tikken gehad heeft van wat stenen enzo. Als je acht puur offroad rijdt dan kan het wel, maar meestal raak je dan toch noppen kwijt....
Als je echt op de weg blijft (en wat gravel, maar iig geen nat gras en modder) kan je kiezen voor de k60snow, die heeft iig een compound die bij koud weer ook nog mooi zacht is. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 12:36 Onderwerp: sneeuw |
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=Ag0ARsvJElA&feature=related
Rob
zoiets ???
Ik heb trouwens ergens een verslag gelezen van de Heidenau k60 snowtex. Hij werd toen vergeleken met een hoop andere banden en de snowtex kwam als enige hier erg goed uit. Mn de remweg en grip was een wereld van verschil met de rest. Komt zoals Bean al schreef mn door de rubbersamenstelling. Volens mij zonder spykes de enige keuze in de sneeuw. Dus niet de geone k60 maar de k60 SNOWTEX. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 7 Dec. 2010, 20:06 Onderwerp: |
|
|
jaja..
Overigens zijn in landen zoals Noorwegen spikes voor personenwagen t/m 1.5mm en voor bussies enzo tot 2 mm toegestaan voorzover ik weet...
en 2 mm spikes rijdt al heel beroerd op asfalt... dus wat hij daar in het filmpje heeft is echt alleen geschikt voor volledig beijsde /besneeuwde wegen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|